General information
Full name plenum van 2021-02-04 14:15:00+00:00 in Chamber of representatives
Type plenum
URL https://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/55/ip086x.html
Parliament Chamber of representatives
You are currently viewing the advanced reviewing page for this source file. You'll note that the layout of the website is less user-friendly than the rest of Demobel. This is on purpose, because it allows people to voluntarily review and correct the translations of the source files. Its goal is not to convey information, but to validate it. If that's not your goal, I'd recommend you to click on one of the propositions that you can find in the table below. But otherwise, feel free to roam around!
Propositions that were discussed
Code
Date
Adopted
Title
55K1033
17/02/2020
?
Proposition de loi modifiant la loi du 13 juin 2005 relative aux communications électroniques, en ce qui concerne la portabilité des adresses électroniques.
55K0390
17/09/2019
✔
Projet de loi modifiant la loi du 24 janvier 1977 relative à la protection de la santé des consommateurs en ce qui concerne les denrées alimentaires et les autres produits, visant à interdire la vente de cartouches métalliques contenant du protoxyde d'azote aux mineurs.
55K1294
27/05/2020
✘
Proposition de loi modifiant l'arrêté royal n° 20 du 20 juillet 1970 fixant les taux de la taxe sur la valeur ajoutée et déterminant la répartition des biens et des services selon ces taux.
55K1284
26/05/2020
✘
Proposition de loi relative à la restitution temporaire de la TVA pour les dispositifs médicaux fournis par des organismes publics et des organismes agréés en vue de leur fourniture gratuite dans le cadre de la lutte contre la pandémie de COVID-19.
Discussions
You are currently viewing the English version of Demobel. This means that you will only be able to review and correct the English translations next to the official text. If you want to review translations in another language, then choose your preferred language in the footer.
Discussions statuses
ID
German
French
English
Esperanto
Spanish
Dutch
#0
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#1
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#2
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#3
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#4
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#5
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#6
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#7
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#8
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#9
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#10
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#11
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#12
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#13
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#14
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#15
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#16
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#17
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#18
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#19
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#20
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#21
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#22
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#23
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#24
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#25
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#26
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#27
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#28
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#29
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#30
⚠
⚠
⚠
⚠
⚠
★
#0
#1
Official text
Mevrouw de voorzitster, collega's, de N-VA zal het wetsvoorstel dat straks ter stemming voorligt, steunen.
Het gevaar van deze toch veel te sympathiek klinkende drug die naar de naam 'lachgas' luistert, maar eigenlijk distikstofmonoxide is, is veel te groot. Het is eigenlijk een heel venijnige drug, die sympathiek overkomt. Waar recreatief gebruik van andere verslavende middelen heel vaak na de roes nog bepaalde symptomen veroorzaakt, kunnen we dat van lachgas niet zeggen. Daarom is het verbieden van de verkoop van metalen capsules met lachgas aan minderjarigen een stap vooruit, vooral voor de vele ouders die geen signalen zien wanneer hun kind, hun jongere – vaak zijn het heel jonge tieners die starten met het gebruik van dit goedje – er gebruik van heeft gemaakt, en na de roes thuiskomt alsof er niets is gebeurd. Dan kan men als ouder heel moeilijk ingrijpen wanneer het probleem zich voordoet.
Bovendien wijzen de spoedartsen ons erop dat het toch wel een probleem is dat niet mag worden onderschat. Men ziet vrij frequent brandwonden, van de grotere capsules, er kunnen ademhalingsproblemen zijn, maar vooral en heel belangrijk is de irreversibiliteit van bepaalde neurologische aandoeningen die zich kunnen manifesteren ten gevolge van lachgas.
Translated text
The N-VA will support the bill that is subsequently put to the vote.
The danger of this yet too sympathetic-sounding drug that hears the name "laughter gas" but is actually nitrogen monoxide is far too great. It is actually a very venomous drug, which happens sympathetically. Where recreational use of other addictive agents very often causes certain symptoms after the rust, we cannot say that of lach gas. Therefore, prohibiting the sale of metal capsules with lach gas to minors is a step forward, especially for the many parents who do not see signals when their child, their younger – often very young teenagers who start using this good – has used it, and after the lach comes home as if nothing had happened. As a parent, it can be very difficult to intervene when the problem arises.
In addition, the emergency doctors point out to us that it is a problem that should not be underestimated. You see quite frequent burns, from the larger capsules, there may be respiratory problems, but above all and very important is the irreversibility of certain neurological disorders that can manifest as a result of lach gas.
#2
Official text
Dat de draagwijdte van de problematiek bij de jeugd niet voldoende bekend was, hebben we genoteerd wanneer Brussel een aantal maatregelen had genomen en artsen op televisie getuigden dat ze plots veel meer vragen naar informatie kregen van de jeugd. Het feit dat zij erom komen vragen en menen dat het allemaal niet zoveel kwaad kan, getuigt van het gevaar dat dit tot op vandaag nog altijd legale middel met zich brengt.
Nadat wij de wet zullen hebben goedgekeurd, zullen minderjarigen de capsules niet meer mogen kopen.
Lossen wij daarmee alles op? Wij weten hoe creatief de jeugd is en dat er wel een weg is, misschien via een oudere vriend, vriendin, broer of zus, om aan een dergelijke capsule te geraken en toch nog gebruik te maken van het goedje.
Behalve dat gegeven is er ook het gegeven van de studie die Vias heeft bekendgemaakt, waarin duidelijk wordt aangegeven dat het gebruik van lachgas in het verkeer bij jonge bestuurders problematisch is. Een op zeven zou geregeld onder invloed van lachgas achter het stuur zitten. Wij kennen allemaal de beelden van jonge levens die na een nachtje uit van ons worden ontnomen en bij wie in de auto capsules te vinden waren.
