General information
Full name plenum van 2004-05-13 14:15:00+00:00 in Chamber of representatives
Type plenum
URL https://www.dekamer.be/doc/PCRI/html/51/ip064.html
Parliament Chamber of representatives
You are currently viewing the advanced reviewing page for this source file. You'll note that the layout of the website is less user-friendly than the rest of Demobel. This is on purpose, because it allows people to voluntarily review and correct the translations of the source files. Its goal is not to convey information, but to validate it. If that's not your goal, I'd recommend you to click on one of the propositions that you can find in the table below. But otherwise, feel free to roam around!
Propositions that were discussed
Code
Date
Adopted
Title
51K1005
05/04/2004
✔
Projet de loi portant confirmation des arrêtés royaux des 15 décembre 2003 et 23 janvier 2004 modifiant, en matière de précompte professionnel, l'AR/CIR 92.
51K1051
27/04/2004
✔
Projet de loi modifiant le Code judiciaire en vue d'instituer une immunité d'exécution à l'égard des biens culturels étrangers exposés publiquement en Belgique.
51K0121
28/07/2003
✔
Proposition de résolution relative à la création d'un registre national des implants mammaires et à la participation de la Belgique au registre international des implants mammaires.
Discussions
You are currently viewing the English version of Demobel. This means that you will only be able to review and correct the English translations next to the official text. If you want to review translations in another language, then choose your preferred language in the footer.
Discussions statuses
ID
German
French
English
Esperanto
Spanish
Dutch
#0
⚙
★
⚙
⚙
⚙
⚙
#1
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#2
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#3
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#4
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#5
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#6
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#7
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#8
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#9
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#10
⚙
⚙
⚙
⚙
⚙
★
#0
#1
Official text
Mijnheer de voorzitter, collega's, overeenkomstig artikel 275, § 3 van het WIB 1992 moeten de koninklijke besluiten met betrekking tot de bedrijfsvoorheffing zo spoedig mogelijk bij wet worden bekrachtigd.
De koninklijke besluiten bevatten de volgende maatregelen: indexering van de schalen inzake bedrijfsvoorheffing, verhoging van de aanvullende belastingen van 6,7 naar 7%, aanpassing aan de belastinghervorming, aanpassingen aan de beslissingen van de Ministerraad van 14 oktober 2003, aanpassing ingevolge de programmawet van 24 december 2003 en de wet van 13 maart 2003 betreffende de aanvullende pensioenen, toepassing van de 75%-regel voor sommige niet-inwoners, herkwalificatie van huurinkomsten van bedrijfsleiders en bedrijfsvoorheffing op auteursrechten en naburige rechten.
Dit wetsontwerp heeft tot doel deze bekrachtiging te verwezenlijken. In het verleden liep deze bekrachtiging nogal wat vertraging op, maar dat is nu niet meer het geval. Het wetsontwerp werd door een ruime meerderheid goedgekeurd in de Kamercommissie. De oppositie greep dit wetsontwerp in de commissievergaderingen aan om te beweren dat de belastingdruk in België niet daalt, dat de begroting niet in evenwicht is, dat de schuldratio te weinig daalt en dat de economie het slecht doet. De oppositie legde de schuld daarvoor bij de regeringspartijen.
Tot zover het verslag, mijnheer de voorzitter en thans voer ik het woord namens de VLD-fractie.
Translated text
Mr. Speaker, colleagues, in accordance with Article 275, § 3 of the 1992 WIB, the royal decrees concerning the corporate advance tax must be ratified by law as soon as possible.
The Royal Decrees contain the following measures: indexation of the scales of corporate advance tax, increase of the additional taxes from 6.7 to 7%, adaptation to the tax reform, adjustments to the decisions of the Council of Ministers of 14 October 2003, adaptation under the Program Act of 24 December 2003 and the Act of 13 March 2003 on supplementary pensions, application of the 75% rule for some non-residents, re-qualification of rental income of business managers and corporate advance tax on copyright and related rights.
This draft law aims to ⁇ this ratification. In the past, this ratification was delayed somewhat, but this is no longer the case. The bill was approved by a large majority in the Chamber Committee. The opposition took up this bill in the committee meetings to argue that the tax pressure in Belgium does not decrease, that the budget is not balanced, that the debt ratio decreases too little and that the economy is doing bad. The opposition blamed the government parties for this.
As far as the report is concerned, Mr. Speaker, and now I speak on behalf of the VLD group.
#2
Official text
Mijnheer Tommelein, ik neem er nota van dat u nu spreekt namens de VLD. Mag ik u evenwel verzoeken bondig te zijn.
