Proposition 55K3172

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi portant assentiment à l'Accord de coopération du 24 avril 2020 entre l'État fédéral, la Région flamande, la Région wallonne et la Région de Bruxelles-Capitale relatif à l'exécution de plusieurs dispositions de la directive 2016/2284 du Parlement européen et du Conseil du 14 décembre 2016 concernant la réduction des émissions nationales de certains polluants atmosphériques, modifiant la directive 2003/35/CE et abrogeant la directive 2001/81/CE.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
March 8, 2023
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
EC Directive sustainable mobility federal State regions and communities of Belgium air quality atmospheric pollutant environmental protection cooperation agreement market supervision reduction of gas emissions

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB
Abstained from voting
VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

March 30, 2023 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

La rapportrice, Mme Buyst, s’en réfère au rapport écrit.


Bert Wollants N-VA

Mevrouw de voorzitster, het is een wat vreemde zaak dat we hier tussenkomen over een ontwerp dat unaniem werd aangenomen in de commissie, of toch met een ruime meerderheid. Dat gebeurt vooral omdat we moeten vaststellen dat mevrouw Khattabi niet echt haar uiterste best heeft gedaan om deze tekst op een snelle manier bij ons te krijgen. Het betreft immers een samenwerkingsakkoord dat al dateert van 2020. We merken bovendien dat die tekst al in 2020 werd aangenomen door de gewesten. Wij vroegen ons dan ook af waarom het zo lang moest duren voor die tekst uiteindelijk in 2023 op onze tafels belandde.

Wij zijn op zoek gegaan naar antwoorden, maar de initiële antwoorden die de medewerker van mevrouw Khattabi verstrekte, konden we niet helemaal smaken. Het komt heel erg vreemd over als er wordt verwezen naar lopende zaken om te stellen dat er dan geen akkoord kon worden aangenomen, of dat er in ieder geval niet mee kon worden ingestemd. Volgens mij behoren die lopende zaken echter al sinds oktober 2020 tot het verleden. Vervolgens moesten we vaststellen dat mevrouw Khattabi geen degelijke uitleg had waarom het zo lang moest duren. We hebben nog even gesuggereerd dat ze misschien overstelpt werd met werk aan andere wetten die ze naar de commissie moest brengen en voorbereiden, maar die heeft onze commissie dan allemaal gemist. Wij horen van mevrouw Khattabi namelijk zelden of nooit iets. Zelfs de vragensessies zorgen amper voor beweging.

Wij hebben van haar in ieder geval vernomen dat zij de volledige politieke verantwoordelijkheid voor die vertraging op zich neemt, wat maar logisch is ook. Eigenlijk is dat nog altijd geen degelijk antwoord op de vraag waarom het allemaal zo lang moest duren. Wij zullen mevrouw Khattabi daar dan ook over blijven ondervragen. Ik zal niet de moeite nemen om haar hierheen te sommeren, om dan opnieuw te moeten horen dat zij de politieke verantwoordelijkheid zal dragen, maar geen idee heeft waarom het allemaal zo lang duurt. Ik vind dat zij dit minstens van nabij zou moeten opvolgen. Ik wens dit dan ook in het verslag opgenomen te zien.


Kurt Ravyts VB

Mevrouw de voorzitster, ik mis de minister, mevrouw Zakia Khattabi, die het blijkbaar niet de moeite vindt om even naar onze besognes te komen luisteren. Wij hebben die ook in de commissie geuit. De heer Wollants was trouwens niet alleen, ook mensen van de meerderheid namen het woord. Iemand van uw partij, mevrouw de voorzitster, vroeg zich af hoe het komt dat voorliggend wetsontwerp, dat eigenlijk een instemmingswet betreft, federaal zo lang op zich heeft laten wachten. Het antwoord van de minister was dat zij daarvoor de politieke verantwoordelijkheid neemt. Er was zelfs een kabinetslid dat wilde antwoorden maar vakkundig de mond werd gesnoerd.

Collega Wollants, er is natuurlijk nog meer. En dat maakt het alleen maar pijnlijker. U stelde zelf de vraag, ik wilde die ook stellen, om een zekere update te krijgen van de minister over de federale verplichtingen, de verplichtingen voor de federale overheid in het samenwerkingsakkoord. Werd hieraan gevolg gegeven? Op welke manier?

Mevrouw Khattabi kon daarop niet antwoorden. Iemand anders kon er wel op antwoorden, maar die is er vandaag merkwaardig genoeg ook niet. Ze is een beetje de Dolores Ibárruri van de Kempen - mevrouw Merckx, ik ken inderdaad mijn geschiedenis – namelijk mevrouw Daems. Zij formuleerde eigenlijk het antwoord namens de minister. Zij gaf een overzicht van een aantal zaken die zij, ere wie ere toekomt, ook niet zo heel goed vindt.

Ik geef een aantal voorbeelden. De accijnzen op diesel worden verhoogd met toepassing van het cliquetsysteem. Er komt een federaal onderzoek naar de hervorming van de energiebelastingen in functie van de uitstoot van schadelijke stoffen, waarbij ongunstige effecten op de competitiviteit van ondernemingen vermeden worden. Mevrouw de voorzitster, wij weten tot wat dat leidt en tot wat het reeds geleid heeft. Uiteraard gaat het ook over het systeem van de vergroening van de salariswagens, dat ondertussen ook in voege is. Dat zijn allemaal zaken waarvoor wij niet massaal stormlopen omdat wij een sociale partij zijn.

Van een aantal aspecten in verband met het Vlaamse beleid, zoals de LEZ-zones, zijn we evenmin voorstander.

Er zijn nog andere aspecten van sturende verkeersfiscaliteit, zoals het rekeningrijden. Dankzij ons is dat voorlopig tegengehouden. Wij zullen volgend jaar een ernstige inspanning doen om dat opnieuw tegen te houden.

Mevrouw de voorzitster, er zijn dus heel wat zaken waarom wij ons zullen onthouden bij de stemming over dit wetsontwerp, en ook voor het volgende wetsontwerp, dat ermee verband houdt.


Staatssecretaris Nicole de Moor

Er werd inderdaad vertraging opgelopen bij de omzetting van de richtlijnen en verordeningen. Dat hebt u terecht vermeld.

Er zijn op dit moment geen inbreukprocedures ingeleid, maar deze dossiers zijn inderdaad overgenomen van de vorige legislatuur, waarbij er tijd nodig was om dit wetsontwerp zijn regelgevend traject te doen doorlopen.

Dat wil echter niet zeggen dat het federale niveau intussen geen actie heeft ondernomen. Integendeel, ondanks de vertraging bij de instemming met het samenwerkingsakkoord heeft de federale regering acties uitgevoerd om het markttoezicht te versterken, bijvoorbeeld voor toestellen die niet bedoeld zijn voor de weg.

Zo werden ook toestellen om als particulier tuinafval te verbranden verboden, en kwamen er kwaliteitsnormen voor vaste brandstoffen uit biomassa.


Bert Wollants N-VA

Ik neem akte van het antwoord dat mevrouw De Moor hier geeft. Ik wil er wel op wijzen dat de overname van het dossier en de opmaak van het ‘zware’ regelgevende traject dat daaraan gekoppeld is, namelijk de volle twee artikelen, misschien geen drie jaar nodig had.