Proposition 55K3833

Logo (Chamber of representatives)

Proposition de loi modifiant la loi du 15 décembre 1980 sur l'accès au territoire, le séjour, l'établissement et l'éloignement des étrangers et modifiant l'arrêté royal du 8 octobre 1981 sur l'accès au territoire, le séjour, l'établissement et l'éloignement des étrangers, en vue de créer un statut et un titre de séjour distincts pour les personnes déplacées temporairement.

Summary

(From the official documents)

Cette proposition de loi vise à créer un statut et un titre de séjour distincts pour les personnes déplacées temporairement qui sont visées par la réglementation européenne. Elle insère par ailleurs des dispositions concrètes relatives à l’aide sociale matérielle accordée à cette catégorie d’étrangers afin de les activer plus rapidement, en suivant l’exemple néerlandais.

General information

Authors
N-VA Björn Anseeuw, Christoph D'Haese, Sophie De Wit, Kathleen Depoorter, Theo Francken, Michael Freilich, Tomas Roggeman, Darya Safai, Kristien Van Vaerenbergh, Wim Van der Donckt
Submission date
Feb. 9, 2024
Official page
Visit
Status
Rejected
Requirement
Simple
Subjects
Ukraine foreign national integration of migrants war welfare residence permit refugee

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld MR PVDA | PTB
Voted to reject
N-VA VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

March 21, 2024 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


Tomas Roggeman N-VA

Mevrouw de voorzitster, collega's, wij hebben een voorstel ingediend tot herziening van de sociale bijdragen voor tijdelijk ontheemden, met name voor Oekraïners. Wat is er aan de hand? U weet dat wij de afgelopen jaren gastheer waren van heel wat vluchtelingen uit Oekraïne. Die mensen hebben het statuut van tijdelijk ontheemde gekregen. Met dat statuut maken zij aanspraak op heel wat erkenning voor de sociale zekerheid.

Dat gaat vrij ver. Wij bieden materiële hulp op de behoorlijk genereuze wijze eigen aan onze sociale zekerheid. Dat heeft heel wat implicaties, want het is namelijk zo dat slechts 30 % van de tijdelijk ontheemden in dit land werkt. Dat is volslagen disproportioneel als we dat vergelijken met onze buurlanden. Zo zien we dat in Nederland 80 % van de Oekraïense vluchtelingen werkt.

Dat is natuurlijk niet de schuld van de Oekraïense vluchtelingen, maar van onze sociale zekerheid die zodanig genereus is dat men mensen gaat ontmoedigen om op onze arbeidsmarkt aan de slag te gaan. Dat is zeker het geval als men dat in Europees perspectief bekijkt. Polen ontvangt vandaag ongeveer een miljoen Oekraïense vluchtelingen. Die mensen zijn bijna allemaal aan het werk. Bij ons is dat amper 30 %. In Nederland is het 80 %. Dat ligt aan onze sociale zekerheid.

Alleenstaande moeders met minderjarige kinderen zijn de meest voorkomende doelgroep. Zij krijgen in ons systeem een equivalent leefloon van meer 1.700 euro netto, exclusief de installatiepremie, exclusief het kindergeld, exclusief de huursubsidie, exclusief eventuele aanvullende steun en exclusief sociale tarieven voor water, gas en elektriciteit, kinderopvang, telefonie, internet, openbaar vervoer enzovoort. Soms, afhankelijk van het stelsel of het OCMW in kwestie, komt er nog een sociale kruidenier bij en een UiTPAS aan kansentarief.

Ons systeem is bijzonder genereus. Wanneer u dan uit Oekraïne komt, waar het mediaan loon 700 euro netto is, valt u hier met uw achterste in de boter. Voor deze mensen is het doorgaans veel voordeliger om niet te gaan werken. Begrijp me niet verkeerd, solidariteit is bijzonder belangrijk. Mensen in nood moeten wij helpen, maar ons systeem is zodanig gul dat het eigenlijk belachelijk wordt. Als u aan het einde van de maand meer overhoudt aan inkomen uit uitkering dan door te gaan werken, dan is er in dit systeem iets bijzonder grondig mis.

Dit land is inactiviteit massaal aan het subsidiëren. Dat moet anders. Sommigen hoor ik zeggen dat dit allemaal onderworpen is aan de controle vanwege OCMW's en vanwege bijzondere comités. Wanneer mensen niet willen werken, kunnen ze voor het leefloon geschrapt worden. Dat klopt op papier, maar in de praktijk zijn het mensen die uit het buitenland naar hier komen met zero taalkennis en die door onze OCMW's eerder gestimuleerd worden richting verwerven van de taalkennis en pas daarna gaan werken. Dat betekent in de praktijk dat men sowieso eerst gedurende twee tot drie jaar terugvalt op het systeem van leefloon vooraleer geactiveerd te worden op de arbeidsmarkt, met alle gevolgen van dien. Mensen settelen zich in dat systeem en maken zich enigszins gewend aan het inkomensniveau dat zij gedurende die jaren verwerven. De mogelijkheid om hen vervolgens te activeren op de arbeidsmarkt is bijzonder klein.

Daar willen wij met dit voorstel iets aan veranderen. Dat doet voor alle duidelijkheid geen afbreuk aan de steun die wij toekennen in het kader van de oorlog die daar gaande is tussen Oekraïne en Rusland. Het mag duidelijk zijn dat de N-VA bijzonder overtuigd is van de noodzaak van die Oekraïense overwinning, maar dat betekent niet dat we hier een oneindige generositeit moeten betonen aan de mensen uit Oekraïne die in dit land verblijven. Het is voor alle duidelijkheid noodzakelijk dat wij degenen die naar ons land vluchten ook kunnen activeren richting arbeidsmarkt en inschakelen in ons economisch systeem. Daarvoor is een bijsturing van de huidige sociale zekerheid en het betreffende systeem meer dan noodzakelijk.