General information
Full name plenum van 2019-04-04 19:58:00+00:00 in Chamber of representatives
Type plenum
URL https://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/54/ip281x.html
Parliament Chamber of representatives
You are currently viewing the advanced reviewing page for this source file. You'll note that the layout of the website is less user-friendly than the rest of Demobel. This is on purpose, because it allows people to voluntarily review and correct the translations of the source files. Its goal is not to convey information, but to validate it. If that's not your goal, I'd recommend you to click on one of the propositions that you can find in the table below. But otherwise, feel free to roam around!
Propositions that were discussed
Code
Date
Adopted
Title
54K3581
20/02/2019
✔
Projet de loi modifiant la loi du 29 avril 1999 relative à l'organisation du marché de l'électricité en vue d'introduire une procédure de mise en concurrence pour la construction et l'exploitation d'installations de production dans les espaces marins sous la juridiction de la Belgique et ratifiant l'arrêté royal du 11 février 2019, modifiant l'arrêté royal du 16 juillet 2002 relatif à l'établissement de mécanismes visant la promotion de l'électricité produite à partir de sources d'énergie renouvelables.
Discussions
You are currently viewing the English version of Demobel. This means that you will only be able to review and correct the English translations next to the official text. If you want to review translations in another language, then choose your preferred language in the footer.
Discussions statuses
ID
German
French
English
Esperanto
Spanish
Dutch
#0
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#1
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#2
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#3
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#4
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#5
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#6
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#7
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#8
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#0
#1
Official text
Mijnheer de voorzitter, onze commissie heeft inderdaad het voorstel besproken dat onder andere door meneer Wilrycx, mevrouw Dierick en meneer Friart werd ingediend. Het gaat kortom om een voorstel dat tot doel heeft de stijging van de investering in hernieuwbare energie concreet vorm te geven, meer bepaald voor wat betreft de investeringen in windenergie op zee.
Tegen de zomer zal 1,6 gigawatt aan offshore windenergie operationeel zijn. Dit moet tegen 2020 stijgen tot 2,3 gigawatt en verder stijgen naar 4 gigawatt in 2026. Ondertussen is via het marien ruimtelijk plan een bijkomende zone afgebakend door bevoegd minister Philippe De Backer om die uitbreiding effectief te laten plaatsvinden. Tegelijkertijd is er met de aanpassing van de steunregimes van de laatste parken die zijn goedgekeurd ook geopteerd om voortaan te tenderen. Zo blijft het oude systeem op vlak van concessies en dergelijke niet meer in werking, maar wordt er een andere weg ingeslagen. Dit kan onder andere op basis van de ervaringen in het buitenland zijn verworven. Op die manier kan ervoor worden gezorgd dat de ondersteuningskostprijs zo laag mogelijk kan zijn voor dat soort parken.
In de bespreking in de commissie wezen een aantal mensen, onder andere mevrouw Lalieux van de PS, erop dat het aandeel aan hernieuwbare energie wel degelijk moet stijgen en dat daar initiatieven voor moeten worden genomen. Er is ook aangehaald, onder andere door mezelf, dat het ontwerp een aantal pistes naar voren schuift om te bekijken naar de manier waarop dat kan gebeuren. Dit is echter geen limitatieve lijst. Het exacte systeem voor de veiling van de capaciteit is vandaag nog niet vastgelegd. Meneer Wilrycx wijdde hier een deel van zijn betoog aan, namelijk om ervoor te zorgen dat een lagere dichtheid van die windmolenparken ook het rendement ten goede zou komen zodat met de juiste veilingmethode ook de kostprijs daalt.
Translated text
Mr. Speaker, our committee has indeed discussed the proposal submitted, among others, by Mr. Wilrycx, Mrs. Dierick and Mr. Friart. In short, it is a proposal that aims to concrete the increase in investment in renewable energy, in particular with regard to investments in offshore wind energy.
By summer, 1.6 gigawatt of offshore wind power will be operational. This should rise to 2.3 gigawatt by 2020 and further rise to 4 gigawatt by 2026. Meanwhile, through the marine spatial plan, an additional zone has been defined by the competent Minister Philippe De Backer in order to allow that expansion to take place effectively. At the same time, with the adjustment of the support schemes of the last parks that have been approved, it has also opted to tend from now on. Thus, the old system in terms of concessions and the like is no longer in operation, but a different path is taken. This can be obtained, among other things, on the basis of experience abroad. In this way, it can be ensured that the support cost price can be as low as possible for those types of parks.
