Projet de loi modifiant la loi organique du 27 décembre 1990 créant des fonds budgétaires.
General information ¶
- Submitted by
- Vivaldi
- Submission date
- March 9, 2021
- Official page
- Visit
- Status
- Adopted
- Requirement
- Simple
- Subjects
- European Union budget Community budget national budget
Voting ¶
- Voted to adopt
- Groen CD&V Vooruit Ecolo LE PS | SP DéFI Open Vld N-VA LDD MR PVDA | PTB VB
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
April 1, 2021 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
Rapporteur Nahima Lanjri ⚠
Mevrouw de voorzitster, ik verwijs naar het schriftelijk verslag.
Sophie Thémont PS | SP ⚠
Madame la présidente, madame la ministre, chers collègues, avec ce projet de loi, 54 millions d'euros sont apportés aujourd'hui par le fédéral à la distribution d'aide alimentaire et de produits hygiéniques. Je ne peux que vous en féliciter.
À l'heure où le nombre de personnes faisant appel à l'aide alimentaire ne cesse d'augmenter, il est primordial de maintenir un budget élevé pour soutenir cette aide. En 2020, ce sont en moyenne 175 000 à 195 000 personnes qui en ont bénéficié chaque mois. C'est 30 % de plus qu'en 2019. Nous le savons, il s'agit aussi d'autres profils: des étudiants, des personnes dans des emplois précaires, des indépendants, des intermittents du milieu culturel qui n'ont pas eu d'autre choix que de pousser les portes des CPAS pour obtenir l'aide alimentaire.
L'alimentation n'est pas le seul poste de dépense qui doit être pris en compte. L'hygiène de première nécessité est également un vrai problème quand les revenus sont limités. Je pense notamment aux protections menstruelles et aux couches. Ce sont des produits qui coûtent cher et qui sont pourtant indispensables.
Madame la ministre, notre groupe soutient donc pleinement ce projet de loi qui permettra de pérenniser, pour les années à venir, le financement des banques alimentaires, qui est primordial, en tout cas dans la période que nous traversons.
Je profite de l'occasion qui m'est donnée pour souligner le travail réalisé par nos différents CPAS, qui sont en première ligne depuis le début de cette crise.
Ellen Samyn VB ⚠
Mevrouw de voorzitster, het voorliggende wetsontwerp bepaalt enerzijds de afschaffing van het Federaal Europees Sociaal Fonds en anderzijds de oprichting van een nieuw budgettair fonds, het Federaal Europees Sociaal Fonds Plus, zodat in een structureel steunbeleid voor hulpbehoevenden kan worden voorzien.
De huidige coronacrisis heeft een grote financiële impact op onze samenleving, maar niet alleen op de traditioneel kwetsbare groepen. Wij zagen de voorbije maanden ook een nieuwe groep aankloppen bij de OCMW's: zelfstandigen en gezinnen met jonge kinderen. Het aantal aanvragen bij de Voedselbanken is ook ongezien. De oprichting van een nieuw organiek fonds is dus noodzakelijk.
Onze fractie zal het wetsontwerp mee ondersteunen, weliswaar met een kritische noot.
Wat betreft de middelen die naar de Voedselbanken gaan, zien wij dat Wallonië een flink stuk beter wordt bedeeld dan Vlaanderen. Zelfs bij de verdeling van Europese sociale middelen is er een communautaire scheeftrekking, alsof er in Vlaanderen geen armoede zou bestaan en dat terwijl Vlaanderen bovendien op economisch vlak harder getroffen is door de lockdownmaatregelen dan Wallonië. Het is niet omdat de Vlaming blijkbaar, helaas eigenlijk, meer gêne heeft om zich bij het OCMW te melden dat de noden minder groot zijn.
