Proposition 54K2933

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi portant assentiment à l'accord de coopération entre l'État fédéral, la Région wallonne, la Région flamande, la Région de Bruxelles-Capitale et la Communauté germanophone portant sur la coordination des politiques d'octroi d'autorisations de travail et d'octroi du permis de séjour, ainsi que les normes relatives à l'emploi et au séjour des travailleurs étrangers.

General information

Submitted by
MR Swedish coalition
Submission date
Feb. 8, 2018
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
foreign national cooperation agreement residence permit rights of aliens work permit

Voting

Voted to adopt
CD&V Vooruit LE PS | SP Open Vld N-VA MR PVDA | PTB PP
Voted to reject
VB
Abstained from voting
Groen Ecolo

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

March 15, 2018 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


Rapporteur Sarah Smeyers

Mijnheer de voorzitter, het wetsontwerp houdt, zoals u zei, de instemming in met het samenwerkingsakkoord tussen de federale Staat, enerzijds, en de verschillende deelstaten, anderzijds. Het is de bedoeling om de procedure van de single permit, een begrip dat wij vooral in het Engels kennen, gedeeltelijk om te zetten. De instemming met het samenwerkingsakkoord werd ook gegeven door de verschillende deelstaten.

Wij hebben een moeilijk land als het gaat om de verdeling van bevoegdheden inzake buitenlandse werknemers tussen de deelentiteiten en de federale Staat. In deze Belgische context is het niet gemakkelijk om deze richtlijn om te zetten. Sinds de zesde Staatshervorming zijn de Gewesten, gelukkig, grotendeels bevoegd voor de tewerkstelling van buitenlandse werknemers, terwijl de federale Staat voor bepaalde aspecten bevoegd blijft. Daarom was het niet evident om tot de instemming met deze samenwerkingsakkoorden te komen.

Degenen die het woord namen met betrekking tot dit wetsontwerp waren het unaniem eens over het onnoemelijk belang van deze gecombineerde aanvraagvergunning — de Nederlandse vertaling van single permit — voor de toelating tot verblijf, enerzijds, en werk, anderzijds. De procedure leidt tot de afgifte van één enkele titel die aantoont dat de vereiste machtigingen tot verblijf en werk werden toegekend.

Niettegenstaande het niet eenvoudig is om een procedure uit te werken die deze bevoegdheidsverdelingen respecteert, enerzijds, en leidt tot het doel van dit samenwerkingsakkoord, namelijk het afleveren van de single permit, anderzijds, is er toch een akkoord uitgewerkt met alle bevoegde deelstaten, dat leidde tot het samen­werkings­akkoord van 2 februari 2018.

Het akkoord heeft een tweeledige doelstelling — wij staan daar zeer gunstig tegenover.

Ten eerste, de invoering van de gecombineerde aanvraagprocedure, die leidt tot het afgeven van een verblijfs­vergunning en een werkvergunning, een arbeidskaart of een beroepskaart. Het doel is om actieve arbeidsmigratie, waar wij voorstander van zijn, te faciliteren en te promoten, veeleer dan passieve migratie — ons jargon om te proberen een onderscheid te maken.

Ten tweede — de staatssecretaris is niet alleen bevoegd inzake Asiel en Migratie, maar ook inzake Administratieve Vereenvoudiging — voorziet het akkoord in een systeem voor de samenwerking en de uitwisseling van informatie tussen de verschillende bevoegde overheden betrokken bij de inspecties. Zij moeten nagaan of een single permit kan worden afgeleverd en zij zijn gelast met de maatregelen ter controle van de wetgeving inzake de activiteiten en het verblijf van de buitenlandse werknemers. De tekst betekent dus een administratieve vereenvoudiging.

Op dit ogenblik moet de arbeidskaart nog bij de gewestelijke diensten worden aangevraagd, die binnen de verschillende Gewesten erg performant werken. Daarnaast moet een migrant die een arbeidskaart of een beroepskaart aanvraagt, ook een verblijfskaart aanvragen bij de federale overheid. Dat zorgt voor een zeer omslachtige procedure die soms maandenlang aansleept, en dat is niet de bedoeling. Van bij het begin heeft de staatssecretaris gezegd dat actieve migratie moet worden gefaciliteerd en dat zij die effectief legaal willen werken, moeten worden gestimuleerd. Er zal dus één kaart worden overhandigd, die beide documenten verenigt. Het zal dus sneller en eenvoudiger gaan, zowel voor de werknemer als voor de werkgever. Alles wordt intern geregeld tussen de verschillende overheidsdiensten. In Vlaanderen alleen al gaat het om ongeveer 5 000 kaarten.

De voorgestelde regeling laat dus toe om veel performanter te werken rond arbeidsmigratie. Dat was een van de doelstellingen in uw beleidsnota voor 2018, die u toen hebt toegelicht en die u dus nu effectief aanpakt. Uw wetsontwerp zal dus de steun van de voltallige N-VA-fractie krijgen.

Mijnheer de voorzitter, ik merk dat ik de visie van onze fractie heb verweven met het verslag. Ik kom nog even naar het verslag terug.

