General information
Full name plenum van 2020-04-23 13:29:00+00:00 in Chamber of representatives
Type plenum
URL https://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/55/ip037x.html
Parliament Chamber of representatives
You are currently viewing the advanced reviewing page for this source file. You'll note that the layout of the website is less user-friendly than the rest of Demobel. This is on purpose, because it allows people to voluntarily review and correct the translations of the source files. Its goal is not to convey information, but to validate it. If that's not your goal, I'd recommend you to click on one of the propositions that you can find in the table below. But otherwise, feel free to roam around!
Propositions that were discussed
Code
Date
Adopted
Title
55K1139
07/04/2020
✔
Projet de loi modifiant l'arrêté royal du 25 novembre 1991 portant réglementation du chômage en ce qui concerne les allocations de chômage temporaire pour les travailleurs des entreprises de travail adapté.
55K0102
11/07/2019
?
Proposition de loi modifiant le Code de droit économique en ce qui concerne l'emploi des langues en matière de publicité.
55K1005
11/02/2020
✔
Projet de loi portant exécution des mesures d'économies relatives aux spécialités pharmaceutiques dans le cadre du budget soins de santé 2020.
55K1002
06/02/2020
✘
Proposition de modification du Règlement de la Chambre des représentants en vue de promouvoir la transparence relative aux mandats, activités et rémunérations publics et privés des membres de la Chambre des représentants.
55K0651
22/10/2019
✘
Proposition de résolution prévoyant des sanctions à l'égard de la politique de colonisation d'Israël.
55K0759
14/11/2019
✘
Proposition de modification du Règlement de la Chambre des représentants en ce qui concerne la formation du gouvernement fédéral.
55K0908
09/01/2020
✘
Proposition de modification du Règlement de la Chambre des représentants en vue de supprimer la prise en considération des propositions de loi.
55K1146
08/04/2020
✔
Projet de loi visant à réglementer la suspension de la procédure des élections sociales de l'année 2020 suite à la pandémie du coronavirus COVID-19.
55K1145
08/04/2020
✔
Projet de loi portant des dispositions diverses en matière de justice et de notariat dans le cadre de la lutte contre la propagation du coronavirus COVID-19.
Discussions
You are currently viewing the English version of Demobel. This means that you will only be able to review and correct the English translations next to the official text. If you want to review translations in another language, then choose your preferred language in the footer.
Discussions statuses
ID
German
French
English
Esperanto
Spanish
Dutch
#0
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#1
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#2
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#3
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#4
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#5
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#6
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#7
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#8
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#9
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#10
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#11
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#12
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#13
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#14
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#15
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#16
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#17
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#18
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#19
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#20
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#21
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#22
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#23
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#24
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#25
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#26
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#27
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#28
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#29
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#30
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#31
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#32
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#33
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#34
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#35
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#36
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#37
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#38
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#39
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#40
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#41
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#42
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#43
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#44
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#45
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#46
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#47
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#48
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#49
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#50
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#51
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#52
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#53
⚠
★
⚠
⚠
⚠
⚠
#54
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#55
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#0
#1
Official text
Wanneer wij ervan uitgaan dat onze bevolking tout court verschillende talen spreekt, is het Parlement niet waardig Parlement te zijn omdat het de taal van onze bevolking moet spreken, dienen en uitdragen.
Translated text
When we assume that our people speak different languages, the Parliament is not worthy of being Parliament because it must speak, serve and express the language of our people.
#2
Official text
Chers collègues, je pense que je ne vous apprends rien: cela fait plus de 70 ans que le peuple palestinien souffre de colonisation, de violences, de déplacements de populations, de bombardements répétés, de blocus et de privations des droits les plus fondamentaux. Cette violence n'épargne ni femmes, ni personnes âgées, ni enfants. D'ailleurs, c'est le pays où les droits de l'enfant sont les plus violés. Mais depuis quelques semaines, le peuple palestinien, comme tous les peuples du monde, fait face aussi à la pandémie de COVID-19 et à la crise sanitaire majeure, mais la différence est que les Palestiniens y font face sous l'occupation illégale par l'armée israélienne.
