Add new files for thesis
- Author
- Maarten Vangeneugden
- Date
- Aug. 1, 2018, 2:31 p.m.
- Hash
- 449c0cd5e4ab16a9ba0f1f57f85814189daa8144
- Parent
- 0db8147a02b1e7c8ae0919bb7032a295d62d9bd8
- Modified files
- docs/thesis/courses.joeni.org
- docs/thesis/curriculum.joeni.org
- docs/thesis/dankwoord.org
- docs/thesis/examens.org
- docs/thesis/inplannen.org
- docs/thesis/instellingen.joeni.org
- docs/thesis/lokaalreservaties.org
- docs/thesis/lokalen.joeni.org
- docs/thesis/mededelingen.joeni.org
- docs/thesis/rooster.joeni.org
- docs/thesis/sources.bib
- docs/thesis/uurrooster.org
- docs/thesis/uurroosters.org
- docs/thesis/verbeteringspunten_joeni.org
docs/thesis/courses.joeni.org ¶
54 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
Centraal aan het digitale platform voor universiteitsstudenten zijn natuurlijk |
+ |
2 |
de vakken die ze volgen. Voor elk vak is er dan ook een afzonderlijke pagina |
+ |
3 |
beschikbaar. |
+ |
4 |
|
+ |
5 |
Dit begint op de hoofdpagina. Hierop zijn links aangebracht naar alle vakken die |
+ |
6 |
in het curriculum van een student zit. |
+ |
7 |
|
+ |
8 |
Op de pagina van elk vak is de voornaamste functionaliteit van Blackboard |
+ |
9 |
geïntegreerd: |
+ |
10 |
- Aankondigingen/Announcements |
+ |
11 |
- Opdrachten/Assignments |
+ |
12 |
- Cursusmateriaal/Course material |
+ |
13 |
Er is natuurlijk een verschil tussen hoe elk vak zichzelf inricht, maar |
+ |
14 |
doorlopend worden deze onderdelen haast altijd gebruikt voor hun gelijknamige |
+ |
15 |
doel. |
+ |
16 |
|
+ |
17 |
*** Beheer |
+ |
18 |
De docenten van elk vak hebben op deze pagina's een extra knop, waarmee ze hun |
+ |
19 |
pagina kunnen beheren. |
+ |
20 |
|
+ |
21 |
De volgende acties zijn mogelijk voor beheerders: |
+ |
22 |
- Toevoegen van nieuwe items |
+ |
23 |
- Bewerken van bestaande items |
+ |
24 |
- Items verwijderen |
+ |
25 |
|
+ |
26 |
Een item toevoegen kan weliswaar maar 1 keer per aanpassing. Dit is een kleine |
+ |
27 |
beperking die wordt opgelegd omdat Joeni geen JavaScript gebruikt; hierdoor |
+ |
28 |
vereist Django dat op voorhand wordt aangegeven hoeveel "blanco" items moeten |
+ |
29 |
worden getoond aan de gebruiker. Vermoedelijk zal een beheerder maar 1 |
+ |
30 |
toevoeging per keer willen uitvoeren, dus is dat ook hiernaar ingesteld. |
+ |
31 |
|
+ |
32 |
Voor opdrachten kan worden aangegeven of het een "digitale taak" betreft. In |
+ |
33 |
zo'n geval krijgen de studenten de mogelijkheid om bij die opdracht een bestand |
+ |
34 |
te uploaden. Hierbij kan dan ook een nota bijgevoegd worden. Er kan natuurlijk |
+ |
35 |
ook een deadline geplaatst worden op elke opdracht. |
+ |
36 |
|
+ |
37 |
Bij het opslaan wordt bij een geslaagde aanpassing teruggekeerd naar de pagina |
+ |
38 |
van de cursus, zodat de beheerder direct zijn/haar aanpassing kan controleren. |
+ |
39 |
Indien er iets mis is, wordt dezelfde pagina ingeladen, en worden er fouten bij |
+ |
40 |
de invalide velden geplaatst, zodat die kunnen worden opgelost. |
+ |
41 |
|
+ |
42 |
**** Studentenlijst |
+ |
43 |
Elk vak heeft een lijstje van studenten dat steeds geraadpleegd kan worden door |
+ |
44 |
de begeleiders. Op dit lijstje kunnen ook steeds de punten aangepast worden van |
+ |
45 |
de studeten, alsook de beslissing die voor dat punt genomen werd. |
+ |
46 |
|
+ |
47 |
Er is hier geen externe controle op. Alhoewel er wel geregistreerd kan worden |
+ |
48 |
wie een bepaalde aanpassing doorvoert, zullen begeleiders vermoedelijk hier geen |
+ |
49 |
misbruik van maken; op straffe van valsheid in geschrifte, kan dit tot vijf jaar |
+ |
50 |
gevangenisstraf leiden, en geldboetes tot |
+ |
51 |
€100.000.@@latex:\cite{strafwetboek-valsheid-informatica}@@ |
+ |
52 |
|
+ |
53 |
Het is natuurlijk wel mogelijk om een dergelijke restrictie later toe te voegen. |
+ |
54 |
docs/thesis/curriculum.joeni.org ¶
63 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
In het Studentendossier zijn er een hoop verschillende mogelijkheden om zaken |
+ |
2 |
gerelateerd aan het curriculum te raadplegen: |
+ |
3 |
- Mijn studievoortgang -> Examencijfers |
+ |
4 |
- Mijn studietraject -> Loopbaan |
+ |
5 |
- Mijn studietraject -> Opleidingsonderdelen |
+ |
6 |
- Mijn studietraject -> Studiecontract |
+ |
7 |
De functionaliteit van al deze vier (!) pagina's is in Joeni gecombineerd en |
+ |
8 |
verwerkt tot één enkele pagina: Curricula. |
+ |
9 |
|
+ |
10 |
Op deze pagina wordt alle mogelijk gewenste informatie aangeboden aan de |
+ |
11 |
student, en dit voor elk academiejaar apart: |
+ |
12 |
- Of het curriculum al dan niet is goedgekeurd |
+ |
13 |
- Welke vakken in het curriculum zijn opgenomen |
+ |
14 |
- Een al dan niet behaalde score (zowel 1^ste als 2^de zit) |
+ |
15 |
- In welke periode van het academiejaar het vak valt (jaarvak, 1^ste semester, |
+ |
16 |
...) |
+ |
17 |
- Het aantal studiepunten dat een vak in beslag neemt |
+ |
18 |
- De genomen beslissing voor slagen op een vak |
+ |
19 |
|
+ |
20 |
De vakken zelf kunnen aangeklikt worden, en linken dan door naar de |
