General information
Full name plenum van 2002-02-07 18:43:00+00:00 in Chamber of representatives
Type plenum
URL https://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/50/ip207.html
Parliament Chamber of representatives
You are currently viewing the advanced reviewing page for this source file. You'll note that the layout of the website is less user-friendly than the rest of Demobel. This is on purpose, because it allows people to voluntarily review and correct the translations of the source files. Its goal is not to convey information, but to validate it. If that's not your goal, I'd recommend you to click on one of the propositions that you can find in the table below. But otherwise, feel free to roam around!
Propositions that were discussed
Code
Date
Adopted
Title
50K1576
21/12/2001
✔
Projet de loi modifiant l'article 94 du Code des droits de succession, suite au nouveau critère de localisation du droit de succession établi par la loi spéciale du 13 juillet 2001 portant refinancement des communautés et extension des compétences fiscales des régions.
50K1519
22/11/2001
✔
Projet de loi portant création du Fonds des pensions de la police intégrée et portant des dispositions particulières en matière de sécurité sociale.
50K1570
17/12/2001
✔
Projet de loi modifiant le régime des incompatibilités applicable aux dirigeants d'établissements de crédit et d'entreprises d'investissement.
Discussions
You are currently viewing the English version of Demobel. This means that you will only be able to review and correct the English translations next to the official text. If you want to review translations in another language, then choose your preferred language in the footer.
Discussions statuses
ID
German
French
English
Esperanto
Spanish
Dutch
#0
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#1
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#2
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#3
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#4
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#0
#1
Official text
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, het voorliggend wetsontwerp is een van de vele stappen die het Parlement moet zetten om de uitvoering van de politiehervorming bij te sturen, in het bijzonder wat de financiële gevolgen voor de gemeenten betreft.
Bij de bespreking van dit wetsontwerp in de commissie voor de Sociale Zaken, leek het erop dat de regering de normale parlementaire weg en werkwijze zou volgen. Immers, mijnheer de voorzitter, ditmaal werd de bespreking aangevat aan de hand van een officieel document. Aangezien het zo lang geleden was dat wij dit mochten beleven, hoopten wij op een normale parlementaire behandeling van het ontwerp.
Jammer genoeg werd onze droom reeds bij de inleiding doorprikt door de aankondiging dat de regering dit ontwerp nog zou amenderen. Voor alle duidelijkheid: slechts ter zitting namen wij kennis van de veertien amendementen die werden ingediend op het ontwerp dat 37 artikelen telde.
Dit wetsontwerp is slechts een deeltje van de chaotische puzzel die de regering van de politiehervorming maakte. De naar de gemeenten doorgeschoven financiële lasten verminderden gelukkig via dit wetsontwerp, maar de financiële transparantie van de politiehervorming wordt steeds kleiner. Immers, ingevolge de bepalingen van dit wetsontwerp worden de sociale lasten van de overheveling van de rijkswachters en militairen naar de politiezones, ten opzichte van de gemeenten financieel gecompenseerd door een specifieke toelage ten laste van de Staat.
Voor de gemeenten en de politiezones kunnen wij ons daarover verheugen, maar gezien binnen enkele ogenblikken over dit wetsontwerp zal worden gestemd, lijkt het mij toch belangrijk erop te wijzen dat de minister in de commissie op mijn vraag in dat verband expliciet antwoordde dat hier sprake is van een recurrente toelage die in de toekomst niet meer zal worden gekoppeld aan het aantal individuele rijkswachters en militairen die worden overgeheveld naar de politiediensten. Dat betekent dat deze toelage zal blijven bestaan, ook al is de laatste overgehevelde rijkswachter al lang met pensioen.
Met enige bekommering wijs ik erop, alvorens tot de stemming over te gaan, dat artikel 13 van het wetsontwerp stipuleert dat de verdeling van deze toelage aan de gemeenten en de politiezones bij koninklijk besluit zal worden bepaald. Hopelijk zal deze verdeling neutraal gebeuren en zullen er geen scheeftrekkingen worden veroorzaakt in de politiezones, noch op communautair vlak. De CD&V is hierin evenwel niet erg gerust en zal dan ook deze aangelegenheid nauwlettend volgen.
Translated text
Mr. Speaker, Mr. Minister, the present bill is one of the many steps that Parliament must take to accelerate the implementation of the police reform, in particular as regards the financial implications for municipalities.
When discussing this bill in the Social Affairs Committee, it seemed that the government would follow the normal parliamentary path and procedure. After all, Mr. Speaker, this time the discussion was initiated by an official document. Since it was so long ago that we could experience this, we hoped for a normal parliamentary treatment of the draft.
Unfortunately, our dream was already induced by the announcement that the government would amend this draft. For the sake of clarity: only in the session we took note of the fourteen amendments submitted to the draft which contained 37 articles.
This bill is only a fraction of the chaotic puzzle made by the government of police reform. Fortunately, the financial burden transferred to the municipalities was reduced through this bill, but the financial transparency of the police reform is becoming less and less. After all, according to the provisions of this bill, the social burden of the relocation of the national guards and military personnel to the police zones, in relation to the municipalities, is financially compensated by a specific allowance charged to the State.
For the municipalities and the police zones, we can look forward to this, but given that this bill will be voted within a few moments, it seems to me important to point out that the minister in the committee explicitly answered my question in this regard that this is a recurring allowance that will no longer be linked in the future to the number of individual national guards and military personnel transferred to the police services. That means that this allowance will continue to exist, even though the last lifted national guard has long been retired.
