Proposition 55K3530

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant la loi du 26 juin 1963 créant un Ordre des architectes en ce qui concerne l'organisation des élections.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
Sept. 15, 2023
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
architecture professional society data processing personal data town-planning profession election

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld MR PVDA | PTB
Abstained from voting
N-VA LDD VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

Oct. 5, 2023 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

De rapporteur, mevrouw Houtmeyers, verwijst naar het schriftelijk verslag.


Katrien Houtmeyers N-VA

Mevrouw de voorzitster, de bevoegde minister is niet aanwezig.


President Eliane Tillieux

Ik zie dat staatssecretaris de Moor de minister vertegenwoordigt.


Katrien Houtmeyers N-VA

Mevrouw de voorzitster, ik vroeg naar de aanwezigheid van de bevoegde minister omdat ik nog enkele vragen heb.

Wij hebben dit op zich vrij kleine, maar zeker noodzakelijke wetsontwerp al besproken in de commissie. De Orde van Architecten organiseert voor het eerst verkiezingen via elektronische weg en daarvoor is al een koninklijk besluit gepubliceerd. De Raad van State oordeelde dat de wet van 1963 ook gewijzigd moest worden wat betreft de verwerking van de persoonsgegevens. Dat ligt voor in dit wetsontwerp. Wij hebben daar niets op tegen. Wij hebben dan ook ingestemd met de urgente behandeling van dit wetsontwerp, want die verkiezingen zouden al snel plaatsvinden.

Die verkiezingen lopen echter al, want stemmen kon al vanaf 28 september en nog tot 12 oktober. Wij vragen ons af, samen met heel wat architecten, of deze verkiezingen dan wel rechtsgeldig zijn. De wet kan immers pas van kracht worden na de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad. Als de wet pas in voege treedt na die verkiezingen, dan bestaat het reële risico dat in een tuchtonderzoek de advocaat van de beklaagde architect bijvoorbeeld zou kunnen aanvoeren dat de samenstelling van de provinciale raden niet rechtsgeldig is. Daarover hadden we graag meer duidelijkheid gekregen, aangezien we ons op juridisch glad ijs begeven.

Daarnaast dringen wij al heel lang aan op een fundamentele hervorming van de Orde van Architecten. Een grondige hervorming van die orde dringt zich al lang op. In het verleden werd daarover zelfs al een principeakkoord gesloten. Een wetsvoorstel daaromtrent is al enige tijd hangende. Het instituut zou veel efficiënter, moderner en goedkoper kunnen en zelfs moeten functioneren. Een afgeslankte orde, namelijk één Vlaamse en één Frans-Duitstalige, waarbij de leden van Brussel kunnen kiezen, zonder de huidige provinciale raden, maar met een duidelijke en strikte scheiding tussen het beleidsmatige en het tuchtrechtelijke, zou absoluut beter zijn. Het zou echt een wereld van verschil zijn. Het voorliggende wetsontwerp is maar een kleine, onbeduidende aanpassing, zolang de hele zaak niet grondig hervormd kan worden.

Graag had ik nog een antwoord gekregen op mijn vraag inzake de rechtsgeldigheid.


Reccino Van Lommel VB

Mevrouw de voorzitster, collega’s, ik vind het spijtig dat de betrokken minister vandaag niet aanwezig is om zijn eigen ontwerp te verdedigen of om op een aantal concrete vragen te antwoorden, waarvan akte. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, maar het is wel spijtig, zeker als we het werk in dit Parlement ernstig willen nemen.

Collega’s, we zeggen al lang dat de Orde van Architecten naar onze mening een inefficiënte moloch is, die al heel lang hervormd had moeten zijn. Het is een moloch met een hoop provinciale praatbarakken die eigenlijk niet echt kunnen doen wat ze moeten doen.

Het is niet de enige nationale orde die op de schop moet. Voor een aantal ordes hebben wij in het verleden ook al voorstellen ingediend, om ze op te splitsen in een Nederlandstalige en een Franstalige orde. Het lijkt ons niet meer dan normaal dat dit gebeurt, want het is hoog tijd dat die ordes meer efficiënt en meer werkbaar worden.

Het vreemde is dat de minister aangeeft – dat was ook al met andere ordes het geval – dat dit geen vraag vanuit de orde zelf is. In dit geval was er ook geen vraag van de Orde van Architecten om die opsplitsing te maken. Hij denkt dan: de handen zijn gewassen in onschuld, we zijn er vanaf. Ik vind dat een bijzonder wereldvreemde manier van denken, vooral omdat we weten dat de Vlaamse architecten vragende partij zijn en we allemaal vaststellen dat die provinciale werkingen vandaag helemaal niet efficiënt zijn. We kunnen hier het licht van de zon ontkennen, zo veel als we willen, maar ik denk dat de orde bij die benadering weinig baat heeft.

Is dit ontwerp echt noodzakelijk? Ja, dat is noodzakelijk. Wij hebben ook in de commissie gezegd dat dit moet gebeuren. Wij kunnen dit ontwerp vandaag principieel echter niet goedkeuren, ook al steunen wij dat inhoudelijk.

Gelet op het feit dat alle fundamentele hervormingen, waarvan wij heel duidelijk zeggen dat die nationale orde in een Nederlandstalig deel en een Franstalig deel moet worden opgesplitst en het provinciaal gedeelte op de schop moet, niet gebeuren en de minister zelfs ontkent dat er een probleem is, zullen wij ons vandaag bij de stemming over dit ontwerp onthouden.


Staatssecretaris Nicole de Moor

Mevrouw de voorzitster, er werd een vraag gesteld waarop ik een kort antwoord zal geven namens de minister. De verkiezingen vinden inderdaad plaats op 12 oktober, maar er is al een KB dat die verkiezingen regelt, namelijk het KB van 19 januari 2023. Er is dus absoluut geen fundamenteel probleem met het bestaande KB. De Gegevens­beschermings­autoriteit heeft destijds bij het KB houdende elektronische verkiezingen geen specifiek advies gegeven, gelet op de grote werklast en omdat het ook om beperkte gegevensverwerking gaat. Het risico verbonden aan die verwerking van de persoonsgegevens is zeer beperkt, aangezien de gegevens bij de toegang tot het elektronisch stemsysteem geëncrypteerd worden. Bovendien beschikt de Orde van Architecten vandaag al over de gegevens die daarbij verwerkt worden, aangezien het gaat om de gegevens van ingeschreven leden.

Met het voorliggende wetsontwerp komen we tegemoet aan de opmerkingen van de Raad van State. Zo worden alle discussies vermeden. We gaan ervan uit dat het ontwerp wordt goedgekeurd, in het belang van de Orde van Architecten. Het vormt immers een belangrijke administratieve vereenvoudiging voor de Orde. Uiteraard maakt dit punt deel uit van een globaler ontwerp dat nog steeds verder wordt besproken en waarin heel wat andere zaken met betrekking tot de Orde van Architecten zijn opgenomen.


Katrien Houtmeyers N-VA

Mevrouw de staatssecretaris, u zegt dat het risico beperkt is, maar ik vraag mij af – u hebt de urgentie gevraagd en gekregen en wij hebben onze medewerking verleend – waarom dat niet vroeger kon gebeuren. Dan was het risico volledig uitgesloten geweest.

Wij zullen ons onthouden bij de stemming, omdat wij het er weliswaar mee eens zijn dat dit moet gebeuren, maar wij het er absoluut niet mee eens zijn dat er geen fundamentele hervorming van de Orde van Architecten zou moeten gebeuren.