Projet de loi relatif aux délais de paiement pour les cotisations dues à l'Office national de sécurité sociale pour le premier et le deuxième trimestre 2021.
General information ¶
- Submitted by
- Vivaldi
- Submission date
- Feb. 3, 2021
- Official page
- Visit
- Status
- Adopted
- Requirement
- Simple
- Subjects
- deadline for payment epidemic infectious disease social-security contribution social security aid to undertakings respiratory disease
Voting ¶
- Voted to adopt
- Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
March 4, 2021 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
Rapporteur Anja Vanrobaeys ⚠
Mevrouw de voorzitster, ik zal een kort verslag uitbrengen en aansluitend het standpunt van mijn fractie meegeven.
Het voorliggende wetsontwerp verlengt voor het eerste en tweede kwartaal van 2021 de maatregel die reeds eerder was genomen om geen sancties toe te passen wanneer een werkgever wegens corona zijn voorschotten voor de sociale zekerheid niet kan betalen of wanneer hierover een minnelijk afbetalingsplan wordt gesloten. Een verschil met de vroegere maatregel is dat ook een afbetalingsplan mogelijk wordt wanneer de jaarlijkse vakantiebijdrage, die gewoonlijk tijdens de maand april wordt betaald, niet zou kunnen worden gestort wegens moeilijkheden veroorzaakt door corona.
In de commissie, die hierover op 24 februari vergaderd heeft, konden alle fracties zich achter het wetsontwerp scharen. Zij gaven aan dat het de noodzakelijke ademruimte geeft aan zelfstandigen en ondernemingen die het door corona zwaar te verduren hebben. Sommige fracties hadden wel een aantal vragen, onder andere naar de budgettaire impact. Daarover antwoordde de minister dat het aantal werkgevers dat een beroep doet op een afbetalingsplan eigenlijk niet zoveel verschilt met vroeger, maar dat het bedrag wel groter is. Voor de precieze cijfers verwijs ik graag naar het schriftelijk verslag. Daarnaast vroeg een aantal fracties ook naar perspectief in de steunmaatregelen, waarop de minister verwees naar het pakket steunmaatregelen dat net is goedgekeurd door de regering en dat de steunmaatregelen verlengt tot eind juni.
Aansluitend hierop zou ik ook graag zeggen dat onze fractie het voorliggend wetsontwerp kan ondersteunen.
Tania De Jonge Open Vld ⚠
Dat de coronacrisis onze bedrijven hard heeft getroffen, staat uiteraard buiten kijf. Het is dan ook meer dan noodzakelijk dat de bedrijven maximaal gesteund worden. Heel wat ondernemingen werden geconfronteerd met verliezen en hebben nood aan ondersteuningsmaatregelen die hen zuurstof kunnen bieden om deze moeilijke periode door te komen. De bedrijven worden geacht om hun voorschotten voor de RSZ-bijdragen tijdig te betalen en in normale omstandigheden is bij een laattijdige betaling een boete verschuldigd. In 2020 werd beslist om voor het eerste en tweede kwartaal via een volmachtenbesluit niet in sancties te voorzien. Dit werd ook via de wet van 24 november 2020 toegepast voor het derde en vierde kwartaal. Daarenboven biedt men de mogelijkheid om een afbetalingsplan af te sluiten zodat deze uitgaven kunnen worden gespreid.
Dit is natuurlijk ook nodig. Een studie van Graydon uit september in opdracht van het VBO heeft ook aangetoond dat ongeveer 66.000 intrinsiek leefbare ondernemingen als gevolg van de coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen. Ze worden geconfronteerd met aanzienlijke liquiditeitsproblemen. Door de aanhoudende noodzakelijke veiligheidsmaatregelen is het er voor sommige bedrijven ook niet gemakkelijker op geworden. Vooral voor de kleinere en jongere ondernemingen zijn het heel moeilijke tijden.
Het uitgebreide pakket aan ondersteuningsmaatregelen, ook die van de deelstaten, was en is dan ook meer dan nodig. Het feit dat de RSZ-bijdragen via een afbetalingsplan kunnen worden afgelost, is heel belangrijk om een deel van die liquiditeitsproblemen het hoofd te bieden. We hebben zicht op een betere toekomst en een herstel van de economie, maar we zijn er nog lang niet. De ondersteuningsmaatregelen, maar ook het uitwerken van een herstelplan is absoluut noodzakelijk
We ondersteunen dan ook volmondig deze maatregel in het belang van onze bedrijven en in afwachting van betere tijden.
Anja Vanrobaeys Vooruit ⚠
Mijnheer de voorzitter, ik zal kort zijn. Onze fractie zal deze maatregelen steunen. Het geeft de nodige ademruimte aan de ondernemingen en zelfstandigen die in deze crisistijd heel zwaar getroffen zijn.
Hans Verreyt VB ⚠
Mijnheer de voorzitter, dit wetsontwerp is een verlenging van de bestaande maatregelen waarbij de werkgevers de sociale bijdragen kunnen spreiden en uitstellen zonder opslagen of boetes te betalen en dit voor het huidige en het volgende kwartaal. Dat is een maatregel die het Vlaams Belang toejuicht.
Het is natuurlijk een goede zaak dat men bedrijven die personeel tewerkstellen en die lijden onder de coronacrisis de nodige financiële ruimte wil geven. De RSZ-bijdragen op de lonen brengen immers zware kosten voor de bedrijven met zich. Als de bedrijven dit niet direct kunnen betalen, kunnen ze een afbetalingsplan afspreken en krijgen ze boete noch kosten aangerekend en dit zowel op de eigenlijke betalingen als op de voorschotten die veel bedrijven moeten ophoesten. Dat is natuurlijk maar uitstel van executie omdat de eigenlijke betalingen niet worden kwijtgescholden. De factuur volgt en het is maar de vraag in hoeverre de relance de bedrijven in staat zal stellen om de schuld te vereffenen en op welke termijn. Deze wet bepaalt echter niet hoe lang een afbetalingsplan mag duren. Het zal ook van de goodwill van de betrokken ambtenaar van de RSZ afhangen. De minister beloofde uniforme richtlijnen ter zake. We hopen alvast dat ze ook worden opgevolgd, zodat de gelijke behandeling van de verschillende werkgevers verzekerd is.
In het advies van de Raad van State stonden echter enkele opmerkingen. Deze eerbiedwaardige instelling heeft ons al vaak behoed voor stommiteiten. Daarom volgen we hun advies natuurlijk ook vaak op. De technische opmerkingen werden aangepakt. Er werd echter geen advies ingewonnen, zoals de wet verplicht, bij het beheerscomité van de RSZ of bij de NAR.
Er werd bovendien ook geen beroep gedaan op het spoedeisend karakter van de betrokken aangelegenheid om een dergelijk advies niet in te winnen. Ik vroeg reeds twee maal in de commissie aan de minister waarom dat niet werd gedaan. Ik zal mijn vraag een derde keer herhalen. Waarom werd dat advies niet gevraagd? Of zoals de Raad van State opmerkte: zijn hierdoor problemen te verwachten.