Eén groot probleem bij het rijden onder invloed is dat lachgas niet zoals alcohol kan worden getraceerd. Het gaat immers om een lipofiele stof, die verdwijnt. Er kan bij de bestuurders dus niet worden opgemeten, waardoor ook niet repressief kan worden opgetreden.
Dat probleem pakken wij met dit wetsvoorstel niet aan, wat een heel jammerlijk feit is. Daarom houdt onze fractie het amendement aan dat wij in september 2020 ook al in de commissie hebben ingediend en dienen wij het opnieuw in. Ons voorstel is de verkoop van die kleine capsules volledig te verbieden. Ik weet dat andere leden als tegenargument zullen opwerpen dat het gas soms ook professioneel nodig is voor het mengen van bijvoorbeeld slagroom.
Wij hebben in een volgend amendement een clausule ingebouwd waarin wij een overgangsmaatregel van drie jaar voorstellen, zodat de industrie op zoek kan gaan naar een oplossing en een ander gas kan vinden dat even goed werkt voor het gebruik in de voedingsindustrie, maar uiteraard niet de roes geeft die het lachgas geeft en met zich brengt. Wij hebben dat destijds ook gedaan voor de cfk's. De industrie is innovatief. Ik ben ervan overtuigd dat onze heel capabele wetenschappers een mooi antwoord kunnen bieden en dat wij hen met ons voorstel de nodige ruimte daartoe geven. Wij geven ten andere in ons amendement ook ruimte om, mocht er nog geen oplossing zijn, de overgangsmaatregel met een jaar te verlengen.
Translated text
That the scope of the problem among the youth was not sufficiently known, we noted when Brussels had taken a number of measures and doctors testified on television that they suddenly received much more requests for information from the youth. The fact that they come to ask about it and think that it all cannot do so much harm, testifies to the danger that this still brings with it legal means to this day.
After we have passed the law, minors will no longer be allowed to buy the capsules.
Will we solve it all? We know how creative the youth is and that there is a way, ⁇ through an older friend, girlfriend, brother or sister, to get to such a capsule and still make use of the good.
In addition to that given, there is also the data from the study published by Vias, which clearly indicates that the use of lach gas in the traffic among young drivers is problematic. One in seven would regularly sit behind the wheel under the influence of lach gas. We all know the images of young lives that are taken from us after a night and in whom capsules were found in the car.
One major problem when driving under influence is that lach gas cannot be tracked like alcohol. After all, it is a lipophilic substance, which disappears. Therefore, it is not possible to measure the drivers, and therefore it is not possible to act repressively.
We do not address this problem with this bill, which is a very regrettable fact. Therefore, our group upholds the amendment that we have already submitted in the committee in September 2020 and we are submitting it again. Our proposal is to completely ban the sale of those small capsules. I know that other members will raise as a counterargument that the gas is sometimes also professionally needed for mixing, for example, stroke cream.
In a subsequent amendment, we incorporated a clause in which we propose a three-year transitional measure, so that the industry can look for a solution and find another gas that works equally well for use in the food industry, but of course does not give the rust that the lach gas produces and brings with it. We did the same for the CFCs at the time. The industry is innovative. I am convinced that our very capable scientists can provide a good answer and that with our proposal we will give them the necessary space to do so. On the other hand, in our amendment, we also give room to extend the transitional measure by one year, if there is still no solution.
#3
Official text
Collega's, ik nodig u uit om het amendement van onze fractie ter harte te nemen. We hebben in de commissie een emotionele getuigenis gehoord van een van de collega's. Zij kan een voorbeeld zijn voor veel gezinnen en jonge mensen die een geliefde wordt ontnomen door een gas dat heel leuk lijkt maar een echte killer is.
Translated text
I invite you to welcome the amendment of our group. We heard an emotional testimony from one of our colleagues in the committee. She can be an example for many families and young people who are deprived of a loved one by a gas that seems very nice but is a real killer.
#4
Official text
Mevrouw de voorzitster, collega's, we zien meer en meer berichten over het gebruik van lachgas op allerhande feestjes. Gisteren werd in Gent nog een lading van 424 kg lachgas in beslag genomen en tijdens de lockdown werden heel wat lockdownfeestjes opgesmukt met deze drug. Het wordt kortom een steeds groter probleem, ook in het verkeer.
Vlaams Belang had dergelijke berichtgeving niet nodig om deze problematiek als prioriteit aan de agenda te zetten. In oktober 2019 stelden we ons prioritair wetsvoorstel voor maar door wat gemanoeuvreer van de meerderheid mochten we het uiteindelijk aan dat van de MR koppelen. Mijn goede college Steven Creyelman heeft dit voorstel behartigt maar hij ligt nu jammer genoeg ziek te bed, vandaar dat ik zal proberen deze taak net zo goed te vervullen als hij dat zou doen.
Vlaams Belang wijst erop dat het probleem omtrent distikstofmonoxide, beter bekend als lachgas, ongeveer twee jaar geleden is opgedoken. Lachgas wordt de jongste jaren steeds vaker recreatief gebruikt als partydrug. Het is immers gemakkelijk te gebruiken en bijzonder goedkoop. Het gebruik van lachgas brengt echter zowel voor de gebruiker als voor derden heel wat risico's met zich voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid.
