Proposition 55K0378

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant la loi relative à l'assurance obligatoire soins de santé et indemnités coordonnée le 14 juillet 1994, en ce qui concerne la création d'une commission de remboursement des produits et des prestations pharmaceutiques.

General information

Authors
MR Caroline Taquin
Open Vld Robby De Caluwé, Goedele Liekens
Submission date
Sept. 17, 2019
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
medicinal product health policy health costs social security health insurance

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR VB
Abstained from voting
PVDA | PTB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

Feb. 6, 2020 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


Rapporteur Catherine Fonck

Monsieur le président, je renvoie au rapport écrit.


Sofie Merckx PVDA | PTB

Mijnheer de voorzitter, vandaag stemmen wij hier over een wet tot oprichting van een commissie voor de terugbetaling van farmaceutische producten en verstrekkingen.

Het gaat om een nieuw orgaan, dat moet beslissen over de terugbetalingsvoorwaarden voor bijvoorbeeld sondevoeding of materiaal voor diabetici.

Vandaag is de procedure erg complex en het doorlopen van de procedure duurt lang. Het is dus in het belang van de patiënten dat het systeem sneller en transparanter werkt.

Op het programma en in de wet stond ook de samenstelling van de commissie die de terugbetalingen zal vaststellen.

Het lijkt ons, ten eerste, erg belangrijk dat de paritaire samenstelling wordt behouden, met de aanwezigheid van de verzekeringsinstellingen die de belangen van de patiënten in de brede zin van het woord verdedigen.

Wij zijn ook erg blij dat het voorstel van de PVDA met een heel grote meerderheid werd goedgekeurd. Het strekte ertoe ook patiënten­verenigingen een plaats en een raadgevende stem in de commissie te geven. Waarom is dat belangrijk? Patiëntenverenigingen kennen heel goed de concrete behoeften en de moeilijkheden die de patiënten ervaren bij de terugbetalings­voorwaarden. Ik geef u het voorbeeld van sonde­voeding.

Vandaag zijn er zware tekortkomingen bij de terugbetaling van sondevoeding. Het Vlaams Patiëntenplatform kaartte aan dat patiënten grote bedragen moeten voorschieten en dat er geen derde-betalersregeling is. Dat maakte ik zelf mee met een kankerpatiënt. De firma weigerde de voeding te leveren omdat de patiënt geen geld had om het grote voorschot te betalen. Hij kwam dus letterlijk zonder eten te staan.

De Mucovereniging, zijnde de vereniging van mucopatiënten, schiet op dit ogenblik dat geld voor aan de patiënten zelf, om het achteraf terugbetaald te krijgen.

De patiëntenverenigingen hekelen ook de grote administratieve overlast en het ontbreken van de opname van de sondevoeding voor volwassenen, bijvoorbeeld in de maximumfactuur.

Met dat voorbeeld wil ik aangeven dat de kennis van de patiëntenorganisaties groot is. Ik hoop dan ook dat hun stem en hun aanwezigheid in de commissie ertoe kan bijdragen dat naar de bekommernissen echt wordt geluisterd.

Un autre problème qui se pose dans la composition de la commission, c'est que l'industrie y est présente et qu'elle a un droit de vote consultatif. Cette présence et la participation de l'industrie dans un organe décisionnel est inacceptable pour le PTB. Nous avons le même problème en parallèle à la Commission de remboursement des médicaments où la présence de l'industrie pèse lourdement sur les décisions. C'est une pression directe et indirecte qui est mise sur les participants et dans leurs prises de décision. Ceci est décrié par de nombreuses personnes.

Certains ont parlé d'un équilibre. Du fait qu'on introduisait les patients, il fallait conserver l'industrie. Mais il n'y a là aucune comparaison possible. Le poids financier, le poids du lobbying de l'industrie ne peut bien évidemment pas être comparé au poids et à la voix des patients. Pour cette raison, par notre amendement, nous proposons de simplement supprimer la présence de l'industrie dans cette commission. Cela permettra aux membres de cette commission de prendre leurs décisions en toute objectivité, sans pression de l'industrie et dans le seul intérêt des patients et de notre sécurité sociale.


Nathalie Dewulf VB

Met de afschaffing van de Technische farmaceutische raad, de Technische raad voor diagnostische middelen en verzorgings­middelen, die voorstellen indienden voor de terugbetaling van de medische middelen, alsook van de Werkgroep medische voeding, die de terugbetaling van medische voeding voorstelde, wordt niet alleen een administratieve vereenvou­diging maar ook een snellere procedure beoogd. Dat kunnen wij alleen maar toejuichen.

Ondanks het feit dat het wetsvoorstel reeds veertien maanden klaarlag, kwam het toch holderdebolder bij de commissie terecht. Dat maakte het wat moeilijk werken.

Omdat het wetsvoorstel de organisatie werkbaarder en de werking efficiënter maakt en het ten goede komt aan onze mensen, zullen wij het steunen.


President Patrick Dewael

Ik wil mevrouw Dewulf feliciteren voor haar maidenspeech. (Applaus)


Robby De Caluwé Open Vld

Beste collega's, als een regering in lopende zaken is, heeft het Parlement veel vrijheden. Het is goed dat het Parlement die vrijheden benut en initiatieven neemt.