+ |
21 |
desbetreffede pagina in Vakken. Dit kan echter ook doorgelinkt worden naar de |
+ |
22 |
studiegids als dat praktischer is. |
+ |
23 |
|
+ |
24 |
De vakken dragen de kleur die de docenten aan het vak gegeven hebben. Het ziet |
+ |
25 |
er moderner en minder monotoon uit dan alles in felblauwe hyperlinks te laten staan. |
+ |
26 |
|
+ |
27 |
*** Afdrukken |
+ |
28 |
Aan het afdrukken van curricula is extra aandacht gegeven, omdat dit |
+ |
29 |
waarschijnlijk vaker gebeurt dan gebruikelijk met andere pagina's in Joeni. |
+ |
30 |
|
+ |
31 |
In plaats van aparte code te schrijven om een PDF te genereren van de pagina, is |
+ |
32 |
al deze complexiteit omzeild door gebruik te maken van zogenaamde |
+ |
33 |
[[https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/Media_Queries/Using_media_queries][CSS media queries]]. Deze maken het mogelijk om een webpagina een andere opmaak te |
+ |
34 |
geven als het dient om af te drukken, dan als het dient voor weergave in de |
+ |
35 |
browser. |
+ |
36 |
|
+ |
37 |
Als een student het curriculum wilt afdrukken, dan worden onnodige elementen |
+ |
38 |
(waarvan de menubalk het opvallendste is) weggefilterd uit het resultaat. Dit |
+ |
39 |
laat genoeg ruimte over om alle curricula proper en leesbaar op de afdruk te |
+ |
40 |
laten komen. |
+ |
41 |
|
+ |
42 |
Een bijkomend voordeel is dat Firefox en Chromium[fn:other-browsers] toelaten om |
+ |
43 |
deze afdruk te exporteren als een gewoon PDF-bestand. En zo is al die |
+ |
44 |
functionaliteit uiteindelijk ook vervat in Joeni, tegen een fractie van de |
+ |
45 |
benodigde complexiteit; er is namelijk enkel gebruik gemaakt van /ingebouwde |
+ |
46 |
browserfunctionaliteit/. |
+ |
47 |
|
+ |
48 |
[fn:other-browsers] Het is niet zeker of andere browsers deze functionaliteit |
+ |
49 |
ook hebben, maar Firefox en Chromium (en al hun afgeleiden) bij elkaar hebben al |
+ |
50 |
een groot deel van het aantal studenten. Andere veelgebruikte browsers zoals |
+ |
51 |
Safari, Opera, ... kunnen ook gewoon webpagina's afdrukken. |
+ |
52 |
|
+ |
53 |
*** Curriculum aanpassen |
+ |
54 |
Het veranderen van het curriculum in het jaar gebeurt op dit moment door het |
+ |
55 |
invullen van een formulier, dat dan bij het studentensecretariaat moet worden |
+ |
56 |
ingediend. Alhoewel ook dit proces technisch gezien geautomatiseerd kan worden, |
+ |
57 |
is ook op Joeni gewoon een link te vinden naar een af te drukken PDF-bestand |
+ |
58 |
voor een curriculumwijziging. Reden hiervoor is dat het indienen van nieuwe |
+ |
59 |
curricula op zich nog geen feature is die Joeni bezit, focussen op aanpassen |
+ |
60 |
leek dan ook voorbarig. Daarbij komt dat het aanpassen van curricula steeds via |
+ |
61 |
de examencommissie moeten passeren voor controle, en naar dat proces is geen |
+ |
62 |
onderzoek gedaan. In dat licht werd de oude procedure behouden. |
+ |
63 |
docs/thesis/dankwoord.org ¶
32 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
indirect hulp hebben verschaft aan het mogelijk maken van dit werk. Ik vind het |
+ |
2 |
bijzonder belangrijk om deze mensen hiervoor te bedanken, en ze te vermelden in |
+ |
3 |
het werk waar ze allemaal ook deel van uitmaken. |
+ |
4 |
|
+ |
5 |
- Jonathan Driessen :: Mijn levenspartner en inspiratie voor de naam van dit |
+ |
6 |
project. Hij heeft Joeni ook getest en waardevolle feedback voorzien voor |
+ |
7 |
de layout van het uurrooster. |
+ |
8 |
- prof. dr. Wim Lamotte :: Mijn promotor. Deze bachelorproef was een |
+ |
9 |
persoonlijk gekozen onderwerp, en hij heeft hierop snel geantwoord met een |
+ |
10 |
betuiging van interesse. Ook heeft hij me op weg geholpen met het in |
+ |
11 |
contact brengen van personen die informatie konden verschaffen tijdens het |
+ |
12 |
onderzoek. |
+ |
13 |
- ir. Bruno Janssen :: |
+ |
14 |
- Ines Boonen :: Contactpersoon voor de lokaalreservaties, die mij heeft |
+ |
15 |
geholpen met een beeld te krijgen van hoe lokalen op de |
+ |
16 |
universiteit ingepland worden. |
+ |
17 |
- |
+ |
18 |
- Hilde Cleeren :: Net als Ines werkzaam voor de lokaalreservaties. Zij had ook |
+ |
19 |
al problemen aangekaart omtrent de software, en heeft mij |
+ |
20 |
voorzien van een zelfgemaakte presentatie over dat probleem. |
+ |
21 |
- Joris Herbots BSc :: Heeft Joeni getest en ... |
+ |
22 |
- Mannu Lambrichts BSc :: Heeft Joeni getest ... |
+ |
23 |
- Jorrit Gerets :: Heeft Joeni getest ... |
+ |
24 |
- Niels Vangeneugden :: Joeni getest ... |
+ |
25 |
|
+ |
26 |
Een speciaal dankwoord gaat ook uit naar de auteurs van de gebruikte software |
+ |
27 |
(@@latex:\LaTeX@@, Django/Python, het GNU-project, ...). Net zoals in de fysica |
+ |
28 |
bouwen we in de informatica verder |
+ |
29 |
/on the shoulders of giants/[fn::Referentie naar een gelijknamig boek van Stephen Hawking]. |
+ |
30 |
Het belang van het vrij delen van software, algoritmes en ideeën is van |
+ |
31 |
onschatbare waarde voor de (technologische) vooruitgang van de mensheid. |
+ |
32 |
docs/thesis/examens.org ¶