Cette occupation rend la situation encore plus catastrophique. Regardez chez nous et dans les autres pays du monde, toutes les difficultés et les complications qui se présentent pour avoir du matériel de base, des masques, des tests. Regardez les complications concernant les décisions à mettre en place pour contrôler l'épidémie, l'urgence dans laquelle ces décisions doivent être prises et appliquées, et tous les moyens nécessaires pour les mettre en place. Alors, imaginez devoir faire cela quand vous êtes privés de votre souveraineté, que vous n'êtes pas maître de votre politique. Et vous devez le faire dans les conditions imposées par un autre État qui ne se préoccupe absolument pas de votre sécurité. Bien au contraire, cet État représente une menace. Dans un contexte ou l'autorité palestinienne manque de tout – tests, masques, gels hydroalcooliques, respirateurs et j'en passe – la politique coloniale continue comme si de rien n'était. On continue à détruire les maisons et à procéder à des centaines d'arrestations.
Translated text
For more than 70 years, the Palestinian people have suffered from colonization, violence, displacement of populations, repeated bombing, blockades and deprivations of the most fundamental rights. This violence does not spare women, old people, or children. It is the country where children’s rights are most violated. But in the last few weeks, the Palestinian people, like all the peoples of the world, have also faced the COVID-19 pandemic and the major health crisis, but the difference is that the Palestinians face it under the illegal occupation by the Israeli army.
This occupation makes the situation even more catastrophic. Look at us and in other countries of the world, all the difficulties and complications that arise to have basic equipment, masks, tests. Look at the complications of the decisions to be made to control the epidemic, the urgency in which those decisions must be made and implemented, and all the means needed to implement them. So imagine having to do this when you are deprived of your sovereignty, that you are not master of your policy. And you must do so under the conditions imposed by another state that does not care at all about your safety. On the contrary, this state represents a threat. In a context where the Palestinian Authority lacks everything – tests, masks, hydro-alcoholic gels, respirators and so on – colonial policy continues as if there was nothing. Houses are destroyed and hundreds of arrests are carried out.
#3
Official text
Mais le cynisme ne s'arrête pas là. À la demande des patrons israéliens, l'État colonial fait venir des ouvriers palestiniens pour travailler en Israël sans aucune mesure de sécurité ou de protection, contre la volonté de l'Autorité palestinienne. Israël est accusé par plusieurs observateurs et par l'Autorité palestinienne de propager délibérément le virus.
Dans la zone C, une grande partie de la population palestinienne est privée de traitements et de tests. Il y a clairement une politique de discrimination et d'apartheid à l'égard des Palestiniens.
Se rajoute à cela la question des prisonniers politiques. Dans les prisons israéliennes, parce qu'il y a déjà un grand nombre de détenus atteints de maladies chroniques, comme des maladies respiratoires, le diabète, et autres, la vie des détenus est en grand danger. Il est urgent d'insister auprès des autorités israéliennes afin qu'elles garantissent les conditions qui protègent les détenus contre le virus ou sinon qu'elles les libèrent, en particulier les personnes âgées, les personnes souffrant de maladies chroniques, les femmes et les enfants, afin qu'ils puissent se protéger chez eux. Une demande a été faite en ce sens par plusieurs organisations. Je pense que nous devons nous joindre à cet appel et le faire aboutir.
Il y a aussi l'autre grande prison: Gaza. La situation des Palestiniens y est tout aussi inhumaine et insalubre. Le gouvernement israélien empêche depuis longtemps l'entrée de médicaments et d'équipements médicaux à Gaza. Le blocus est déjà inhumain en soi, mais dans la situation d'une pandémie qui a également atteint Gaza, il est tout à fait criminel et intolérable. Le blocus de Gaza doit être levé immédiatement.