Het Parlement heeft in die periode echter ook verantwoordelijkheden. Een minimale verantwoor­delijkheid is ervoor te zorgen dat de overheidsinstellingen voort kunnen werken.

Het voorstel dat hier voorligt, is vooral een technisch voorstel dat een blokkering in de ziekte­verzekeringswet wil opheffen. Het wetsvoorstel richt de Commissie voor Terugbetaling van Farmaceutische Producten en Verstrekkingen op om op die manier verwarring, gelet op het verschil in bevoegdheden, met de bestaande Technische farmaceutische raad te voorkomen.

De wet houdende diverse bepalingen van 22 juni 2016 voorzag in de samenvoeging van de Technische farmaceutische raad, de raad die de nomenclatuur van de geneeskundige verstrek­kingen of, in vaktermen de magistrale berei­dingen, voorstelt, en de Technische raad voor diagnostische middelen en verzorgingsmiddelen, die de terugbetaling van medische hulpmiddelen voorstelt, en de Werkgroep medische voeding, die de terugbetaling van medische voeding voorstelt. De reden om de drie diensten samen te voegen is vooral administratieve vereenvoudiging. Elke beslissing van de drie organen moest worden uitgevoerd via een koninklijk besluit. Dat is dikwijls een heel lange procedure, terwijl het meestal gaat om de aanpassing van limitatieve lijsten met toevoegingen als die van bijvoorbeeld een type bloeddrukmeter en een drankje voor medische voeding met een nieuw smaakje.

De patiënten weten dat het op de markt is en zitten te wachten op hun terugbetaling. Daarom is het RIZIV aan het slag gegaan om een procedure uit te werken die gelijkaardig is aan de procedure van de CTG en de Commissie tegemoetkoming implantaten en invasieve medische hulpmiddelen.

De wet van 22 juni 2016 sprak van een uitbreiding van de bevoegdheden van de Technische farmaceutische raad. Maar de werkgroep van het RIZIV vond dat het gebruik van dezelfde benaming tot verwarring zou kunnen leiden. Om de verwarring over bevoegdheden te vermijden, stellen zij voor om deze nieuwe commissie te herdopen tot de Commissie voor de terugbetaling van farmaceutische producten en verstrekkingen. Deze naam sluit beter aan bij de andere commissies.

Het gaat dus om een eenvoudige naams­verandering, die toch al wat vragen heeft doen rijzen. Maar dat is eigenlijk onterecht. Zolang deze wet niet goedgekeurd is, kan het KB niet gepubliceerd worden en blijven dossiers bij het RIZIV liggen. De Raad van State aanvaardt de oude procedure immers niet meer omdat de wet voorzag dat deze in werking zou treden op 1 januari 2020. Ik hoop dus dat iedereen in deze plenaire vergadering dit voorstel kan steunen.


Jan Bertels Vooruit

Mijnheer de voorzitter, dat laatste is inderdaad het allerbelangrijkst. Sinds 1 januari 2020 bestaat er nu immers een lacune en kunnen nieuwe middelen niet meer terugbetaald worden. Voor een heel aantal patiënten is dit toch heel belangrijk. Het gaat hier om medische hulpmiddelen, medische voeding, magistrale bereidingen die voor heel veel patiënten moeten gemaakt worden, over capillaire protheses. Het is belangrijk dat patiënten die hier nood aan hebben deze hulpmiddelen ook kunnen krijgen. De markt is overigens erg innovatief en sterk in beweging. Sinds 1 januari 2020 kan dit dus niet meer voor wat de nieuwe middelen betreft.

Het is technisch, maar erg belangrijk voor patiënten. Daarom zijn we blij dat we hieraan kunnen meewerken en dat we de vertegen­woordigers van de patiënten hebben kunnen toevoegen, met hun raadgevende stem. Dat hebben we als sp.a samen met de collega's van de PS gedaan.

Ik heb nog één vraag voor mevrouw de minister. Het is van fundamenteel belang dat we deze wet goedkeuren, maar ook dat de KB tot uitvoering ervan snel behandeld worden. Deze KB's gaan over het huishoudelijk reglement en de samenstelling. De kabinetsmedewerkster van de minister heeft gezegd dat de KB's klaarliggen. Ik hoop dat dit ook het geval is en dat ze bij wijze van spreken morgen ondertekend kunnen worden. Zo kan de Technische farmaceutische raad, het equivalent van de CTG – de Commissie Tegemoetkoming Geneesmiddelen – snel van start gaan en kunnen de patiënten de middelen krijgen die ze nodig hebben en die deel uitmaken van een toegankelijke gezondheidszorg.


Minister Maggie De Block

Ik dank alle sprekers.

Door de samensmelting van drie organen in één adviserende raad zal er efficiënter met mensen en middelen kunnen worden omgegaan, des te meer omdat wij vaak dezelfde mensen in verschillende hoedanigheden weerzien.

Met de toevoeging van de patiëntenorganisaties wordt de beweging voortgezet waarbij zij in een vroeger stadium bij het beleid worden betrokken, want zij zijn ook al in het geneesmiddelen­agentschap en andere organen ingebracht.

De koninklijke besluiten liggen inderdaad klaar, mijnheer Bertels. Wij zullen die met haastige spoed publiceren, want de dossiers liggen te wachten. De Raad van State aanvaardt die welke ingediend werden met de vorige benamingen, niet meer.