General information
Full name plenum van 2013-02-07 14:20:00+00:00 in Chamber of representatives
Type plenum
URL https://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/53/ip131x.html
Parliament Chamber of representatives
You are currently viewing the advanced reviewing page for this source file. You'll note that the layout of the website is less user-friendly than the rest of Demobel. This is on purpose, because it allows people to voluntarily review and correct the translations of the source files. Its goal is not to convey information, but to validate it. If that's not your goal, I'd recommend you to click on one of the propositions that you can find in the table below. But otherwise, feel free to roam around!
Propositions that were discussed
Code
Date
Adopted
Title
53K2570
13/12/2012
✔
Projet de loi portant réforme de la retenue de 3,55% au profit de l'assurance obligatoire soins de santé et de la cotisation de solidarité effectuées sur les pensions.
53K2093
02/03/2012
✘
Proposition de loi modifiant la loi du 14 janvier 1975 portant le règlement de discipline des Forces armées en vue de permettre aux militaires d'exercer des mandats politiques.
Discussions
You are currently viewing the English version of Demobel. This means that you will only be able to review and correct the English translations next to the official text. If you want to review translations in another language, then choose your preferred language in the footer.
Discussions statuses
ID
German
French
English
Esperanto
Spanish
Dutch
#0
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#1
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#2
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#3
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#4
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#5
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#6
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#7
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#8
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#9
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#10
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#11
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#12
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#0
#1
Official text
Ten slotte vindt de heer Wouter De Vriendt van de Ecolo-Groenfractie dat er weinig ernstige tegenargumenten worden ingebracht. Hij zegt dat wij niet uit het oog mogen verliezen dat het deelnemen aan verkiezingen en het eventueel opnemen van een mandaat basisrechten zijn. De indiener, Bert Maertens van de N-VA-fractie, zal in zijn uiteenzetting het wetsvoorstel verdedigen.
De commissie verwerpt het voorstel.
Translated text
Finally, Mr. Wouter De Vriendt of the Ecolo-Groen Group considers that there are few serious counterarguments. He says that we should not lose sight of the fact that participating in elections and possibly taking a mandate are basic rights. The applicant, Bert Maertens of the N-VA group, will defend the bill in his presentation.
The Commission rejects the proposal.
#2
Official text
Mijnheer de voorzitter, het gebeurt niet elke week dat een verworpen wetsvoorstel opnieuw op tafel wordt gelegd. Ik meen dat dat deze keer met recht en reden gebeurt. Een wetsvoorstel koudweg en zonder valabele argumenten wegstemmen door artikel 1 te verwerpen vind ik er ver over en eigenlijk gewoon belachelijk. Ik sta er dan ook op om het voorstel hier nog eens aan bod te brengen.
Collega’s, ik meen dat het voor iedereen duidelijk is dat deelnemen aan verkiezingen en een mandaat opnemen fundamentele rechten zijn in een democratie. Toch blijkt dat niet voor iedereen te gelden. Militairen mogen geen kandidaat zijn op een lijst voor parlementsverkiezingen, terwijl dat in heel veel andere Europese landen wel mogelijk is. Ik denk aan Nederland, Duitsland, Spanje en Italië.
Voor het verhinderen van de toegang voor militairen tot parlementaire mandaten zijn nochtans geen valabele beweegredenen te bedenken. De aanwezigheid van militairen zou integendeel een verrijking kunnen zijn voor de werking van het Parlement en een meerwaarde kunnen betekenen voor de politiek in het algemeen, net zoals dat het geval is met de aanwezigheid van juristen, bedrijfsleiders, artsen enzovoort.
Translated text
It is not every week that a rejected bill is put on the table again. I think this time it is right and right. Rejecting a bill coldly and without valid arguments by rejecting Article 1, I find it far away and actually just ridiculous. Therefore, I would like to discuss this proposal again.
Colleagues, I think it is clear to everyone that participating in elections and taking a mandate are fundamental rights in a democracy. However, it turns out that does not apply to everyone. Military candidates are not allowed to be on a list for parliamentary elections, while this is possible in many other European countries. I think of the Netherlands, Germany, Spain and Italy.
However, there are no valid reasons for preventing military access to parliamentary mandates. On the contrary, the presence of military personnel could be an enrichment for the functioning of the Parliament and a value added for politics in general, as is the case with the presence of lawyers, business managers, doctors and so on.
