Proposition de loi portant diverses modifications à la loi du 24 juin 2013 relative aux sanctions administratives communales, à la nouvelle loi communale et au Code de la route.
General information ¶
- Authors
- N-VA Christoph D'Haese, Sophie De Wit, Michael Freilich, Sigrid Goethals, Wouter Raskin
- Submission date
- June 2, 2022
- Official page
- Visit
- Subjects
- administrative sanction fine municipality public safety offence highway code
⚠️ Voting data error ⚠️
This proposition is missing vote information, which is caused by a bug in the heuristic algorithms. As soon as I've got time to fix it, the votes will be added to Demobel's database.
Contact form ¶
Do you have a question or request regarding this proposition? Select the most appropriate option for your request and I will get back to you shortly.
Discussion ¶
Oct. 20, 2022 | Plenary session (Chamber of representatives)
Full source
Sigrid Goethals N-VA ⚠
Mevrouw de voorzitster, de bedoeling van een aangepaste GAS-wetgeving is om gemakkelijker een lik-op-stukbeleid te kunnen uitwerken voor onze gemeenten. De minister van Binnenlandse Zaken moet om de vijf jaar een verslag uitbrengen in het Parlement met betrekking tot de gemeentelijke administratieve sancties. Wij hebben daarover in de commissie een aantal hoorzittingen georganiseerd. Die zijn afgerond en alle partijen werden daarbij gehoord, waar zij hun opmerkingen gegrond hebben geformuleerd.
Wij weten natuurlijk ook dat de minister van Binnenlandse Zaken bezig is met een reparatieontwerp, maar wij wachten daar nog steeds op. De N-VA bleef eigenlijk een beetje op haar honger zitten met betrekking tot haar ontwerp en om enige reactie te veroorzaken, zijn wij dan zelf met een goed voorstel naar buiten gekomen. Eerlijk gezegd hebben niet alleen wij, als deel van de oppositie, dat gedaan, maar ook coalitiepartner MR werd ongeduldig en heeft een voorstel op tafel gelegd.
Ons voorstel wil een aantal zeer logische wijzigingen invoeren. Zo willen wij de lijst van de gemengde inbreuken aanvullen met een aantal extra inbreuken. Een eerste is een toevoeging van bepaalde bepalingen met betrekking tot beschadigen en vernielen. Wij sleutelen met ons voorstel ook aan uitbatingen zonder vergunningen om het voor de gemeenten iets makkelijker te maken om tot actie over te gaan. Ook openbare dronkenschap voegen wij toe aan dat lijstje van gemengde inbreuken, een idee dat ook de Open Vld genegen is.
Een tweede aanpassing is het mogelijk maken van andere sancties dan geldboetes. Een voorbeeld hiervan is het intrekken of opschorten van een vergunning.
Een derde wijziging is het optrekken van de maximale boetegrens naar 500 euro voor meerderjarigen en 250 euro voor minderjarigen. Dat gegeven gaat natuurlijk samen met een alternatieve gemeenschapsdienst, waarvoor wij ook de uren verhogen naar 50 uur voor meerderjarigen en 25 uur voor minderjarigen.
Een vierde wijziging is het toekennen van een bijzondere bewijswaarde aan de PV's met betrekking tot stilstaan en parkeren. Wij voeren dat in voor zowel de PVv's van politieambtenaren als van de GAS-vaststellers.
Ik sprak net nog over de verhoging van de boetes, maar wij voeren ook de mogelijkheid van verzachtende omstandigheden in bij geldboetes voor gemengde inbreuken.
Dat is geen idee van ons, het volgt rechtstreeks uit een rapport afkomstig van het Grondwettelijk Hof, dat wij toch wel ter harte genomen hebben.
Voor de goede orde stellen wij natuurlijk ook voor om een evaluatie in te lassen om de twee jaar.
Onze partij heeft al heel vaak gehamerd op het plaatsverbod. Voorlopig staat dat op twee maanden, maar wij willen dat het plaatsverbod onderdeel wordt van de GAS-wetgeving en de termijn tot drie maanden optrekken om de zomeroverlast beter te kunnen aanpakken.
Wij denken dat de toekenning van taken en bevoegdheden aan de GAS-vaststellers een echte meerwaarde kan betekenen en tegelijk een administratieve last minder voor de politie als het gaat over het takelen van voertuigen met een inbreuk op stilstand- en parkeerverbod.
Ik vraag dan ook uw steun voor een goed en logisch voorstel dat de gemeenten echt kan helpen in het voeren van een lik-op-stukbeleid.