Proposition 54K1895

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant l'article 375bis du Code civil et les articles 1253ter/1, 1253ter/3 et 1253quater du Code judiciaire.

General information

Authors
N-VA Sophie De Wit, Sarah Smeyers, Goedele Uyttersprot
Submission date
June 14, 2016
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
civil law civil procedure family law rights of access juvenile court judicial proceedings relationship

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA MR PVDA | PTB VB
Abstained from voting
PP

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

June 7, 2018 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


Rapporteur Christian Brotcorne

Monsieur le président, la proposition a été adoptée à l'unanimité par la commission. Je m'en réfère, dès lors, à mon rapport écrit.


Goedele Uyttersprot N-VA

Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, een woord van toelichting bij dit wetsvoorstel.

Doorgaans hebben grootouders een heel bijzondere band met hun kleinkinderen en ze kunnen een belangrijke rol spelen bij de ontplooiing, opvoeding en ontwikkeling van die kleinkinderen. Bij het overlijden van een ouder of bij echtscheiding kan het zijn dat de omgang wordt verhinderd of abrupt wordt afgebroken. Nu kunnen grootouders zich daarvoor al wenden tot de familierechtbank. In 2017 hebben maar liefst zevenhonderd grootouders of grootouderkoppels van die mogelijkheid gebruikgemaakt. Tot op vandaag blijkt die regeling echter onvoldoende of een lege doos. Er zijn grote regionale verschillen die de rechtszekerheid niet ten goede komen. Vaak is dit het begin van een lange, juridische strijd. Daarom ligt dit wetsvoorstel vandaag ter stemming voor: de procedure moet sneller, efficiënter en menselijker.

Het wetsvoorstel heeft twee grote lijnen. Ten eerste moet de familierechtbank de mogelijkheid van bemiddeling al op de eerste zitting onderzoeken om te vermijden dat een inleidende zitting enkel inhoudt dat er praktische afspraken worden gemaakt. Het is de bedoeling dat effectief inhoudelijk wordt ingegaan op de zaak. Dat is belangrijk, zeker omdat het om familiale conflicten gaat. Oorspronkelijk was de regeling enkel bedoeld voor grootouders, maar tijdens de werkzaamheden hebben wij de regeling en het toepassingsgebied uitgebreid. Dit geldt niet enkel voor grootouders, maar strekt zich nu ook uit tot ouders en pleegouders, dus tot iedereen die het omgangsrecht vraagt.

Een tweede belangrijk element is dat de familierechtbank vanaf nu het omgangsrecht tussen grootouders en kleinkinderen enkel nog zal kunnen weigeren wanneer die ingaat tegen het belang van het kind. We weten uiteraard dat er situaties zijn waarin het belang van het kind in het gedrang komt door het omgangsrecht aan de grootouders toe te kennen. In alle andere gevallen moet echter de band tussen kleinkinderen en hun grootouders behouden blijven. Ik dank graag iedereen van de commissie voor de Justitie, die dit voorstel unaniem heeft goedgekeurd.


Sonja Becq CD&V

Mijnheer de voorzitter, wij steunen dit voorstel. Het is, ten eerste, duidelijk dat de bemiddeling wordt doorgetrokken naar de familierechtbank. Toen wij destijds de familierechtbank hebben ingevoerd, hebben wij dat al gewild, om daar die sterke stempel op te kunnen drukken.

Ten tweede is er de plaats van de grootouders. Soms vormen zij de stabiele factor bij een moeilijke relatie tussen de ouders. Bij nieuw samengestelde gezinnen is een en ander echter niet altijd gemakkelijk, want dan kan men vele grootouders hebben.

Ik meen echter dat deze wetgeving opnieuw focust op het feit dat het belang van de kinderen primeert, wetende dat ook de grootouders hun kleinkinderen heel graag zien en dat zij ook hun plaats in de opvoeding willen hebben.