Projet de loi portant confirmation de quelques articles de l'arrêté royal du 30 septembre 2005 désignant les infractions par degré aux règlements généraux pris en exécution de la loi relative à la police de la circulation routière.
General information ¶
- Submitted by
- Chamber of representatives (2020-03-17 - 2020-10-01)
- Submission date
- April 28, 2020
- Official page
- Visit
- Status
- Adopted
- Requirement
- Simple
- Subjects
- traffic offence highway code traffic regulations road traffic
Voting ¶
- Voted to adopt
- Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB
Party dissidents ¶
- Maria Vindevoghel (PVDA | PTB) voted to reject.
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
June 18, 2020 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
President Patrick Dewael ⚠
Onze rapporteur is mevrouw Verhaert, die verwijst naar het schriftelijk verslag.
Jef Van den Bergh CD&V ⚠
Mijnheer de voorzitter, ik meen dat het zinvol is kort iets te zeggen over dit wetsontwerp dat enkele positieve aanpassingen bekrachtigt die via een koninklijk besluit aangebracht zijn.
Op zich staan wij daar natuurlijk ten volle achter. Ik denk maar aan het inhaalverbod voor vrachtwagens waarvoor de regelgeving vorig jaar gewijzigd werd via een koninklijk besluit. Vroeger was er een algemeen inhaalverbod op 2x2-wegen tenzij de verkeersborden iets anders aangaven. Sinds 1 september is het toegestaan in te halen tenzij een verkeersbord het verbiedt. Dat is een belangrijke verandering omdat ons land op die manier dezelfde regelgeving krijgt als de buurlanden. Ik meen dat dit voor een transitland als het onze, met heel veel buitenlands vrachtverkeer, niet onbelangrijk is.
Ik wil even de opmerking herhalen die ik in de commissie tegen de minister gemaakt heb. Doordat er al veelvuldig veranderingen zijn aangebracht aan de Wegcode, ofwel via koninklijke besluiten, ofwel via wetsvoorstellen, is de logica van de indeling van de overtredingen per graad een beetje zoek en niet altijd meer even duidelijk.
De minister heeft bevestigd dat dit moet aangepakt worden en dat de aanpassing van de nieuwe Wegcode daartoe een aanleiding kan zijn. Wij hopen dan ook dat hier door een volgende regering op een snelle manier werk kan worden gemaakt, want van die onlogische indeling moeten wij dringend af met het oog op onze verkeersveiligheid.