0 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
docs/thesis/inplannen.org ¶
32 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
Naast het reserveren van lokalen, is er ook het werk van inplannen van de uren |
+ |
2 |
van de vakken zelf. |
+ |
3 |
|
+ |
4 |
De manieren verschillen voornamelijk per faculteit. Het volledige verslag is te vinden in |
+ |
5 |
[[APPENDIX A - ...]]. |
+ |
6 |
|
+ |
7 |
De manier van inplannen verschilt bij de richting Informatica enigzins van die |
+ |
8 |
van de andere richtingen binnen de faculteit Wetenschappen: Vanaf het derde |
+ |
9 |
bachelorjaar worden er enkel nog hoorcolleges meer ingepland. |
+ |
10 |
|
+ |
11 |
De oorzaak hiervan is het grote aantal specialisaties die de masteropleiding |
+ |
12 |
heeft. (De andere richtingen hebben enkel een bachelorgedeelte) Voor deze vakken |
+ |
13 |
meer dan enkel de hoorcolleges inplannen is onmogelijk, omdat anders er |
+ |
14 |
overlappingen onstaan binnen modeltrajecten. |
+ |
15 |
|
+ |
16 |
*** Professoren |
+ |
17 |
De agenda's van de professoren worden naar voren geschoven als het primaire probleem tijdens |
+ |
18 |
het opstellen van een planning: Ze zijn druk bezet, en hun afspraken zijn |
+ |
19 |
moeilijk te verplaatsen.\\ |
+ |
20 |
Om hieraan tegemoet te komen, wordt vaak de planning van het vorige jaar als een |
+ |
21 |
sjabloon genomen. Meestal komt de planning nog voldoende overeen met de vorige |
+ |
22 |
versie (zeker als er geen modeltrajectwijzigingen plaatsvonden). |
+ |
23 |
|
+ |
24 |
*** Sjablonen |
+ |
25 |
Om het inplannen zo makkelijk mogelijk te laten verlopen, wordt er steeds |
+ |
26 |
vertrokken van de planning van het vorige academiejaar als sjabloon. |
+ |
27 |
Als er geen veranderingen zijn, dan worden er geen wijzigingen aangebracht. |
+ |
28 |
|
+ |
29 |
Indien er toch aanpassingen moeten gebeuren, dan wordt er een voorstel |
+ |
30 |
uitgewerkt voor alle wijzigingen, dat dan wordt verstuurd naar alle mensen die |
+ |
31 |
hier invloed van zullen ondervinden. |
+ |
32 |
docs/thesis/instellingen.joeni.org ¶
33 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
Studenten kunnen steeds hun eigen instellingen aanpassen. Op dit moment is dat |
+ |
2 |
enkel mogelijk voor een select aantal velden, maar er is geen reden waarom dit |
+ |
3 |
niet voor andere velden kan[fn:not-immutables]. Voor zaken zoals |
+ |
4 |
burgelijke staat, nationaliteit, ... is het gemakkelijker als studenten zelf de gegevens zo snel |
+ |
5 |
mogelijk kunnen aanpassen, in plaats van dit via het secretariaat te moeten |
+ |
6 |
laten passeren. Zelfs voor meer triviale aanpassingen zoals een adres- of |
+ |
7 |
telefoonnummerwijziging wordt er per e-mail een aanvraag verstuurd naar het |
+ |
8 |
studentensecretariaat, alhoewel er hiervoor zelfs nog minder reden toe is. |
+ |
9 |
|
+ |
10 |
*** Structurele controle |
+ |
11 |
Bepaalde gegevens worden gecontroleerd op hun structuur; cijfers moeten steeds |
+ |
12 |
cijfers zijn, een naam is altijd verplicht (dus een leeg veld wordt niet |
+ |
13 |
geaccepteerd) en bankrekeningen moeten in een geldig IBAN-formaat zijn. Indien |
+ |
14 |
er een fout gevonden wordt, dan wordt dat ook aan de student duidelijk gemaakt |
+ |
15 |
met een tekstwaarschuwing. |
+ |
16 |
|
+ |
17 |
[fn:not-immutables] Velden zoals het rijksregisternummer, geboorteplaats en -datum liggen natuurlijk |
+ |
18 |
levenslang vast en kunnen dus niet aangepast worden. |
+ |
19 |
|
+ |
20 |
** Formulieren |
+ |
21 |
Op deze pagina worden alle formulieren verzameld die studenten nodig kunnen |
+ |
22 |
hebben. op Std. zijn al deze pagina's nogal versnipperd. Op al deze pagina's |
+ |
23 |
kunnen formulieren gevonden worden: |
+ |
24 |
- Onderwijsevaluatie |
+ |
25 |
- Studentensecretariaat -> Formulieren/attesten/overeenkomsten |
+ |
26 |
- Studiebegeleiding -> Formulieren |
+ |
27 |
- Studentenvoorzieningen -> Formulieren |
+ |
28 |
Bij Joeni worden al deze pagina's gebundeld op één overzichtelijke pagina. De |
+ |
29 |
onderlinge opdeling bestaat nog wel, maar gebeurt nu door een ~~<h1 |
+ |
30 |
/>~~-element, wat er verzorgder en coherenter uitziet dan vier verschillende |
+ |
31 |
pagina's die op zich hetzelfde doen. Linken naar deze verschillende onderdelen |
+ |
32 |
is ook mogelijk door bv. #Studiebegeleiding achter de URL van de pagina te zetten. |
+ |
33 |
docs/thesis/lokaalreservaties.org ¶
85 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
Het inplannen van de lokalen op de UHasselt is een complexe opdracht. In het |
+ |
2 |
onderzoek is naar voren gekomen dat deze opdracht onnodig ingewikkelder wordt |
+ |
3 |
gemaakt. |
+ |
4 |
|
+ |
5 |
*** De huidige software |
+ |
6 |
Het huidige programma blijkt een overblijfsel te zijn van de Economische |
+ |
7 |
Hogeschool. Sindsdien zijn er geen aanpassingen meer gebeurd, en volgens het |
+ |
8 |
personeel dat ermee werkt, is dat zeer merkbaar. |
+ |
9 |
|
+ |
10 |
De broncode is volgens <PERSOON> geschreven in Delphi, maar ik heb twijfels |
+ |
11 |
