Proposition 55K1902

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant la loi du 12 avril 1965 relative au transport de produits gazeux et autres par canalisations.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
April 2, 2021
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
EC Directive energy policy gas

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

May 12, 2021 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

De rapporteur, de heer Bert Wollants, verwijst naar het schriftelijk verslag.


Samuel Cogolati Ecolo

Madame la présidente, je serai très bref, même s'il s'agit d'une modification importante pour deux raisons. Premièrement, notre pays devait transposer la directive européenne et deuxièmement, ce projet modernise la loi gaz puisque l'idée est de passer progressivement du gaz fossile d'origine souterraine à un gaz pauvre en carbone (biogaz, biométhane) et, à terme, même sans carbone.

Ce projet de loi va dans le sens de la transition énergétique. Le biogaz et l'hydrogène vert, qui sont neutres sur le plan des émissions de CO₂, devraient permettre de décarboner le secteur. La possibilité technique est aujourd'hui bien réelle et il fallait pouvoir adapter le cadre législatif à cette nouvelle réalité.

C'est un pas dans la bonne direction. Pour nous, l'objectif est d'électrifier le plus possible et d'utiliser l'hydrogène vert à des fins spécifiques telles que le transport lourd et l'industrie. Dans l'intervalle, les mélanges doivent être possibles et constituent une étape positive pour la transition énergétique.


Kurt Ravyts VB

Mevrouw de minister, ik ben het ermee eens dat het voorliggende wetsontwerp de gaswet de eenentwintigste eeuw binnenloodst. De heer Cogolati gaf de bedoelingen en ontwikkelingen al aan: de overgang van fossiel gas, dat vandaag nog alomtegenwoordig is, naar koolstofarm gas en op termijn koolstofvrij gas. Het wetsontwerp is dus meer dan een loutere omzetting van een Europese richtlijn.

Enkele weken geleden steunde mevrouw Pas de urgentie voor dit wetsontwerp niet, omdat de termijn voor de omzetting van de vermelde richtlijn, die dateert van 17 april 2019, al op 21 februari 2020 verstreek. U hoort het goed. Daarna werd, niet voor het eerst, een inbreukprocedure tegen België opgestart. De oppositie draagt daarin geen verantwoordelijkheid. De aanmaning van de Europese Commissie bestond erin dat de richtlijn moest worden omgezet tegen midden maart 2021. Daarom moest u in allerijl ingrijpen, mevrouw de minister.

U nam die gelegenheid te baat om, naast de omzetting, in de gaswet twee wijzigingen aan te brengen.

Ten eerste, u paste de juridische definitie van aardgas aan. De nieuwe definitie heeft, gelet op de nieuwe realiteiten, terecht ook betrekking op biogas, biomethaan en mengelingen met onder andere waterstof. Het is interessant, en aangewezen, dat voortaan ook mijngas in de nieuwe definitie wordt opgenomen, waardoor het afgevangen mijngas kan worden gevaloriseerd door het in het aardgasvervoersnet te injecteren.

Ten tweede, u zorgt voor meer rechtszekerheid en administratieve vereenvoudiging door de mogelijkheid om ook biogas, gas uit biomassa en andere gassoorten te vervoeren op basis van de individuele aardgasvervoers­vergunningen.

Het Vlaams Belang stelt vast dat in de gassector veel interesse bestaat om geleidelijk koolstofvrij te worden. Volgende week maandag wordt normaal de studie voorgesteld over de toekomstige rol van gas binnen het Belgische energiebestel. Die studie zal wellicht aanbevelingen voor de regering bevatten.

Wij hebben bij monde van de heer Van Lommel al herhaaldelijk onze interesse voor de rol van waterstof verwoord. De heer Van Lommel heeft daarover trouwens een voorstel van resolutie ingediend.

Vandaag is het technisch mogelijk waterstof te mengen in de pijleidingen en turbines van beheerder Fluxys. Of waterstof strikt moet worden voorbehouden voor welbepaalde toepassingen, zoals voor de industrie of voor het zwaar vervoer, kan wellicht nog worden gedebatteerd. Mevrouw de minister, ik heb begrepen dat er een specifiek wetsontwerp komt voor een juridisch raamwerk rond waterstof. Het concreter worden van de Europese waterstofbackbone zal daaraan niet vreemd zijn. De heer Van Lommel zal ongetwijfeld met kennis en kunde het debat voeren.

De investeringsgolf in waterstof neemt grotere proporties aan. Onze Vlaamse en Nederlandse havens ontpoppen zich als de hotspot van wat ook een groene waterstofeconomie zou kunnen worden, wat een belangrijk element in de transitie is.

De uitbouw van een waterstofeconomie heeft ook de weg gevonden naar het federale relanceplan, waarin 50 miljoen euro aan investeringen voor de industriële waardeketen dienaangaande is opgenomen. De regering wil blijkbaar tegen 2025 in gas gestookte elektriciteitscentrales turquoise waterstof, een mooie omschrijving, produceren en aldus CO₂ afvangen. Merkwaardig genoeg werd dat plan afgekraakt door de CEO van het onderzoeksinstituut EnergyVille, die het omschreef als volgt. Ik citeer: "Zoals het hier wordt verwoord, technisch-wetenschappelijke onzin." Ik kan niets doen aan zijn woorden. Volgens hem verwacht niemand dat turquoise waterstof voor 2030 op een industriële schaal kan worden ingezet. Het gaat volgens de CEO om nog niet commercieel beschikbare technologie. Dat was maar een kanttekening.

Wij zullen het wetsontwerp zeker goedkeuren.


Minister Tinne Van der Straeten

Mevrouw de voorzitster, collega's, ik dank u voor uw uiteenzettingen.

Het gaat hier inderdaad over de omzetting van de Europese richtlijn, waarmee we te laat zijn. Ik kan daaraan helaas niets veranderen, dat is nu eenmaal een feit. Tegelijkertijd zorgen wij ervoor dat onze gaswet in lijn komt met wat vandaag al een realiteit is. Er is vandaag bijvoorbeeld al biogas in onze leidingen aanwezig. Zoals beide sprekers hebben opgemerkt, moeten wij de gaswet de 21ste eeuw binnenloodsen en de toekomst voorbereiden en vorm geven.

Die toekomst gaat dan over de energietransitie en over het samengaan en de integratie van moleculen enerzijds en elektronen anderzijds. Denk maar aan de op stapel staande projecten in de havens van Antwerpen en Gent. Er wordt ook uitgebreid gerapporteerd in de kranten over de manier waarop waterstof met offshorewindenergie kan samenwerken en we niet alleen vorm geven aan de switch naar hernieuwbare energie, maar ook aan de bevoorradingszekerheid van ons land.

In die zin is het ontwerp ook maar een eerste stap en plan ik hopelijk nog dit jaar te komen met ander wetgevend en regulerend werk om ons land mee voor te bereiden op de waterstofeconomie met projecten die we in het kader van het relanceplan zullen uitwerken.

Mevrouw de voorzitster, the best is yet to come.