Proposition 55K3397

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi portant l'emploi des langues du mécanisme de filtrage établi par l'accord de coopération du 30 novembre 2022 visant à instaurer un mécanisme de filtrage des investissements directs étrangers.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
June 1, 2023
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
foreign investment cooperation agreement use of languages

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld MR
Voted to reject
VB
Abstained from voting
N-VA LDD PVDA | PTB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

June 29, 2023 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

Le rapporteur, M. Van Lommel, renvoie au rapport écrit.


Katrien Houtmeyers N-VA

Mevrouw de voorzitster, de minister is niet aanwezig.


President Eliane Tillieux

Minister Dermagne is vandaag afwezig. Hij heeft de staatssecretaris, mevrouw Leroy, verzocht om hem te vervangen.


Secrétaire d'état Marie-Colline Leroy

Effectivement, madame la présidente.


Katrien Houtmeyers N-VA

Mevrouw de voorzitster, onderhavig wetsontwerp regelt louter het taalgebruik met betrekking tot het screeningsmechanisme van buitenlandse directe investeringen. Het samenwerkingsakkoord tot instelling van een dergelijk mechanisme werd al eerder goedgekeurd. Daaromtrent wil ik herhalen dat buitenlandse directe investeringen belangrijk zijn voor onze economische groei. Buitenlandse directe investeringen zorgen immers voor economische activiteit en tewerkstelling, maar ook voor kennisoverdracht en innovatie.

Binnen de EU moeten wij evident te allen tijde het vrij verkeer van kapitaal, de vrijheid van vestiging en de interne markt waarborgen. Beperkingen opleggen binnen de EU is niet alleen niet mogelijk, het is ook absoluut niet wenselijk. Buitenlandse directe investeringen kunnen echter ook risico’s met zich meebrengen die onze openbare orde en nationale veiligheid kunnen schaden. Het is dan ook belangrijk om schade aan onze openbare orde en nationale veiligheid te voorkomen. De invoering van een screeningsmechanisme voor directe buitenlandse investeringen die een invloed hebben op onze nationale veiligheid, de openbare orde en de strategische belangen, is dan ook noodzakelijk.

Nu kom ik terug tot het thans voorliggend wetsontwerp. Het betreft louter de regeling van het taalgebruik, met name de vraag welke talen kunnen of moeten worden gebruikt bij de aanmelding door een buitenlandse investeerder van investeringen, alsook in het verdere verloop van het screeningsproces.

Wij hebben in de commissie voorgestemd. De aanmelding gebeurt immers in het Nederlands of het Frans, al naargelang de betrokken onderneming in het Vlaams of het Waals Gewest gevestigd is. Dat is logisch. Maar, op vraag van een buitenlandse investeerder, kan op een welbepaald moment wel een andere taal dan de taal van de aanmelding worden gebruikt. Dat is te begrijpen. We kunnen immers bijvoorbeeld niet verwachten van een Chinese investeerder dat hij in het Nederlands communiceert. Maar, de ondernemingstaal is Engels. Daarom vinden wij dat die taal beter zou vastgelegd zijn, in plaats van de vrije keuze te laten.

Bovendien worden de bijlagen bij de aanmelding in eender welke taal ingediend. Ook dat vinden wij niet de beste keuze. Om die reden zullen wij ons dus finaal onthouden bij dit wetsontwerp.


Secrétaire d'état Marie-Colline Leroy

J'ai bien compris les explications du vote, mais je ne sais pas s'il y avait des questions. Je pense que nous sommes d'accord.