With some concern, I would point out, before going to the vote, that Article 13 of the draft law stipulates that the distribution of this allowance to the municipalities and the police zones will be determined by royal decree. Hopefully this distribution will take place neutrally and there will be no distractions in the police zones, nor at the community level. However, the CD&V is not very reassured about this and will therefore follow this issue closely.
#2
Official text
Mijnheer de voorzitter, ik verwijs naar het schriftelijk verslag van de bespreking van dit wetsontwerp van minister Reynders, dat in de commissie overigens unaniem werd goedgekeurd.
Translated text
Mr. Speaker, I refer to the written report of the discussion of this bill by Minister Reynders, which was unanimously approved in the committee.
#3
Official text
Mijnheer de voorzitter, ik verwijs voor de essentie naar het schriftelijk verslag. Tijdens de bespreking hebben de collega's Pieters, Borginon en van Weddingen kritische betogen gehouden, in het bijzonder met betrekking tot het novum "fiscale woonplaats". Beide wetsontwerpen werden goedgekeurd met een stemverhouding van 9 tegen 1.
Het tweede wetsontwerp werd met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Translated text
In essence, I refer to the written report. During the discussion, colleagues Pieters, Borginon and van Weddingen held critical remarks, in particular with regard to the novum "fiscal residence". Both bills were approved with a vote ratio of 9 to 1.
The second bill was adopted unanimously.
#4
Official text
Mijnheer de voorzitter, collega's, ik begrijp dat u mij liever niet het woord tot u laat richten. Wij wensen allemaal zo vlug mogelijk vooruit te gaan met de werkzaamheden, maar ik meen dat mijn opmerkingen nodig zijn.
Uit de korte verwijzing naar het verslag hebben wij kunnen opmaken dat tijdens de bespreking belangrijke opmerkingen zijn geformuleerd. Wij voorspellen dat bij goedkeuring van deze ontwerpen, over enkele jaren zeer ernstige problemen zullen opduiken. Het is goed dat wij daarop nu de aandacht vestigen, zodat men later niet kan zeggen dat men het niet heeft geweten.
Waarover gaat het?
De regering wil uitsluiten dat inzake successierechten tussen de gewesten aan fiscale shopping wordt gedaan. Het ontwerp dient ervoor om de fiscale concurrentie tussen de gewesten uit te sluiten. Het Waalse Gewest heeft immers schrik van de lagere Vlaamse tarieven. De methode die hiervoor wordt gebruikt is onorthodox.
Ten eerste, de federale bevoegdheid is door de bijzondere wet van 13 juli 2001 beperkt tot de administratieve procedureregels. De wijziging van het lokalisatiecriterium kan niet als een wijziging van de procedureregels worden beschouwd. Ten tweede, het gegeven antwoord op de harde en terechte kritiek van collega van Weddingen, waarvan ik betreur dat hij die niet in de plenaire vergadering herhaalt, is volstrekt onvoldoende. De erfgenamen moeten in alle fiscale woonplaatsen van de overledene aangifte doen bij het kantoor van de successierechten.
Dit zal uiteraard aanleiding geven tot veel en ernstige geschillen. Bij niet-aangifte in de fiscale woonplaats hangt een administratieve sanctie boven het hoofd, ook als de erfgenamen te goeder trouw handelen. Ook op dit vlak mag u zich aan grote problemen verwachten, mijnheer de minister. De CD&V volgt u niet als u stelt dat de budgettaire weerslag nihil is. Dit is wellicht correct voor de federale overheid. Wij zijn er echter van overtuigd dat deze wijziging onrechtstreeks in het nadeel speelt van het Vlaams Gewest omwille van de aantrekkingskracht van de lagere tarieven voor personen uit andere gewesten. Om deze redenen zal de CD&V de twee ontwerpen niet goedkeuren.
Translated text
Mr. Speaker, I understand that you would rather not let me address you. We all want to move forward with the work as soon as possible, but I think my comments are needed.
From the brief reference to the report, we have been able to conclude that important comments were made during the discussion. We predict that when these designs are approved, in a few years very serious problems will arise. It is good that we pay attention to this now, so that later one cannot say that one did not know. Their
What is it about?
The government wants to exclude the possibility of tax shopping between the provinces in respect of succession rights. The proposal aims to eliminate fiscal competition between the regions. The Wallish Region is afraid of the lower Flemish tariffs. The method used for this is unorthodox. Their
First, the federal jurisdiction is limited by the Special Act of 13 July 2001 to the administrative procedural rules. The change of the localization criterion cannot be regarded as a change of the procedural rules. Second, the answer given to the harsh and justified criticism of colleague van Weddingen, which I regret he does not repeat in the plenary session, is completely insufficient. In all the tax residence of the deceased, heirs must make a declaration at the Office of Succession Rights.
This will, of course, give rise to many and serious disputes. In the event of non-declaration in the tax residence, an administrative sanction is imposed, even if the heirs act in good faith. You can expect great problems in this area too, Mr. Minister. The CD&V will not follow you if you state that the budget impact is null. This may be correct for the federal government. However, we are convinced that this change is indirectly at the disadvantage of the Flemish Region due to the attractiveness of lower rates for persons from other regions. For these reasons, the CD&V will not approve the two designs.