joeni

Add new files for thesis

Author
Maarten Vangeneugden
Date
Aug. 1, 2018, 4:31 p.m.
Hash
449c0cd5e4ab16a9ba0f1f57f85814189daa8144
Parent
0db8147a02b1e7c8ae0919bb7032a295d62d9bd8
Modified files
docs/thesis/courses.joeni.org
docs/thesis/curriculum.joeni.org
docs/thesis/dankwoord.org
docs/thesis/examens.org
docs/thesis/inplannen.org
docs/thesis/instellingen.joeni.org
docs/thesis/lokaalreservaties.org
docs/thesis/lokalen.joeni.org
docs/thesis/mededelingen.joeni.org
docs/thesis/rooster.joeni.org
docs/thesis/sources.bib
docs/thesis/uurrooster.org
docs/thesis/uurroosters.org
docs/thesis/verbeteringspunten_joeni.org

docs/thesis/courses.joeni.org

54 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
Centraal aan het digitale platform voor universiteitsstudenten zijn natuurlijk
+
2
de vakken die ze volgen. Voor elk vak is er dan ook een afzonderlijke pagina
+
3
beschikbaar.
+
4
+
5
Dit begint op de hoofdpagina. Hierop zijn links aangebracht naar alle vakken die
+
6
in het curriculum van een student zit.
+
7
+
8
Op de pagina van elk vak is de voornaamste functionaliteit van Blackboard
+
9
geïntegreerd:
+
10
- Aankondigingen/Announcements
+
11
- Opdrachten/Assignments
+
12
- Cursusmateriaal/Course material
+
13
Er is natuurlijk een verschil tussen hoe elk vak zichzelf inricht, maar
+
14
doorlopend worden deze onderdelen haast altijd gebruikt voor hun gelijknamige
+
15
doel.
+
16
+
17
*** Beheer
+
18
De docenten van elk vak hebben op deze pagina's een extra knop, waarmee ze hun
+
19
pagina kunnen beheren.
+
20
+
21
De volgende acties zijn mogelijk voor beheerders:
+
22
- Toevoegen van nieuwe items
+
23
- Bewerken van bestaande items
+
24
- Items verwijderen
+
25
+
26
Een item toevoegen kan weliswaar maar 1 keer per aanpassing. Dit is een kleine
+
27
beperking die wordt opgelegd omdat Joeni geen JavaScript gebruikt; hierdoor
+
28
vereist Django dat op voorhand wordt aangegeven hoeveel "blanco" items moeten
+
29
worden getoond aan de gebruiker. Vermoedelijk zal een beheerder maar 1
+
30
toevoeging per keer willen uitvoeren, dus is dat ook hiernaar ingesteld.
+
31
+
32
Voor opdrachten kan worden aangegeven of het een "digitale taak" betreft. In
+
33
zo'n geval krijgen de studenten de mogelijkheid om bij die opdracht een bestand
+
34
te uploaden. Hierbij kan dan ook een nota bijgevoegd worden. Er kan natuurlijk
+
35
ook een deadline geplaatst worden op elke opdracht.
+
36
+
37
Bij het opslaan wordt bij een geslaagde aanpassing teruggekeerd naar de pagina
+
38
van de cursus, zodat de beheerder direct zijn/haar aanpassing kan controleren.
+
39
Indien er iets mis is, wordt dezelfde pagina ingeladen, en worden er fouten bij
+
40
de invalide velden geplaatst, zodat die kunnen worden opgelost.
+
41
+
42
**** Studentenlijst
+
43
Elk vak heeft een lijstje van studenten dat steeds geraadpleegd kan worden door
+
44
de begeleiders. Op dit lijstje kunnen ook steeds de punten aangepast worden van
+
45
de studeten, alsook de beslissing die voor dat punt genomen werd.
+
46
+
47
Er is hier geen externe controle op. Alhoewel er wel geregistreerd kan worden
+
48
wie een bepaalde aanpassing doorvoert, zullen begeleiders vermoedelijk hier geen
+
49
misbruik van maken; op straffe van valsheid in geschrifte, kan dit tot vijf jaar
+
50
gevangenisstraf leiden, en geldboetes tot
+
51
€100.000.@@latex:\cite{strafwetboek-valsheid-informatica}@@
+
52
+
53
Het is natuurlijk wel mogelijk om een dergelijke restrictie later toe te voegen.
+
54
Het is natuurlijk wel mogelijk om een dergelijke restrictie later toe te voegen.