#3
Official text
De aanwezigheid van militairen in het Parlement kan er bovendien zeker toe bijdragen het wederzijds begrip, de kennis en de uitwisseling van ervaring tussen de politieke wereld en de militaire wereld te stimuleren. Mijn wetsvoorstel zou het mogelijk maken, als u straks wat meewilt, dat militairen toch aan parlementsverkiezingen kunnen deelnemen.
In theorie kunnen militairen wel kandideren voor een lokaal politiek mandaat, gemeentelijk of provinciaal, maar door een hele reeks uitzonderingen en extra regels wordt het militairen de facto bijna onmogelijk gemaakt om een lokaal mandaat op te nemen. Een militair die een uitvoerend lokaal mandaat opneemt, als schepen of burgemeester, in eender welke gemeente – het speelt geen rol of het een grote stad betreft zoals Antwerpen, Gent of Brugge, of een heel kleine gemeente zoals Mesen – wordt verplicht met voltijds en onbezoldigd politiek verlof gestuurd. In grotere steden en gemeenten kan de hieraan verbonden wedde nog een en ander compenseren of hoog genoeg zijn om het volledig wegvallen van het militair inkomen te compenseren. In een kleinere gemeente zoals Mesen van mijn goede collega Sandy – liberaal trouwens, dus ik verwacht ook steun van die kant – heeft de burgemeester een brutojaarwedde van om en bij de 30 000 euro. Geef toe, dat ligt zeer ver van een volwaardige wedde. Stel dat die persoon militair is, dan moet hij met dat bedrag rondkomen.
Bovendien is er ook een waslijst aan functies in het leger waarvoor de militair die een functie in de politiek ambieert, voltijds onbezoldigd politiek verlof moet nemen. Zo kan het dat een militair die in zijn diensttijd jonge militairen met een tank leert rijden of een kok die meevaart op een marineschip en in zijn vrije tijd gemeente- of OCMW-raadslid wordt, moet zien rond te komen met het maandelijks presentiegeld. Er zitten hier heel wat meer ervaren lokale politici dan ikzelf, die kunnen getuigen dat dat niet meer is dan een vrijwilligersvergoeding.
Translated text
In addition, the presence of military personnel in the Parliament can ⁇ contribute to fostering mutual understanding, knowledge and exchange of experience between the political and military worlds. My bill would make it possible, if you want something later, that soldiers can still participate in parliamentary elections.
In theory, military personnel can run for a local political mandate, municipal or provincial, but a whole series of exceptions and additional rules make it almost impossible for military personnel de facto to take up a local mandate. A military officer who takes up an executive local mandate, as ships or mayor, in any municipality – it does not matter whether it is a large city such as Antwerp, Gent or Bruges, or a very small municipality such as Mesen – is obliged to be sent with full-time and unpaid political leave. In larger cities and municipalities, the betting associated with this may compensate for more and more, or be high enough to compensate for the complete loss of military income. In a smaller municipality like Mesen of my good colleague Sandy – liberal by the way, so I also expect support from that side – the mayor has a gross annual bet of around 30 000 euros. That is far from a full-fledged bet. Suppose that person is a military, then he must deal with that amount.
In addition, there is also a washlist of military positions for which the military who aspires to a position in politics must take full-time unpaid political leave. For example, a military officer who teaches young soldiers to drive a tank during his service period, or a chef who accompanies a naval ship and becomes a municipality or OCMW council member in his spare time, may have to be seen coming around with the monthly gift fee. There are many more experienced local politicians here than I am, who can testify that this is nothing more than a volunteer compensation.
#4
Official text
Mijnheer Maertens, u had het over ervaringen. In onze gemeenteraad zetelt een majoor die bij de eerste verkozen militairen was, zes jaar geleden. Hij doet zijn werk als raadslid uitstekend. Hij kan echter geen schepen worden, ofschoon hij daar in onze hiërarchie recht op had.
Ik begrijp wat het betekent als een militair raadslid is, maar als die een opdracht krijgt waardoor hij niet aanwezig kan zijn in de gemeenteraad of in de commissies, verliest hij toch zijn wedde van militair niet? Dat begrijp ik niet.
Translated text
Mr. Maertens, you talked about experiences. In our municipal council sits a major who was with the first elected military, six years ago. He does his job as a counselor very well. However, he cannot become ships, although he had the right to do so in our hierarchy.