Wat het tweede deel van de middelen uit het ESF Plus betreft, vernam ik van de minister in de commissie dat de ministerraad over de verdeling van die middelen een akkoord moet vinden. Wij roepen de Vlaamse meerderheidspartijen hierbij dan ook op om goed voor ogen te houden dat de coronacrisis Vlaanderen exponentieel meer heeft getroffen dan Wallonië. Dat is geen communautaire scherpslijperij, maar de realiteit. Wij moeten als Vlaamse partij dus bijzonder aandachtig zijn voor wat er met de middelen zal gebeuren.
In de commissie vroeg ik een eindverslag over de resultaten van de reeds ter beschikking gestelde gelden, maar die pertinente vraag bleef onbeantwoord door de minister. Het is niet omdat het geld uit Europa komt – België is uiteindelijk een nettobetaler aan de EU en het is dus zeker geen milde gift – dat wij geen post-factumanalyse moeten maken om te zien of de middelen goed werden besteed en of de vooropgestelde doelen werden behaald.
Het kan ons helpen om de nieuwe middelen, die nu ter beschikking werden gesteld, nog efficiënter te doen werken. Het ESF Plus werd vereenvoudigd en andere programma's, zoals het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen en het programma tegen de jeugdwerkloosheid, zijn erin opgenomen. Er is dus minder bureaucratie, maar de middelen moeten gaan naar waar ze voor bestemd zijn. We moeten opletten en zorgen dat er concrete maatregelen worden genomen die effectief investeringen zijn.
Daar loopt het al mis. Het fonds mag immers ook gebruikt worden voor tijdelijke maatregelen in uitzonderlijke en ongewone omstandigheden. Europa heeft op voorhand eigenlijk al bepaald wat er met deze middelen moet gebeuren in België. Onze bezorgdheid is dat deze fondsen zullen worden gebruikt om gewoon lopende uitgaven te financieren, en dat er geen projecten op poten zullen worden gezet die op lange termijn een van de doelstellingen van het ESF Plus zullen realiseren.
Dit mag niet dezelfde weg opgaan als het coronaherstelfonds, waarbij middelen gaan naar bijvoorbeeld digitalisering van de rechtbanken. Dit heb ik ook al aangehaald in de commissie. Dat zijn uiteraard geen coronaherstelmaatregelen, maar een inhaaloperatie van wat de Belgische overheid zelf decennialang heeft nagelaten te doen, met name investeren in Justitie.
Er moet dus in het algemeen ingezet worden op die digitalisering, waarmee men dus bedoelt investeren in nieuwe vormen van werken in de echte economie, uiteraard niet Justitie in de 21ste eeuw leiden en bij wijze van spreken de fax vervangen door de e-mail. Sociaal geld moet met andere woorden naar sociale projecten gaan.
De Vlaams Belangfractie ondersteunt wel mee dit wetsontwerp.
Ministre Karine Lalieux ⚠
Madame la présidente, chers collègues, je vous remercie d'avoir soutenu en commission ce projet de loi important pour nos citoyens, en particulier les plus précarisés. Ils sont malheureusement aujourd'hui entre 500 000 et 550 000 à avoir besoin de cette aide alimentaire, et cela ne fait qu'augmenter avec la crise covid-19 tant sanitaire que sociale.
Les Régions ont effectivement fait un effort particulier mais le fédéral en fait également un en mettant 7,6 millions d'euros annuellement dans l'aide alimentaire. L'objectif est l'éradication de la pauvreté. Aujourd'hui, cette aide alimentaire est indispensable pour les nouvelles victimes de cette crise: les indépendants, les étudiants, le secteur culturel et événementiel. Nous continuerons donc à être attentifs à toutes ces personnes, en espérant qu'elles pourront sortir la tête hors de l'eau après la crise.
Comme vous l'avez dit, outre l'aide alimentaire, il y aura l'aide qui servira aux produits hygiéniques. C'est important et cela pèse très lourd dans les frais du ménage.
Je vous remercie pour votre soutien et pour tous les bénéficiaires, les associations, les CPAS et les banques alimentaires qui en ont besoin.