docs/thesis/curriculum.joeni.org

63 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
In het Studentendossier zijn er een hoop verschillende mogelijkheden om zaken
+
2
gerelateerd aan het curriculum te raadplegen:
+
3
- Mijn studievoortgang -> Examencijfers
+
4
- Mijn studietraject -> Loopbaan
+
5
- Mijn studietraject -> Opleidingsonderdelen
+
6
- Mijn studietraject -> Studiecontract
+
7
De functionaliteit van al deze vier (!) pagina's is in Joeni gecombineerd en
+
8
verwerkt tot één enkele pagina: Curricula.
+
9
+
10
Op deze pagina wordt alle mogelijk gewenste informatie aangeboden aan de
+
11
student, en dit voor elk academiejaar apart:
+
12
- Of het curriculum al dan niet is goedgekeurd
+
13
- Welke vakken in het curriculum zijn opgenomen
+
14
- Een al dan niet behaalde score (zowel 1^ste als 2^de zit)
+
15
- In welke periode van het academiejaar het vak valt (jaarvak, 1^ste semester,
+
16
  ...)
+
17
- Het aantal studiepunten dat een vak in beslag neemt
+
18
- De genomen beslissing voor slagen op een vak
+
19
+
20
De vakken zelf kunnen aangeklikt worden, en linken dan door naar de
+
21
desbetreffede pagina in Vakken. Dit kan echter ook doorgelinkt worden naar de
+
22
studiegids als dat praktischer is.
+
23
+
24
De vakken dragen de kleur die de docenten aan het vak gegeven hebben. Het ziet
+
25
er moderner en minder monotoon uit dan alles in felblauwe hyperlinks te laten staan.
+
26
+
27
*** Afdrukken
+
28
Aan het afdrukken van curricula is extra aandacht gegeven, omdat dit
+
29
waarschijnlijk vaker gebeurt dan gebruikelijk met andere pagina's in Joeni.
+
30
+
31
In plaats van aparte code te schrijven om een PDF te genereren van de pagina, is
+
32
al deze complexiteit omzeild door gebruik te maken van zogenaamde
+
33
[[https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/Media_Queries/Using_media_queries][CSS media queries]]. Deze maken het mogelijk om een webpagina een andere opmaak te
+
34
geven als het dient om af te drukken, dan als het dient voor weergave in de
+
35
browser.
+
36
+
37
Als een student het curriculum wilt afdrukken, dan worden onnodige elementen
+
38
(waarvan de menubalk het opvallendste is) weggefilterd uit het resultaat. Dit
+
39
laat genoeg ruimte over om alle curricula proper en leesbaar op de afdruk te
+
40
laten komen.
+
41
+
42
Een bijkomend voordeel is dat Firefox en Chromium[fn:other-browsers] toelaten om
+
43
deze afdruk te exporteren als een gewoon PDF-bestand. En zo is al die
+
44
functionaliteit uiteindelijk ook vervat in Joeni, tegen een fractie van de
+
45
benodigde complexiteit; er is namelijk enkel gebruik gemaakt van /ingebouwde
+
46
browserfunctionaliteit/.
+
47
+
48
[fn:other-browsers] Het is niet zeker of andere browsers deze functionaliteit
+
49
ook hebben, maar Firefox en Chromium (en al hun afgeleiden) bij elkaar hebben al
+
50
een groot deel van het aantal studenten. Andere veelgebruikte browsers zoals
+
51
Safari, Opera, ... kunnen ook gewoon webpagina's afdrukken.
+
52
+
53
*** Curriculum aanpassen
+
54
Het veranderen van het curriculum in het jaar gebeurt op dit moment door het
+
55
invullen van een formulier, dat dan bij het studentensecretariaat moet worden
+
56
ingediend. Alhoewel ook dit proces technisch gezien geautomatiseerd kan worden,
+
57
is ook op Joeni gewoon een link te vinden naar een af te drukken PDF-bestand
+
58
voor een curriculumwijziging. Reden hiervoor is dat het indienen van nieuwe
+
59
curricula op zich nog geen feature is die Joeni bezit, focussen op aanpassen
+
60
leek dan ook voorbarig. Daarbij komt dat het aanpassen van curricula steeds via
+
61
de examencommissie moeten passeren voor controle, en naar dat proces is geen
+
62
onderzoek gedaan. In dat licht werd de oude procedure behouden.
+
63
onderzoek gedaan. In dat licht werd de oude procedure behouden.