Translated text
Mr. Tommelein, I take note that you are now speaking on behalf of the VLD. However, I can ask you to be concise.
#3
Official text
Mijnheer de voorzitter, namens de VLD-fractie zie ik het als mijn plicht om te repliceren op het verhaal van de oppositie, door de zaken in hun juiste context te plaatsen.
Het is een feit dat we in dit land meer en meer de goede kant opgaan. Onze buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn de beste referentiepunten om ons beleid te evalueren. Collega's, in de voorbije jaren was de economische groei in België groter dan in de ons omringende landen. Terwijl andere Europese landen als het ware grossieren in tekorten op de begroting, is de begroting in België al voor het vijfde jaar op rij in evenwicht.
De CD&V-oppositie blijft dan ook oeverloos melken over de overname van het Belgacom-pensioenfonds, maar Eurostat heeft deze operatie bekrachtigd. Net zoals in een voetbalwedstrijd is het goal of geen goal. Het zijn niet de spelers die daarover beslissen, maar de scheidsrechter beslist of er effectief een doelpunt is gemaakt. Met begrotingen wordt nu eenmaal niet gefoefeld. Zij worden opgesteld volgens regels die dezelfde zijn als in alle andere Europese landen.
Beste collega's, de belastingdruk op arbeid op de loonsom daalt effectief van meer dan 52% in 1999 tot 42% na vier jaar regeringVerhofstadt. Dat kan iedereen ook aflezen op zijn belastingbrief. De volgende jaren, 2004, 2005 en 2006, zal dat voor de mensen alsmaar duidelijker worden. Door de verhoging van de aanvullende belastingen van 6,7% naar 7% zal de belastingverlaging bij de inkohiering nog meer voelbaar zijn bij de mensen omdat ze in de komende jaren op basis van de beslissingen die deze regering heeft genomen alsmaar meer zullen terugkrijgen.
Mijnheer De Crem, het getuigt van weinig respect tegenover de traditionele CVP-kiezer om vandaag schande te roepen over het feit dat de vorige regering en de huidige regering de gevolgen van veertig jaar CVP-beleid niet volledig hebben weggewerkt. Het gaat over uw beleid, waaronder acht jaar dat van Jean-Luc Dehaene. CD&V beweert bij hoog en bij laag dat de partij niet tegen belastingverlaging is. Ik wil u zelfs geloven op dat punt. Uiteraard bent u niet tegen belastingverlaging. U wil echter ook meer geld voor kinderbijslag. U wil meer geld voor wonen. U wil meer geld voor onderwijs. U wil overal meer geld. De vraag is waar u dat geld gaat halen.
Dames en heren van CD&V, ik zeg u dat economie de basis van alles is. Zonder belastingverlaging zal u de economie niet kunnen aanzwengelen. Zonder belastingverlaging was er in ons land geen grotere economische groei dan in de buurlanden. Zonder belastingverlaging was er ook nu nog meer werkloosheid. Zonder belastingverlaging — en dat is heel recent — waren er zelfs geen hogere fiscale ontvangsten voor het eerste kwartaal van 2004 geweest.
Als VLD'er ben ik dan ook heel fier dat de regering een prioriteit heeft gemaakt van belastingverlagingen, ook bij de onderhandelingen van deze regering. Mijnheer De Crem, vermits het geld van de overheid niet onbeperkt is, moeten er keuzes worden gemaakt. U maakt geen keuzes. Uit alle gegevens die vandaag voorhanden zijn blijkt immers dat deze regering met de VLD erin de juiste keuzes heeft gemaakt.
Wij hebben immers de crisisbelasting afgeschaft die u heeft ingevoerd. Wij hebben de belastingschalen geïndexeerd. Wij hebben de fiscale discriminatie tussen gehuwden en ongehuwden afgeschaft. Wij hebben de vennootschapsbelastingen verlaagd van 40% naar 34%, voor KMO's zelfs naar 24%. Wij hebben in de Vlaamse regering de schenkingsrechten verlaagd. Wij hebben de registratierechten verlaagd. Mijnheer De Crem, wij zijn bovendien bij de vorming van de huidige regering een prioriteit blijven maken van het voortzetten van de belastingverlaging en van een verlaging van de belasting op arbeid. Daarvan hebben wij een prioriteit gemaakt en wij zullen dat blijven doen, mevrouw D'hondt.
Ik zeg u daarbij dat de VLD prioritair zal blijven ijveren voor belastingverlagingen, tot de belastingen in ons land op een aanvaardbaar peil liggen. Ondernemen mag niet worden bestraft. Werken moet worden beloond. Alleen een sterke economie kan immers uw oproep voor meer geld voor een en ander mogelijk houden.