In Nederland waren er in 2016 60 gevallen van intoxicatie terwijl dat er in de eerste 7 maanden van 2019 al 960 waren. Het verschijnsel breidt zich ondertussen ook uit naar België. Zo werden er in de Brusselse politiezone West 2.750 patronen en 9 grote flessen lachgas aangetroffen.
Translated text
We are seeing more and more reports about the use of smiling gas at all sorts of parties. Yesterday in Gent another cargo of 424 kg of lax gas was seized and during the lockdown a lot of lockdown parties were decorated with this drug. This is becoming an increasing problem, including in traffic.
Vlaams Belang did not need such reporting to put this issue as a priority on the agenda. In October 2019, we submitted our priority bill, but by some majority manoeuvre, we were eventually allowed to link it to that of the MR. My good college Steven Creyelman has supported this proposal but he is now sadly sick enough in bed, so I will try to perform this task as well as he would.
Vlaams Belang points out that the problem concerning nitrogen monoxide, better known as lach gas, appeared about two years ago. In recent years, salmon gas is increasingly used for recreational purposes as a party food. After all, it is easy to use and especially cheap. However, the use of lach gas carries many risks to the physical and mental health of both the user and third parties.
In the Netherlands there were 60 cases of intoxication in 2016, while in the first 7 months of 2019 there were already 960 cases. The phenomenon is now spreading to Belgium. For example, in the Brussels police zone West 2,750 cartridges and 9 large bottles of lax gas were found.
#5
Official text
In verschillende gemeenten vonden verkeersongevallen plaats als gevolg van het gebruik van lachgas.
Om al die redenen stellen wij voor om de verkoop van lachgas aan minderjarigen te verbieden, om de verkoop aan particulieren te beperken tot de apotheken en om de verkooppunten van lachgas voor professioneel gebruik te beperken tot de daartoe aangewezen handelszaken die niet toegankelijk zijn voor particulieren.
Wij wijzen er voorts op dat meerdere gemeenten in de afgelopen tijd maatregelen hebben genomen om het gebruik van patronen met lachgas tegen te gaan. Het is belangrijk dat er op federaal niveau op wetgevend vlak wordt opgetreden, teneinde de te nemen maatregelen op elkaar af te stemmen. Onze goede collega Creyelman was er toen al van overtuigd dat het probleem ernstiger is dan gedacht en dat de minister de omvang ervan onderschatte, zoals overigens bleek uit het antwoord op zijn mondelinge vraag over dit onderwerp.
Betreffende het nu voorliggend voorstel vragen wij ons nog steeds af hoe een verbod op de onlineverkoop gecontroleerd zal worden. Indien het om een buitenlandse website gaat, moet dan ook de import van lachgas worden verboden?
Voorts hoeven preventie en bestraffing elkaar niet uit te sluiten. De politiek mag niet wegkijken van het steeds groter wordend probleem en moet aan jongeren een duidelijk signaal geven over de ernst van het gebruik van lachgas. Dat kan door als overheid een strafmaat op te leggen. Spijtig, want ook op dat vlak wordt het oorspronkelijk voorstel uitgehold.
Wij zullen het nu voorliggend voostel steunen, omdat het beter is dan niets, maar het had wel beter gekund.
Translated text
In several municipalities, traffic accidents occurred due to the use of lach gas.
For all these reasons, we propose to prohibit the sale of lach gas to minors, to limit the sale to private persons to the pharmacies and to limit the sales points of lach gas for professional use to the designated commercial stores that are not accessible to private persons.
We also point out that several municipalities have recently taken measures to prevent the use of cartridges with lach gas. It is important to act at the federal level at the legislative level in order to coordinate the measures to be taken. Our good colleague Creyelman was already convinced at that time that the problem was more serious than thought, and that the minister underestimated its extent, as was shown by the answer to his oral question on this subject.
With regard to the proposal at present, we are still wondering how a ban on online sales will be controlled. If it is a foreign website, should the import of lach gas be prohibited?
Prevention and punishment do not exclude each other. Politics should not look away from the growing problem and should give a clear signal to young people about the seriousness of the use of lach gas. This can be done by imposing a penalty as a government. It is unfortunate, because in this regard the original proposal is also dismissed.
We will support the current voostel, because it is better than nothing, but it could have been better.
#6
Official text
Chers collègues, la consommation de protoxyde d'azote, communément et inopportunément appelé "gaz hilarant", est de plus en plus à la mode chez les jeunes. Si ce phénomène n'est pas neuf, il se répand effectivement de manière considérable.
De nombreux jeunes le consomment notamment parce que ce produit est facilement accessible, peu coûteux, et que les conséquences de son inhalation sur la santé sont mal connues. En effet, si l'inhalation de ce gaz peut avoir des effets euphorisants, ce gaz peut également avoir des conséquences graves à court et long termes sur la santé des personnes qui l'inhalent. Plusieurs études ont démontré qu'une telle consommation pouvait provoquer des scléroses ou des paralysies, des troubles de la mémoire ainsi que des problèmes neurologiques et cardiovasculaires.
Si l'inhalation de ce gaz est dangereuse pour la santé, elle est également synonyme d'atteinte à la sécurité publique. Il n'est en effet pas rare de retrouver ce type de cartouches métalliques sur la voie publique. Les services de gardiennage, de prévention et d'autres intervenants communaux disent d'ailleurs découvrir de plus en plus souvent ce produit dans les espaces publics.
Si cette proposition du groupe MR a été déposée sous la précédente législature par mon collègue Daniel Bacquelaine, l'évolution de la consommation détournée de ce produit nous a conduits à déposer une nouvelle fois ce texte dès septembre 2019. Depuis des mois, d'ailleurs, de nombreux bourgmestres du Royaume prennent des mesures de sécurité et de salubrité publique pour faire face à ce phénomène.