Translated text
But cynicism does not stop there. At the request of Israeli employers, the colonial state invites Palestinian workers to work in Israel without any security or protection measures, against the will of the Palestinian Authority. Israel is accused by several observers and the Palestinian Authority of deliberately spreading the virus.
In Zone C, a large part of the Palestinian population is deprived of treatment and testing. There is clearly a policy of discrimination and apartheid towards the Palestinians.
Add to this the issue of political prisoners. In Israeli prisons, because there are already a large number of inmates with chronic diseases, such as respiratory diseases, diabetes, and others, the lives of inmates are in great danger. It is urgent to insist on the Israeli authorities to guarantee conditions that protect prisoners from the virus or otherwise release them, especially the elderly, people with chronic diseases, women and children, so that they can protect themselves at home. A request has been made in this regard by several organizations. I think we must join this call and make it happen.
There is also another great prison: Gaza. The situation of the Palestinians here is equally inhumane and unhealthy. The Israeli government has for a long time blocked the entry of medicines and medical equipment into Gaza. The blockade is already inhuman in itself, but in the situation of a pandemic that has also hit Gaza, it is quite criminal and intolerable. The blockade of Gaza must be lifted immediately.
#4
Official text
À la crise politique et sociale qui s'impose au peuple palestinien à cause de la colonisation, s'ajoute la crise sanitaire qui évolue vers une crise humanitaire. Les populations les plus fragiles ont un accès de plus en plus difficile à la nourriture. Une solidarité s'est organisée un peu partout dans le monde pour envoyer des denrées alimentaires.
Comme si la situation n'était pas suffisamment dramatique, les forces israéliennes ont confisqué des colis de nourriture qui devaient être distribués à des familles en quarantaine à Sour Baher, un village situé au sud de Jérusalem. Les forces d'occupation ont fait irruption dans une école où les colis étaient préparés. Elles ont arrêté quatre membres du comité local d'urgence et se sont emparées de 300 colis de nourriture provenant de citoyens palestiniens.
Chers collègues, à la lumière des violations persistantes du droit international par Israël et étant donné que depuis 1948, de nombreuses résolutions de l'ONU ont qualifié d'illégales les politiques coloniales et discriminatoires d'Israël, qu'elles les ont condamnées et appelé à des résolutions immédiates, proportionnées et efficaces, il faut bien faire le constat que toutes les formes d'intervention internationale et de processus de paix de ces 69 dernières années ont jusqu'ici échoué à convaincre ou à forcer Israël à se conformer au droit humanitaire, à respecter les droits humains fondamentaux et à mettre fin à l'occupation et à l'oppression du peuple palestinien.
Il faut agir! Nous ne pouvons plus accepter ceux qui renvoient dos à dos Israéliens et Palestiniens ou qui continuent les incantations concernant les hypothétiques processus de paix dont il est devenu évident que le gouvernement israélien actuel, comme ses prédécesseurs d'ailleurs, ne veut absolument pas. Nous ne pouvons pas traiter l'État israélien et le peuple palestinien sur un même pied d'égalité, comme certains députés l'ont exprimé pendant les débats en commission. Nous avons, d'un côté, un État colonial qui recourt à la violence avec son armée et, de l'autre côté, un peuple opprimé privé de ses droits et qui appelle à sa liberté et à sa souveraineté.
Translated text
To the political and social crisis imposed on the Palestinian people due to the colonization, adds the health crisis that evolves into a humanitarian crisis. The most vulnerable populations have increasingly difficult access to food. A solidarity movement has been organized around the world to send foodstuffs.
As if the situation wasn’t dramatic enough, Israeli forces confiscated food packages to be distributed to families in quarantine in Sour Baher, a village south of Jerusalem. Occupying forces broke into a school where the packages were being prepared. They arrested four members of the local emergency committee and seized 300 packages of food from Palestinian citizens.