Translated text
Mr. Speaker, on behalf of the VLD group, I see it as my duty to replicate the story of the opposition, by placing things in their proper context. Their
It is a fact that in this country we are increasingly moving in the right direction. Our neighboring countries the Netherlands, France and Germany are the best reference points for evaluating our policies. Colleagues, in recent years the economic growth in Belgium has been greater than in the surrounding countries. While other European countries seem to be grossing in budget deficits, the budget in Belgium has been balanced for the fifth year in a row.
The CD&V opposition is therefore still unwavering milk about the acquisition of the Belgacom pension fund, but Eurostat has approved this operation. Just like in a football game, the goal or not the goal. It is not the players who decide about it, but the referee decides whether a goal has been effectively scored. Budgeting is not affected. They are drawn up according to the same rules as in all other European countries.
Dear colleagues, the tax pressure on labor on the wage amount effectively drops from more than 52% in 1999 to 42% after four years of governmentVerhofstadt. Everyone can read this on their tax note. In the following years, 2004, 2005 and 2006, this will become more and more clear to the people. By increasing the additional taxes from 6.7% to 7%, the tax reduction at the incubation will be even more sensible among the people because they will receive more and more in the coming years based on the decisions that this government has taken. Their
Mr. De Crem, it shows little respect for the traditional CVP voter to blame today over the fact that the previous government and the current government have not fully removed the consequences of forty years of CVP policy. It is about your policies, including eight years that of Jean-Luc Dehaene. CD&V claims at high and at low that the party is not against tax cuts. I even want to believe you on that point. You are not against tax cuts. However, you also want more money for child allowance. You want more money to live. You want more money for education. You want more money everywhere. The question is where you will get that money. Their
Ladies and gentlemen of CD&V, I tell you that economics is the basis of everything. Without tax cuts, you will not be able to boost the economy. Without tax cuts, there would be no greater economic growth in our country than in neighboring countries. Without tax cuts, there would be even more unemployment. Without tax cuts — and this is very recent — there would have been no higher tax revenues for the first quarter of 2004. Their
As a VLD, I am very proud that the government has made tax cuts a priority, including in the negotiations of this government. Mr. De Crem, since government money is not unlimited, choices must be made. You do not make choices. In fact, all the data available today shows that this government with the VLD made the right choices.
We have abolished the crisis tax that you have introduced. We indexed the tax scales. We have abolished tax discrimination between married and unmarried persons. We have reduced the corporate tax rate from 40% to 34%, for SMEs even to 24%. We have reduced the donation rights in the Flemish government. We have reduced the registration fees. Mr. De Crem, we have also continued to make the formation of the current government a priority of continuing the tax reduction and a reduction of the tax on labour. We have made this a priority and we will continue to do so, Mrs D'Hondt.
I tell you that the VLD will continue to prioritize tax cuts until the taxes in our country are at an acceptable level. Business should not be punished. Work must be rewarded. After all, only a strong economy can keep your call for more money for everything possible.
#4
Official text
Ik had de indruk dat Hendrik Bogaert het woord wou voeren, zonder te zijn ingeschreven. Vanaf het eerste moment dat de heer Tommelein begon te praten, merkte ik dat er een repliek van de heer Bogaert zou volgen.
Translated text
I had the impression that Hendrik Bogaert wanted to speak without being registered. From the first moment Mr. Tommelein began to speak, I noticed that a replica from Mr. Bogaert would follow.
#5
Official text
Mijnheer de voorzitter, voor collega Bogaert begint, had ik u graag lezing gegeven van een brief die mij is toegestuurd en die in elk geval de heer Tommelein — "Wie heb ik aan de lijn? Bart Tommelein", zei de eerste minister daarnet...
Die persoon schrijft mij het volgende: "In vergelijking met vorig jaar is ons maandelijks netto pensioen niet zozeer verhoogd. De zeven solidariteitsafhoudingen verhoogden lichtjes, de voorheffing van het pensioen verminderde weliswaar met 4,41 euro, doch de voorheffing op het vakantiegeld verhoogde met 66,69 euro. Ons netto vakantiegeld is 59,5 euro minder dan vorig jaar. Op 10 mei hebben wij ons aanslagbiljet voor het jaar 2003 ontvangen. Vorig jaar werd 25,8 euro terugbetaald. Dit jaar, met nog eenzelfde procent op de gemeentebelasting" - die in de toekomst wel zal verhogen want die persoon woont in Gent met de VLD in het bestuur maar vreest het ergste — "moeten wij ondertussen reeds 116,59 euro bijbetalen. En de paarse regering maar blijven hameren op de door hen gerealiseerde belastingverlaging. Ik heb de vorige keer voor de CD&V gestemd, maar u, mijnheer De Crem, heeft vanaf nu mijn stem en die van iedereen die ik ken". Was getekend ... te 9050 Gentbrugge-Gent. En gij nu.