Nous pouvons d'ailleurs voir que, lors des saisies de drogue par nos forces de police, ces cartouches font de plus en plus souvent partie des produits stupéfiants en possession des trafiquants de drogue. Pour notre groupe MR, il était dès lors plus qu'urgent qu'une règle uniforme soit adoptée à l'échelle nationale pour lutter contre cette consommation détournée du produit. En effet, comme vous le voyez, par l'adoption de cette loi, il sera désormais interdit de vendre des cartouches métalliques contenant du protoxyde d'azote aux moins de 18 ans.
Le texte prévoit en outre l'interdiction de la vente en ligne de ces cartouches aux mineurs au travers de procédures numériques telles qu'il en existe déjà pour la vente en ligne. Ceci permettra en outre de responsabiliser les revendeurs. À des fins pédagogiques et informatives, la proposition de loi prévoit que chaque contenant de cartouches métalliques destinées à un usage domestique en tant que siphons alimentaires mentionne sur son étiquette la dangerosité du produit. Ceci fait l'objet d'un amendement constructif de l'opposition, et je pense que cela mérite d'être souligné.
Translated text
Dear colleagues, the consumption of nitrogen protoxide, commonly and inappropriately called "hilarant gas", is increasingly fashionable among young people. If this phenomenon is not new, it actually spreads considerably.
Many young people consume it mainly because this product is easily accessible, inexpensive, and the health consequences of its inhalation are poorly known. While inhaling this gas can have euphorizing effects, this gas can also have serious short- and long-term consequences on the health of those who inhale it. Several studies have shown that such consumption can cause sclerosis or paralysis, memory disorders, as well as neurological and cardiovascular problems.
If inhaling this gas is dangerous to health, it is also synonymous with infringing on public safety. It is not uncommon to find this type of metal cartridges on public roads. Guardianship, prevention and other community stakeholders also say that more and more often this product is discovered in public spaces.
While this proposal of the MR group was submitted during the previous legislature by my colleague Daniel Bacquelaine, the evolution of the deviated consumption of this product has led us to submit this text again from September 2019. For months, in addition, many mayors of the Kingdom have taken public safety and health measures to cope with this phenomenon.
We can also see that when we seize drugs by our police forces, these cartridges are increasingly part of the narcotic products in the possession of drug traffickers. For our MR group, it was therefore more than urgent that a uniform rule be adopted at the national level to combat this product-driven consumption. As you can see, with the adoption of this law, it will now be prohibited to sell metal cartridges containing nitrogen protoxide to children under 18 years of age.
The text also provides for the prohibition of the online sale of these cartridges to minors through digital procedures such as already exists for online sale. This will also enable the resellers to take responsibility. For educational and informational purposes, the bill provides that every container of metal cartridges intended for domestic use as food siphons must mention on its label the hazardousness of the product. This is the subject of a constructive amendment from the opposition, and I think this is worth emphasizing.
#7
Official text
Consciente que l'adoption de cette proposition de loi, qui vise avant tout à protéger la santé des plus jeunes, aura un impact sur les commerçants et les producteurs, il est prévu qu'elle entre en vigueur un an après sa publication au Moniteur belge. Cela permettra que les différents acteurs des secteurs concernés s'adaptent à la nouvelle législation.
Cette interdiction n'enlève évidemment rien au travail de sensibilisation que les entités fédérées doivent pouvoir poursuivre. Elle permettra une conscientisation de la dangerosité du produit et aidera certainement le travail de prévention des Communautés. Nous nous réjouissons que cette proposition ait été largement soutenue lors de nos travaux en commission de la Santé. Cette nouvelle disposition légale sera en effet plus que bénéfique pour la protection de la santé de nos jeunes.
Translated text
Conscious that the adoption of this bill, which is primarily aimed at protecting the health of the youngest, will have an impact on traders and producers, it is expected to enter into force one year after its publication in the Moniteur belge. This will allow the various actors in the sectors concerned to adapt to the new legislation.
This prohibition obviously does not take away anything from the awareness-raising work that federal entities must be able to pursue. It will enable awareness of the dangerousness of the product and will ⁇ help the prevention work of the Communities. We are pleased that this proposal has been widely supported in our work in the Health Committee. This new legal provision will indeed be more than beneficial for the protection of the health of our young people.
#8
Official text
Mevrouw de voorzitster, collega's, op 19 september stelde ik mijn eerste vraag in de plenaire vergadering. Die vraag ging over het thema lachgas. Ik volg die trend al jarenlang, want ik woon vlak bij de grens met Nederland en heb het fenomeen zien overwaaien naar ons land waar jongeren ermee begonnen te experimenteren.
Intussen, zo veel tijd later, hebben helaas – mevrouw Depoorter had het over mijn getuigenis – al vier jongeren in mijn naaste omgeving het leven verloren door het gebruik van lachgas in het verkeer. Dat zijn vier jonge levens, nog geen 20 jaar, de leeftijd van mijn broertje. Daarom stelde ik daarover mijn eerste plenaire vraag en zal ik de komende jaren blijven vechten om dat probleem uit onze samenleving te halen.