hierbij, want dit strookt niet direct met het feit dat dit programma nog van de |
+ |
12 |
EHL komt.[fn:chronology] Ik vermoed dat Turbo Pascal gebruikt werd, dit zou dan |
+ |
13 |
ook verklaren waarom de software op een aparte computer draait. |
+ |
14 |
|
+ |
15 |
[fn:chronology] De Economische Hogeschool ging op in het Limburgs Universitair |
+ |
16 |
Centrum eind jaren 80, maar Delphi kwam pas uit in 1995. Misschien zijn er later |
+ |
17 |
nog wijzigingen gebeurd, maar dat is niet zeker. |
+ |
18 |
|
+ |
19 |
Het programma vereist ook dat het op een aparte computer wordt gedraaid. Ook dit |
+ |
20 |
sterkt het vermoeden dat het programma in Turbo Pascal geschreven werd, daar |
+ |
21 |
deze wel werkt op MS-DOS. |
+ |
22 |
|
+ |
23 |
Een ander groot probleem is dat het programma gewoon te traag is. Bij te veel |
+ |
24 |
aanpassingen wordt het onwerkbaar traag, en regelmatig crasht het gewoon. |
+ |
25 |
|
+ |
26 |
Daarbovenop is de functionaliteit behoorlijk beperkt; alhoewel het wel mogelijk |
+ |
27 |
is om rekenbladen of foto's uit het programma op te vragen, is simpele tekst |
+ |
28 |
niet mogelijk. |
+ |
29 |
|
+ |
30 |
**** Toekomst van het programma |
+ |
31 |
Ik vermoed dat de huidige software niet meer bruikbaar is; alhoewel een |
+ |
32 |
programma onderhouden vaak een betere keuze is dan het volledig opnieuw |
+ |
33 |
schrijven, is het probleem dat dat onderhoud /al twintig jaar uitgesteld is/. |
+ |
34 |
Voor de gebruikte programmeertaal ervaren programmeurs vinden is op zich al een |
+ |
35 |
opdracht, en het integreert nu al niet meer met recente besturingssystemen. Mijn |
+ |
36 |
inziens lijkt het beter dat er wordt uitgekeken naar een andere oplossing. Deze |
+ |
37 |
opmerking is strijdig met die van de gebruikers van het programma zelf; zij |
+ |
38 |
hebben de wens geuit dat het programma toch wordt gerepareerd, voornamelijk |
+ |
39 |
omdat ze dit programma kennen. Misschien dat begeleiding met een nieuw programma |
+ |
40 |
de overgang naar een eventuele vervanging draagelijker kan maken. |
+ |
41 |
|
+ |
42 |
**** Alternatieven |
+ |
43 |
Dit probleem is niet nieuw; er is al door het personeel zelf gezocht naar |
+ |
44 |
mogelijke alternatieve software. Twee voorstellen kwamen prominent naar boven. |
+ |
45 |
|
+ |
46 |
Het eerste voorstel is *Porto*, met de Universidade do Porto als toepasselijke |
+ |
47 |
origine. Dit werd zelfs proactief aangevoerd door de ontwikkelaars zelf, |
+ |
48 |
inclusief een bijbehorend onderhoudscontract voor twee jaar. De prijs bedroeg |
+ |
49 |
echter €10000, en dat was te duur. |
+ |
50 |
|
+ |
51 |
Het tweede is een combinatie van twee gekoppelde systemen, *Syllabus + |
+ |
52 |
Enterprise/Classic*. In tegenstelling tot Porto wordt dit programma al gebruikt |
+ |
53 |
op Belgische bodem door de UCLL en KUL. Het bezit veel van de benodigde |
+ |
54 |
functies, maar de werking viel niet in goede aarde, alhoewel het personeel zelf |
+ |
55 |
vermoedt dat dit een kwestie van smaak is. |
+ |
56 |
|
+ |
57 |
*** Onthouden |
+ |
58 |
Een ander groot probleem met lokalen inplannen is dat veel informatie uit het |
+ |
59 |
hoofd onthouden moet worden. Dit is dan info zoals het aantal zitplaatsen in |
+ |
60 |
lokalen, de software die op de computers geïnstalleerd staat, ... Deze info kan |
+ |
61 |
gemakkelijk met de computer onthouden worden, maar dit gebeurd gewoon niet. Dit |
+ |
62 |
geeft dan ook grote problemen als een personeelslid ziek wordt en tijdelijk |
+ |
63 |
wegvalt; eventuele vervanging heeft simpelweg geen toegang tot belangrijke info. |
+ |
64 |
|
+ |
65 |
*** Manuele processen |
+ |
66 |
Veel zaken die praktisch gezien makkelijk geautomatiseerd kunnen worden, |
+ |
67 |
vereisen nog steeds veel menselijke interventie. Een externe reservering loopt |
+ |
68 |
via de Dienst Communicatie, waarbij vooral e-mails gebruikt worden om te |
+ |
69 |
communiceren met andere personeelsleden. Een gelijkaardig proces geldt voor |
+ |
70 |
wijzigingen van de docenten uit; zij contacteren het personeel rechtstreeks, |
+ |
71 |
maar ook via e-mail. |
+ |
72 |
|
+ |
73 |
Deze processen zijn voor verbetering vatbaar, en voorstellen worden aangevoerd |
+ |
74 |
in <DEEL III - NOG INVULLEN>. |
+ |
75 |
|
+ |
76 |
*** In het kort |
+ |
77 |
|
+ |
78 |
Het is duidelijk dat de manier van hoe lokalen gereserveerd worden toe is aan |
+ |
79 |
een grondige verbetering. Niet alleen is de ruggengraat van het proces toe aan |
+ |
80 |
een vervanging (of op z'n minst een grondige revisie), er moet gewerkt worden |
+ |
81 |
aan manieren om tijdrovend werk om te zetten in geautomatiseerde processen, om |
+ |
82 |
de kostbare tijd van het personeel effectiever in te zetten. |
+ |
83 |
|
+ |
84 |
Het volledige rapport is te vinden in [[AppendixA][Appendix A]]. |
+ |
85 |
docs/thesis/lokalen.joeni.org ¶
34 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
De lokalen op de UHasselt zijn schaars, en voor studerende studenten is het dan |
+ |
2 |
handig dat ze in 1 oogopslag weten waar ze terecht kunnen om een tijdje te |