I understand what it means to be a military council member, but if he gets an assignment that prevents him from being present in the municipal council or in the committees, does he not lose his military bet? I do not understand that.
#5
Official text
Mijnheer De Croo, voor een hele reeks functies moet een militair die een politiek mandaat vervult, ook al is het een niet-uitvoerend mandaat, politiek verlof nemen. In het geval dat u schetst, zal dat niet zo zijn. Een professor aan de KMS, bijvoorbeeld, zou voltijds politiek verlof moeten nemen en zou dan zijn wedde als militair niet krijgen.
Collega’s, u weet allen dat het presentiegeld voor een gemeenteraadslid of een OCMW-raadslid een vrijwilligersvergoeding is waarmee men onmogelijk rondkomt. De conclusie is volgens ons dat Defensie dermate strenge voorwaarden oplegt dat het voor die militairen eigenlijk totaal onhaalbaar is in de gemeentepolitiek actief te worden, ook als het voor die personen niet meer dan een hobby na de werkuren is.
Het blijkt ook uit de cijfers. Ik heb minister De Crem daarover vorig jaar ondervraagd. In de vorige beleidsperiode was er geen enkele militair die een uitvoerend politiek mandaat uitoefende, en er was ook geen enkele militair die met voltijds politiek verlof werd gestuurd voor het uitoefenen van een niet-uitvoerend lokaal politiek mandaat.
Mijn wetsvoorstel wil daarin verandering brengen. Ik wil dat eenvoudigweg doen door de bestaande regeling voor het federale overheidspersoneel over te nemen. Die is een pak soepeler en geeft ambtenaren de kans deel te nemen aan verkiezingen en daarna een mandaat op te nemen, zij het lokaal of als parlementslid.
Translated text
Mr. De Croo, for a whole range of functions, a military who fulfils a political mandate, even if it is a non-executive mandate, must take political leave. In case you sketch, it will not be so. A professor at the KMS, for example, would have to take full-time political leave and would then not get his bet as a military.
Colleagues, you all know that the attendance fee for a municipal council member or an OCMW council member is a volunteer fee that is impossible to get around. The conclusion is, in our opinion, that Defence imposes such strict conditions that it is actually completely impossible for those soldiers to become active in municipal politics, even if it is for those persons no more than a hobby after working hours.
This is also evidenced by the figures. I interviewed Minister De Crem about this last year. In the previous policy period, there was no military who exercised an executive political mandate, nor was there any military who was sent with full-time political leave to exercise a non-executive local political mandate.
My proposed legislation aims to change this. I want to do that simply by taking over the existing scheme for federal government staff. It is a little more flexible and gives officials the opportunity to participate in elections and then take up a mandate, either locally or as a member of parliament.
#6
Official text
Ik heb die regeling overgenomen, omdat het een zeer transparante en werkbare regeling is. In de commissie was er een debat over het wetsvoorstel, waarvan men denkt dat er geen enkel redelijk argument tegenover kan staan, tot de MR plots zegt dat de kwestie dient te worden bekeken in een groter geheel.
Ik verwijs dan ook graag naar een wetsvoorstel dat klaar is van de collega’s Ben Weyts en Vanvelthoven, dat toestaat dat politiemensen in bepaalde omstandigheden wel een lokaal mandaat kunnen uitoefenen. Collega Lacroix van de PS en collega Dallemagne van de cdH maakten het nog wat bonter door te stellen dat een militair te allen tijde neutraal moet zijn. Uiteraard moet een militair tijdens de uitoefening van zijn functie honderd procent neutraal zijn, net zoals dat voor een ambtenaar geldt, collega’s. Dan vraag ik mij af waarom men niet gewoon de regeling van de ambtenaren kan transponeren naar de militairen. Moeten ambtenaren in uw land misschien niet neutraal zijn? In ons land moet een ambtenaar, net als een militair, honderd procent neutraal zijn.
De minister, van wie ik toch een mening had verwacht, had geen mening. Dat is uniek: Pieter De Crem zonder mening. Ik had hiervoor heel wat camera’s verwacht. Tot die dag in december 2012 waarop de minister geen mening bleek te hebben. Het was een unicum in de geschiedenis. Ik hoop hem hiermee te hebben uitgedaagd om zijn mening toch kenbaar te maken. Het is een zeer evident en eenvoudig voorstel. Militairen krijgen hierdoor fundamentele politieke rechten, zoals wij die allemaal hebben, zoals alle ambtenaren die hebben. Het lijkt dan ook heel vreemd dit weg te stemmen, tenzij u bang bent dat er misschien te veel militairen met een of andere politieke kleur actief zijn. Ik weet niet of dat uw angst verklaart; ik hoop alleszins van niet.