docs/thesis/dankwoord.org

32 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
indirect hulp hebben verschaft aan het mogelijk maken van dit werk. Ik vind het
+
2
bijzonder belangrijk om deze mensen hiervoor te bedanken, en ze te vermelden in
+
3
het werk waar ze allemaal ook deel van uitmaken.
+
4
+
5
- Jonathan Driessen :: Mijn levenspartner en inspiratie voor de naam van dit
+
6
     project. Hij heeft Joeni ook getest en waardevolle feedback voorzien voor
+
7
     de layout van het uurrooster.
+
8
- prof. dr. Wim Lamotte :: Mijn promotor. Deze bachelorproef was een
+
9
     persoonlijk gekozen onderwerp, en hij heeft hierop snel geantwoord met een
+
10
     betuiging van interesse. Ook heeft hij me op weg geholpen met het in
+
11
     contact brengen van personen die informatie konden verschaffen tijdens het
+
12
     onderzoek.
+
13
- ir. Bruno Janssen ::
+
14
- Ines Boonen :: Contactpersoon voor de lokaalreservaties, die mij heeft
+
15
                 geholpen met een beeld te krijgen van hoe lokalen op de
+
16
                 universiteit ingepland worden.
+
17
- 
+
18
- Hilde Cleeren :: Net als Ines werkzaam voor de lokaalreservaties. Zij had ook
+
19
                   al problemen aangekaart omtrent de software, en heeft mij
+
20
                   voorzien van een zelfgemaakte presentatie over dat probleem.
+
21
- Joris Herbots BSc :: Heeft Joeni getest en ...
+
22
- Mannu Lambrichts BSc :: Heeft Joeni getest ...
+
23
- Jorrit Gerets :: Heeft Joeni getest ...
+
24
- Niels Vangeneugden :: Joeni getest ...
+
25
+
26
Een speciaal dankwoord gaat ook uit naar de auteurs van de gebruikte software
+
27
(@@latex:\LaTeX@@, Django/Python, het GNU-project, ...). Net zoals in de fysica
+
28
bouwen we in de informatica verder
+
29
/on the shoulders of giants/[fn::Referentie naar een gelijknamig boek van Stephen Hawking].
+
30
Het belang van het vrij delen van software, algoritmes en ideeën is van
+
31
onschatbare waarde voor de (technologische) vooruitgang van de mensheid.
+
32
onschatbare waarde voor de (technologische) vooruitgang van de mensheid.