Translated text
Mr. Speaker, before colleague Bogaert begins, I would like to give you a lecture from a letter sent to me and that in any case Mr. Tommelein — "Who do I have on the line? Bart Tommelein,” said the prime minister.
That person writes to me the following: "Compared to last year, our monthly net pension has not increased so much. The seven solidarity allowances increased slightly, although the advance of the pension decreased by 4.41 euros, but the advance of the holiday fee increased by 66.69 euros. Our net holiday fee is 59,5 euros less than last year. On May 10, we received our ticket for the year 2003. Last year 25,8 euros were repaid. This year, with the same percentage on the municipal tax" - which in the future will increase because that person lives in Ghent with the VLD in the administration but fears the worst - "we must already pay an additional 116,59 euros. And the purple government, however, continues to hammer on the tax cuts they have achieved. I voted for the CD&V last time, but you, Mr. De Crem, from now on have my voice and that of everyone I know." was signed... at 9050 Gentbrugge-Gent. And you now.
#6
Official text
Is dat een uiteenzetting, mijnheer De Crem, of een mededeling?
Translated text
Is that a statement, Mr. De Crem, or a communication?
#7
Official text
De waarheid is zo veelvoudig. Mijnheer Tant, mocht ik u niet kennen, ik zou u bijna gelijk kunnen geven.
Translated text
The truth is so multiple. Mr. Tante, if I didn’t know you, I could almost give you the right.
#8
Official text
Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, de heer Tommelein heeft daarnet een toespraak gehouden en er was niemand in het halfrond die in staat was om de twee handen op elkaar te krijgen, zelfs zijn eigen fractie niet. Ik denk dat dit sprekend is voor de situatie waarin de heer Tommelein zich vandaag bevindt. Het is erger dan een roepende in de woestijn, hij is een roepende in een bijzonder grote woestijn. Er is zelfs niemand die nog luistert naar wat hij te zeggen heeft op het vlak van belastingen en belastingdruk.
Wat hier vandaag voorligt, is symptomatisch voor de algemene malaise van de VLD en voor wat de VLD de laatste jaren niet gedaan heeft, in tegenstelling tot de beloftes. Ik was vanmorgen op de markt van Oostende, mijnheer Tommelein, en daar zei men dat VLD eigenlijk "Veel Laten Doen" betekent. Inderdaad, die partij heeft zich veel laten doen. Zij is stoer geweest voor de onderhandelingen en ook vandaag, na de onderhandelingen, maar tijdens de onderhandelingen heeft zij heel snel toegegeven aan Di Rupo en de PS. Daarvoor zal zij wellicht het gelag betalen op 13 juni.
Op het vlak van het sociaal statuut van de zelfstandigen sprak men van een historisch akkoord. Het was nog nooit gebeurd dat er zo'n vooruitgang zou worden geboekt. Vandaag stellen wij vast dat het sociaal statuut van de zelfstandigen een soort plofkip is, de plofkip van paars: zeer veel water en heel weinig vlees.
Op het vlak van het begrotingstekort geldt hetzelfde. Er staat in uw programma dat er geen enkele euro tekort mag zijn. Wij hebben daarover een lange discussie gehad, ook in de commissie. Ik zal u onmiddellijk het bewijs geven dat er wel degelijk een tekort is op uw federale begroting. De totale netto overheidsschuld, mijnheer Tommelein, is van eind 1999 tot eind 2003 gestegen. U moet mij en de rest van het halfrond er eens van overtuigen hoe het kan dat de netto uitstaande schuld stijgt als er elk jaar een overschot is op de begroting. Dat moet u straks eens technisch komen uitleggen. Het is het mooiste bewijs dat er vier jaar op een rij wel degelijk een tekort is geweest op de federale overheidsbegroting.
Het bedrag is niet onaanzienlijk, het gaat over 11 miljard euro. Toen u aan de macht kwam, bedroeg de totale overheidsschuld 246 miljard euro. U hebt - ontken het niet, mijnheer Daems - 11 miljard euro schulden bijgemaakt. Dat komt omdat u tekorten hebt gerealiseerd op de federale begroting, anders kan men niet tot deze getallen komen. Het staat allemaal in de toelichting op de begrotingscontrole. U moet het maar eens goed lezen. Wat hier voorligt, is symbolisch voor het mislukken van paars en de zwakke positie van de VLD in deze regering.
