Projet de loi modifiant la loi ordinaire du 16 juillet 1993 visant à achever la structure fédérale de l'État et la loi du 21 décembre 2009 relative au régime d'accise des boissons non alcoolisées et du café.
General information ¶
- Authors
- Open Vld Christian Leysen, Marianne Verhaert
- Submission date
- Dec. 10, 2019
- Official page
- Visit
- Status
- Adopted
- Requirement
- Simple
- Subjects
- excise duty tax law coffee non-alcoholic beverage
Voting ¶
- Voted to adopt
- Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
Nov. 19, 2020 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
Rapporteur Benoît Piedboeuf ⚠
Madame la présidente, je renvoie au rapport écrit.
Christian Leysen Open Vld ⚠
Mevrouw de voorzitster, collega's, als volksvertegenwoordigers controleren we niet alleen de regering, we verrichten ook wetgevend werk. Maar al te veel staat dat laatste synoniem voor het schrijven van nieuwe wetgeving als een extra laag boven de vorige. Dat is op den duur geen mooi zicht. Dat is jammer, want wetgevend werk kan ook geïnterpreteerd worden als de vereenvoudiging of zelfs de afschaffing van wetten. We moeten dat meer doen.
Als we het vertrouwen in onze instellingen willen vergroten, hebben we duidelijke en rechtvaardige regels nodig om onze samenleving te ordenen. Duidelijk en rechtlijnig wil niet zeggen veel, eerder minder en beter. Minder en beter is een initiatief dat ik samen met collega's wens te nemen om met een fijne kam door onze wetgeving te gaan om verouderde en niet langer relevante wetgeving te schrappen, om omslachtige procedures te verkorten, om papiermolens te laten stoppen met malen.
Het voorliggend wetsvoorstel past in deze filosofie, maar is groot in zijn beperktheid. Ter plaatse geperste vruchten- en groentesappen vallen momenteel onder de accijnswetgeving, alsof winkeliers nu al niet genoeg administratie te vervullen hebben. Accijnzen zijn lastige inkomsten voor de Staat. Enerzijds moeten ze ongewenste of ongezonde consumptie ontraden. Anderzijds zijn ze als inkomsten meer dan mooi meegenomen voor de Staatskas. Dat is in dit geval lastig. Ik heb namelijk nog nooit iemand horen klagen over de schadelijkheid van vers geperst fruit voor de volksgezondheid.
De verpakkingen zijn recycleerbaar. De mensen nemen ook hun eigen glazen flessen mee om te vullen. Er valt ook wat te zeggen voor dergelijke lokale consumptie, die ook in buurtwinkels een streepje voor heeft. Puur praktisch is de zaak helemaal duidelijk. De administratieve rompslomp voor de handelaar is volstrekt disproportioneel. Winkelaars moeten niet alleen een blanco strafblad voorleggen, maar ook een rigoureus voorraadbeheer staven.
Wat het belangrijkste is, is dat de personeelskosten van de overheid groter zijn dan de inkomsten uit die accijnzen.
De essentie is dus dat wij de desbetreffende categorie dranken uit de accijnswetgeving halen. Dat kost de overheid niets. De handelaar is verlost van een pak overbodig papierwerk. De consument blijft zijn gezond sapje kopen alsof er niets is gebeurd.
Ik dank alleszins alle leden die in de commissie het voorstel eenparig hebben goedgekeurd. Ik hoop dat wij in de toekomst, in dezelfde geest, bijkomende initiatieven kunnen nemen om onze wetgeving te verlichten, niet alleen in het voordeel van de overheid maar ook voor alle burgers en handelaars.