Proposition 55K2388

Logo (Chamber of representatives)

Projet de loi transposant la directive (UE) 2019/1 du Parlement européen et du Conseil du 11 décembre 2018 visant à doter les autorités de concurrence des Etats membres des moyens de mettre en oeuvre plus efficacement les règles de concurrence et à garantir le bon fonctionnement du marché intérieur.

General information

Submitted by
Vivaldi
Submission date
Dec. 21, 2021
Official page
Visit
Status
Adopted
Requirement
Simple
Subjects
EC Directive competition competition law

Voting

Voted to adopt
Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB

Contact form

Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.








Bot check: Enter the name of any Belgian province in one of the three Belgian languages:

Discussion

Feb. 24, 2022 | Plenary session (Chamber of representatives)

Full source


President Eliane Tillieux

De algemene bespreking is geopend

De rapporteur, de heer Vanbesien, verwijst naar zijn schriftelijk verslag.


Reccino Van Lommel VB

Mevrouw de voorzitster, ik heb er alle begrip voor als men agendapunten moet verschuiven maar eigenlijk zou ik nu moeten stemmen in de commissie.

Mevrouw de minister, ik meen dat het handhaven en het waarborgen van de werking van de interne markt essentiële punten zijn. De Mededingings­autoriteit bevoegdheden geven die goed geregeld zijn, is daarbij van bijzonder groot belang.

Collega's, zoals u weet stonden wij in het verleden bijzonder kritisch tegenover de omzetting van een aantal Europese richtlijnen, maar deze omzetting verwelkomen wij natuurlijk. Wel moet ik opnieuw vaststellen dat deze omzetting veel te laat komt.

Ik heb in de commissie een aantal kritische vragen en bedenkingen geuit ten aanzien van dit wetsontwerp. Toen ik het verslag van de Raad van State doornam, zag ik namelijk dat die onder andere bedenkingen had bij de retributie die moet worden betaald. Er werd gesproken over een vast bedrag, terwijl niet bekend was op welke basis men daartoe gekomen was. Wij menen dan ook dat het veel nuttiger zou zijn om te kiezen voor een andere berekeningsbasis, bijvoorbeeld afhankelijk van de omzet. Met andere woorden, wij willen een progressief tarief in plaats van een forfaitair bedrag.

Een andere bedenking die wij geuit hebben, een punt waar ook de Raad van State bedenkingen bij had, had te maken met het verkregen bewijsmateriaal. Het wetsontwerp zegt dat documenten die geen verband houden met het onderzoek mogen worden teruggegeven, maar natuurlijk, iets wat teruggegeven mag worden, is niet hetzelfde als iets wat teruggegeven moet worden. Ik meen dat de betrokken partijen hoe dan ook schade zouden kunnen oplopen. Wij moeten dat vermijden.

Verder is er geen teruggavetermijn opgenomen in het wetsontwerp. Ik meen dan ook dat het goed zou zijn ervoor te zorgen dat de documenten die geen verband houden met het onderzoek sowieso binnen een bepaalde termijn teruggegeven moeten worden.

Het wetsontwerp voorziet evenmin in een beroepsmogelijkheid. Er staat zelfs expliciet in dat er geen beroep kan worden aangetekend.

Daarom zal ik, hoezeer wij dit ontwerp ook verwelkomen, vandaag opnieuw twee amendementen indienen die straks ter stemming zullen voorliggen.

Met het eerste amendement willen wij artikel 17 aanvullen. Na een huiszoeking, verricht door de Belgische Mededingingsautoriteit, moet er sowieso binnen de veertien dagen een schriftelijke motivering worden bezorgd waarmee het oorzakelijke verband wordt aangetoond tussen de verworven informatie en haar relevantie voor het onderzoek. Ons amendement heeft dus als doel te komen tot een motivatie- en informatieplicht bij huiszoekingen, omdat transparantie bijzonder belangrijk is.

Het tweede amendement wijzigt artikel 20. Documenten en gegevens die geen verband houden met het voorwerp van de zaak, moeten naar onze mening sowieso binnen de 14 dagen geretourneerd worden. De formulering in het wetsontwerp daaromtrent is momenteel nogal vrijblijvend, wat de betrokken bedrijven schade zou kunnen berokkenen.

Collega's, wij zijn dus voorstander van een verplichting, gekoppeld aan een specifiek tijdpad. Daarbovenop willen wij dat de passage die stelt dat er geen beroepsmogelijkheid is, wordt geschrapt. Als onze twee amendementen worden goedgekeurd, dan zal dit wetsontwerp naar onze mening perfect zijn.


Ministre Karine Lalieux

Madame la présidente, permettez-moi tout d'abord d'excuser le ministre Pierre-Yves Dermagne, qui est malade.

Je tiens à préciser que le gouvernement ne suit bien évidemment pas la proposition sur les deux amendements. Pour avoir lu les réponses données en commission, je pense que toutes les réponses figurent dans le rapport tel qu'il a été distribué à l'ensemble des parlementaires.