Translated text
I adopted that scheme because it is a very transparent and operable scheme. In the committee there was a debate about the bill, which one believes that there can be no reasonable argument against, until the MR suddenly says that the issue should be considered in a larger whole.
I would therefore like to refer to a bill prepared by colleagues Ben Weyts and Vanvelthoven, which allows police officers to exercise a local mandate under certain circumstances. Colleague Lacroix of the PS and colleague Dallemagne of the CDH made it a little better by saying that a military should be neutral at all times. Of course, a military must be a hundred percent neutral during the exercise of his position, just as it is for a civil servant, colleagues. Then I wonder why it is not possible to simply transpose the regulation of the civil servants into the military. Should officials in your country not be neutral? In our country, a civil servant, like a military, must be a hundred percent neutral.
The minister, of whom I expected an opinion, did not have an opinion. That is unique: Pieter De Crem without opinion. I expected a lot of cameras. Until the day in December 2012 when the Minister did not have an opinion. It was a unicum in history. I hope I have challenged him in this way to express his opinion. It is a very obvious and simple proposal. This gives military members fundamental political rights, as we all have, as all civil servants have. Therefore, it seems very strange to vote this way, unless you are afraid that there might be too many soldiers with some political colour active. I don’t know if that explains your fear; I really hope not.
#7
Official text
Mijnheer de voorzitter, omdat collega Maertens beweert dat ik over dit voorstel geen mening zou hebben, wil ik toch nog iets zeggen.
Het is niet mijn houding, collega Maertens, burgemeester Maertens, om mijn engagementen niet na te komen. U weet dat ik het werk van het Parlement ten volle respecteer. Ik zal mij ook vandaag schikken naar de beslissing die het Parlement zal nemen, maar u vroeg een reactie. Ik heb die voorbereid en ik wil u een en ander zeggen.
In 2006 hebben wij in dit Parlement naar een evenwicht gezocht tussen het uitoefenen van politieke mandaten en het behoud van de samenhang, de neutraliteit en de doeltreffendheid van de Krijgsmacht. Daarnaast was de continuïteit in de beleidsvorming en de bevelvoering een cruciaal element van discussie. Toen, in 2006, werd beslist om enkel de lokale en de provinciale mandaten voor militairen toegankelijk te maken.
Translated text
Mr. Speaker, since Mr. Maertens claims that I would not have an opinion on this proposal, I would like to say something more.
It is not my attitude, colleague Maertens, mayor Maertens, to fail to fulfill my commitments. You know that I fully respect the work of the Parliament. Today, too, I will take the decision that the Parliament will make, but you asked for a response. I have prepared it and I want to tell you something.
In 2006, we in this Parliament sought a balance between the exercise of political mandates and the preservation of the cohesion, neutrality and effectiveness of the Armed Forces. Furthermore, continuity in policy-making and command-making was a crucial element of discussion. Then, in 2006, it was decided to make only local and provincial mandates accessible to military personnel.
#8
Official text
Voorzitter De Croo verwees ernaar dat een militair als kerntaak heeft het staatshoofd en de regering te dienen en het grondgebied te beschermen. Die militair, weliswaar met politiek verlof, zou dan zelf in het Parlement kunnen zetelen om een aantal grondwettelijk vastgelegde taken onder een andere titel uit te voeren. Ik meen evenwel dat de vereiste neutraliteit en onafhankelijkheid zouden verdwijnen en dat zou de re-integratie na zijn politiek mandaat bijzonder bemoeilijken.
In 2006 was het algemeen principe ook dat de uitoefening van een politiek mandaat geen enkel negatief gevolg mag hebben op de militaire inzetbaarheid. Ook daarnaar heeft de heer De Croo net verwezen. Bij de praktische uitvoering van dit principe werd ook rekening gehouden met de door de militair uitgeoefende functie, alsook met het mandaat. Dit verdwijnt in uw voorstel.