+ |
3 |
werken. Op deze pagina is dat mogelijk. |
+ |
4 |
|
+ |
5 |
Dit is een nieuwe pagina, waarvan een geen gelijkaardige bestaat in Std. of op |
+ |
6 |
een andere plek. Op dit moment wordt dit wat "opgelost" door een PDF online te |
+ |
7 |
publiceren onder "Mededelingen van dienst onderwijs", waarin studieruimte |
+ |
8 |
voorzien wordt. Maar dit is maar een tijdelijke oplossing, en de aangereikte |
+ |
9 |
informatie kan ook steeds wijzigen. |
+ |
10 |
|
+ |
11 |
In Joeni worden op deze pagina's links voorzien naar alle lokalen die |
+ |
12 |
toegankelijk zijn voor modaalstudenten (dus geen kantoren van personeel of |
+ |
13 |
vakgroepen). Op die pagina's wordt dan informatie gegeven over bepaalde |
+ |
14 |
eigenschappen die voor de student van belang kunnen zijn: |
+ |
15 |
- Aantal zitplaatsen |
+ |
16 |
- Het soort lokaal (bv. laboratorium, auditorium, computerlokaal, ...) |
+ |
17 |
- Toegankelijk voor rolstoelgebruikers |
+ |
18 |
- Hoeveel computers er aanwezig zijn |
+ |
19 |
- Of een projector aanwezig is |
+ |
20 |
- Of het gereserveerd kan worden |
+ |
21 |
Daarnaast worden ook de reservaties van dat lokaal voor de huidige dag |
+ |
22 |
weergegeven. Zo weten studenten ook hoelang ze in dit lokaal kunnen verblijven. |
+ |
23 |
|
+ |
24 |
Op de hoofdpagina voor lokalen wordt bovenaan de pagina ook direct alle lokalen |
+ |
25 |
opgelijst die vrij zijn voor de rest van de dag, alsook de lokalen die vrij zijn |
+ |
26 |
voor de komende 2 uur. Dat zou een degelijke tijdspanne moeten zijn om wat |
+ |
27 |
geconcentreerd studiewerk te verzetten.\\ |
+ |
28 |
Het belang van deze feature kwam naar voren uit het onderzoek. Daaruit bleek dat |
+ |
29 |
de UHasselt een tekort heeft aan lokalen, en dat er door het personeel zelf |
+ |
30 |
geprobeerd wordt om lokalen dagelijks zo in te plannen dat bepaalde lokalen de |
+ |
31 |
hele dag bezet zijn, en anderen de hele dag bezet. Maar die informatie kan niet |
+ |
32 |
doorsijpelen naar de studenten als die hiervan niet op de hoogte gebracht kunnen |
+ |
33 |
worden. Met Joeni zou dat dus verleden tijd kunnen worden. |
+ |
34 |
docs/thesis/mededelingen.joeni.org ¶
15 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
Er zijn enkele diensten op de universiteit die moeten communiceren met de |
+ |
2 |
studenten. Maar op dit moment zijn de manieren waarop dat gebruikt nogal |
+ |
3 |
veelzijdig: |
+ |
4 |
- Soms wordt e-mail aangereikt, zeker voor tijdelijke informatie (bv. de |
+ |
5 |
campusshop sluit voor twee weken). |
+ |
6 |
- Via studentendossier: Besluiten van de examencommissie |
+ |
7 |
- Onderwijsevaluaties |
+ |
8 |
- Via studentendossier: Mededelingen dienst onderwijs |
+ |
9 |
|
+ |
10 |
In Joeni wordt gepoogd om alle mededelingen te combineren op een enkele pagina, |
+ |
11 |
waar dat alles dan gemakkelijk gebundeld kan worden. Deze pagina heet: het |
+ |
12 |
Prikbord (of in het Engels: Bulletin board). |
+ |
13 |
|
+ |
14 |
Op het Prikbord kunnen alle diensten informatie uitsturen |
+ |
15 |
docs/thesis/rooster.joeni.org ¶
87 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
Het rooster tracht de problemen van [[Uurroosters][de drie bestaande uurroosters]] weg te werken, |
+ |
2 |
door ze te integreren in één enkele pagina. |
+ |
3 |
|
+ |
4 |
Wanneer de gebruiker de pagina opent, wordt de huidige week direct |
+ |
5 |
weergegeven.[fn:weekends] De verschillende vakken worden weergegeven, vergezeld |
+ |
6 |
van de docent, de locatie, tijdstip en het onderwerp van het evenement |
+ |
7 |
(bv. hoorcollege). |
+ |
8 |
|
+ |
9 |
[fn:weekends] Als de student het rooster bekijkt tijdens het weekend, wordt de |
+ |
10 |
planning voor de volgende week weergegeven. |
+ |
11 |
|
+ |
12 |
Het volledige uurrooster wordt op de achtergrond in de server gegenereerd, en |
+ |
13 |
_vereist dus geen JavaScript_. Het resultaat wordt weergegeven in een gewone |
+ |
14 |
HTML-tabel. |
+ |
15 |
|
+ |
16 |
Elke rij stelt een kwartier voor. Dit is nodig, omdat een beperking in de |
+ |
17 |
databank vereist dat evenementen starten en eindigen op kwartieren. Evenementen |
+ |
18 |
spannen over meerdere rijen middels het ~~rowspan~~-attribuut. |
+ |
19 |
** TODO Schrijf over waarom kwartieren |
+ |
20 |
|
+ |
21 |
*** Conflicten |
+ |
22 |
Het kan gebeuren dat er verschillende evenementen overlappen. Dit wordt |
+ |
23 |
aangemerkt als een /conflict/. Conflicten worden in felrood en vette tekst |
+ |
24 |
weergegeven in de tabel, zodat het zeker opvalt. Om mensen met een zwak vermogen |
+ |
25 |
om kleuren te zien worden tegemoet gekomen met een gestreepte rand. |
+ |
26 |
|
+ |
27 |
Conflicten worden direct onder de tabel opgelijst, waardoor de student zelf kan |
+ |
28 |
zien welke evenementen overlappen. De redenering hiervoor is dat het |
+ |
29 |
overlappende evenementen in de tabel weergeven veel problemen oplevert; omdat er |
+ |
30 |
maar 1 element kan staan op elke rij- en kolomindex, zou het overlappende |
+ |
31 |
evenement foutief geplaatst worden (bijvoorbeeld op de volgende dag). Een |
