Proposition 55K2096

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi portant modification de la loi du 15 avril 1994 relative à la protection de la population et de l'environnement contre les dangers résultant des rayonnements ionisants et relative à l'Agence fédérale de contrôle nucléaire, en ce qui concerne les compétences de cette Agence en matière de règles générales et de critères d'acceptation, visés à l'article 179, § 2, 4°, de la loi du 8 août 1980 relative aux propositions budgétaires 1979-1980

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
July 2, 2021
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
supervisory body nuclear energy environmental protection nuclear policy nuclear safety radioactive waste

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

Nov. 10, 2021 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

M.Senesael, rapporteur, renvoie au rapport écrit.


Kurt Ravyts VB

Mevrouw de voorzitster, het is natuurlijk jammer dat de minister van Binnenlandse Zaken, die bevoegd is voor het FANC en de FANC-wet, niet aanwezig is.

Collega's, zij is er dan eindelijk gekomen, de aanpassing van de FANC-wet. Vorige maand hebben wij de acceptatiecriteria al behandeld, waarbij wij de rol van NIRAS al hebben bekeken en naar ik vermoed voltallig hebben goedgekeurd in de plenaire vergadering.

Een klein beetje geschiedenis is toch nodig, mevrouw de voorzitster. Want waarom heeft het zolang geduurd eer die wijziging aan de FANC-wet hier voorlag? Reeds eind 2013 heeft de toenmalige federale regering naar aanleiding van de IRSS-missie van het Internationaal Atoom­energieagentschap kunnen kennisnemen van aanbevelingen inzake een noodzakelijk betere afbakening van bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen NIRAS en het FANC.

Pas in de ministerraad van 18 november 2016 heeft de regering-Michel beslist een taskforce op te richten teneinde gevolg te geven aan die raadgevingen. In juni 2017 werd het rapport aan de bevoegde minister, ik meen minister Jambon, bezorgd. Het bevatte een aantal verbeterings­voorstellen van het regelgevend kader op dit vlak.

Pas enkele weken geleden, en nu moet ik Vivaldi eigenlijk een pluim geven, lagen de verbeterings­voorstellen aangaande NIRAS voor. Vandaag keuren wij de voorstellen goed die de bevoegdheden van het FANC aangaan. Voor die laattijdigheid dragen de huidige ministers dan ook geen verantwoordelijkheid.

Ik stel vast dat de regering-Michel, voor wat betreft het anderhalve jaar tussen juni 2017 en december 2018, die tijd niet heeft benut. De reden waarom is mij compleet onduidelijk. Misschien kan de heer Wollants daar uitleg over geven.

Het FANC wordt bevoegd om een bindend advies te verstrekken aan het NIRAS met betrekking tot voorstelling van het KB tot vaststelling van de algemene regels. Het FANC moet ook de door het NIRAS opgemaakte nieuwe acceptatiecriteria of wijzigingen aan bestaande acceptatiecriteria onderzoeken en dus verifiëren of ze overeenkomstig de algemene regels zijn. Pas nu dus wordt een deugdelijke rechtsgrond gecreëerd voor de vaststelling van de algemene regels, voor het opstellen van acceptatiecriteria, voor nucleair afval en overtollige hoeveelheden radioactief afval. De door het NIRAS in delegatie vastgestelde concrete acceptatiecriteria moeten worden afgestemd op de vergunningen, die dan worden toegekend conform de FANC-wet.

Dit wetsontwerp komt niets te vroeg: vijf van de zeven kerncentrales in dit land gaan al zeker dicht de komende jaren. De hele kwestie van de acceptatiecriteria houdt natuurlijk nauw verband met de vergunningen voor de installaties, nodig voor het beheer van het radioactieve afval, met name de installaties voor de behandeling en conditionering van het afval, de gebouwen voor de tussenopslag en de definitieve opslag. De afvalproducten moeten immers conform de vereisten van de installaties zijn. De exploitanten moeten er dus voor zorgen dat de afvalproducten aan de acceptatiecriteria beantwoorden. Het afval moet correct worden gesorteerd en gekarakteriseerd.

Mevrouw de voorzitster, ik sluit af.

Ondertussen hebben we nog altijd geen beslissing van deze regering over het nationale beleid met betrekking tot hoog radioactief afval. Zolang er geen keuze wordt gemaakt, zal nooit duidelijk kunnen worden gezegd hoeveel dit precies gaat kosten. Het finale voorstel van KB voor langetermijnbeheer van afval van categorie B en C voorziet erin dat er eerst een princiepsbeslissing wordt genomen over de geologische berging. Ondertussen is er al enige jaren een formele ingebrekestelling van België door de Europese Commissie.

Wij hebben echter vernomen dat het KB in ontwerp is. Het werd aangepast aan de opmerkingen van het FANC, maar is wellicht nog steeds niet op de ministerraad gekomen. Het is de hoogste tijd dat het participatief besluitvormings­proces inzake de eindberging definitief op gang komt met het naar voren schuiven van een beslissing.

Desalniettemin zullen wij het wetsontwerp uiteraard goedkeuren.