De gemiddelde belastingdruk daalt helemaal niet in België, de gemiddelde belastingdruk is gestegen. De gemiddelde belastingdruk van Verhofstadt I is 46,2 procent, wat hoger is dan de gemiddelde belastingdruk van Dehaene II. Ik citeer hier cijfers van de Europese Commissie. De regering die het hoogste record haalde was de regering Verhofstadt in 2002 met 46,6 procent. Sinds de Tweede Wereldoorlog was er geen enkele regering die zo'n hoge belastingdruk heeft opgelegd aan zijn bevolking. Ik ga het verhaal niet telkens opnieuw doen, maar u weet dat in de buurlanden de afgelopen drie jaar de belastingdruk ondertussen wel significant gedaald is, behalve in België. We hebben ondertussen de bronzen medaille behaald op het vlak van de belastingdruk. Onze technici hebben berekend dat als paars nog drie, vier jaar aan de macht blijft, we de zilveren en ook de gouden medaille behalen.
Wat hier nu voorligt is een reparatie-KB omdat wij heel veel druk hebben uitgeoefend op de regering. We zijn naar de Raad van State gegaan en hebben gezegd dat wat hier voorligt niet kan. Er zijn inderdaad een aantal tarieven verlaagd op het vlak van personenbelasting. U herhaalt dat voortdurend en het is juist dat de tarieven verlaagd zijn. Anderzijds hebt u voor evenveel euro nieuw geld opgehaald. Vandaag stond in De Tijd dat de belastingopbrengsten in de eerste drie maanden van het jaar met 7,5 procent gestegen zijn. Leg mij eens uit, mijnheer Tommelein, hoe dat kan. De economische groei mag dan nog 2 procent zijn, hoe kan u 7,5 procent hogere belastingopbrengsten realiseren? Dat komt omdat u de belastingdruk aan het verhogen bent, omdat u de accijnzen aan het verhogen bent.
U kent uit Nederland "het tientje van Kok", dat ging over tien cent in gulden uitgedrukt per liter benzine. We zitten vandaag ook met een tientje, maar het is geen tien eurocent, maar tien euro. Ook geen tientje van Fientje dus. In de programmawet en in Raversijde werd beslist dat er in 2007 tien euro per tankbeurt bijkomt. Dames en heren, denk elke tankbeurt aan Verhofstadt, denk aan paars want per tankbeurt legt u een briefje van tien euro in de schaal door de belastingverhoging op het vlak van accijnzen op benzine en diesel.
U verhoogt de belasting voortdurend en anderzijds zou u in principe de belastingen moeten verlagen. In plaats van de verlaging van de personenbelasting ligt hier nu een KB voor dat zegt dat de beloofde personenlastenverlaging uitgesteld wordt tot in 2006. Wat een cynisme! Wat doet u eigenlijk? U bent nu al belastingen aan het heffen aan de pomp bij de mensen en de verlaging van de personenbelasting die er ter compensatie zou moeten komen, stelt u uit tot in 2006.
De mensen voelen dat in hun portemonnee. Daarom zijn de mensen zo kwaad op u, mijnheer Tommelein. Daarom zijn de mensen vandaag zo kwaad op de VLD. Ze moeten vandaag al betalen door een verhoging van belastingen en de belastingverlaging komt pas veel later, in 2006, als ze er ooit zal komen als u aan de macht blijft. Dat is onaanvaardbaar.
Dit koninklijk besluit komt er eigenlijk op neer dat u aan 1,2 miljoen gezinnen een renteloze lening zult vragen. Het is de vraag of dat een kleine of grote renteloze lening is. Het is een heel grote renteloze lening. Het gaat hier over 1,1 miljard euro, een gigantisch bedrag, dat u onttrekt aan de gezinnen, mijnheer Tommelein. U vraagt een renteloze lening aan de gezinnen. Nochtans hebben de gezinnen absoluut recht op dat geld.
Het gaat dus per gezin over 850 euro aan belastingverlagingen die u nu niet doorvoert, terwijl de mensen aan de pomp al wel aan het betalen zijn voor een duurdere benzine. Wat een cynisme! Het is dan ook niet verwonderlijk dat de statistieken die wij voortdurend uitbrengen, worden bevestigd door de OESO en door de Europese Commissie, met name dat de belastingdruk onder uw regering voortdurend stijgt.
Dan is er nog een heel asociale component aan dit koninklijk besluit. Ook de bedrijfsvoorheffing voor een aantal vervangingsinkomens trekt u op, terwijl dat vroeger niet bestond. Nu vraagt u dat ook deze mensen — de loopbaanonderbrekers, de mensen met tijdskrediet, de mensen met ouderschapsverlof — bedrijfsvoorheffing, een renteloze lening, gaan betalen aan Verhofstadt en Co. Ik wil hiermee maar zeggen dat dit koninklijk besluit bijzonder asociaal is.