In the light of Israel’s persistent violations of international law and given that since 1948, numerous UN resolutions have called Israel’s colonial and discriminatory policies illegal, condemned them, and called for immediate, proportionate and effective resolutions, it must be noted that all forms of international intervention and peace process over the past 69 years have so far failed to persuade or force Israel to comply with humanitarian law, to respect fundamental human rights and to end the occupation and oppression of the Palestinian people.
We must act! We can no longer accept those who send back Israelis and Palestinians back and forth, or who continue the incantations concerning the hypothetical peace processes of which it has become evident that the current Israeli government, like its predecessors, absolutely does not want. We cannot treat the Israeli State and the Palestinian people on the same level of equality, as some MEPs have expressed during committee debates. We have, on the one hand, a colonial state that uses violence with its army and, on the other hand, an oppressed people deprived of their rights and calling for their freedom and sovereignty.
#5
Official text
Les gens de conscience au sein de la communauté internationale ont historiquement souscrit à la responsabilité morale de combattre l'injustice par diverses formes de boycott, de retrait d'investissements et de sanctions, comme lors de la lutte pour abolir l'apartheid en Afrique du Sud. C'est aussi le sens de la présente proposition de résolution. Comme d'autres pays l'ont fait - l'Allemagne, l'Irlande, le Danemark, les Pays-Bas pour ne citer que certains pays européens -, cette proposition de résolution vise à dégager des pistes pour une action résolue de la Belgique afin de contribuer au respect des droits de l'homme et du droit international en Palestine.
Un des articles qui a fait débat, c'est celui qui vise à interdire l'importation et la commercialisation des produits issus des colonies sur le territoire belge, comme le demande la campagne Made in illegality en s'appuyant sur les obligations liées au respect du droit international et à la demande reprise notamment dans la résolution 2334 du Conseil de sécurité des Nations Unies, et qui plaide pour qu'une telle politique soit aussi menée au niveau de nos partenaires européens et de l'ensemble de l'Union européenne.
Il est contre-productif de se cacher derrière de potentiels problèmes techniques, comme l'ont fait certains groupes politiques pendant les débats en commission, car ce que nous demandons ici, c'est de prendre une position politique et de se battre ensuite pour la réaliser techniquement. Souvenez-vous de l'amendement budgétaire "blouses blanches". Au départ, ce n'était pas possible techniquement mais on a pris une position politique et, par la suite, la technique a suivi.
Chers collègues, cette crise sanitaire nous a révélé plein de choses. Elle a révélé les limites de notre système économique et de son économie de marché. Elle a révélé l'échec du libéralisme et de ses recettes antisociales et du chacun pour soi. Elle a révélé que les vrais moteurs de notre société sont ses travailleurs. Et, s'il fallait encore le démontrer, elle a révélé la barbarie et la violence de la colonisation israélienne ainsi que l'urgence d'y apporter des éléments de réponse.
Voilà pourquoi je vous invite, chers collègues, à voter contre le rejet de cette résolution.
Translated text
People of conscience within the international community have historically accepted the moral responsibility of fighting injustice through various forms of boycott, withdrawal of investments and sanctions, as in the struggle to abolish apartheid in South Africa. This is also the meaning of this resolution. Like other countries – Germany, Ireland, Denmark, the Netherlands to name only some European countries – this proposal for a resolution aims at paving the way for Belgium to take resolute action to contribute to respect for human rights and international law in Palestine.
One of the articles that has been debated is that which aims to prohibit the import and marketing of products from the colonies on the Belgian territory, as required by the Made in illegality campaign, based on the obligations related to compliance with international law and the request recognised in particular in UN Security Council resolution 2334, and which pleads for such a policy to be carried out also at the level of our European partners and the entire European Union.
It is counterproductive to hide behind potential technical problems, as some political groups have done during committee debates, because what we are asking here is to take a political position and then fight to realize it technically. Remember the “white bluses” budget amendment. At first, this was not technically possible, but a political position was taken and then the technique followed.
