Proposition 55K2383

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant la loi du 18 septembre 2017 relative à la prévention du blanchiment de capitaux et du financement du terrorisme et à la limitation de l'utilisation des espèces afin d'introduire des dispositions relatives au statut et au contrôle des prestataires de services d'échange entre monnaies virtuelles et monnaies légales et des prestataires de services de portefeuilles de conservation.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
Dec. 20, 2021
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
automatic vending machine electronic money financial institution financial legislation terrorism money laundering

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld MR PVDA | PTB
Abstained from voting
N-VA LDD VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

Jan. 27, 2022 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

De rapporteur, de heer Steven Matheï, verwijst naar het schriftelijk verslag.


Wouter Vermeersch VB

Mijnheer de voorzitter, ik begin met twee algemene opmerkingen.

Ten eerste, cryptomunten worden in het Parlement en ook in onderhavige tekst al te vaak in één zin genoemd met criminaliteit, terrorisme en fraude. Dat is natuurlijk een zeer enge benadering van die nieuwe technologie. Niet iedere houder van cryptomunten is een crimineel, terrorist of fraudeur.

Ten tweede, voor onze partij moeten cashbetalingen in onze samenleving altijd mogelijk blijven.

Cryptomunten worden niet alleen gebruikt voor reguliere transacties; het gebruik ervan brengt ook enkele risico's met zich mee. Daarover gaat het wetsontwerp. Malafide organisaties kunnen bijvoorbeeld effectief worden gefinancierd via cryptomunten. Wij mogen dus niet blind zijn voor het feit dat criminelen en terroristen met behulp van cryptomunten op een snelle manier cash kunnen vergaren en witwassen.

De Raad van State merkt terecht op dat de door de regering aangevoerde redenen ter rechtvaardiging van de uitsluiting van de aanbieders van diensten van virtuele valuta die onder het recht van een derde land ressorteren, niet relevant zijn in het licht van het doel. Ze zijn bovendien in tegenspraak met artikel 191 van de Grondwet, gelezen in combinatie met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet en met het evenredigheidsbeginsel.

De Grondwet is natuurlijk geen vodje papier. Daarom zullen wij ons bij de stemming over het wetsontwerp onthouden.