Uitvoerende politieke mandaten zijn van die aard dat ze verantwoordelijkheden met zich meebrengen en ook een mate van beschikbaarheid die eigenlijk onverenigbaar zijn met het voltijds uitoefenen van het militair beroep, zelfs indien het gaat om een kleinere gemeente. Ik denk niet dat de heer De Croo Brakel als een kleinere gemeente beschouwt.
Bovendien kunnen er belangenconflicten rijzen. Wij zouden echt moeten vermijden dat door de betrokkene politieke beslissingen worden genomen die in conflict kunnen komen met de functie als militair. Ik ga daarvan nu geen opsomming geven, maar dat is natuurlijk niet uitgesloten. De militaire functie heeft zelfs bij een niet-uitvoerend mandaat tot gevolg dat men soms wel eens met politiek verlof zou kunnen worden gezonden vanwege de impact van de operationaliteit op de continuïteit van de bevelvoering en op de neutraliteit van de Krijgsmacht en van een aantal internationale organismen.
Daarom heb ik hier mijn bedenkingen willen formuleren. U kent ze. Dat is ook het standpunt dat ik heb ingenomen met betrekking tot uw zeer waardevol voorstel.
Translated text
Chairman De Croo pointed out that a military’s core task is to serve the head of state and the government and to protect the territory. That military, though on political leave, would then be able to sit in Parliament himself to perform some constitutionally prescribed tasks under a different title. However, I believe that the necessary neutrality and independence would disappear and that would ⁇ complicate the reintegration after his political mandate.
In 2006, the general principle was also that the exercise of a political mandate should not have any negative impact on military employability. This was also mentioned by Mr. De Croo. The practical implementation of this principle also took into account the function performed by the military, as well as the mandate. This disappears in your proposal.
Executive political mandates are of such a nature that they involve responsibilities and also a degree of availability that are actually incompatible with the full-time exercise of the military profession, even if it is a smaller municipality. I don’t think Mr. De Croo considers Brakel as a smaller municipality.
In addition, conflicts of interest may arise. We should really avoid making political decisions by the person concerned that may conflict with the function as a military. I am not going to list this now, but that is of course not excluded. The military function, even in the case of a non-executive mandate, has the effect that one may sometimes be sent with political leave due to the impact of operationality on the continuity of command and on the neutrality of the Armed Forces and a number of international organizations.
That is why I wanted to express my concerns here. You know them. That is also the position that I have welcomed with regard to your very valuable proposal.
#9
Official text
Mijnheer de minister, uw standpunt over het wetsvoorstel overtuigt mij helemaal niet.
Een militair moet inderdaad honderd procent neutraal zijn, maar is dat anders voor een ambtenaar? Voor een ambtenaar geldt dat evenzeer, want bij de uitoefening van zijn taken moet hij zich ook absoluut neutraal opstellen. Er is geen enkel verschil. U weet ook dat de lijst met uitzonderingen die in de wet werd opgenomen zeer uitgebreid is. Het gaat bijvoorbeeld over een onderrichter, wachtpersoneel en mensen die aan boord van een vloot werken. Waarom zouden zij geen lokaal politiek mandaat kunnen uitoefenen? Voor mij is dat helemaal onduidelijk. Vandaar deze ultieme oproep om de herbehandeling van dit voorstel goed te keuren.
Translated text
Your view on the bill does not convince me at all.
A military must indeed be 100 percent neutral, but is that different for a civil servant? The same applies to a civil servant, as in the exercise of his duties he must also stand absolutely neutral. There is no difference. You also know that the list of exceptions included in the law is very extensive. For example, it involves a teacher, waiting staff and people who work on board a fleet. Why would they not be able to exercise local political mandate? For me, this is completely unclear. Hence this ultimate call to approve the re-examination of this proposal.
#10
Official text
Mijnheer de voorzitter, de commissie heeft dit wetsontwerp besproken op de vergadering van 23 januari. Dit wetsontwerp gaat over een regeling waarbij de Rijksdienst voor Pensioenen ook bevoegd wordt gemaakt voor de inning en de invordering van een bijdrage van 3,55 % ter financiering van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering. Tot vandaag was dat een gedeelde bevoegdheid van de RVP en het RIZIV. Nu wordt dat eengemaakt. Het is dus een vereenvoudiging van de regelgeving. Met andere woorden, het is een goede zaak, want wij hebben vereenvoudiging nodig. Bovendien zullen wij ons in orde stellen met EU-richtlijn 383/2004.
