Proposition 55K0589

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant, en ce qui concerne la circulation des véhicules prioritaires, l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique.

General information

Authors
N-VA Frieda Gijbels, Yngvild Ingels, Wouter Raskin, Tomas Roggeman
Submission date
Oct. 5, 2019
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
public safety traffic regulations vehicle road traffic

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE DéFI Open Vld N-VA LDD PVDA | PTB VB
Voted to reject
PS | SP
Abstained from voting
MR

Party dissidents

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

July 9, 2020 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Patrick Dewael

Ik denk dat de rapporteur voor het eerste gedeelte de heer Vandenbroucke was en voor het tweede gedeelte mevrouw Verhaert.

Hebt u een afspraak met mevrouw Verhaert, collega Vandenbroucke?


Joris Vandenbroucke Vooruit

Ik verwijs naar het schriftelijk verslag, mijnheer de voorzitter.


President Patrick Dewael

Gaat iedereen ermee akkoord dat wij op deze basis de algemene bespreking aanvatten? (Instemming)

Ik heb op mijn lijst de heren Raskin en Van den Bergh ingeschreven, maar die zijn beiden niet aanwezig. Mijnheer Vandenbroucke, u mag meteen het woord nemen.


Joris Vandenbroucke Vooruit

Mijnheer de voorzitter, ik zou graag het woord nemen na de heer Raskin. Ik wil de hoofdinitiatiefnemer graag de eer laten om de krachtlijnen te schetsen.


President Patrick Dewael

Normaal gezien zijn collega's verheugd als zij kunnen opschuiven in de ranking. Het zijn rare tijden, maar de heer Raskin is op komst.


Wouter Raskin N-VA

Mijnheer de voorzitter, collega's, de mogelijkheid tot het gebruik van de pechstrook door de prioritaire voertuigen met een dringende opdracht is geen ideale oplossing. Tot die vaststelling zijn we al gekomen tijdens de discussie over het wetsvoorstel van de heer Vandenbroucke rond de reddingsstrook, waarover enkele weken geleden werd gestemd in de Kamer.

Het voorstel dat vandaag voorligt, creëert een wettelijke basis om van die reddingsstrook gebruik te maken tijdens de uitvoering van prioritaire opdrachten. De initieel ingediende tekst werd zoals gebruikelijk voorgelegd voor advies aan de gewesten. In de schoot van onze commissie werd een bijzonder interessante hoorzitting georganiseerd met tal van experten. Wat vandaag voorligt, is een geamendeerde tekst die zeer uitdrukkelijk rekening houdt met de adviezen van de verschillende gewesten en die ook de geest van het voorstel tot herziening van de wegcode duidelijk in zich draagt. Dat voorstel kon door omstandigheden niet landen in de vorige legislatuur. Rond het geheel, dat dus rekening houdt met diverse factoren, vormde zich in de commissie een meerderheid die groen licht gaf aan dit voorstel.

Door dit straks goed te keuren, zullen prioritaire voertuigen met een dringende opdracht worden vrijgesteld om de bepalingen uit de wegcode na te leven, met uitzondering van een limitatieve lijst van bepalingen die ze wel te allen tijde moeten respecteren. Bijkomend wordt ook het gebruik van de blauwe knipperlichten bij niet-dringende opdrachten verstrengd in dit voorstel. Zo wordt dit louter nog toegelaten wanneer de aard van de opdracht dat vereist. Het voorstel bevat ook een aanpassing voor prioritaire voertuigen die hun geluidstoestel gebruiken en de facto bezig zijn met een dringende opdracht betreffende het door het rode licht rijden. Vandaag mag het rode licht enkel worden voorbijgereden na effectief eerst gestopt te hebben. Indien wij straks dit voorstel goedkeuren, zal het niet langer verplicht zijn om eerst te stoppen alvorens weer langzaam op te trekken, maar mag het licht worden voorbijgereden aan gematigde snelheid. Dit uiteraard, collega's, op voorwaarde dat geen andere weggebruikers in gevaar worden gebracht.

Globaal gezien komt het voorliggende wetsvoorstel dus tegemoet aan de adviezen van de gewesten en houdt het rekening met de geest van het voorstel van nieuwe wegcode waartoe in de vorige legislatuur reeds een aanzet werd gegeven. Om het te optimaliseren, hebben wij nog deze middag in commissie een aantal amendementen goedgekeurd, die ervoor zorgen dat de uitzondering voor wie deze wet geldt, enigszins wordt uitgebreid. De categorieën van prioritaire bestuurders die niet door deze tekst worden gevat, worden morgen op geen enkele manier beknot in het laveren door het verkeer.

Collega's, over de fractiegrenzen heen wil ik u bedanken voor de steun aan dit voorstel en voor het constructieve debat van de afgelopen maanden en van deze namiddag in de commissie.


Joris Vandenbroucke Vooruit

Mijnheer de voorzitter, ik zal het zeer kort houden, want collega Raskin heeft zeer helder uitgelegd wat er in het geamendeerde wetsvoorstel staat. We hebben met de commissie voor Mobiliteit een tweetrapsraket afgeschoten rond de situatie van urgentiediensten op en rond de weg. De verplichte creatie van een reddingsstrook bij files hebben we al goedgekeurd. Vandaag stemmen we over wie daarop mag rijden en in welke omstandigheden, en worden een aantal andere knelpunten opgelost die een groot verschil uitmaken voor het werk dat de urgentiediensten leveren en dat absoluut noodzakelijk is.

Collega's, ik wil graag benadrukken dat we hiervoor alle adviezen van de gewesten hebben ingewonnen. We hebben hiervoor een zeer interessante hoorzitting gehouden en we hebben zelf heel veel bilaterale contacten gehad met de betrokkenen op het terrein. Zij die elke poging tot aanpassing van de wegcode hebben geprobeerd te blokkeren in de commissie voor Mobiliteit, met het argument dat er eigenlijk een algemene herziening van de wegcode nodig is, terwijl ze daar zelf niet in geslaagd zijn gedurende vijf jaar, staken hopelijk bij dezen hun poging. Deze tweetrapsraket heeft bewezen dat we door een goede samenwerking wel degelijk goede wetgeving kunnen maken, ook in deze omstandigheden.