+ |
32 |
alternatief is om ze toch langs elkaar te zetten, maar dit zou complexere code |
+ |
33 |
vereisen, en het risico bestaat dat de vakjes te dun worden om goed leesbaar te |
+ |
34 |
zijn. Uiteindelijk zijn overlappingen ook belangrijke problemen voor de student, |
+ |
35 |
dus mogen die ook fel opvallen. |
+ |
36 |
|
+ |
37 |
*** Aanpassingen |
+ |
38 |
Als er een recente aanpassing is gebeurd, dan wordt dat duidelijk aangegeven in |
+ |
39 |
de tabel: |
+ |
40 |
- Geen aanpassing :: Het vakje wordt normaal gekleurd, zonder speciale opmaak. |
+ |
41 |
- Nieuw evenement :: Het vakje is wit gekleurd, met een zwart gestreepte rand. |
+ |
42 |
Dit blijft enkele dagen zo staan. |
+ |
43 |
- Evenement verplaatst :: Als er een verplaatsing is gedaan van een al bestaand |
+ |
44 |
evenement (bv. een ander lokaal, of een ander tijdstip), dan wordt de |
+ |
45 |
achtergrond felgeel, met een gestippelde rode rand. Dit is expres zo |
+ |
46 |
opvallend gemaakt omwille van het belang dat dit zo goed mogelijk opvalt; |
+ |
47 |
anders kunnen studenten hun colleges missen, of aan het foute lokaal |
+ |
48 |
aankomen. |
+ |
49 |
|
+ |
50 |
*** iCal |
+ |
51 |
Voor studenten die liever een eigen programma gebruiken om hun agenda te |
+ |
52 |
beheren, wordt een .ics-bestand in iCal-formaat aangeboden. Dit bestand wordt |
+ |
53 |
bij elke aanvraag gegenereerd (of uit de cache opgevraagd), zodat altijd de |
+ |
54 |
meest actuele planning beschikbaar is. De links kunnen ook onderling met |
+ |
55 |
vrienden gedeeld worden. |
+ |
56 |
|
+ |
57 |
In tegenstelling tot de iCal-bestanden die de UHasselt beschikbaar stelt, zijn |
+ |
58 |
dit _gepersonaliseerde_ bestanden, en niet die van modeltrajecten. Daarnaast |
+ |
59 |
wordt gebruik gemaakt van de juiste velden (zoals het lokaal in het |
+ |
60 |
"location"-veld) om informatie in op te slaan. |
+ |
61 |
*** Andere weken |
+ |
62 |
Er zijn knoppen voorzien om naar andere weken te zoeken. Er wordt weliswaar |
+ |
63 |
steeds aangegeven welke dagen in de week vallen, niet welk "weeknummer" nu |
+ |
64 |
bekeken wordt. |
+ |
65 |
*** URL's |
+ |
66 |
<TODO ALGEMEEN PRATEN OVER URLS> |
+ |
67 |
De URL's die voortkomen uit het rooster zijn makkelijk te manipuleren. Een |
+ |
68 |
voorbeeld:\\ |
+ |
69 |
=https://uhasselt.be/joeni/roster/05-04-2018/10-04-2018=\\ |
+ |
70 |
Als er geen data in de URL staan, wordt de huidige week aangenomen. Indien er |
+ |
71 |
wel data staan, dan worden de dagen binnen dat bereik in de tabel weergegeven. |
+ |
72 |
Deze worden meestal automatisch gegenereerd door naar de volgende/vorige weken |
+ |
73 |
te kijken, maar studenten kunnen ook zelf een bereik ingeven, zonder praktische |
+ |
74 |
beperkingen.[fn:actual-limits] |
+ |
75 |
|
+ |
76 |
De URL hoort eenduidig aan te geven wat er wordt weergegeven. Voor het |
+ |
77 |
Studentendossier wordt de URL |
+ |
78 |
=https://uhintra02.uhasselt.be/studdosst/sdsUurrooster.aspx= gebruikt. Maar |
+ |
79 |
omdat alles met JavaScript wordt afgehandeld, verandert deze URL niet. Dat maakt |
+ |
80 |
het gebruik van bladwijzers (behalve voor de huidige week) nutteloos, en het |
+ |
81 |
schrijven van programma's die de agenda uitlezen stukken complexer dan nodig |
+ |
82 |
|
+ |
83 |
[fn:actual-limits] De enige beperkingen worden opgegeven door het begin van de |
+ |
84 |
tijd die Python kan weergeven, en het feit dat de eerste datum moet plaatsvinden |
+ |
85 |
vóór de tweede datum. Maar deze beperkingen spreken zo voor zichzelf dat ze |
+ |
86 |
evengoed stilgezwegen kunnen worden. |
+ |
87 |
docs/thesis/sources.bib ¶
33 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
author = "UHasselt", |
+ |
2 |
title = "Q\&A ALIPA", |
+ |
3 |
year = "2017", |
+ |
4 |
number = "1", |
+ |
5 |
journal = "Nu weet je het", |
+ |
6 |
pages = "4-5", |
+ |
7 |
url = "https://www.uhasselt.be/documents/Tijdschriften/nUweetjeHet/personeelsblad-februari-2017-klein.pdf" |
+ |
8 |
} |
+ |
9 |
|
+ |
10 |
@article{jaarverslag-2017, |
+ |
11 |
author = "UHasselt", |
+ |
12 |
title = "2017 in cijfers", |
+ |
13 |
year = "2017", |
+ |
14 |
journal = "Jaarverslag 2017", |
+ |
15 |
pages = "6", |
+ |
16 |
url = "https://www.uhasselt.be/Documents/UHasselt/algemeen/jaarverslagen/2017/jaarverslag-2017.pdf" |
+ |
17 |
} |
+ |
18 |
|
+ |
19 |
@article{strafwetboek-valsheid-informatica, |
+ |
20 |
author = "Belgische federale regering", |
+ |
21 |
title = "Strafwetboek/Code pénal", |
+ |
22 |
chapter= "IV", |
+ |
23 |
series = "IIbis", |
+ |
24 |
number = "Artikel 210bis", |
+ |
25 |
url = "http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a1.pl?language=nl&la=N&cn=1867060801&table_name=wet&&caller=list&fromtab=wet&tri=dd+AS+RANK#LNK0052" |
+ |
26 |
} |
+ |
27 |
|
+ |
28 |
@online{blackboard-privacy-policy, |
+ |
29 |
title = "Blackboard Privacy Statement", |
+ |
30 |
date = "2018-05-24", |
+ |
31 |
url = "https://www.blackboard.com/legal/privacy-policy.html" |
+ |
32 |
} |
+ |
33 |
docs/thesis/uurrooster.org ¶
2 additions and 0 deletions.
