Proposition 54K3522

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi relatif aux professions d'expert-comptable et de conseiller fiscal.

General information

Authors
CD&V Leen Dierick, Griet Smaers
LE Michel de Lamotte
MR Caroline Cassart-Mailleux
N-VA Inez De Coninck
Open Vld Luk Van Biesen, Frank Wilrycx
Submission date
Feb. 6, 2019
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
liability accountant accounting financial occupation tax law legal adviser access to a profession

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Ecolo LE PS | SP Open Vld N-VA MR PVDA | PTB
Voted to reject
VB
Abstained from voting
Vooruit

Party dissidents

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

Feb. 28, 2019 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Siegfried Bracke

De rapporteurs, mevrouw Lalieux en mevrouw Bellens, verwijzen naar het schriftelijk verslag.


Leen Dierick CD&V

Mijnheer de voorzitter, collega's, wij van CD&V zijn er steeds voorstander van om samen te werken en de krachten te bundelen. Het wetsvoorstel dat vandaag op de agenda staat, strekt tot de fusie van het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten, kortweg IAB, en het Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten, kortweg BIBF. Het illustreert mooi hoe een goede samenwerking een mooi initiatief kan opleveren. Het wetsvoorstel, dat eigenlijk de omzetting is van een ontwerp van minister Peeters, kwam tot stand dankzij een zeer intensieve samenwerking met de twee betrokken instituten.

Mijnheer de voorzitter, er zijn nog weinig collega's aanwezig, maar toch zijn zij tamelijk rumoerig. Ik laat hen opmerken dat het hier een belangrijk wetsvoorstel betreft, waaraan keihard is gewerkt door de beide instituten.

Het wetsvoorstel richt een nieuw instituut, het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants (IBA) op. Collega's, met de fusie willen wij de kwaliteit van het beroep blijven garanderen en, waar mogelijk, zelfs naar een hoger niveau tillen. Zo kunnen onze ondernemingen hun vertrouwen in het beroep behouden en kan er ook veel beter worden ingespeeld op de noden van de bedrijven.

Door de aanpassing van een aantal professionele titels wordt de werkelijke rol veel duidelijker omschreven. Met de tekst zetten wij ook volop in op transparantie via het openbaar register en voorzien wij in een vlottere toegang tot het beroep voor de nieuwe generatie. Een overgangsraad zal bovendien alles in goede banen leiden voor de oprichting en de werking van het nieuwe instituut. Kortom, de fusie heeft heel wat positieve effecten.

Collega's, vennootschappen die op het ogenblik erkend zijn door het IAB, maken zich wel zorgen over de vraag of zij hun erkenning behouden. Ik kan daarop bevestigend antwoorden. Het is niet onze bedoeling daarmee komaf te maken. De toekomstige regelgeving zal dus niet afwijken van de huidige regelgeving op dat punt.

Ik wil ook nog even verduidelijken dat de meerderheid van het bestuur van leden-rechtspersonen verbonden aan de beroeps­groeperingen, dient te bestaan uit leden van het instituut, ongeacht hun hoedanigheid als lid van het instituut. Zij kunnen dus zowel extern als intern accountant zijn.

Ten slotte bedank ik graag iedereen die heeft meegeholpen aan de totstandkoming van het voorliggend wetsvoorstel, in het bijzonder de beide instituten, die hieraan keihard hebben gewerkt, onder leiding van minister Peeters, wiens werk hiermee eigenlijk wordt voortgezet. Ik wil uiteraard ook alle collega's van de commissie bedanken voor de zeer snelle behandeling van het wetsvoorstel. Wij hebben heel mooi werk afgeleverd. De instituten kijken ook uit naar de stemming over het wetsvoorstel, dat hopelijk unaniem wordt aangenomen.


Rita Bellens N-VA

Mijnheer de voorzitter, wij zijn in ons land goed in het maken van regels en het oprichten van organen en adviesraden voor afzonderlijke belangengroepen. Zo kwamen het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR), het Instituut van de Accountants en de Belasting­consulenten (IAB) en het Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten (BIBF) tot stand. In de kern houden zij zich allemaal bezig met de boekhouding en de jaarrekening van ondernemingen.

In 2017 gingen twee van die instituten, het IAB en het BIBF, fusiegesprekken aan, die resulteerden in het voorliggend wetsvoorstel. Dat soort initiatieven van onderuit, die gericht zijn op vereenvoudiging en efficiëntie, kan onze fractie alleen maar toejuichen. Wij gingen dan ook graag in op de vraag van de beide voorzitters om het wetsvoorstel dat de fusie bekroont, te steunen.