De heer Kir heeft tijdens de bespreking in de commissie aangegeven dat zijn fractie het voorliggende wetsontwerp zal steunen omdat het die vereenvoudiging en die harmonisatie van de procedure voor de afgifte van die twee vergunningen bevat.

Ook de heer Pivin van de MR steunde het wetsontwerp en bejubelde de mogelijkheid de procedures voor de afgifte van werk- en verblijfsvergunningen te verduidelijken. Het wetsontwerp realiseert in zijn ogen een zeer belangrijke administratieve vereenvoudiging.

Dat zei ook Nahima Lanjri van CD&V die haar tevredenheid geuit heeft dat de regeling van de single permit eindelijk uitgewerkt is. Zij benadrukte het woord "eindelijk" want het werd inderdaad hoog tijd.

Ik heb erop gewezen dat het niet evident was dit allemaal binnen onze bevoegdheidsverdeling geregeld te krijgen, maar het werd hoog tijd, gelet op de dreigende dwangsommen vanwege Europa.

Ook mevrouw Sabien Lahaye-Battheu van Open Vld kwam in de commissie tussenbeide in de bespreking van dit wetsontwerp. Voor haar komt de omzetting van de Europese richtlijn geen dag te vroeg. Zij wees ook op de dreigende dwangsommen die wij door de goedkeuring van dit wetsontwerp zullen kunnen vermijden.

Mevrouw De Coninck van de sp.a stipte aan dat zij als voormalig minister van Werk al betrokken geweest is bij de onderhandelingen over de single permit. Het is een pluim op onze hoed dat de onderhandelingen die al zo lang duren eindelijk afgerond zijn en dat wij kunnen starten met de invoering van de single permit.

Ook de heer Hellings van Ecolo-Groen achtte het wetsontwerp zeer waardevol omdat het strekt tot een aanzienlijke vereenvoudiging van de procedure inzake arbeidsvergunning en verblijfsvergunning.

Mijnheer de voorzitter, collega's, het geheel van dit wetsontwerp werd goedgekeurd met 12 stemmen voor en 1 onthouding. Dat zijn wij niet gewoon voor wetsontwerpen van de heer Francken. De goedkeuring was bijna unaniem. N-VA zal straks uiteraard dit ontwerp goedkeuren.


President Siegfried Bracke

Wij hebben dus eerst de bespreking gekregen en daarna het verslag. Waarvan akte.

Zijn er nog collega's die het woord vragen?


Wouter De Vriendt Groen

Het is inderdaad zo, mevrouw Smeyers, dat collega Hellings gewezen heeft op de vereenvoudiging en de stap vooruit die kan worden gezet, maar wij vinden het ook een beetje een gemiste kans. Waarom? Omdat de single permit eigenlijk gewoon het huidige systeem overneemt. Wij hadden gewild dat de huidige arbeidskaarten B hervormd zouden worden tot sectoriële arbeidskaarten, waarbij er niet zozeer op individuele basis wordt gewerkt ten aanzien van één werkgever, maar waarbij er in het arbeidsmarktonderzoek gekeken wordt in hoeverre er arbeidsmigranten nodig zijn voor gelijkaardige functies bij andere werkgevers.

Dat is een standpunt dat al lang in ons verkiezingsprogramma staat. Het standpunt om meer te werken met sectoriële arbeidskaarten in plaats van met de huidige arbeidskaarten B is natuurlijk ook niet zo ongewoon. De single permit had dan ook in die richting kunnen gaan en had een antwoord kunnen bieden. Dat is nu niet het geval, vandaar onze onthouding, ook in de commissie.

Het is echter hoe dan ook wel een stap vooruit. Daarom hebben wij ook niet tegengestemd, maar in plaats van één stap hadden we wel twee stappen vooruit kunnen zetten.


Staatssecretaris Theo Francken

Mijnheer de voorzitter, mijnheer De Vriendt, wat u zegt, is op zich zeer terecht, maar het is aan de deelstaten zelf om een nieuw decreet te maken over een eventuele andere invulling en bijvoorbeeld een arbeidskaart van niet één, maar drie jaar, over het vlotter overgaan van werkgelegenheidscontract of over een meer sectoriële benadering van het hele arbeidsmigratieverhaal.

Ik heb gisteren een onderhoud gehad met collega Muyters, op Vlaams niveau. Ik begrijp dat de ambitie er daar echt is om op korte termijn met een decreet te komen. Enkele zaken die u juist voorstelde, zullen daar ook wel in zitten, maar die zitten dus niet meer op het federale niveau. Ze zullen worden besproken in het Vlaams Parlement. Uw collega's zullen er daar zeker hun zeg over kunnen doen.

Ik wil benadrukken dat dit al goedgekeurd is in het Vlaams Parlement, met een zeer grote meerderheid. Gisterenavond werd het ook goedgekeurd in het Waals Parlement, met een zeer grote meerderheid. Ik ben altijd tevreden en heel blij dat mijn beleid zo veel steun heeft en dat het zo consensueel is. Als ik zaken indien en als zo veel collega's die massaal steunen en ook goedkeuren, dan stemt mij dat heel tevreden en enorm hoopvol voor de toekomst. Dat signaal kan ook vandaag, over luttele minuten, gegeven worden bij de stemming over dit wetsontwerp. Ik ben zeer tevreden.