Proposition 55K3277

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi modifiant la loi du 1er juillet 2011 relative à la sécurité et la protection des infrastructures critiques.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
April 18, 2023
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
audit energy policy energy transport public safety

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

May 25, 2023 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

MM. Mathieu Bihet et Samuel Cogolati, rapporteurs, renvoient à leur rapport écrit.


Kurt Ravyts VB

Mevrouw de voorzitster, mevrouw de minister, collega’s, we bespreken vandaag een niet onbelangrijk wetsontwerp. Het voert via een wijziging van de zogenaamde EPCIP-wet onder meer de verplichting in voor exploitanten van kritieke infrastructuur in de energiesector om interne en externe audits van hun beveiligingsmaatregelen uit te voeren. Heel concreet gaat het vooral over ondersteunings- en controlemechanismen, die de exploitanten moeten helpen om hun infrastructuur doeltreffend te beveiligen. De wijziging heeft wel alleen betrekking op de exploitanten van kritieke infrastructuur in de energiesector, dus elektriciteit, gas en olie. Bovendien schept het wetsontwerp de mogelijkheid voor de AD Energie, uw administratie, om voor bepaalde taken in het kader van hun controleactiviteiten een beroep te doen op externe dienstverleners, zeg maar gespecialiseerde expertise.

Het veiligheidsniveau van onze kritieke energie-infrastructuren rond elektriciteit, gas en olie moet worden verhoogd. Iedereen herinnert zich hier ongetwijfeld nog de explosies aan de Nord Streampijpleidingen. Het onderzoek loopt nog steeds, maar er zou zonder twijfel sprake zijn van opzettelijk veroorzaakte explosies. We leven in een nieuwe wereld gelet op de ontwikkelingen in Oekraïne. Merkwaardig is dat ook de minister van de Noordzee zich in het dossier voluit profileert. Ik heb u daar ook op attent gemaakt in de commissie. Denk maar aan de recente North Sea Summit 2 in Oostende, waar gesprekken zijn gevoerd over onder meer internationale samenwerking rond de beveiliging van de kritieke infrastructuur in de Noordzee. Wanneer we spreken over kritieke infrastructuur in de Noordzee, spreken we toch voor een groot deel over kritieke infrastructuur met betrekking tot energie.

De heer Van Quickenborne had het over een Noordzeeveiligheidspact. Hij wil met andere landen afspraken maken over gezamenlijke maatregelen, bijvoorbeeld het geregeld controleren van stroom- en datakabels, het installeren van camera’s aan windparken en het wederzijds informeren over incidenten. Er moet ook voldoende capaciteit zijn om indien nodig tussenbeide te komen. Dan spreken we over de inzet van bijvoorbeeld onderwaterdrones. Onze minister van de Noordzee wordt echter ook ingehaald door de realiteit.

Het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen hebben vorige week een veiligheidspartnerschap ondertekend om onderzeese bedreigingen tegen te gaan en kritieke energie-infrastructuur te beschermen. Wat lezen we op uw Facebook- en Twitteraccount, mevrouw de minister? U hebt drie dagen doorgebracht in Stavanger, de energiehoofdstad van Noorwegen. Misschien is de kwestie daar ook wel aan bod gekomen tijdens uw gesprekken, waarover we het in de commissie nog zullen hebben.

In ieder geval zullen beide landen, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen, meer samenwerken om onderzeeërs te detecteren, mijnen tegen te gaan en de Noord-Atlantische veiligheid te verbeteren. Andere landen kunnen zich eveneens aansluiten, klinkt het. Die boodschap is dan ook een boodschap voor België.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er de volgende maanden nog allemaal zal gebeuren op dat vlak. Ik ben echter zo eerlijk om toe te geven dat al deze aangelegenheden zich bevinden op het kruispunt van uw bevoegdheden, die van de heer Van Quickenborne en zelfs die van de minister van Defensie.

Ik vind het trouwens ook onduidelijk hoe we het budget van 1 miljoen euro, waarover de heer Van Quickenborne het heeft, moeten rijmen met de 1,2 miljoen euro voor de kritieke energie-infrastructuur waarover u het had in de commissie. Het gaat dan vooral over de versterking van de controlefuncties van de Algemene Directie Energie, zoals er werd aangehaald.

Er is dus toch een klein beetje onduidelijkheid en we hopen de volgende weken en maanden meer info te krijgen in de verschillende commissies. Het is wel evident dat we het wetsontwerp zullen goedkeuren.


Minister Tinne Van der Straeten

Mijnheer Ravyts, we hebben het in de commissie inderdaad gehad over de bevoegdheidsverdeling tussen de minister van de Noordzee en mezelf. U gaf zelf ook aan dat de aangelegenheid zich bevindt op een kruispunt van bevoegdheden.

De minister van de Noordzee heeft inderdaad een rondetafelgesprek op de North Sea Summit gewijd aan het veiligheidsaspect, een aangelegenheid die zeer hoog op de nationale en de Europese agenda en die van landen van buiten de Europese unie, met name het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen, twee landen waarmee onze energie-infrastructuur vandaag al verbonden is, staat.

We zijn al verbonden met Noorwegen voor gas en met het Verenigd Koninkrijk voor gas en elektriciteit. Er zijn ook plannen om de infrastructuur uit te breiden. Er is bijvoorbeeld het Nautilusproject, dat een tweede interconnectie met het Verenigd Koninkrijk tot stand zal brengen. Ik ben ook net terug van een driedaagse in Oslo en Stavanger, waar ik met mijn Noorse ambtsgenoot heb overlegd over de verdere verdieping van de energiesamenwerking tussen België en Noorwegen. We hebben het uiteraard ook gehad over kritieke infrastructuur in al haar aspecten.

Het is inderdaad fair te concluderen dat het wetsontwerp een broodnodige stap is, waarvan de uitvoering niet alleen op het vlak van energie en Noordzee, maar ook op het vlak van telecommunicatie en mobiliteit, domeinen die ook door kritieke infrastructuren gekenmerkt zijn, van nabij moet worden gevolgd. Ik ben graag bereid om met mijn collega’s, indien nodig, hier dieper op in te gaan in de commissie.