Ik wil al even repliceren op de mogelijke repliek die u zult geven. U zult zeggen dat u dit in het jaar 2001 allemaal had voorspeld. Men had namelijk toen al vastgelegd wat men ging doen in 2003, 2004, 2005 en 2006. Dat is die fameuze tabel 15, waarnaar u wellicht zult verwijzen. De minister heeft in 2001 ook het volgende gezegd. Ik zal even citeren uit het verslag van toen, mijnheer Tommelein, zodat u dat heel goed in uw oortjes kunt knopen. Ik citeer: "Zo de budgettaire toestand zulks mogelijk maakt, herhaalt de minister zijn voornemen om de diverse maatregelen zo spoedig mogelijk in de bedrijfsvoorheffingen door te rekenen zodat de loontrekkenden de belastingvoordelen in hetzelfde tempo kunnen genieten als de zelfstandigen. Die kunnen hun voorafbetalingen immers meteen aan alle in het raam van de hervorming genomen maatregelen aanpassen." De minister zei zelf dat hij het naar voren zou trekken. Vandaag moeten wij constateren dat al het geld is opgebruikt om deze lastenverlaging te doen. Nochtans heeft onze economie daar bijzonder veel nood aan. U gaat het niet doen. U gaat het pas in 2006 doorvoeren. Ondertussen zijn de mensen wel aan de pomp aan het betalen. U vult uw kassen, u vult uw tekorten op en de lastenverlaging komt pas veel later. U hebt zich laten doen. De VLD staat voor "Veel Laten Doen", maar wat hier vandaag voorligt, tart elke verbeelding.
Ik zal tot slot nog een opsomming geven van alle belastingverhogingen die u de laatste maanden door het Parlement of door de Ministerraad hebt gejaagd:
111 miljoen euro optrekking van de opcentiemen voor de verrekening van de bedrijfsvoorheffing en voorafbetalingen. Ik zal mijn bron citeren: "Algemene Toelichting van de Begroting", pagina 119. Inhouding bedrijfsvoorheffing van 11,08%. Primaire arbeidsongeschiktheid, moeder- en vaderschapsverlof, 78 miljoen euro, pagina 121 van de Algemene Toelichting. Inhouding bedrijfsvoorheffing van 10,1% op loopbaanonderbreking en 17,1% op deeltijdse formules. Daarmee haalt u 67 miljoen euro op. De uitbreiding van de niet-indexering van de uitkering voor arbeidsongevallen met 16 tot 20% arbeidsongeschiktheid tot gevolg. 24 miljoen euro haalt u daarmee op. Verhoging van de energiebijdrage, mijnheer Tommelein, 127 miljoen euro haalt u daarmee op. Taks op de effecten aan toonder, 92 miljoen euro. Ik zal even de lijst vervolledigen, zodat u zelf ziet hoe de rage taxatoire aan het toeslaan is onder uw beleid. Accijnsverhogingen, 144,8 miljoen euro. Klikfonds benzine, 119 miljoen euro. Diesel-klikfonds, 66,6 miljoen euro.
Dat is de totale lijst van 902 miljoen euro belastingverhogingen die u doorvoert. U zegt dat daar belastingverlagingen tegenover staan. U zegt dat de personenbelasting verlaagt. Vandaag gaan wij dus beslissen om de compensatie voor al die verhogingen die ik hier opsom — mensen hebben recht op een verlaging daartegenover om gelijk te blijven —met twee jaar uit te stellen, mijnheer Tommelein. De mensen hebben terecht schrik dat uitstel afstel wordt. Ik zeg het nogmaals, VLD: "Veel Laten Doen". Het is een schande dat u dit vandaag door het Parlement wil jagen.
Translated text
Mr. Speaker, Mr. Minister, colleagues, Mr. Tommelein just held a speech and there was no one in the hemisphere who was able to get the two hands together, not even his own group. I think this speaks to the situation in which Mr. Tommelein is today. He is worse than a crying in the desert, he is a crying in a ⁇ large desert. There is no one even listening to what he has to say in terms of taxes and tax pressure.
What is shown here today is symptomatic of the general malaise of the VLD and of what the VLD has not done in recent years, contrary to the promises. I was in the market of Oostende this morning, Mr. Tommelein, and there it was said that VLD actually means "Many Let Do". Indeed, this party has done a lot. She has been tough before the negotiations and today, after the negotiations, but during the negotiations she has very quickly given in to Di Rupo and the PS. For that, she will probably pay the lease on June 13.