This health crisis has revealed a lot of things. It revealed the limits of our economic system and its market economy. It revealed the failure of liberalism and its antisocial recipes and of each for himself. It revealed that the real drivers of our society are its workers. And, if it still needs to be demonstrated, it has revealed the barbarism and violence of the Israeli colonization as well as the urgency of providing elements of response.
That is why I invite you, dear colleagues, to vote against the rejection of this resolution.
#6
Official text
Mijnheer de voorzitter, het is altijd delicaat om over Israël te spreken. Het is alsof men met klompen op een tafel vol eieren gaat dansen. We zijn nog altijd niet hersteld van onze schaamte over wat we de Joden in 1940-1945 hebben aangedaan.
Wat hebben we nog gedaan? We hebben de rekening van ons wangedrag in Europa doorgeschoven naar de Palestijnen. Ik zal het sermoen van mijn collega niet herhalen, en ik zeg u nu al dat ik akkoord ga met de inhoud van de resolutie en dus tegen de verwerping ervan zal stemmen.
Een en ander is gebaseerd op wat recent is gebeurd. In De Standaard van 30 maart 2020 maakte men melding van het feit: "Er werden in de Palestijnse gebieden vorige zondag 91 COVID-19-patiënten geteld. In Gaza, de grootste openluchtgevangenis ter wereld, leven 1,9 miljoen mensen in een zandbank van 41 km lang en 6 tot 13 km breed, hermetisch afgesloten van de buitenwereld, onder het corrupte bewind van Hamas en de terreur van Israël. Naast internationale voedselhulp is men daar aangewezen op een overlevingseconomie, die met de regelmaat van de klok door de Israëli's wordt vernietigd." Of nog. "Soms spuiten de Israëli's vergif op onze gewassen. Op andere plekken laten ze dan weer rioolwater over de Palestijnse velden lopen."
Israël is er verantwoordelijk voor de bevoorrading van de ziekenhuizen en schiet daarin schromelijk tekort. Matthias Schmale van de VN-organisatie UNRWA zegt letterlijk: "Er zijn amper 60 bedden voor intensieve zorg en er is een tekort aan handschoenen, mondmaskers en beademingstoestellen. De elektriciteit valt regelmatig uit. Er is gebrek aan proper water, gebrek aan sanitair, gebrek aan zeep."
Ik ben het ermee eens dat men ideeën met ideeën bestrijdt, maar dit is een misdaad en misdaden vergoelijkt men niet.
Translated text
It is always delicate to talk about Israel. It’s like dancing on a table full of eggs. We are still not recovering from our shame over what we did to the Jews in 1940-1945.
What have we done yet? We have transferred the account of our misconduct in Europe to the Palestinians. I will not repeat the sermon of my colleague, and I already tell you that I agree with the content of the resolution and therefore will vote against its rejection.
This is based on what has happened recently. In the Standards of 30 March 2020, it was ⁇ that: "There were 91 COVID-19 patients counted in the Palestinian territories last Sunday. In Gaza, the world’s largest open-air prison, 1.9 million people live in a sand bank of 41 km long and 6 to 13 km wide, hermetically closed from the outside world, under the corrupt regime of Hamas and the terror of Israel. In addition to international food aid, there is a survival economy that is destroyed by the Israelis with the regularity of the clock." “Sometimes the Israelis spray poison on our crops. In other places, they then let wastewater flow over the Palestinian fields.”
Israel is responsible for the supply of the hospitals and has a shortage of them. Matthias Schmale of UNRWA says literally: “There are only 60 beds for intensive care and there is a shortage of gloves, mouth masks and respiratory devices. Electricity is regularly shut down. There is a lack of proper water, a lack of sanitation, a lack of soap.”
I agree that one fights ideas with ideas, but this is a crime and crimes are not compensated.
