Projet de loi modifiant l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique en ce qui concerne la création de la rue scolaire.
General information ¶
- Authors
-
CD&V
Jef
Van den Bergh
N-VA Daphné Dumery - Submission date
- Nov. 17, 2016
- Official page
- Visit
- Status
- Adopted
- Requirement
- Simple
- Subjects
- educational institution road safety road traffic
Voting ¶
- Voted to adopt
- Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI ∉ Open Vld N-VA MR PVDA | PTB PP
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
July 17, 2018 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
President Siegfried Bracke ⚠
Mevrouw Inez De Coninck, rapporteur, verwijst naar het schriftelijk verslag.
Ik geef het woord aan mevrouw Dumery.
Daphné Dumery N-VA ⚠
Mijnheer de voorzitter, collega's, ik zal mijn uiteenzetting van op mijn bank doen.
De schoolstraat wordt vandaag al toegepast in heel wat steden en gemeenten. De schoolstraat heeft echter geen wettelijke basis en net dit wordt met het voorliggende wetsvoorstel beoogd.
Heel wat scholen liggen aan drukke…
Laurent Devin PS | SP ⚠
(sans micro).
President Siegfried Bracke ⚠
Het rapport is van de hand van mevrouw De Coninck.
Laurent Devin PS | SP ⚠
Dans ce cas, les documents de la Chambre comportent des erreurs. En effet, je lis: "Laurent Devin", que je connais personnellement, et "Mme Inez De Coninck", que nous côtoyons ici au Parlement.
President Siegfried Bracke ⚠
Parlons-nous du document 2161/004?
Laurent Devin PS | SP ⚠
Monsieur le président, de 1 à 5. C'est bien cela. Il n'y a pas de souci.
President Siegfried Bracke ⚠
Nous prenons acte et nous vérifierons.
Daphné Dumery N-VA ⚠
Mijnheer de voorzitter, de reden waarom wij vandaag een wetsvoorstel tot invoering van de schoolstraat voorleggen, is dat de verkeersveiligheid aan de schoolpoort een bezorgdheid is van heel wat steden en gemeenten. Zoals de speelstraat bestaat, moeten wij ook een schoolstraat hebben, waarbij de straat wordt afgesloten op de uren waarop de schoolpoort opent en sluit. Dat zorgt ervoor dat fietsers en voetgangers voorrang hebben en dat enkel bewoners van de schoolstraat, dringende hulpverleners en al wie een vergunning krijgt van de gemeente, toegang hebben met de auto. Het betreft dus een kleine technische aanpassing waarmee de schoolstraat in de verkeerswetgeving wordt ingeschreven.
Jef Van den Bergh CD&V ⚠
Mijnheer de voorzitter, ik sluit mij aan bij collega Dumery, die het voorstel al perfect heeft uitgelegd. De schoolstraat werd voor het eerst gelanceerd in de stad Gent, in 2012 al, en vele andere gemeenten zijn ondertussen gevolgd. Ook de Vlaamse minister van Onderwijs heeft ondertussen de campagne "Paraat voor de schoolstraat" gelanceerd, om maar aan te geven dat meer en meer lokale besturen en scholen willen inzetten op een schoolstraat. Wij komen dus net op tijd met een duidelijk wettelijk kader hiervoor, zodat wij die positieve trend met heel wat voordelen voor de schoolomgevingen vormgeven door de voorliggende aanpassing van de Wegcode. Ik dank iedereen voor de samenwerking.
Marcel Cheron Ecolo ⚠
Monsieur le président, tout d'abord mon groupe Ecolo-Groen soutient la proposition. En effet, ce principe de rue scolaire est une excellente évolution. M. Van den Bergh a rappelé que l'initiative première vient de l'excellente Ville de Gand, en pleine période de fêtes et où oeuvre une excellente majorité, avec des membres de Groen particulièrement dynamiques.
À la suite de leur expérience, nous avons déposé un amendement, car une partie du texte n'est pas explicite, à savoir la question des barrières, fixes ou mobiles. Une ambiguïté est présente dans le texte. Nous avons déposé un amendement sur la base de l'expérience gantoise pour éviter ce flou, qui n'enlève rien à la qualité générale du texte en harmonie avec l'évolution du code de la route, dont nous attendons les principaux développements dans quelques mois. Nous espérons que d'autres dispositions en accord avec le projet de rue scolaire agrémentent une évolution positive du Code de la route, en faisant plus de place aux modes doux de déplacement, les piétons, les cyclistes et aux publics plus précaires, les publics scolaires.
Mon groupe soutiendra ce texte et nous espérons que la majorité utilisera les 48 heures disponibles pour prendre quelques contacts gantois ou autres. Les fêtes gantoises sont des moments de grande convivialité mais aussi de grands contacts entre les individus. Nous espérons que l'issue en sera positive.