In terms of the social status of the self-employed, we talked about a historical agreement. It had never happened that such progress would be made. Today we find that the social status of the self-employed is a kind of plow chick, the plow chick of purple: very much water and very little meat.
The same goes for the budget deficit. It is stated in your program that there should be no euro shortage. We have had a long discussion on this, including in the committee. I will immediately give you proof that there is indeed a deficit in your federal budget. Total net government debt, Mr. Tommelein, increased from late 1999 to late 2003. You need to convince me and the rest of the hemisphere how it can be that the net outstanding debt rises if there is a budget surplus every year. You will have to explain it technically. It is the best proof that for four years in a row there has indeed been a deficit in the federal government budget.
The amount is not insignificant, it is about 11 billion euros. When you came to power, the total public debt amounted to 246 billion euros. You have – don’t deny it, Mr. Daems – repaid 11 billion euros of debt. That’s because you realized deficits on the federal budget, otherwise you can’t get to these numbers. This is all stated in the explanation on budgetary control. You need to read it well. What lies ahead here is symbolic of the failure of purple and the weak position of the VLD in this government.
The average tax pressure does not decrease at all in Belgium, the average tax pressure has increased. The average tax pressure of Verhofstadt I is 46.2 percent, which is higher than the average tax pressure of Dehaene II. I quote figures from the European Commission. The government that hit the highest record was the Verhofstadt government in 2002 with 46.6 percent. Since the Second World War, there has been no government that has imposed such a high tax burden on its population. I am not going to repeat the story over and over again, but you know that in the neighboring countries in the last three years the tax pressure has since decreased significantly, except in Belgium. In the meantime, we have won the bronze medal in terms of tax pressure. Our technicians have calculated that if purple remains in power for three or four years, we get the silver and also the gold medal.
What is ahead here is a repair KB because we have put a lot of pressure on the government. We went to the State Council and said that what is present here cannot be done. There are indeed some reductions in terms of personal tax. You repeat that constantly and it is correct that the rates have been reduced. On the other hand, you have collected new money for the same amount of euro. Tax revenue increased by 7.5% in the first three months of the year. Please explain to me, Mr. Tommelein, how this can be done. If the economic growth is still 2 percent, how can you ⁇ 7.5 percent higher tax revenues? That’s because you’re raising the tax pressure, because you’re raising the excise duties.
You know from the Netherlands "the tenth of Kok", which was about ten cents in golden expressed per liter of gasoline. We also have a tenth, but it is not ten euro cents, but ten euros. Not even a dozenth of fientje. In the program law and in Raversijde it was decided that in 2007 there will be 10 euros per tank burst. Ladies and gentlemen, think of every tank shift at Verhofstadt, think of purple because per tank shift you put a ten-euro bill in the scale due to the tax increase in terms of gasoline and diesel excise duties.
You are constantly increasing the tax and on the other hand you should in principle reduce the taxes. Instead of the reduction of the personal tax, here is now a KB for which it says that the promised reduction of the personal burden is postponed until 2006. What a cynicism! What do you actually do? You are already charging taxes on the pump to the people and the reduction of the personal tax that should come in compensation, you postpone to 2006.
People feel that in their wallets. That’s why people are so angry at you, Mr. Tommelein. That’s why people are so angry at the VLD today. They already have to pay today through an increase in taxes and the tax reduction will not come until much later, in 2006, if it will ever come there if you remain in power. That is unacceptable.
This royal decree actually consists in asking for a interest-free loan from 1.2 million families. The question is whether it is a small or large interest-free loan. It is a very large interest-free loan. It is about 1.1 billion euros, a huge amount, which you take away from the families, Mr. Tommelein. You are applying for an interest-free loan to the families. However, families are absolutely entitled to that money.
Therefore, it is about 850 euros per family in tax cuts that you are not implementing now, while the people at the pump are already paying for a more expensive gasoline. What a cynicism! It is therefore not surprising that the statistics we constantly publish are confirmed by the OECD and the European Commission, in particular that the tax burden under your government is constantly increasing.
Then there is another very associative component to this royal decision. Also, the corporate advance fee for some replacement income is drawn, while that did not exist before. Now you ask that these people—the career breakers, the people with time credit, the people with parental leave—company advance fee, an interest-free loan, be paid to Verhofstadt and Co. I would like to say that this royal decision is ⁇ antisocial.
