Proposition 55K1574

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant la loi du 30 octobre 2018 portant des dispositions diverses en matière de santé en vue de la remise de l'entrée en vigueur des dispositions légales sur l'établissement des pharmacies ouvertes au public.

General information

Authors
CD&V Nawal Farih
PS | SP Patrick Prévot
Vooruit Jan Bertels
Submission date
Oct. 14, 2020
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
pharmacy application of the law public health

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

Oct. 22, 2020 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

Le rapporteur est Mme Sofie Merckx. Souhaitez-vous prendre la parole, madame?


Rapporteur Sofie Merckx

Madame la présidente, j'avais compris que j'étais obligée de lire le rapport, étant donné que le texte a été approuvé seulement hier en commission.


President Eliane Tillieux

C'est la raison pour laquelle je vous propose de faire ce rapport oral. Vous avez la parole.


Rapporteur Sofie Merckx

Mevrouw de voorzitter, onderhavig wetsvoorstel nr. 1547 wijzigt de wet van 30 oktober 2018 houdende diverse bepalingen inzake gezondheid met het oog op het uitstel van de inwerkingtreding van de wettelijke bepalingen inzake de vestiging van de voor het publiek opengestelde apotheken. Het werd ingediend door mevrouw Farih en de heren Bertels en Prévot. Het wetsvoorstel verkreeg urgentie tijdens de plenaire vergadering van 15 oktober 2020 en werd besproken in de commissie voor Gezondheid op dinsdag 20 oktober. Door die hoogdringende behandeling is er nu mondeling verslag.

De heer Bertels, de hoofdindiener, licht in de commissievergadering toe dat de in 2018 goedgekeurde wet die onder meer de vestiging van de voor het publiek opengestelde apotheken regelt, ook voorziet in de opheffing van de zogenaamde vestigingscommissie bij het FAGG. Artikel 63 van de wet regelt de inwerkingtreding van de betrokken artikelen op een door de Koning te bepalen datum, uiterlijk twee jaar na bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, namelijk 16 november 2020. Aangezien de uitvoeringsbesluiten onder meer betrekking hebben op de vergunningsvoorwaarden en procedures, zijn ze essentieel voor de toepassing van de nieuwe wettelijke bepalingen. Maar die uitvoeringsbesluiten werden onder andere door de periode van lopende zaken nog niet genomen. Bovendien werden er voor bepaalde artikelen, onder meer omtrent de onlineverkoop door apotheken, procedures tot vernietiging aanhangig gemaakt bij het Grondwettelijk Hof. Om die redenen is het nodig om de inwerkingtreding van de bepalingen van de wet van 2018 met één jaar uit te stellen, tot 1 december 2021.

Tijdens de algemene bespreking in de commissie rees bij meerdere leden de vraag of een uitsteltermijn van één jaar wel volstaat. Andere leden wezen dan weer op de mogelijkheid om in het najaar van 2021 overgangsbepalingen te nemen, mocht de uitspraak van het Grondwettelijk Hof niet op tijd beschikbaar zijn.

De heer Bertels bevestigde dat de termijn van één jaar voldoende zal zijn.

Tot slot, het overleg met de actoren op het terrein is een belangrijke factor. De commissieleden gaven aan er nauwgezet op toe te zien dat dat grondig gebeurt.

Er werden geen verdere opmerkingen gemaakt; alle artikelen en het gehele wetsvoorstel werden in commissie unaniem aangenomen.


President Eliane Tillieux

Je vous remercie pour votre rapport, madame Merckx.

Trois intervenants sont inscrits sur la liste: Mme Depoorter, M. Bertels et Mme Fonck.


Kathleen Depoorter N-VA

Mevrouw de voorzitster, wij zullen het voorliggend wetsvoorstel uiteraard steunen omdat de rechtszekerheid en de continuïteit van de zorg en de bereikbaarheid van de apotheken zeer belangrijk zijn.

Ik heb hier wel een kanttekening bij gemaakt in de commissie, die ik nu ook nog eens meedeel: de sector zou geruster zijn geweest mochten wij over twee jaar hebben gesproken. Dat is niet meegenomen in het voorstel, maar dat neemt uiteraard niet weg dat wij een evaluatie kunnen doen mocht het nodig zijn en dat wij de termijn zouden kunnen verlengen in de toekomst.

Een andere kanttekening is dat er op dit moment een procedure loopt en dat wij er absoluut zeker van willen zijn dat de tijd voldoende ruim zal zijn om die procedure afgerond te krijgen voor het goede functioneren van de sector.