In the discussion in the committee, a number of people, including Ms. Lalieux of the PS, pointed out that the share of renewable energy must indeed increase and that initiatives need to be taken in order to do so. It has also been cited, among others by myself, that the design pushes a number of pistes forward to look at how that can happen. However, this is not a limiting list. The exact system for the auction of the capacity has not yet been established. Mr. Wilrycx devoted part of his argument to this, namely to ensure that a lower density of those wind farm parks would also benefit the efficiency so that with the correct auction method, the cost price also decreases.
#2
Official text
Als gevolg daarvan heeft de commissie het wetsvoorstel eenparig goedgekeurd. Dat wil zeggen dat wij unaniem met het wetsvoorstel akkoord zijn gegaan.
Daarna heeft deze namiddag nog een commissie over het voorstel plaatsgevonden. Het ging concreet over het aanvullen van het wetsvoorstel met een bepaling over de bekrachtiging van een koninklijk besluit, genomen op 11 februari 2019 door de regering. Het had betrekking op het stopcontact op de Noordzee.
Daarbij moeten er in ieder geval afspraken zijn tussen de windmolenparken en Elia. U weet dat wij ter zake voor het Modular Offshore Grid hebben geopteerd, namelijk het idee dat zij niet de kabels moeten aanleggen tot aan de kust maar tot aan een centraal aansluitpunt. Daarvoor moeten afspraken worden gemaakt. Er zijn immers ook verantwoordelijkheden aan gekoppeld.
In de commissie is dan een amendement behandeld dat ervoor zorgt dat het koninklijk besluit in kwestie op dit moment kan worden bekrachtigd. Het geeft meer zekerheid aan de windmolenparkexploitanten zodat de zaken hopelijk sneller kunnen worden gerealiseerd.
Ook dat amendement is eenparig goedgekeurd, zodat de commissie een en ander op die manier naar de plenaire vergadering kan doorsturen.
Aldus rond ik mijn verslag af.
Translated text
As a result, the committee unanimously approved the bill. We unanimously agreed to the bill.
This afternoon there was a committee on the proposal. It was specifically about supplementing the bill with a provision on the ratification of a royal decree, taken on 11 February 2019 by the government. It was related to the end-to-end contact on the North Sea.
At the same time, there must at least be agreements between the windmills parks and Elia. You know that we have opted for the Modular Offshore Grid, namely the idea that they should not install the cables to the coast but to a central connection point. For this, agreements must be made. Responsibilities are also linked.
The committee then discussed an amendment to ensure that the royal decree in question can be ratified at this time. It gives more certainty to the wind farm operators so that things can hopefully be realized faster.
This amendment was also unanimously approved, so that the committee can repeatedly forward it to the plenary session.
So I rounded up my report.
#3
Official text
Mijnheer Wollants, u hebt nu het woord voor de uiteenzetting namens uw fractie.
Translated text
Mr Wollants, you now have the word for the presentation on behalf of your group.
#4
Official text
Mijnheer de voorzitter, collega's, het is absoluut een goede zaak dat wij op een andere manier met het dossier omgaan dan in het verleden telkens is gebeurd. U weet dat, wanneer het over de concessieovereenkomst uit het verleden gaat, de hoogte van ondersteuning nooit een factor van belang was.
Destijds zijn concessies toegekend specifiek op basis van de capaciteit die kon worden gerealiseerd en van de manier waarop ze zou worden gerealiseerd. De exacte hoogte was echter geen factor van belang in de keuze van wie uiteindelijk de concessie zou krijgen.
Het is absoluut een goede zaak dat wij wel de andere richting uitgaan, namelijk ervoor zorgen dat het bedrijf dat het goedkoopst en met de minste ondersteuning een en ander kan realiseren, die realisatie ook mag doen. Dat is in het belang van de consument en van onze bedrijven, aangezien daardoor de ondersteuning kan dalen.
U weet dat het voor de huidige parken, zoals ze vandaag zijn uitgetekend, over de looptijd over ongeveer iets meer dan 13 miljard euro subsidies gaat, die uiteindelijk wel door burgers en bedrijven moeten worden gedragen.
Translated text
Mr. Speaker, colleagues, it is absolutely a good thing that we deal with the case in a different way than in the past. You know that, when it comes to the concession agreement from the past, the amount of support has never been a factor of importance.
At that time, concessions were granted specifically based on the capacity that could be realized and the way it would be realized. However, the exact height was not a factor of importance in choosing who would eventually receive the concession.
It is absolutely a good thing that we start in the other direction, namely to ensure that the company that the cheapest and with the least support can realize something and something, that realization may do. This is in the interests of consumers and our ⁇ , as this can reduce support.
You know that for the current parks, as they are designated today, it is about a little more than 13 billion euros in subsidies over the lifetime, which ultimately must be borne by citizens and ⁇ .
