Proposition 55K3731

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant la loi du 6 décembre 2005 relative à la répartition d'une partie des recettes fédérales en matière de sécurité routière.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
Dec. 8, 2023
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
budgetary resources traffic offence road safety

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld MR
Abstained from voting
N-VA LDD PVDA | PTB VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

Dec. 20, 2023 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

M. Éric Thiébaut, rapporteur, renvoie au rapport écrit.


Frank Troosters VB

Mevrouw de voorzitster, wij hebben het voorliggend wetsontwerp besproken in de commissie, maar het Vlaams Belang wil toch nog een paar bedenkingen meegeven. Het gaat finaal over verkeersveiligheid. Daar is iedereen voorstander van, wij ook, maar de weg die wij moeten bewandelen om de verkeersveiligheid voor alle deelnemers aan het verkeer te verhogen, kan soms tot verschillen in meningen leiden.

In het voorliggend wetsontwerp gaat het over het herverdelen van de middelen uit het Verkeers­veiligheids­fonds. Ik geef daarbij enkele bedenkingen.

Ten eerste, over de timing. Het ontwerp werd pas vandaag aan de agenda toegevoegd. De budgetverhoging was al eind 2022, een jaar geleden, voorbereid. Er was dan een aantal keer uitstel om verschillende redenen en men heeft pas nu, bij de begrotings­besprekingen, een akkoord gevonden. Daarom wordt het vandaag nog toegevoegd aan de agenda opdat het kan ingaan op 1 januari. Dat roept toch wel wat bedenkingen op.

Het gaat dus over de verdeling van de middelen. Een deel daarvan gaat sowieso altijd naar de lokale politiezones, een deel gaat naar het federale niveau. De middelen die naar het federale niveau gaan, worden aangepast in het wetsontwerp. Het aandeel van de geïntegreerde politie gaat van 13 naar 29 miljoen euro. Bij de FOD Mobiliteit gebeurt ook een aanpassing: volgend jaar zal het 850.000 euro zijn en vanaf het jaar daarna 650.000 euro. Het departement Justitie krijgt, ten slotte, een verhoging van 5 naar 9 %. Dat kan inderdaad te verklaren zijn door de technologische evolutie. Er komen allerlei takenpakketten bij en er zijn ook takenpakketten die verschoven zijn, dus dat valt op zich misschien wel te verantwoorden.

Ik ga niet in op de details van de bedragen, want dat hebben wij in de commissie gedaan, maar het resultaat is dat het aandeel voor het federale niveau toeneemt. Verhoudingsgewijs – dat is iets anders dan in absolute bedragen, als men heel veel camera's erbij gaat zetten – gaat dat ten koste van de lokale politiezones. Het komt dus eigenlijk neer op een geldtransfer naar het federale niveau. Dat geld komt natuurlijk hoofdzakelijk uit Vlaanderen. In Vlaanderen staat 78 % van de actieve trajectcontroles. Het is misschien interessant om te weten dat 80 % van de gemaakte overtredingen snelheidsovertredingen van 0 tot 10 kilometer per uur zijn, de laagste categorie, wat betreft Vlaanderen.

Tot slot hebben we bedenkingen bij de correlatie tussen het sneller en efficiënter innen van boetes en het rechtstreeks effect daarvan op het aantal verkeersslachtoffers. Wij zien dat effect niet echt. Wij hebben daarover een aantal vragen ingediend en cijfers ontvangen. Die cijfers tonen aan dat er niet echt een correlatie is tussen het aantal snelheidsovertredingen en het sneller en efficiënter innen van boetes en het aantal gewonde en overleden verkeersslachtoffers. Dat zorgt ervoor dat wij bedenkingen hebben bij de weg die men hier inslaat.

We zijn wel tevreden dat er rekening werd gehouden met de opmerkingen van de Raad van State betreffende de verschillende data van inwerkingtreding van bepaalde artikelen. Het was erg verstandig die eruit te laten.

Het Vlaams Belang zal zich bij de stemming hierover onthouden.