docs/thesis/uurroosters.org ¶
59 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
Alle studenten beschikken over uurroosters die informatie verschaffen omtrent |
+ |
2 |
hun weekplanning. Er zijn echter verschillende problemen met het huidige |
+ |
3 |
systeem. |
+ |
4 |
|
+ |
5 |
*** 3 verschillende systemen |
+ |
6 |
In plaats van dat er één uurrooster is dat de meest relevante informatie |
+ |
7 |
weergeeft, zijn er een hoop verschillende manieren om aan het rooster te |
+ |
8 |
geraken. |
+ |
9 |
**** Gewone uurroosters |
+ |
10 |
Op [[collegeroosters.uhasselt.be][deze pagina]] moeten studenten hun faculteit |
+ |
11 |
ingeven[fn:why-sit], daarop hun academiejaar, en dan het nummer van de week |
+ |
12 |
die ze willen inkijken. Daarop wordt een "interactieve" gif-afbeelding |
+ |
13 |
ingeladen waarop de uren van een modeltraject worden weergegeven. |
+ |
14 |
|
+ |
15 |
[fn:why-sit] Om een onbekende reden wordt de studierichting Informatica apart |
+ |
16 |
geklasseerd onder de faculteit "SIT", maar dit is onjuist; deze studierichting |
+ |
17 |
valt onder de faculteit Wetenschappen. |
+ |
18 |
|
+ |
19 |
Dit systeem heeft verschillende problemen: |
+ |
20 |
- Werkt niet zonder JavaScript :: Alhoewel dit makkelijk zonder JS kan werken, |
+ |
21 |
werkt de website niet als scripts uitgeschakeld zijn. [[why-no-js][Dat vormt een probleem]]. |
+ |
22 |
- Weeknummers i.p.v. gewone data :: Ik ken geen mensen die bijhouden welke week |
+ |
23 |
van het jaar het is. We houden wel bij welke dag het is, en de meesten |
+ |
24 |
plannen ook in op dagen. |
+ |
25 |
- Opent niet automatisch op huidige week :: Veelal wordt het uurrooster gecheckt |
+ |
26 |
omdat men wilt weten wat er deze week gebeurd. |
+ |
27 |
- HTML én PDF :: Men kan zowel een HTML-pagina openen, als een PDF-bestand. |
+ |
28 |
Waarom dat nodig is is niet geweten, maar het maakt de |
+ |
29 |
achterliggende applicatie wel complexer om te onderhouden. |
+ |
30 |
- Enkel modeltraject :: Veel studenten volgen een GIT-traject, maar zij moeten |
+ |
31 |
met dit systeem vaak 2 á 3 keer opnieuw het proces doorlopen om |
+ |
32 |
verschillende uurroosters zelf naast elkaar te leggen. |
+ |
33 |
- Niet up-to-date :: Uit het onderzoek [LINK-NAAR-ONDERZOEK][bleek dat dit |
+ |
34 |
uurrooster niet up-to-date is, en slechts 1 keer per dag wordt vernieuwd]. |
+ |
35 |
Zeker bij snelle wijzigigen voor bv. gastcolleges is dit uurrooster onbetrouwbaar. |
+ |
36 |
Kleine opmerking bij het iCal-bestand dat op de pagina staat: Alhoewel de |
+ |
37 |
iCal-specificatie velden specifieert voor locatie, wordt alle informatie over |
+ |
38 |
een bepaalde gebeurtenis in de titel van het evenement geplaatst. |
+ |
39 |
**** Dynamische uurroosters |
+ |
40 |
[[https://uhintra03.uhasselt.be/uurroosters/][Deze uurroosters]] Zijn een directe verbetering op de [[Gewone uurroosters][gewone uurroosters]]; ze zijn |
+ |
41 |
up-to-date, openen op de huidige week en geven slechts 1 resultaat (een |
+ |
42 |
HTML-pagina). De resterende problemen blijven echter bestaan. |
+ |
43 |
**** Uurrooster Studentendossier |
+ |
44 |
Er is ook de mogelijkheid om een gepersonaliseerd uurrooster op te vragen |
+ |
45 |
[[https://uhintra02.uhasselt.be/studdosst/sdsUurrooster.aspx][via het studentendossier]]. Deze geeft wél een GIT-traject, maar is nogal |
+ |
46 |
omslachtig om te bereiken en ziet er erg gedateerd uit. Er is ook geen |
+ |
47 |
mogelijkheid om een iCal-bestand te verkrijgen, dus voor de meest relevante |
+ |
48 |
informatie moeten studenten steeds naar deze website surfen. Doordat het |
+ |
49 |
JavaScript vereist is een simpele /web scraper/ schrijven ook niet echt triviaal |
+ |
50 |
om te doen. |
+ |
51 |
**** Nood aan eengemaakt systeem |
+ |
52 |
Wat op dit moment bestaat is ontoereikend voor de vereisten van de studenten. De |
+ |
53 |
systemen zijn omslachtig, complex en ze voelen gedateerd aan (en zijn dat ook). |
+ |
54 |
Daarnaast is drie verschillende applicaties onderhouden sowieso gecompliceerder |
+ |
55 |
dan maar ééñ onderhouden. |
+ |
56 |
|
+ |
57 |
In Joeni wordt dan ook een eengemaakt uurrooster voorgesteld, dat poogt al deze |
+ |
58 |
problemen op te lossen. |
+ |
59 |
docs/thesis/verbeteringspunten_joeni.org ¶
80 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
+ |
1 |
Alhoewel Joeni wel degelijk een positieve invloed kan hebben op de |
+ |
2 |
IT-infrastructuur van UHasselt, zijn er nog steeds enkele punten die een |
+ |
3 |
beperking kunnen opleveren. Deze punten worden in dit hoofdstuk toegelicht. |
+ |
4 |
*** Algemeen |
+ |
5 |
*Joeni is niet volledig in het Nederlands*. Sommige onderdelen worden wel in een |
+ |
6 |
andere taal weergegeven dan Engels, maar deze zijn vaak automatisch via het |
+ |
7 |
Django-framework vertaald (zoals de namen van dagen). Hier dient wel |
+ |
8 |
genuanceerd te worden dat Blackboard eveneens niet in het Nederlands is. Voor |
+ |
9 |
Joeni was meertalig zijn geen prioriteit, en dus is er meer aandacht besteedt |
+ |
10 |