Vandaag stemmen wij over een wet die uiteraard geen totaaloplossing biedt, maar het is een en-enverhaal. Wij moeten starten met wat wij kunnen en vandaag zetten wij de eerste stap. De Vlaamse regering zal starten met uitvoerige preventiecampagnes opdat iedereen geïnformeerd is over de gevaarlijke gevolgen van lachgas. Het is een eerste stap in de goede richting. Ik heb mij er in de commissie al toe geëngageerd de wet na drie jaar te evalueren om na te gaan of wij het betrachte resultaat behalen, namelijk: lachgas uit het verkeer halen en weg van houseparty's, waar heel wat jongeren vaak willen experimenteren met verschillende soorten drugs.
Ik wil de collega's oprecht bedanken met de prestatie die wij vandaag neerzetten, nadat ik over het thema mijn eerste parlementaire vraag heb gesteld. Ik ben blij dat ik als jong parlementslid zeker gelet op het wantrouwen waarmee het publiek vaak naar de politiek kijkt, mag getuigen dat wij hand in hand werk hebben gemaakt van een oplossing.
Mevrouw Depoorter, nogmaals, u wil via uw amendement een verbod en ik begrijp dat. Ik zal de ontwikkelingen mee opvolgen, maar vandaag zien wij er de noodzaak nog niet van in om uw amendement goed te keuren, te meer omdat er nog geen alternatief is. Ook de verslavingsexperten die wij hebben gehoord, zagen het amendement niet zitten, omdat zo'n verbod het probleem kon verergeren. Lachgas zou dan immers nog aantrekkelijker kunnen worden voor jongeren. Ik engageer mij er alleszins toe om de kwestie in het Parlement te blijven volgen; wij zullen zien waar wij over drie jaar landen en of wij nog strengere maatregelen moeten nemen.
Translated text
On 19 September, I asked my first question in the plenary session. This question was about the topic of lachgas. I have been following this trend for years, because I live close to the border with the Netherlands and have seen the phenomenon spread to our country where young people began to experiment with it.
Meanwhile, so much time later, unfortunately – Mrs. Depoorter spoke about my testimony – already four young people in my immediate neighborhood have lost their lives due to the use of lach gas in traffic. That’s four young lives, not yet 20 years, the age of my little brother. That’s why I made my first plenary question on this subject and I will continue to fight in the coming years to remove that problem from our society.
Today we vote on a law that, of course, does not offer a total solution, but it is an en-en-story. We must start with what we can and today we are taking the first step. The Flemish government will launch comprehensive prevention campaigns to ensure that everyone is informed about the dangerous effects of lach gas. It is a first step in the right direction. I have already engaged myself in the committee to evaluate the law after three years to see whether we ⁇ the aimed outcome, namely: remove lach gas from circulation and away from houseparty, where a lot of young people often want to experiment with different types of drugs.
I would like to sincerely thank my colleagues for the achievement we are achieving today, after I made my first Parliamentary question on the subject. I am pleased that as a young member of Parliament, ⁇ given the distrust with which the public often looks at politics, I am able to testify that we have worked hand in hand on a solution.
Mrs Depoorter, again, you want a ban through your amendment and I understand that. I will follow up with the developments, but today we do not see the need to approve your amendment, especially because there is no alternative yet. Even the addiction experts we have heard did not see the amendment, because such a ban could aggravate the problem. As a result, it could be even more attractive for young people. I am fully committed to continuing to monitor the issue in Parliament; we will see where we are in three years and whether we need to take even more stringent measures.
#9
Official text
Mevrouw de voorzitster, collega's, de PVDA zal dit wetsvoorstel ook steunen. Volgens ons is het een stap in de goede richting, maar het is wel een kleine stap.
Het probleem wordt steeds meer vastgesteld. Wij vernamen bijvoorbeeld onlangs van het verkeersinstituut Vias dat één op zeven jonge bestuurders tussen 18 jaar en 34 jaar reeds lachgas zou hebben gebruikt achter het stuur. Hier is onlangs over gesproken in de commissie, en minister Vandenbroucke heeft gezegd dat hij aan Sciensano gevraagd heeft bijkomend onderzoek te doen inzake het gebruik van lachgas. Ook in de verschillende adviezen die gevraagd werden met het oog op dit wetsvoorstel, werd gezegd dat er eigenlijk meer onderzoek nodig is.
Waarom heb ik gezegd dat het verbod volgens ons maar een kleine stap in de goede richting is?
Voor ons moet de prioriteit gaan naar preventie. Er is een geïntegreerde aanpak nodig. Preventie, vroegtijdige interventie, hulpverlening ook, risicobeperking en steun bij de integratie van de maatregel. Dat is natuurlijk het probleem in ons land. Wij komen er wel vaker op terug, maar in het federaal Parlement gebeurt dat vrij beperkt. Als wij het probleem van lachgas willen aanpakken, kunnen wij het enkel verbieden, maar wij kunnen niet inzetten op preventie omdat die door de Gemeenschappen gebeurt. Daardoor kunnen wij niet echt een goed beleid op poten zetten. Dat geldt ook voor alcoholgebruik en roken, bijvoorbeeld, en ook drugsgebruik. Dat zijn allemaal grote gezondheidsproblemen waarvoor volgens ons een totaalbeleid moet zijn, waar preventie een veel belangrijker plaats in heeft.
Daarom steunen wij dit voorstel, maar menen wij niet dat het een volledige oplossing is voor het probleem van het gebruik van lachgas.
Translated text
The PVDA will also support this bill. We think it is a step in the right direction, but it is a small step.
The problem is increasingly identified. For example, we recently learned from the Vias Traffic Institute that one in seven young drivers between the ages of 18 and 34 would have already used laughing gas behind the wheel. This has recently been discussed in the committee, and Minister Vandenbroucke has said that he has asked Sciensano to conduct additional research on the use of lach gas. Also in the various opinions requested in view of this bill, it was said that more research is actually needed.