#7
Official text
Ik geef een tweede voorbeeld, een reden waarom ik de resolutie steun. De mensenrechtenorganisatie B'Tselem schreef letterlijk dat Joodse organisaties onlangs 2 veldhospitalen vernietigden in Khirbet Ibziq op de Westelijke Jordaanoever. Die veldhospitalen waren er voor de coronaslachtoffers. Dat heeft niets meer te maken met politiek, dat heeft te maken met misdaden tegen de menselijkheid.
Daarom steun ik, als rechtse politicus, het voorstel van resolutie. Dat is zeker nog een vloek in de kerk?
Translated text
I will give a second example, one reason why I support the resolution. The human rights organization B’Tselem literally wrote that Jewish organizations recently destroyed 2 field hospitals in Khirbet Ibziq on the West Bank. These field hospitals were there for the coronavirus victims. It has nothing to do with politics, it has to do with crimes against humanity.
Therefore, as a right-wing politician, I support the motion for a resolution. Is this a curse in the church?
#8
Official text
Mijnheer de voorzitter, collega Samyn zou namens onze fractie een stemverklaring geven, maar ik had haar niet ingeschreven voor het debat, omdat dat reglementair niet kan.
Ik neem wel aan dat zij straks nog een stemverklaring mag doen bij de stemming hierover?
Translated text
Mr. Speaker, Mr. Samyn would give a vote statement on behalf of our group, but I had not registered her for the debate, because that can not be regulated.
Should he subsequently submit a vote on this issue?
#9
Official text
Mijnheer de voorzitter, collega's, de manier waarop in dit land een regering wordt gevormd, kan, mijns inziens, wel wat verbetering gebruiken.
Er zijn momenteel vier modellen gangbaar.
Het eerste model waarin de Koning aan zet is, is compleet achterhaald. U zult niet twijfelen aan mijn goede wil, als ik de Koning ervoor wil behoeden dat hij zich kwetsbaar opstelt als hij zich moeit met politiek en regeringsvorming. Het is immers aan de Koning om politiek neutraal te blijven.
Het tweede model werd in dit Huis al een keer voorgesteld door de N-VA, waarbij de rol die de Koning traditioneel vervult, wordt toegekend aan de voorzitter van de Kamer. Dat heeft als grote voordeel dat dit op zijn minst al breekt met het colloque singulier, maar het heeft als blijvend nadeel dat de regeringsformatie dan nog steeds verloopt via het carcan van de particratie.
Het derde model kennen we in de deelstaten. Daar is het nadeel dat dit evenmin voor transparantie en politieke vernieuwing zorgt. We weten allemaal dat er achter de schermen akkoorden worden gesloten. Eens het akkoord er is en het investituurdebat echt wordt gevoerd, kan het inhoudelijk niet echt meer gevoerd worden omdat de krijtlijnen al vastliggen. Het politiek akkoord is al beklonken. Dan weet iedereen op voorhand dat, ongeacht welke terechte inhoudelijke opmerkingen er nog gemaakt worden, het toch meerderheid tegen oppositie zal goedgekeurd worden.
Vandaar ons voorstel voor een vierde model, het meest democratische model. In ons voorstel beslist niet de Koning, niet de Kamervoorzitter en evenmin de achterkamers over de regeringsvorming, maar stuurt de hele Kamer het formatieberaad aan. Zij stelt de informateurs en de formateurs aan, de adviezen zijn openbaar, alles is transparant. De Kamer kan de formateurs over de adviezen ondervragen. Dat heeft als grote voordeel dat alles op een transparante manier gebeurt en in tegenstelling tot de drie andere modellen is dat ook het meest democratische model.
Ik denk dat de situatie van vandaag alleen maar bewijst dat we een democratisch model kunnen gebruiken. De twee grootste partijen kwamen er bij de federale regeringsvorming niet aan te pas. Er werden zelfs coronacrisissen gebruikt/misbruikt om aan een coronacoup te doen.
Translated text
Mr. Speaker, colleagues, the way in which a government is formed in this country can, in my opinion, use some improvement.
There are currently four models available.
The first model used by the King is completely outdated. You will not doubt my goodwill if I want to keep the King from being vulnerable when he struggles with politics and government formation. After all, it is up to the King to remain politically neutral.
