Projet de loi modifiant la loi du 6 août 1990 relative aux mutualités et aux unions nationales de mutualités.
General information ¶
- Submitted by
- Vivaldi
- Submission date
- Dec. 7, 2022
- Official page
- Visit
- Status
- Adopted
- Requirement
- Simple
- Subjects
- supervisory body regionalisation board of directors mutual assistance scheme social security legislative drafting
⚠️ Voting data error ⚠️
This proposition is missing vote information, which is caused by a bug in the heuristic algorithms. As soon as I've got time to fix it, the votes will be added to Demobel's database.
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
Feb. 16, 2023 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
President Eliane Tillieux ⚠
Mevrouw Vanrobaeys, rapporteur, verwijst naar haar schriftelijk verslag.
Valerie Van Peel N-VA ⚠
Mijnheer de minister, ik zal het kort houden, want u hebt in de commissie op de vragen geantwoord. Men kan veel van u zeggen, maar u antwoordt wel op de vragen. U hebt in de commissie zelfs positief geantwoord op onze vraag om de boetes van het RIZIV gelijk te trekken. Wij appreciëren dat.
Wat de andere vragen betreft, ik heb nog even met u gedebatteerd, maar uw antwoorden volstonden niet om mij van een onthouding te doen afzien. Maar ik zal de zaken niet op de spits drijven. Het wetsontwerp bevat een paar goede aspecten en dat heb ik in de commissie ook gezegd. Dat blijft ook zo, zeker als het gaat over een duidelijker wettelijk kader met betrekking tot de klachten, de sanctiemogelijkheden en de lijst van mandaten.
Anderzijds zien wij nog steeds een paar gemiste kansen. We hebben even gediscussieerd over de tijdelijkheid of niet van een bepaalde financiering aan de ziekenfondsen. Het zou getuigen van intellectuele eerlijkheid als u toegaf dat u die nu in stand houdt, terwijl ze altijd al als tijdelijk was bedoeld en de termijn ter zake al lang voorbij is. Voorts blijven we bevreesd voor belangenvermenging in een paar bepalingen. U werpt op dat onze vrees ongegrond is, maar daarmee hebt u die niet helemaal weggenomen.
In de bepaling over het onbezoldigd mandaat van bestuurder in de raad van bestuur hebt u het woord onbezoldigd geschrapt. U vond het niet echt nodig om, zoals wij vroegen, een kader van maximumbedragen vast te leggen, omdat het vertrouwen groot is. Wat dat laatste betreft, zitten wij niet helemaal op dezelfde lijn.
Kortom, wij blijven bij onze onthouding bij de stemming over de tekst. Voor ons betekent onthouding dat u onzes inziens goed werk hebt geleverd, maar dat u een paar steken hebt laten vallen.
Gaby Colebunders PVDA | PTB ⚠
Mijnheer de minister, wij zullen onderhavig wetsontwerp steunen. Er was inderdaad een technische update nodig. Bovendien bevat uw wetsontwerp meerdere positieve punten, zoals een verbetering van het klachtenbeheer, grotere transparantie over de presentiegelden en mandaten en een verbeterde aanpak van belangenconflicten bij de bestuurders.
Wij hebben wel een belangrijke bedenking. De ziekenfondsen zijn meer dan enkel de uitvoerders van het beleid van de regering. Zij liepen juist voor op het beleid, niet achter. Ziekenfondsen zijn ontstaan in de 19de eeuw, lang voordat de overheid in gezondheidszorg voorzag. Ze hebben mee de sterke gezondheidszorg in ons land vandaag mogelijk gemaakt. Het zou u daarom sieren als u ook naar de ziekenfondsen luistert, bijvoorbeeld als de zij zeggen dat sancties voor langdurig zieken contraproductief zijn en de meest kwetsbare mensen eerst zullen treffen.
De N-VA heeft het, ideologisch, steeds over besparingen. Maar naar onze mening zijn goed werkende ziekenfondsen noodzakelijk en daarvoor zijn ook budgetten nodig. Er is al genoeg bespaard, mijnheer de minister, het mag nu wel eens stoppen.
We hebben ons in commissie ook verzet tegen de artikelen 6 en 12 van onderhavig wetsontwerp. Vanaf nu hoeft maar een minderheid van de leden van de algemene vergadering van een ziekenfonds fysiek aanwezig te zijn om beslissingen te nemen. Dat ondergraaft een gezonde interne democratie en beweging van onderuit. Wil men de mensen inspraak geven, dan moet men ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk aanwezig zijn in de vergadering en mag men zich niet beperken tot creatieve oplossingen zoals het doorgeven van stemmen om toch maar aan het noodzakelijk aantal stemmen te geraken . Dat is niet de bedoeling van zulke vergaderingen. Dat is een minder goed element in de wettekst.
De PVDA zal voorstemmen.
Minister Frank Vandenbroucke ⚠
Mevrouw de voorzitster, collega’s, wij hebben een goed debat gehad in de commissie. Mevrouw Van Peel, ik dank u voor de constructieve uiteenzetting. Mijnheer Colebunders, al zijn er enkele meningsverschillen, ook u dank ik voor de constructieve uiteenzetting en de steun.
Het ontwerp combineert een zorg om professionalisering, transparantie en verantwoordingsplicht. Het ligt nog steeds in de lijn van het Toekomstpact, dat tot stand kwam in de vorige legislatuur. Wij zijn in deze regeerperiode op een aantal punten reeds wat verder gegaan dan wat gepland was in dat Toekomstpact, bijvoorbeeld inzake transparantie. Ik vind dat goed.
Mevrouw Van Peel, u hebt inderdaad ook andere debatten aangestipt. Daarop heb ik gezegd dat we in sommige debatten inderdaad van mening verschillen, bijvoorbeeld over de vraag hoeveel betoelaging de ziekenfondsen moeten krijgen en wat met de tegemoetkoming die zij krijgen voor de integratie van de zelfstandigen. Ik vond dat echter niet het voorwerp van onderhavig ontwerp. Hoe dan ook, wij hebben naar elkaar geluisterd.
Wat onder andere de begrenzing van de zitpenningen betreft, heb ik u in de commissie uiteengezet hoe de controledienst daarnaar kijkt. Ik heb zelfs wat concrete cijfers aangehaald om te duiden wat men nu normaal vindt. Ik heb niet gezegd dat er nooit een strakkere reglementering mag komen. Dan zouden wij de kar voor het paard spannen. In die zin wil ik inderdaad wat meer vertrouwen geven. Als echter blijkt dat wij echt zelf moeten ingrijpen, met plafonds die de overheid zelf definieert, als dat moet, zullen wij dat doen. Voorlopig is dat mijns inziens niet nodig. Wij moeten dat hoe dan ook blijven evalueren.
Ten slotte herhaal ik de stelling van de heer Colebunders en mevrouw Fonck in de commissie, wat ik steun, dat ziekenfondsen historisch ook bewegingen van vrijwilligers zijn en werken op basis van maatschappelijk engagement. Dat moeten wij natuurlijk ook proberen zo te houden.