#5
Official text
Wij zijn heel blij dat het in de loop der jaren beperkt is gebleven tot 13 miljard euro. U weet dat de regering-Michel I door onderhandelingen de subsidies met ongeveer 4,5 à 5 miljard euro heeft kunnen verminderen. Ik meen dat wij daar nog verder kunnen in gaan.
In de praktijk stellen wij immers vast dat men vandaag in een aantal landen windmolenparken bouwt zonder subsidies. Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat dit gebeurt zonder bouwgarantie. Als de elektriciteitsprijzen niet juist zitten, worden die parken immers niet gebouwd. Wij menen dat ter zake zeker nog mogelijkheden zijn.
Ik heb begrepen dat onlangs in Nederland een aanbesteding is uitgeschreven voor een windmolenpark waarin zelfs de andere richting werd uitgegaan. In de aanbesteding werd immers opgenomen dat de exploitant huur moet betalen voor de zeebodem waarop die molens komen en dit nadat diezelfde exploitant al heeft betaald om die molens daar te mogen bouwen. Tot op heden werd een exploitant altijd betaald om die windmolens te bouwen.
Ik meen dat dit een interessante evolutie is. Dit wetsvoorstel sluit een dergelijke procedure ook niet uit. Het lijkt mij een goede zaak om op die manier door te gaan en wij zullen dit voorstel dan ook steunen.
Translated text
We are very pleased that it has remained limited to 13 billion euros over the years. You know that the Michel I government has been able to reduce the subsidies by approximately 4.5 to 5 billion euros through negotiations. I think we can go even further into that.
In practice, we find that today in some countries wind turbine parks are built without subsidies. However, it should be noted that this is done without building guarantee. If the electricity prices are not correct, those parks will not be built. We believe that there are still possibilities in this regard.
I have understood that recently in the Netherlands a tender has been issued for a wind farm in which even the other direction was taken. In fact, the tender included that the operator must pay rent for the seabed on which those mills come and this after that same operator has already paid for the construction of those mills there. Until now, an operator was always paid to build those windmills.
I think this is an interesting evolution. This bill does not exclude such a procedure. I think it is a good thing to continue this way and we will therefore support this proposal.
#6
Official text
Monsieur le président, je voudrais rapidement signaler qu'avec les six parcs éoliens en mer du Nord, d'une capacité de production totale de 1 500 mégawatts, la Belgique se situe aujourd'hui dans le top européen de l'industrie de l'éolien offshore.
Le développement de l'industrie éolienne offshore dans notre pays résulte de la volonté d'entreprises belges visionnaires et d'une politique en faveur de l'éolien. Il y a déjà dix ans, le premier parc éolien en mer du Nord belge était mis en place lors d'une première phase pilote. Aujourd'hui, avec le sixième parc, nous sommes rentrés dans une phase finale de construction. En conséquence, dès l'été, 318 éoliennes seront actives en mer du Nord.
Je voulais intervenir ce soir pour signaler que le gouvernement a fait du développement de l'éolien offshore une priorité – j'ai bien dit une priorité. Il a désigné de nouvelles zones dédiées à l'énergie éolienne dans le plan d'aménagement des espaces marins pour la période 2020-2026. Au total, cela représentera, avec ces nouvelles éoliennes, une production de 4 gigawatts d'énergie verte à l'horizon 2030, soit l'équivalent de quatre centrales nucléaires.
Le texte présenté aujourd'hui est essentiel pour le futur de l'éolien offshore belge. Une procédure de mise aux enchères sera mise en place, ce qui devrait permettre de réduire les coûts pour les consommateurs. Via l'utilisation de la procédure de mise en concurrence, en combinaison avec la mise sur le marché de parcelles plus importantes, l'objectif est de réduire considérablement le coût du soutien au développement des futures productions d'électricité offshore en Belgique.
Monsieur le président, chers collègues, dans le cadre de nos obligations européennes en matière d'énergies renouvelables, il est important de continuer sur notre lancée et de prendre toutes les mesures possibles en vue de permettre le développement maximal de l'éolien offshore dans notre pays.
Translated text
Mr. Speaker, I would like to point out quickly that with the six wind farms in the North Sea, with a total production capacity of 1 500 megawatts, Belgium is now in the top European of the offshore wind industry.
The development of the offshore wind industry in our country is the result of the will of visionary Belgian companies and a policy in favor of wind turbines. Ten years ago, the first wind farm in the Belgian North Sea was set up in a first pilot phase. Today, with the sixth park, we have entered a final phase of construction. As a result, from the summer, 318 wind turbines will be active in the North Sea.
