Projet de loi modifiant le chapitre 7 du titre 2 de la loi du 24 octobre 2011 assurant un financement pérenne des pensions des membres du personnel nommé à titre définitif des administrations provinciales et locales et des zones de police locale et modifiant la loi du 6 mai 2002 portant création du Fonds des pensions de la police intégrée et portant des dispositions particulières en matière de sécurité sociale et contenant diverses dispositions modificatives.
General information ¶
- Submitted by
- Vivaldi
- Submission date
- April 4, 2022
- Official page
- Visit
- Status
- Adopted
- Requirement
- Simple
- Subjects
- financing municipality civil service pension scheme province survivor's benefit
Voting ¶
- Voted to adopt
- Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
May 11, 2022 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
President Eliane Tillieux ⚠
De algemene bespreking is geopend
Rapporteur Wim Van der Donckt ⚠
Mevrouw de voorzitster, dankzij de diensten kan ik verwijzen naar het schriftelijk verslag.
Ellen Samyn VB ⚠
Mevrouw de voorzitster, collega Van der Donckt, bedankt voor het korte en bondige verslag.
Dit wetsontwerp, dat in de commissie unaniem werd goedgekeurd, vult een hiaat op dat ontstaan was in de wet van 2011. Over het technische aspect hebben we het al uitvoerig gehad in de commissie, en daar kom ik dus ook niet op terug. Onze fractie zal het wetsontwerp mee ondersteunen, maar net als in de commissie hebben we toch enkele punten van bezorgdheid en kritiek.
Mevrouw de minister, wij blijven bezorgd over het gesolidariseerde pensioenfonds, in eerste instantie wat de financiële houdbaarheid op middellange en lange termijn betreft. Het Rekenhof uitte die bezorgdheid eveneens in zijn verslag van 2021. Het aantal vastbenoemde ambtenaren daalt gestaag, terwijl dit fonds enkel wordt gefinancierd met de bijdragen op hun lonen en een eventuele solidariteitsbijdrage. Die laatste blijkt jaar na jaar toe te nemen en wordt voor sommige betrokken besturen een financiële molensteen om de nek.
Op mijn vragen daarover gaf u aan ermee bezig te zijn en alternatieve financiering te onderzoeken, maar u hebt nog geen geld kunnen vinden binnen de regering doordat er andere en dringendere uitgaven zijn. U zult dus naar de Gewesten moeten kijken, maar laten we eerlijk zijn, de financiële draagkracht van 2 van de 3 Gewesten is niet van dien aard dat ze vlotjes met enkele honderden miljoen euro's per jaar over de brug kunnen komen. U wilt het wellicht wel, maar u bent aan handen en voeten gebonden. Daarmee wordt ook deze hervorming naar de Griekse kalender verwezen, net als de aangekondigde grote pensioenhervorming.
De financiële impact van de hier voorgestelde maatregel kent u niet, of nog niet. Toch neem ik aan dat u via de lokale besturen wel degelijk op de hoogte bent van de problemen die op het gesolidariseerde pensioenfonds afkomen en waar die precies zitten. Het is toch wel triest dat u het Parlement hierover in het ongewisse laat. We vermoeden dan ook betrokken te worden in een spelletje van achterkamerpolitiek.
Het financieringsmodel zit grondig fout omdat uw voorganger op Pensioenen, Michel Daerden zaliger, die het systeem opzette, wel beweerde dat hij kon rekenen, maar dat in elk geval deed met een zeer kortzichtige visie. Zeker door de korting die kan worden gegeven als besturen een 2ᵉ pijler aanbieden aan hun contractuele ambtenaren is het EPF op termijn niet meer financierbaar.
Dat soort boekhoudkundige truken is ontsproten aan politici met een kortetermijnvisie. Dat heb ik ook al in de commissie gezegd. Het probleem wordt met dit wetsontwerp zeker niet opgelost. Een grondige hervorming van de pensioenen blijft weer uit. Het is weer wachten op Godot en dat betreuren wij. Ondanks onze kritiek zal onze fractie dit voorstel alsnog ondersteunen.