Why did I say that the ban is, in our opinion, only a small step in the right direction?
For us, the priority should be prevention. An integrated approach is needed. Prevention, early intervention, assistance as well, risk reduction and support in the integration of the measure. This is of course the problem in our country. We come back to it more often, but in the Federal Parliament this happens quite limited. If we want to address the problem of lach gas, we can only prohibit it, but we cannot invest in prevention because it is done by the Communities. This means that we cannot really put a good policy on our feet. This also applies to alcohol use and smoking, for example, as well as drug use. These are all major health problems that we believe should be a comprehensive policy, where prevention plays a much more important place.
Therefore, we support this proposal, but do not believe that it is a complete solution to the problem of the use of sludge gas.
#10
Official text
Mevrouw de voorzitster, collega's, distikstofmonoxide of lachgas, de meer ingeburgerde naam, is een serieus probleem dat enorm in opmars is, voornamelijk bij jongeren. Dat blijkt ook uit vaststellingen van politie en parket. De minister van Binnenlandse Zaken heeft hierover gisteren nog vragen in de commissie beantwoord. De minister van Volksgezondheid heeft hierover ook al veel vragen gekregen. Ook hij erkent dat dit een probleem is. Dat valt niet te ontkennen.
Lachgas heeft hetzelfde effect als bepaalde illegale drugs. Het creëert onmiddellijk gevaar voor de gebruiker, maar ook voor diens omgeving. Er worden ook verkeersongevallen veroorzaakt, waar sterke aanwijzingen zijn dat ze rechtstreeks aan het gebruik van lachgas kunnen worden toegeschreven.
We stellen ook vast dat dealers hiervan een handeltje aan het maken zijn. Zij verdienen geld door grote hoeveelheden op straat aan de man te brengen, voornamelijk aan jongeren. Op die manier wordt geld verdiend op de kap van de gezondheid van de individuele gebruiker. Daarmee doen de dealers exact hetzelfde als wat de dealers van cannabis, cocaïne en veel andere drugs doen.
Dit probleem heeft ervoor gezorgd dat lokale overheden al actie hebben ondernomen. Sommige parketten pakken de dealers aan via de wet op de ambulante handel. Sommige gemeenten hebben dit opgenomen in hun GAS-reglement, een toepasselijke naam voor dit onderwerp.
Collega's, wij waren een koele minnaar van dit voorstel. Een verbod op verkoop aan minderjarigen alleen zal niet volstaan. Handel via buitenlandse websites tegenhouden zal heel moeilijk zijn. Het komt ook het federaal Parlement toe om een duidelijk signaal te geven, gezien de explosieve stijging van de problematiek. De lokale klemtonen blijven belangrijk, maar het is ook belangrijk om een nationale, gemeenschappelijke leest te creëren.
Het is voor ons dus een en-enverhaal. We moeten de jongeren sensibiliseren via een goede communicatie en we moeten de lokale autoriteiten een aanpak op maat laten ontwikkelen.
We menen ook dat dit verbod kan bijdragen om de problematiek beter aan te pakken, in het belang van de volksgezondheid van onze jongeren. Een verbod kan dus een belangrijk onderdeel zijn voor het beter beheersen van deze problematiek.
We moeten daarbij goed voor ogen houden dat we geen disproportionele gevolgen creëren. We moeten met andere woorden een evenwicht zoeken tussen een beteugeling van de misbruiken en het niet onmogelijk maken van het gebruik van lachgas, want er zijn uiteraard ook verantwoorde toepassingen, zoals bij het gebruik van slagroompatronen.
Translated text
Miss the Chair, colleagues, nitrogen monoxide or lach gas, the more native name, is a serious problem that is tremendously on the rise, mainly among young people. This is also evidenced by the findings of police and parket. The Minister of Internal Affairs responded to questions in the committee on this subject yesterday. The Minister of Health has already received a lot of questions on this. He also acknowledges that this is a problem. This cannot be denied.
Salmon gas has the same effect as certain illegal drugs. It creates immediate danger for the user, but also for his environment. Traffic accidents are also caused, where there is strong evidence that they can be directly attributed to the use of lach gas.
We also note that dealers are making a deal of this. They make money by bringing large amounts to the man on the street, mainly to young people. In this way, money is earned on the cover of the health of the individual user. In doing so, the dealers do exactly the same as the dealers of cannabis, cocaine and many other drugs do.
This problem has caused local authorities to already take action. Some parquets seize dealers through the law on ambulatory trade. Some municipalities have included this in their GAS regulations, a suitable name for this subject.
Colleagues, we were a cool lover of this proposal. A ban on sale to minors alone will not be enough. Stop trading through foreign websites will be very difficult. It is also up to the Federal Parliament to give a clear signal, given the explosive rise of the problem. The local emphasis remains important, but it is also important to create a national, common read.
It is an en-en-story for us. We need to raise awareness among young people through good communication and we need to allow local authorities to develop a tailor-made approach.
We also believe that this ban can contribute to better addressing the problem, in the interest of the public health of our young people. Therefore, a ban can be an important part of better managing this problem.
We must bear in mind that we do not create disproportionate consequences. In other words, we must find a balance between mitigating abuses and not making it impossible to use laugh gas, because of course there are also responsible applications, such as in the use of stroke patterns.
#11
Official text
Wat ons betreft, komt het wetsvoorstel daar zeker aan tegemoet en het beantwoordt ook aan belangrijke principes van subsidiariteit en proportionaliteit. Lachgas door minderjarigen gebruikt als roesmiddel moet als een illegale drug worden beschouwd. Dat is de boodschap, een boodschap die samen met andere acties zal leiden tot een betere beheersing van het probleem.