I wanted to speak tonight to point out that the government has made the development of offshore wind power a priority – I said a priority. It has designated new wind energy zones in the marine space planning plan for the period 2020-2026. In total, this will represent, with these new wind turbines, a production of 4 gigawatts of green energy by 2030, or the equivalent of four nuclear power plants.
The text presented today is crucial for the future of Belgian offshore wind power. An auction procedure will be established, which should reduce costs for consumers. Through the use of the tender procedure, in combination with the placing on the market of larger parcels, the objective is to significantly reduce the cost of support for the development of future offshore electricity production in Belgium.
Mr. Speaker, dear colleagues, as part of our European renewable energy obligations, it is important to continue on our launch and to take all possible steps to enable the maximum development of offshore wind power in our country.
#7
Official text
Monsieur le président, ce texte est très important parce qu'il positionne la Belgique – qui était déjà pionnière – comme première de classe sur le plan de l'éolien offshore, dont la rentabilité par le taux de charge est très intéressante pour le futur mix énergétique.
Vous savez, puisque nous en avons parlé à propos du texte relatif au mécanisme de rémunération de la capacité, que l'adossement en intermittence de ces moyens de production d'électricité à des capacités pilotables en gaz constitue une phase nécessaire à la sortie du nucléaire dans ce pays. Nous avions des engagements à respecter pour 2020 dans le cadre du burden sharing 2013-2020, qui conduisait le fédéral à installer au minimum une capacité de 2,2 gigawatts en mer du Nord pour 2020. C'est à présent chose pratiquement faite. Nous tenons donc nos promesses.
Pour l'objectif de 2030, nous avons encore réussi, après avoir âprement négocié avec mon collègue Philippe De Backer pour faire diminuer le soutien apporté par les consommateurs aux parcs éoliens offshore devant terminer leur closing au cours de la période 2013-2020. Cette réduction a atteint 4 milliards d'euros, de sorte que nous avons évité que la facture du consommateur n'augmente de façon complètement déréglée sans notre intervention. Nous parvenons de ce fait à atteindre simultanément deux objectifs: le développement du renouvelable, tout en offrant au citoyen un prix abordable pour une énergie propre.
C'est ainsi que, pour la période 2021-2030, par ce cadre légal, nous comptons lancer le signal que des exploitants en éoliennes offshore puissent soumettre leur projet à travers une procédure de marché public, de sorte que le prix soit le plus bas possible et que le citoyen ne doive pas apporter un soutien exorbitant au développement de ce secteur.
Translated text
Mr. Speaker, this text is very important because it positions Belgium – which was already a pioneer – as the first class in terms of offshore wind turbines, whose profitability by charge rate is very interesting for the future energy mix.
You know, since we talked about this in the text on the capacity remuneration mechanism, that the intermittent adjustment of these means of production of electricity to gas-pilotable capacities constitutes a necessary phase for the exit of nuclear power in this country. We had commitments to meet for 2020 as part of the burden sharing 2013-2020, which led the federal to install at least a capacity of 2.2 gigawatts in the North Sea by 2020. This is now practically done. So we keep our promises.
For the 2030 target, we have still succeeded, after heavily negotiating with my colleague Philippe De Backer to reduce consumer support for offshore wind farms to complete their closure during the period 2013-2020. This reduction reached €4 billion, so we prevented the consumer’s invoice from increasing completely unregulated without our intervention. Thus, we are able to attain two objectives simultaneously: the development of renewable energy, while offering the citizen an affordable price for clean energy.
Thus, for the period 2021-2030, through this legal framework, we intend to send the signal that offshore wind farms operators can submit their project through a public procurement procedure, so that the price is as low as possible and that the citizen does not have to provide exorbitant support to the development of this sector.
#8
Official text
L'objectif est une capacité supplémentaire qui permettra à l'ensemble de nos parcs d'avoir, en puissance installée en mer du Nord pour tous les Belges, l'équivalent de quatre centrales nucléaires, ce qui ne veut pas dire qu'en production, ce soit la même chose. On fait toujours l'erreur mais il faut la corriger. La production par rapport à des centrales nucléaires est deux fois moindre puisque le vent en moyenne ne souffle que 40 % du temps sur une année. Toutefois, c'est quand même une puissance remarquable en termes de production d'électricité propre pour notre pays.
Translated text
The goal is an additional capacity that will allow all our parks to have, in power installed in the North Sea for all Belgians, the equivalent of four nuclear power plants, which does not mean that in production, it is the same thing. We always make mistakes, but we need to correct them. Production compared to nuclear power plants is twice as low as the average wind blows only 40% of the time in a year. However, it is still a remarkable power in terms of producing clean electricity for our country.