Het beroep van boekhouder en accountant is een knelpuntberoep. Daarbij is er bovendien de uitdaging van de digitalisering: elektronische facturatie en advies en controle zullen sterk aan belang toenemen, in tegenstelling tot de klassieke taken als ordenen en klasseren. Specialisering en gerichte dienstverlening vragen dan ook aanpassingen aan de werkwijze en opleiding van boekhouders, accountants en administratieve medewerkers, zeker in kleinere kantoren. Wij zijn dan ook blij dat de andere fracties het daarmee eens zijn. Collega Laaouej onderstreepte in de commissie terecht de steeds complexere juridische situatie en fiscale en parafiscale verplichtingen waarmee de sector geconfronteerd wordt. Zijn pleidooi voor een verdere toenadering tot het Instituut van de Bedrijfsrevisoren is ons ook niet ontgaan.

Collega Van Biesen wees in de commissie terecht op de situatie in het buitenland, waar één instituut voor de hele sector de norm is. Zijn opmerking over het belang van de sector in de belastinginning en zijn oproep om de nodige aandacht te blijven besteden aan de kleinere kantoren, treden wij dan ook bij.

De fusie van het IAB en het BIBF leidt tot een nieuw instituut, zoals de collega reeds aanhaalde, kortweg IBA. Het grootste voordeel van de fusie is dat de kwaliteitstoetsing, die vandaag alleen voor accountants en belastingconsulenten van toepassing is, zal worden uitgebreid tot alle beroeps­beoefenaars. Hierdoor krijgen de onder­nemingen de garantie op kwaliteitscontrole. Ook de regels voor de handhaving van de tucht zijn gelijkaardig aan de huidige tuchtregeling die van toepassing is bij het BIBF.

Op 1 juni 2019 gaan de overgangsbepalingen van start. Er wordt voor een periode van vier jaar een paritair samengestelde overgangsraad opgericht. Die zal alle voorbereidende taken uitoefenen en de voorbereiding en oprichting van het nieuwe instituut op zich nemen.

Een fusie van twee organisaties brengt steeds onzekerheid met zich mee, verandering wekt inertie op, niet iedereen is van in het begin mee met de noodzaak van zo'n fusie. Daarom vinden wij het belangrijk dat aan alle leden van de beide instituten de nodige antwoorden worden gegeven op hun vragen. Het is de taak van die overgangsraad om die onzekerheden weg te nemen. Misverstanden zorgen immers voor verwarring en weerstand. Met argumenten en de juiste informatie kan men mensen overtuigen.

Mevrouw Dierick heeft in de commissie reeds op een aantal vragen een antwoord gegeven. Andere antwoorden zullen nog komen, maar daarvoor moeten wij wachten op het koninklijk besluit.

Een belangrijk aandachtspunt voor ons is de toegang tot het beroep van gecertificeerd accountant. Boekhouders en boekhouders-fiscalisten zullen mits een geslaagd bekwaam­heidsexamen de titel van gecertificeerd accountant kunnen verwerven. Nieuwe kandidaten zullen een toelatingsexamen moeten afleggen vooraleer ze een stage van drie jaar kunnen aanvatten, die normaliter afgerond wordt met een succesvol bekwaamheidsexamen.

Een toelatingsexamen is onzes inziens alleen nuttig wanneer een kandidaat niet de juiste voorbereiding heeft genoten. Een toelatings­examen mag niet als een drempel tot het beroep dienen, zeker niet als het een knelpuntberoep is. Wie een gepaste vooropleiding met succes heeft afgelegd, zou dan ook vrijstelling van toelatingsexamen of van onderdelen van het examen moeten krijgen. Een goede afstemming hiervoor met de hogescholen, universiteiten en instituten is zeer belangrijk.

Wij hopen dat de aanstaande verkiezingen bij zowel het BIBF als het IAB dan ook in het teken zullen staan van de fusie en dat de neuzen in dezelfde richting wijzen, om alle praktische problemen, die er voorlopig nog zijn, op een constructieve wijze te kunnen oplossen. Onze fractie zal het wetsvoorstel uiteraard steunen.


Michel de Lamotte LE

Monsieur le président, le texte a été adopté en commission après avoir été débattu. C'est un bon texte dans le sens où il faut regrouper tous les instituts pour des questions de normes comptables et de normes financières dans le cadre du travail qui a été fait.

Il me revient cependant qu'il y a encore, auprès de l'association des comptables, quelques grincements et qu'il faudra certainement arrondir les angles sur un certain nombre de modalités qui relèvent des instituts. Il nous faut dès lors attirer l'attention du gouvernement par nos travaux, car il s'agit d'une proposition de loi - et il n'y a pas de ministre en séance -, sur la nécessité de pouvoir entendre les uns et les autres pour que la réalisation de cette fusion se passe de manière sereine. Il faut apaiser certaines tensions. Le ministre en charge de mettre en œuvre cette fusion par un arrêté royal doit être attentif à calmer les uns et les autres. Il doit les entendre et jouer un rôle de médiateur.

Pour que les choses soient claires, je tiens à dire que je ne modifierai pas mon vote. Je voulais simplement attirer l'attention sur cette nécessité lors de la mise en œuvre de ce nouvel institut.