Translated text
As far as we are concerned, the bill ⁇ meets this and it also meets important principles of subsidiarity and proportionality. Salmon gas used by minors as a roasting agent should be considered as an illegal drug. That is the message, a message that together with other actions will lead to better control of the problem.
#12
Official text
Mevrouw de voorzitster, collega's, bij zowat elk lockdownfeestje dat wordt stilgelegd, vindt de politie lege ampullen en soms zelfs grote flessen lachgas. Tegenwoordig worden in gecontroleerde wagens ook regelmatig grote hoeveelheden gevonden. Wellicht gaat het daar dan om dealers. Of hoe in korte tijd het vrij onschuldige gas distikstofmonoxide, waarmee we slagroom spuiten, een partydrug werd.
Lachgas is nochtans niet onschuldig. Bij eenmalig en kortstondig gebruik zorgt het voor een euforisch gevoel dat een beetje aan alcohol doet denken, maar dat ook snel weer overgaat. Bij verslaving, die snel kan optreden bij regelmatig gebruik, wordt het tricky. Een tekort van vitamine B12 ligt dan op de loer. Die vitamine is bijzonder belangrijk voor ons zenuwstelsel. Er kan dan een begin van neurologische schade optreden. Jonge mensen leggen dan echt wel een hypotheek op hun gezondheid.
Ik heb gelezen dat de minister van Justitie dit ook wil aanpakken en streng wil optreden tegen handelaars van lachgas, met zware geldstraffen en celstraffen. Veel steden en gemeenten hebben al GAS-boetes ingevoerd voor het bezit en het gebruik van lachgas.
Het voorstel dat vandaag voorligt, heeft al een heel lange weg afgelegd, maar in het licht van de recente evoluties is het actueler dan ooit. Het verbod om patronen met distikstofmonoxide te verkopen aan minderjarigen is een belangrijk signaal aan de jongeren en ook een belangrijke waarschuwing aan de ouders en anderen die zich in de omgeving van de jongeren ophouden.
Translated text
At almost every lockdown party that is stopped, the police find empty ampoules and sometimes even large bottles of laughing gas. Today, large quantities are also regularly found in controlled cars. Maybe it’s about dealers. Or how in a short time the quite innocent gas disnitrogen monoxide, with which we spray straw, became a party drink.
However, Lachgas is not innocent. When used once and for a short time, it creates an euphoric feeling that reminds a little of alcohol, but that also quickly passes back. With addiction, which can quickly occur with regular use, it becomes tricky. A deficiency of vitamin B12 lies then on the lookout. This vitamin is especially important for our nervous system. This can lead to the onset of neurological damage. Young people are actually putting a mortgage on their health.
I have read that the Minister of Justice also wants to address this and will take strict action against smoke gas traders, with heavy financial penalties and imprisonment penalties. Many cities and municipalities have already introduced GAS fines for the possession and use of lach gas.
The proposal presented today has already gone a very long way, but in the light of recent developments it is more current than ever. The ban on the sale of disnitrogen monoxide patterns to minors is an important signal to young people and also an important warning to parents and others who stay in the youth’s environment.
#13
Official text
Bekijk het als een preventieve maatregel die moet voorkomen dat heel jonge mensen die extra vatbaar zijn voor deze 'makkelijke' drug verslaafd raken. Hoewel dit voorstel niet zaligmakend is en inderdaad slechts een eerste stap is, waarop er veel moeten volgen, zien wij dit als een preventieve maatregel en beschouwen wij het als een stap in de goede richting.
Daarom zullen we dit voorstel ook met overtuiging goedkeuren.
Translated text
Consider it as a preventive measure that should prevent very young people who are extra susceptible to this “easy” drug from becoming addicted. Although this proposal is not salvific and indeed is only a first step, which many have to follow, we see it as a preventive measure and we see it as a step in the right direction.
Therefore, we will also approve this proposal with conviction.
#14
Official text
Madame la présidente, chers collègues, nous soutiendrons cette proposition de loi.
Le gaz hilarant dont question ne me fait clairement pas rire, comme cela est probablement également votre cas. L'air de rien, il est à l'origine de décès. Il peut avoir un impact neurologique, sans parler des drames sociaux et de dépendance.
Je souhaiterais attirer votre attention sur le fait que l'institut de sécurité routière Vias a réalisé en janvier 2021 un échantillonnage sur 6 000 Belges âgés de moins de 34 ans qui met en évidence qu'un jeune conducteur sur sept consomme régulièrement du gaz hilarant avant de prendre le volant. À Bruxelles, la situation est beaucoup plus grave puisqu'il y est question d'un jeune sur trois. Ces chiffres font froid dans le dos et montrent combien des dispositions importantes en la matière doivent être prises. Il s'agit d'un enjeu de santé publique non seulement pour ceux qui consomment ce produit, pour leur entourage, mais également pour les autres, au regard des drames engendrés en matière d'insécurité routière.
Ce texte prévoyait initialement une interdiction de vente aux mineurs. Il m'importait donc que l'on puisse compléter le dispositif, raison pour laquelle j'ai déposé des amendements qui ont été validés en commission. Un de ces amendements vise à indiquer la dangerosité du protoxyde d'azote sur le contenant des cartouches métalliques. Il faudra d'ailleurs que le Roi puisse fixer rapidement des modalités afin que cette mesure puisse être effectivement appliquée. Un autre amendement vise à ce que la vente de ce produit ne puisse avoir lieu en ligne. Ceux qui ont des inquiétudes par rapport à cette question doivent savoir qu'il existe déjà toute une série de législations ayant la même approche. Il n'y a donc pas de raison que cette disposition ne puisse pas être appliquée pour le gaz hilarant. Un amendement vise également le volet des sanctions pénales puisque, sans sanction, la disposition n'a pas beaucoup de sens.