In de commissie werd gesproken over gebrekkige communicatie, want het gaat per slot van rekening over dertigduizend mensen. Er werd ook gesproken over de voortijdige toepassing van dit systeem. De minister heeft daarop geantwoord dat de communicatie inderdaad beter kon en dat men er in de toekomst voor zou zorgen dat die communicatie zou verfijnen.
Belangrijk, en dat is de reden waarom ik hier sta, is een amendement. Een aantal leden van verschillende fracties heeft erop gewezen dat er met dit ontwerp een probleem ontstaat met de grensarbeiders. Hetgeen wij nu goedkeuren laat België immers toe om een RIZIV- en solidariteitsbijdrage te heffen op pensioenen die betaald worden door andere lidstaten van de Europese Unie aan personen die onder de Belgische sociale zekerheid vallen.
Translated text
Mr. Speaker, the committee discussed this bill at the meeting of 23 January. This draft law concerns a arrangement by which the Riksdienst für Pensionen is also empowered to collect and collect a contribution of 3,55 % for the financing of the Riksinstitut für Kranken- und Invaliditeitsversicherung. Until today, this was a shared competence of the RVP and the RIZIV. Now that is unified. This is a simplification of regulation. In other words, it is a good thing, because we need simplification. In addition, we will comply with EU Directive 383/2004.
In the committee, we talked about lack of communication, because it is ultimately about thirty thousand people. There was also a discussion about the early implementation of this system. The Minister responded that the communication could indeed be improved and that in the future this communication would be refined.
Important, and that’s why I’m here, is an amendment. A number of members of various political groups have pointed out that this draft creates a problem with border workers. What we now approve allows Belgium to charge a RIZIV and solidarity contribution on pensions paid by other Member States of the European Union to persons covered by the Belgian social security.
#11
Official text
Mensen van verschillende fracties hebben erop gewezen dat de koopkracht van grensarbeiders daardoor verder wordt aangetast, omdat de Nederlandse overheid eerder al de koopkrachttegemoetkoming van 33 euro had afgeschaft voor personen die hun pensioen van een Nederlandse instelling ontvangen maar niet in Nederland wonen. Voor de in Nederland wonende gepensioneerden werd de koopkrachttegemoetkoming vervangen door een fiscaal voordeel. Gepensioneerden die niet in Nederland wonen, kunnen daarop geen aanspraak maken.
Nederland werd voor deze discriminatie veroordeeld, maar heeft daaruit nog geen passende conclusies getrokken. Daarover is in de commissie van gedachten gewisseld. De minister heeft het probleem bevestigd en heeft gezegd dat hij er bij zijn Nederlandse collega nogmaals op zal aandringen dat dit in orde wordt gebracht.
Ten slotte vermeld ik dat het wetsontwerp eenparig werd aangenomen.
Translated text
People from different groups have pointed out that the purchasing power of border workers is further compromised, because the Dutch government had previously abolished the purchasing power measurement of 33 euros for persons who receive their pension from a Dutch institution but do not live in the Netherlands. For pensioners living in the Netherlands, the purchasing power match was replaced by a tax advantage. Pensioners who do not live in the Netherlands cannot claim this.
The Netherlands was condemned for this discrimination, but has not yet drawn appropriate conclusions. There was an exchange of views on this issue in the committee. The Minister has confirmed the problem and has said that he will once again urge his Dutch colleague to bring this into order.
The draft law was unanimously adopted.
#12
Official text
Mijnheer de voorzitter, ik denk dat het verslag van de heer Bracke een zeer goed overzicht geeft van de besprekingen in de commissie. Met betrekking tot de KOB (Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen) en het Nederlandse probleem zou ik daaraan echter het volgende willen toevoegen.
Zoals ik al in de commissie heb uiteengezet, heb ik mijn Nederlandse collega een brief gestuurd om hem aan te zetten tot enige spoed bij het vinden van een oplossing. Ik zal hem die boodschap bij gelegenheid ook nog eens persoonlijk geven.
Translated text
Mr. Speaker, I think that Mr. Bracke’s report gives a very good overview of the discussions in the committee. However, with regard to the KOB (Purchase Power Meeting for Older Taxpayers) and the Dutch problem, I would like to add the following.
As I have already outlined in the committee, I have sent a letter to my Dutch colleague to urge him to some urgency in finding a solution. I will give him this message personally again on occasion.