I would like to replicate for a moment on the possible replica you will give. You will say that you had predicted all this in the year 2001. They had already recorded what they were going to do in 2003, 2004, 2005 and 2006. That is the famous table 15, to which you may refer. The Minister also said in 2001 the following. I will quote from the report of that time, Mr. Tommelein, so that you can very well get it in your ears. I quote: “As long as the budgetary situation makes it possible, the Minister reiterates his intention to include the various measures as soon as possible in the corporate advantages so that the employees can enjoy the tax advantages at the same rate as the self-employed. They can immediately adjust their advance payments to all measures taken within the framework of the reform.” Today we must see that all the money has been spent to make this burden reduction. However, our economy is in particular in need of this. You will not do it. It will not be implemented until 2006. In the meantime, people are paying for the pump. You fill your greenhouses, you fill your shortages and the burden reduction comes only much later. You have let yourself do. The VLD stands for "Many Let Do", but what stands out here today, tires any imagination.
Finally, I will give you a list of all the tax increases you have pursued in recent months by the Parliament or the Council of Ministers:
111 million euros of the opt-outs for the settlement of the company advance fee and advance payments. I will cite my source: "General Explanation of the Budget", page 119. Retention of corporate advance tax of 11,08%. Primary disability, maternity and paternity leave, 78 million euros, page 121 of the General Explanation. Retention corporate advance fee of 10.1% on career break and 17.1% on part-time formulas. This will raise 67 million euros. The extension of the non-indexation of the benefit for occupational accidents to result in 16 to 20% disability. 24 million euros will be raised. Increasing the energy contribution, Mr Tommelein, 127 million euros will be raised by you. Tax on the effects of tounder, 92 million euros. I will complete the list for a moment so that you can see for yourself how the rage taxation is hitting under your policy. Increases in excise taxes, 144.8 million euros. Click fund gasoline, 119 million euros. Diesel click fund, 66.6 million euros.
That is the total list of 902 million euros of tax increases you are passing through. You say that there are tax cuts. You say the personal tax will be reduced. So today we are going to decide to postpone the compensation for all those increases I list here—people are entitled to a reduction against it in order to remain the same—by two years, Mr. Tommelein. People are rightly afraid that the delay will be delayed. I say it again, VLD: “Many Let Do.” It is a shame that you want to hunt this through Parliament today.
#9
Official text
Mijnheer de voorzitter, ik wil even repliceren op de heer Bogaert.
Mijnheer Bogaert, u blijft volhouden dat de belastingdruk in België is gedaald. U hebt waarschijnlijk wel gemerkt dat ik het gehad heb over belastingdruk op arbeid. Ik heb in de Kamer reeds duidelijk gezegd dat u de mensen daarmee tracht te bedriegen. U gebruikt macro- economische gegevens. U gebruikt een verhouding tussen het bruto binnenlands product en de fiscale inkomsten hoewel u perfect weet dat u cijfers hanteert van de inkomsten van het jaar 2001-2001 die het gevolg waren van een sterke economische groei in 2000.
Mijnheer Bogaert, u wil de mensen nog altijd een rad voor de ogen draaien. Ik noteer dat CD&V bepaalde keuzes maakt. CD&V zal de personenbelasting op dezelfde manier verlagen zoals de VLD heeft gedaan, zal de accijnzen verlagen, zal de effecten aan toonder afschaffen en zal veel meer geld uitgeven. Mijnheer Bogaert, als ik uw redenering volg, betekent dat een begrotingstekort dat groter zal zijn dan dat van Duitsland, Frankrijk en Nederland samen.
Translated text
Mr. Speaker, I would like to reply to Mr. Bogert.
Mr Bogert, you continue to insist that the tax burden in Belgium has decreased. You may have noticed that I was talking about tax pressure on labor. I have already stated clearly in the Chamber that you are trying to deceive people with this. You use macro-economic data. You use a ratio between gross domestic product and tax revenues even though you know perfectly that you are handling figures of revenues from 2001-2001 that were the result of strong economic growth in 2000.
Mr. Bogert, you still want to turn the people a wheel in front of the eyes. I note that CD&V makes certain choices. CD&V will reduce the personal tax in the same way as the VLD has done, will lower the excise duties, will abolish the effects of tounder and will spend much more money. Mr. Bogaert, if I follow your reasoning, it means that a budget deficit will be greater than that of Germany, France and the Netherlands combined.
#10
Official text
Mijnheer de voorzitter, ik verwijs naar mijn verslag, maar met twee kleine opmerkingen. Ten eerste, het gaat over burgerlijke beslagen, dus de strafrechtelijke vallen er buiten. Ten tweede, het ontwerp werd, na een kleine technische taalcorrectie, unaniem aangenomen door de commissie, zonder enige amendering.
Translated text
I refer to my report, but with two small comments. First, it is about civil seizures, so the criminal law falls outside of it. Second, after a small technical language correction, the draft was unanimously adopted by the committee, without any amendment.