Proposition 55K2014

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi portant transposition de la directive (UE) 2018/1808 du Parlement européen et du Conseil du 14 novembre 2018 modifiant la directive 2010/13/UE visant à la coordination de certaines dispositions législatives, réglementaires et administratives des États membres relatives à la fourniture de services de médias audiovisuels (directive "Services de médias audiovisuels"), compte tenu de l'évolution des réalités du marché.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
May 26, 2021
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
EC Directive European Commission audiovisual industry telecommunications regulation of telecommunications television

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld MR PVDA | PTB
Voted to reject
VB
Abstained from voting
N-VA LDD

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

July 15, 2021 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

Le rapporteur est Mme Reuter, qui s'en réfère à son rapport écrit.


Erik Gilissen VB

Mevrouw de voorzitster, het voorliggend wetsontwerp is een omzetting van een Europese richtlijn en heeft betrekking op audiovisuele mediadiensten. Wij denken daarbij niet alleen aan de traditionele tv, maar in de huidige tijden ook steeds vaker aan videoplatformen, streamingdiensten zoals Netflix en YouTube, sociale netwerken en dergelijke meer.

Men wil met het wetsontwerp onder andere een aantal aangelegenheden regelen met betrekking tot berichten en video's die zouden aanzetten tot haat en schadelijk zouden kunnen zijn voor de morele ontwikkeling van minderjarigen. Er is echter geen enkele exacte omschrijving van wat aanzet tot haat of wat wel of niet schadelijk is voor de morele ontwikkeling van minderjarigen.

Onze fractie heeft er uiteraard niets op tegen dat minderjarigen een bepaalde extra bescherming moeten kunnen genieten, maar waartegen zullen wij hen exact beschermen? Wat is nu wel of niet schadelijk voor de morele ontwikkeling van minderjarigen? Wie zal bepalen wat wel of niet schadelijk is?

Hetzelfde geldt voor berichten die zouden aanzetten tot haat. In tegenstelling tot oproepen tot geweld, wat voor alle duidelijkheid absoluut niet toelaatbaar is voor de Vlaams Belangfractie, is het aanzetten tot haat een veel vagere en ruimer interpreteerbare omschrijving. Terwijl de ene persoon bepaalde content als haatdragend kan beschouwen, is dit voor iemand anders helemaal niet het geval. Of iets haatdragend is of al dan niet aanzet tot haat, is vaak afhankelijk van hoe de bekijker van deze content deze content interpreteert. In bepaalde mate kan dit ook worden gelinkt aan bijvoorbeeld politieke voorkeur en levensbeschouwing van de betrachter. Het label haatdragend of aanzetten tot haat wordt bovendien maar al te vaak gebruikt om andersdenkende stemmen te laten zwijgen.

Wanneer het de beheerders van videoplatformen zijn die de inhoud zullen moeten beoordelen en actie zullen moeten ondernemen tegen de vermeende schadelijke content, bestaat niet enkel het gevaar dat de beoordeling van die content beïnvloed kan worden door persoonlijke voorkeuren van die beoordeler, maar ook dat die beoordeling beïnvloed kan worden door de economische belangen van de videoplatformdienst waarvoor die beoordeler werkzaam is.

Wanneer content wordt beoordeeld en geweerd op andere dan objectieve en neutrale criteria, dan ontstaat er een reëel gevaar op censuur, gebaseerd op het oordeel van een niet-neutrale en niet-objectieve beoordeler. Het is daarom een inperking van de vrijheid van de meningsuiting, zoals bepaald in de Grondwet en in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Men moet in dit land vrije meningen kunnen uiten, ook al ervaren anderen die als schokkend, verontrustend of kwetsend, behoudens de oproepen tot geweld uiteraard, zoals ik al eerder zei. Omdat dit wetsontwerp de deur opent voor een niet-neutrale en niet-objectieve beoordeling van content, dus een vorm van censuur, zal de Vlaams Belangfractie tegen dit wetsontwerp stemmen.


President Eliane Tillieux

Mevrouw Van Bossuyt is niet aanwezig.


Minister Petra De Sutter

Mevrouw de voorzitster, mijnheer Gilissen, wij hebben de aangehaalde kwestie in de commissievergadering al besproken. Het was de bedoeling om zonder enige gold-plating en toevoegingen Europese regelgeving in Belgisch recht om te zetten, aangezien het gaat om een federale restbevoegdheid inzake de media in het Brussels Gewest. Om die reden hebben wij ervoor gekozen om de door de Europese wetgever gebruikte formulering voor begrippen zoals het aanzetten tot haat of de bescherming van de morele ontwikkeling van minderjarigen vrij algemeen te houden, rekening houdend met de verscheidenheid aan interpretaties die eraan gegeven kunnen worden. Een discussie over die begrippen is hier zeker niet op zijn plaats. Daarmee antwoord ik eigenlijk ook meteen op uw vraag. Nogmaals, in de ontwerptekst is de aanpak van de Europese wetgever gevolgd.