aan het maken van een volledig /functioneel/ programma, dan een volledig |
+ |
11 |
/vertaald/ programma. Moest Joeni echter later ook ingezet worden binnen de |
+ |
12 |
UHasselt, dan is vertalen in Nederlands, Frans, Duits, ... uiterst simpel: Alle |
+ |
13 |
infrastructuur om te vertalen is al aanwezig in het Django-framework zelf. In |
+ |
14 |
de code zijn alle te vertalen blokken ook gemarkeerd. |
+ |
15 |
**** Missende pagina's |
+ |
16 |
Niet alle pagina's zitten in Joeni en het is zeker niet mogelijk om direct Bb. |
+ |
17 |
en Std. te vervangen. Er is hier ook een afweging gemaakt tussen complexiteit en |
+ |
18 |
functionaliteit.\\ |
+ |
19 |
Tijdens het schrijven van Joeni werd snel duidelijk dat veel functionaliteit van |
+ |
20 |
Std. verouderd is, en het herimplementeren zou dus nooit nodig zijn. Een goed |
+ |
21 |
voorbeeld hiervan is de link naar het JOS-project van de VDAB[fn:jobteaser]: De link die op |
+ |
22 |
het Std. te vinden is, wordt nu automatisch doorverwezen naar de hoofdpagina van |
+ |
23 |
de VDAB. Sommige attesten op Std. worden ook uitgegeven door bepaalde diensten, |
+ |
24 |
en daarvan kan natuurlijk niet op voorhand geweten zijn welke attesten. |
+ |
25 |
|
+ |
26 |
Sommige pagina's konden gewoonweg niet gereproduceerd worden, omdat ze links |
+ |
27 |
genereren naar bepaalde PDF-bestanden. |
+ |
28 |
|
+ |
29 |
[fn:jobteaser] Op dit moment blijken de links naar het JOS-project offline |
+ |
30 |
gehaald te zijn, en vervangen door een ander systeem genaamd "Jobteaser", maar |
+ |
31 |
het is maar de vraag hoe lang deze links blijven staan. |
+ |
32 |
*** Uurrooster |
+ |
33 |
Het uurrooster biedt *geen mogelijkheid om planning van andere richtingen in te kijken*. |
+ |
34 |
Ik vermoed niet dat dit iets is wat veel mensen zullen missen, maar dit |
+ |
35 |
kan wel later worden toegevoegd als dit nodig blijkt te zijn. Joeni heeft dit |
+ |
36 |
niet omdat het de bedoeling was om een zo simpel mogelijk systeem te ontwerpen |
+ |
37 |
dat zoveel mogelijk mensen tegemoet komt. De mogelijkheid om planningen in te |
+ |
38 |
kijken van andere studierichtingen is niet nuttig genoeg om te toevoeging ervan |
+ |
39 |
te verantwoorden. |
+ |
40 |
|
+ |
41 |
De *vorm van de weergave van de week* was een kritiekpunt op zich van een van de |
+ |
42 |
testers; die merkte op dat de breedte van de verschillende dagen niet gelijk is. |
+ |
43 |
Dit klopt ook: Dagen zonder "evenementen" worden dunner weergegeven dan dagen |
+ |
44 |
waarop wel iets gebeurt. De argumentering hiervan is tweeledig: Enerzijds is het |
+ |
45 |
logisch om belangrijkere zaken (een bezette dag) prominenter weer te geven dan |
+ |
46 |
onbelange zaken (een vrije dag), en dat wordt bekomen door ze breder te maken. |
+ |
47 |
Anderzijds vereist elke dag even breed maken extra opmaakcode.\\ |
+ |
48 |
|
+ |
49 |
*** Lokalen |
+ |
50 |
Dit moet grotendeels worden ingevuld met *recente* informatie over de lokalen op |
+ |
51 |
de UHasselt. Volgens Ines Boonen is er geen systeem informatie bijhoudt over de |
+ |
52 |
lokalen, het is dus zeer waarschijnlijk dat de bestaande informatie dan ook niet |
+ |
53 |
meer up-to-date is. Dit is natuurlijk gemakkelijk te remediëren door een dag de |
+ |
54 |
universiteit rond te trekken en alle informatie te verzamelen. |
+ |
55 |
|
+ |
56 |
Dit is op dit moment nog niet gedaan voor Joeni, omdat dit geen prioriteit was |
+ |
57 |
van het project. Er zijn enkele voorbeeldlokalen ingevoerd om te laten zien dat |
+ |
58 |
het systeem goed werkt en bruikbare informatie verschaft, maar langs alle |
+ |
59 |
lokalen van de UHasselt gaan behoort niet tot de /scope/ van dit proefwerk. |
+ |
60 |
|
+ |
61 |
*** Prikbord |
+ |
62 |
Niet alle diensten die op het prikbord iets kunnen zetten, kunnen aangeven wie |
+ |
63 |
een bepaald bericht kan zien. Tot nu toe kan enkel de examencommissie bepalen |
+ |
64 |
wie een bericht mag zien, omdat de meeste van hun berichten toch gericht zijn |
+ |
65 |
aan een enkele student.\\ |
+ |
66 |
Dit is nog niet geïmplementeerd omdat nog niet zeker is wat de meest |
+ |
67 |
waarschijnlijke manier is dat informatie gedeeld wordt door de verschillende |
+ |
68 |
diensten. Vermoedelijk zijn de meeste berichten toch bedoeld voor alle studenten |
+ |
69 |
(getuige de PDF's die studeerruimte aanbieden), maar het kan natuurlijk dat |
+ |
70 |
sommige berichten enkel aan een bepaalde studierichting getoond moeten worden. |
+ |
71 |
|
+ |
72 |
*** Agora? |
+ |
73 |
Het originele project was groter dan wat Joeni op dit moment is; het eerste |
+ |
74 |
voorstel omvatte ook een universitair communicatieplatform waarop studenten, |
+ |
75 |
docenten en vakgroepen makkelijk met elkaar konden communiceren. Naast |
+ |
76 |
Administratie en Vakken zou dit onderdeel Agora noemen.\\ |
+ |
77 |
Maar Agora staat in het menu doorgekrast. Uiteindelijk zit het niet in Joeni, |
+ |
78 |
voornamelijk omwille van de grootte van het project, maar ook omdat het niet |
+ |
79 |
direct tot een basistaak van de universiteit behoort. |
+ |
80 |