Projet de loi modifiant la loi du 29 avril 1999 relative à l'organisation du marché de l'électricité et portant confirmation de six arrêtés royaux sur l'énergie.
General information ¶
- Submitted by
- Vivaldi
- Submission date
- March 5, 2024
- Official page
- Visit
- Status
- Adopted
- Requirement
- Simple
- Subjects
Voting ¶
- Voted to adopt
- Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA MR VB
- Abstained from voting
- PVDA | PTB
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
March 21, 2024 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
Rapporteur Mathieu Bihet ⚠
Madame la présidente, cette loi a été approuvée en commission de l’Énergie. Le rapport oral a été choisi par les membres de la commission, vu l’urgence de confirmer ces arrêtés royaux dans les temps.
Ce projet de loi vise la confirmation de six arrêtés royaux en matière d’énergie, à savoir l’arrêté royal du 19 mars 2023 portant la prolongation de l’extension des prix maximaux pour les clients protégés résidentiels aux bénéficiaires de l’intervention majorée jusqu’au 1ᵉʳ juillet 2023; l’arrêté royal du 21 mars 2023 portant modification de l’arrêté royal du 29 mars 2012 fixant les règles de détermination du coût de l’application des tarifs sociaux.
Si vous m’y autorisez, madame la présidente, je vais renvoyer à l’intitulé des six textes pour ne pas retenir l’ensemble des membres pour cette longue énumération.
Lors de la discussion générale, Mme Greet Daems, du PVDA-PTB, a souligné que son groupe peut soutenir les arrêtés relatifs à la tarification sociale en ce qui concerne les indemnités des producteurs éoliens. Ils soutiennent ce mécanisme qui date de 2002, mais ils se posent des questions sur les modifications prévues. Concernant l’arrêté royal relatif à la contribution de répartition, l’intervenante a souligné que son groupe est contre ce système qui taxe de manière trop faible, selon eux, le nucléaire. Ces montants sont, je cite, "des cacahuètes" vis-à-vis des surprofits réalisés par ENGIE. Dès lors, son groupe préfère ne pas soutenir le texte.
Ce projet de loi a été adopté par 14 voix pour, des groupes N-VA, PS, Ecolo-Groen, Vlaams Belang, MR, Vooruit, cd& et Open Vld et une abstention du PVDA-PTB.
Bert Wollants N-VA ⚠
Het is duidelijk dat de discussie die we elke keer opnieuw voeren over de bekrachtiging van de KB's aantoont dat het gewoon een slecht systeem is. Dat is gewoon een slecht systeem. We weten immers allemaal dat de KB's worden genomen. Als ze niet binnen het jaar worden bekrachtigd, worden ze geacht nooit te hebben bestaan. Wie van ons zal een KB na elf maanden niet bekrachtigen als men weet dat dat ervoor zal zorgen dat de rechtsonzekerheid voor alle burgers en bedrijven, die geconfronteerd worden met de KB's, volledig finaal wordt gefnuikt? Dit is met andere woorden een manier om zich te onttrekken aan het feit dat bepaalde zaken natuurlijk door de Kamer en door de wetgevende macht moeten worden georganiseerd.
Het is dan pijnlijk dat het elke keer opnieuw een race tegen de klok is. Het is de heer Bihet die hier een mondeling verslag moet uitbrengen om nog op tijd te zijn. Het is een race tegen de klok omdat de heer Dermagne, die niet aanwezig was in de commissie, maar mevrouw Van der Straeten wel, hier de honneurs moet waarnemen, aanwezig moet zijn tijdens de bespreking. Het is ook een race tegen de klok omdat de Raad van State zelf zegt dat we alle zeilen zullen moeten bij zetten om nog tijdig in orde te raken. Verschillende van die KB's zullen immers eigenlijk al in werking moeten treden in de maand maart of ten laatste op 1 april. Dat is geen mooi werk.
Ik kan de regering dus alleen maar aanbevelen die dingen sneller te laten komen. Als we in toekomstige wetgeving of bij aanpassing van wetgeving dit soort zaken hebben staan, zoals een bekrachtiging binnen het jaar, laten we daar dan een andere oplossing voor zoeken. Dit is eigenlijk een paraplu zoeken waaronder het past, om te kunnen doen wat een regering eigenlijk niet kan doen. Ik herinner mij de gesprekken met mevrouw Van der Straeten toen ze nog Kamerlid was. Toen vond ze dat ook een slecht systeem. Eigenlijk vindt ze dat nu nog altijd een slecht systeem. We moeten daar in de volgende legislatuur over de grens van meerderheid en oppositie toch eens anders over nadenken, zodat er keuzes kunnen worden gemaakt op het moment dat de keuzes moeten worden gemaakt en niet twaalf maanden nadien, wanneer het eigenlijk niet meer kan.