The second model was already once proposed in this House by the N-VA, where the role traditionally performed by the King is assigned to the chairman of the Chamber. That has as a great advantage that this at least already breaks with the colloque singulier, but it has as a lasting disadvantage that the government formation then still proceeds through the carcan of the particulation.
The third model is known in the states. There is the disadvantage that this also does not bring about transparency and political innovation. We all know that there are agreements behind the scenes. Once the agreement is there and the investment debate is really held, it can not really be carried out in terms of content because the cricket lines are already fixed. The political agreement has already been reached. Then everyone knows in advance that, regardless of what legitimate material comments are still being made, the majority against opposition will still be approved.
Therefore, we propose a fourth model, the most democratic model. In our proposal, neither the King, nor the Chairman of the Chamber, nor the back chambers decide on the formation of government, but the whole Chamber sends the formation council. It appoints informers and trainers, opinions are public, everything is transparent. The Chamber may question the trainers about the opinions. This has the great advantage that everything is done in a transparent way and, unlike the three other models, it is also the most democratic model.
I think today’s situation only proves that we can use a democratic model. The two major parties did not fit into the federal government formation. Even coronary crises were used/abused to make a coronary coup.
#10
Official text
Het resultaat is een situatie waarbij minipartijtjes die nog geen 8 % van de bevolking vertegenwoordigen, wel de helft van de ministeries bezetten.
Om zulke zaken in de toekomst te vermijden en om alles op een mooie, democratische manier te laten verlopen, doen wij het constructief voorstel om een voorbeeld te nemen aan het Nederlandse model. Talrijke collega's heb ik hier horen klagen over de manier van regeringsvorming de voorbije maanden en hen wil ik oproepen om nog eens na te denken over het model dat wij voorstellen, dat wel eens vlotter zou kunnen lopen.
Translated text
The result is a situation where mini-party groups that do not yet represent 8% of the population occupy half of the ministries.
In order to avoid such events in the future and to let everything go well, democratically, we make the constructive proposal to take an example from the Dutch model. I have heard numerous colleagues here complain about the way government is formed over the past few months and I would like to invite them to reconsider the model we propose, which might even run more smoothly.
#11
| No English translation available to review yet.
#12
| No English translation available to review yet.
#13
| No English translation available to review yet.
#14
| No English translation available to review yet.
#15
| No English translation available to review yet.
#16
| No English translation available to review yet.
#17
| No English translation available to review yet.
#18
| No English translation available to review yet.
#19
| No English translation available to review yet.
#20
| No English translation available to review yet.
#21
| No English translation available to review yet.
#22
| No English translation available to review yet.
#23
| No English translation available to review yet.
#24
| No English translation available to review yet.
#25
| No English translation available to review yet.
#26
| No English translation available to review yet.
#27
| No English translation available to review yet.
#28
| No English translation available to review yet.
#29
| No English translation available to review yet.
#30
| No English translation available to review yet.
#31
| No English translation available to review yet.
#32
| No English translation available to review yet.
#33
| No English translation available to review yet.
#34
| No English translation available to review yet.
#35
| No English translation available to review yet.
#36
| No English translation available to review yet.
#37
| No English translation available to review yet.
#38
| No English translation available to review yet.
#39
| No English translation available to review yet.
#40
| No English translation available to review yet.
#41
| No English translation available to review yet.
#42
| No English translation available to review yet.
#43
| No English translation available to review yet.
#44
| No English translation available to review yet.
#45
| No English translation available to review yet.
#46
| No English translation available to review yet.
#47
| No English translation available to review yet.
#48
| No English translation available to review yet.
#49
| No English translation available to review yet.
#50
| No English translation available to review yet.
#51
| No English translation available to review yet.
#52
| No English translation available to review yet.
#53
| No English translation available to review yet.
#54
| No English translation available to review yet.
#55
| No English translation available to review yet.