Il me semblait particulièrement important d'avancer en la matière car si, en l'absence de législation globale, certaines communes – à raison – ont pris des arrêtés de police visant à interdire sur leur territoire ce type de consommation, cela posait un problème dans la mesure où on renvoyait en quelque sorte les jeunes voulant consommer du protoxyde d'azote d'une commune à l'autre. Il importait donc que le message de santé publique soit cohérent.
Cela suffira-t-il? Non, et ce, pour deux raisons, selon moi. D'une part, parce que la loi ne fait pas tout et que la dimension d'accompagnement et de prévention est particulièrement importante face à la volonté de ces jeunes de consommer ce type de produit. En effet, ils peuvent toujours trouver les produits autrement. Par ailleurs, l'objectif n'est pas qu'ils se retournent alors vers l'usage d'autres stupéfiants ou drogues. D'autre part, comme le disait ma collègue de la N-VA, il est vrai que les jeunes sont très créatifs. La question de l'accès à ces produits n'est pas complètement réglée.
Je trouve dès lors que les amendements qui avaient été proposés en commission et qui sont de nouveau proposés aujourd'hui ont du sens. Je peux comprendre que cela refroidisse certains collègues mais, en même temps, le timing qui est laissé pour innover en la matière du côté des producteurs me semble être un signal qui doit pouvoir être lancé dès maintenant. Si on attend encore deux ou trois ans avant de se dire que, tout compte fait, il y a encore des utilisations problématiques chez des jeunes ou des moins jeunes de ce type de produit et qui ont en outre un impact sur autrui via l'insécurité routière, ce sera autant de temps perdu car, à ce moment-là, il faudra de toute façon envisager des alternatives.
Nous soutiendrons ces amendements car, en matière de santé publique, sur ce volet, on ne prend pas encore la juste mesure de l'impact et de la gravité de ce produit. Nous devons donc être à la fois cohérents et courageux pour protéger nos jeunes et nos moins jeunes.
Translated text
We will support this bill.
The hilarant gas of which the question clearly does not make me laugh, as this is probably also your case. It seems like nothing, it is the cause of death. It can have a neurological impact, not to mention social dramas and addiction.
I would like to draw your attention to the fact that the road safety institute Vias conducted in January 2021 a sample of 6,000 Belgians under the age of 34 which shows that one in seven young drivers regularly consumes hilarant gas before taking the wheel. In Brussels, the situation is much worse, as one in three young people are concerned. These numbers are cold in the back and show how important provisions in this matter need to be taken. This is a public health issue not only for those who consume this product, for their surroundings, but also for others, in view of the tragedies generated in the field of road insecurity.
Initially, the bill envisaged a ban on the sale to minors. I was therefore interested in supplementing the arrangement, which is why I submitted amendments that were validated in the committee. One of these amendments aims to indicate the dangerousness of the nitrogen protoxide on the container of metal cartridges. Furthermore, it will be necessary for the King to be able to establish rapid arrangements so that this measure can be effectively applied. Another amendment aims to prevent the sale of this product from taking place online. Those who have concerns about this issue should know that there is already a whole series of legislation with the same approach. There is therefore no reason why this provision cannot be applied to hilarant gas. An amendment also addresses the aspect of criminal sanctions since, without sanction, the provision does not make much sense.
It seemed to me especially important to move forward in this matter because if, in the absence of comprehensive legislation, some municipalities – rightly – have taken police arrests aimed at prohibiting on their territory this type of consumption, this posed a problem in so far as young people who wanted to consume nitrogen oxide from one municipality to another were removed in some way. Therefore, it was important that the public health message be consistent.
Will this be enough? No, and for two reasons, I think. On the one hand, because the law does not do everything and the accompanying and preventive dimension is ⁇ important in the face of the willingness of these young people to consume this type of product. In fact, they can always find the products differently. Moreover, the goal is not that they then turn to the use of other drugs or drugs. On the other hand, as my colleague from the N-VA said, it is true that young people are very creative. The issue of access to these products is not fully resolved.
I find therefore that the amendments that were proposed in the committee and which are again proposed today make sense. I can understand that this is cooling some colleagues but, at the same time, the timing that is left to innovate in the matter on the part of producers seems to me to be a signal that must be launched now. If we wait another two or three years before we say that, in all cases, there are still problematic uses among young people or less young people of this type of product and that also have an impact on others through road insecurity, it will be so much time lost because, at that time, it will be necessary in any case to consider alternatives.
We will support these amendments because, in terms of public health, on this aspect, the impact and severity of this product are not yet properly measured. We must therefore be both coherent and courageous in protecting our young and young.
#15
| No English translation available to review yet.
#16
| No English translation available to review yet.
#17
| No English translation available to review yet.
#18
| No English translation available to review yet.
#19
| No English translation available to review yet.
#20
| No English translation available to review yet.
#21
| No English translation available to review yet.
#22
| No English translation available to review yet.
#23
| No English translation available to review yet.
#24
| No English translation available to review yet.
#25
| No English translation available to review yet.
#26
| No English translation available to review yet.
#27
| No English translation available to review yet.
#28
| No English translation available to review yet.
#29
| No English translation available to review yet.
#30
| No English translation available to review yet.