Jan Bertels Vooruit

Ik dank mevrouw de rapporteur voor het correcte verslag.

Collega's, de apothekers staan mee in de frontlinie in de strijd tegen COVID-19 die wij nu kennen. Zij doen fantastisch werk als eerstelijnszorgverleners. Ik wil dan ook uitdrukkelijk alle collega's danken die unaniem, zoals uit het verslag blijkt, dit wetsvoorstel mee steunen om ervoor te zorgen dat er geen rechtsonzekerheid ontstaat over de vestiging van apotheken.

Zoals ik al tegen mevrouw Depoorter gezegd heb in de commissie, de termijn van één jaar is, gelet op de werkzaamheden van onder meer het Grondwettelijk Hof, een redelijke termijn. Wij zullen ervoor zorgen dat binnen die termijn van één jaar een met de sector en het FAGG overlegd uitvoeringsbesluit zal worden opgemaakt. Dat zal kunnen gebeuren binnen één jaar indien het Grondwettelijk Hof zijn normale timing aanhoudt. Er zit zelfs nog een beetje marge op.

Voor de collega's die het gevraagd hebben, natuurlijk zal dit gebeuren na overleg van de bevoegde minister met de sector. Wij zullen daar als parlementleden op kunnen toezien. De belangrijkste vaststelling is dat wij dit Kamerbreed steunen en dat wij er Kamerbreed voor zorgen dat er geen rechtsonzekerheid ontstaat voor onze apotheken. Dat is een goede zaak.


Catherine Fonck LE

Madame la présidente, nous soutiendrons ce texte.

Pour ce qui concerne le délai qui vient d'être évoqué, finalement personne ne sait si un an sera suffisant. Il est clair qu'une prolongation de deux ans de la mesure aurait, sans doute, permis d'avoir un maximum de certitudes.

Si un souci devait subvenir, il faudra procéder, chers collègues, à une nouvelle prolongation. Et si tel devait être le cas, je vous invite à plaider pour que cela ne se fasse pas à la dernière minute.

Je voudrais surtout insister sur un point. Certes, il en a été question, mais ce qui s'est passé durant ces dernières années m'incite à la prudence. Je souhaite qu'une concertation effective soit organisée dans le cadre de ce dossier, mais aussi au sujet de la question du nombre et de la répartition des pharmacies de façon globale. Selon moi, saucissonner les différents aspects n'est pas la solution la plus correcte qui soit vis-à-vis du secteur.

Chers collègues, je vous remercie d'ores et déjà de bien vouloir veiller à ce que la concertation ne se limite pas à des mots, mais qu'elle se concrétise dans les actes. Il appartiendra, en outre, au ministre de la Santé de prendre ses responsabilités en la matière puisque toute une série d'interrogations persistent à ce stade.


Jan Bertels Vooruit

Mevrouw Fonck, zoals u weet, en zoals ook in de commissie is gezegd, de wet en de noodzakelijke uitvoeringsbesluiten zijn het resultaat van een pact dat werd gesloten met de sectoren. Het uitstel van één jaar is overlegd met onder meer de APB en OPHACO. Het spreekt voor zich dat er verder overleg zal worden gepleegd voor de noodzakelijke uitvoeringsbesluiten.

Waarom één jaar? De periode van één jaar zou normaliter voldoende moeten zijn op voorwaarde dat het Grondwettelijk Hof zijn normale timing aanhoudt, met wat marge. U weet ook dat er in het kader van het uitvoeringsbesluit een aantal zaken moet worden geregeld met betrekking tot verkoop op afstand, dus internetverkoop. Wij moeten dat gedegen, snel en correct regelen. Dat zullen wij ook doen binnen die termijn van één jaar, vandaar dat die termijn van één jaar absoluut gerechtvaardigd is.


Patrick Prévot PS | SP

Madame la présidente, chers collègues, sans surprise, nous soutiendrons évidemment cette proposition de loi, puisque nous la cosignons. L'idée était de donner le temps nécessaire au ministre pour prendre les arrêtés d'exécution utiles à la bonne mise en oeuvre de la législation. Il en allait de la sécurité juridique des nouvelles demandes d'autorisation.

Comme je l'ai dit également lors de la commission – et je sais que c'est une priorité du gouvernement –, il conviendra aussi de poursuivre la consultation et la nécessaire concertation avec les organisations professionnelles. Mais sur ce sujet, je suis rassuré. Je suis certain que cela se trouve au cœur des priorités de notre gouvernement.