docs/thesis/examens.org

0 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes

docs/thesis/inplannen.org

32 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
Naast het reserveren van lokalen, is er ook het werk van inplannen van de uren
+
2
van de vakken zelf.
+
3
+
4
De manieren verschillen voornamelijk per faculteit. Het volledige verslag is te vinden in
+
5
[[APPENDIX A - ...]].
+
6
+
7
De manier van inplannen verschilt bij de richting Informatica enigzins van die
+
8
van de andere richtingen binnen de faculteit Wetenschappen: Vanaf het derde
+
9
bachelorjaar worden er enkel nog hoorcolleges meer ingepland.
+
10
+
11
De oorzaak hiervan is het grote aantal specialisaties die de masteropleiding
+
12
heeft. (De andere richtingen hebben enkel een bachelorgedeelte) Voor deze vakken
+
13
meer dan enkel de hoorcolleges inplannen is onmogelijk, omdat anders er
+
14
overlappingen onstaan binnen modeltrajecten.
+
15
+
16
*** Professoren
+
17
De agenda's van de professoren worden naar voren geschoven als het primaire probleem tijdens
+
18
het opstellen van een planning: Ze zijn druk bezet, en hun afspraken zijn
+
19
moeilijk te verplaatsen.\\
+
20
Om hieraan tegemoet te komen, wordt vaak de planning van het vorige jaar als een
+
21
sjabloon genomen. Meestal komt de planning nog voldoende overeen met de vorige
+
22
versie (zeker als er geen modeltrajectwijzigingen plaatsvonden).
+
23
+
24
*** Sjablonen
+
25
Om het inplannen zo makkelijk mogelijk te laten verlopen, wordt er steeds
+
26
vertrokken van de planning van het vorige academiejaar als sjabloon. 
+
27
Als er geen veranderingen zijn, dan worden er geen wijzigingen aangebracht.
+
28
+
29
Indien er toch aanpassingen moeten gebeuren, dan wordt er een voorstel
+
30
uitgewerkt voor alle wijzigingen, dat dan wordt verstuurd naar alle mensen die
+
31
hier invloed van zullen ondervinden. 
+
32
hier invloed van zullen ondervinden. 

docs/thesis/instellingen.joeni.org

33 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
Studenten kunnen steeds hun eigen instellingen aanpassen. Op dit moment is dat
+
2
enkel mogelijk voor een select aantal velden, maar er is geen reden waarom dit
+
3
niet voor andere velden kan[fn:not-immutables]. Voor zaken zoals
+
4
burgelijke staat, nationaliteit, ... is het gemakkelijker als studenten zelf de gegevens zo snel
+
5
mogelijk kunnen aanpassen, in plaats van dit via het secretariaat te moeten
+
6
laten passeren. Zelfs voor meer triviale aanpassingen zoals een adres- of
+
7
telefoonnummerwijziging wordt er per e-mail een aanvraag verstuurd naar het
+
8
studentensecretariaat, alhoewel er hiervoor zelfs nog minder reden toe is.
+
9
+
10
*** Structurele controle
+
11
Bepaalde gegevens worden gecontroleerd op hun structuur; cijfers moeten steeds
+
12
cijfers zijn, een naam is altijd verplicht (dus een leeg veld wordt niet
+
13
geaccepteerd) en bankrekeningen moeten in een geldig IBAN-formaat zijn. Indien
+
14
er een fout gevonden wordt, dan wordt dat ook aan de student duidelijk gemaakt
+
15
met een tekstwaarschuwing.
+
16
+
17
[fn:not-immutables] Velden zoals het rijksregisternummer, geboorteplaats en -datum liggen natuurlijk
+
18
levenslang vast en kunnen dus niet aangepast worden.
+
19
+
20
** Formulieren
+
21
Op deze pagina worden alle formulieren verzameld die studenten nodig kunnen
+
22
hebben. op Std. zijn al deze pagina's nogal versnipperd. Op al deze pagina's
+
23
kunnen formulieren gevonden worden:
+
24
- Onderwijsevaluatie
+
25
- Studentensecretariaat -> Formulieren/attesten/overeenkomsten
+
26
- Studiebegeleiding -> Formulieren
+
27
- Studentenvoorzieningen -> Formulieren
+
28
Bij Joeni worden al deze pagina's gebundeld op één overzichtelijke pagina. De
+
29
onderlinge opdeling bestaat nog wel, maar gebeurt nu door een ~~
+
30
/>~~-element, wat er verzorgder en coherenter uitziet dan vier verschillende
+
31
pagina's die op zich hetzelfde doen. Linken naar deze verschillende onderdelen
+
32
is ook mogelijk door bv. #Studiebegeleiding achter de URL van de pagina te zetten.
+
33
is ook mogelijk door bv. #Studiebegeleiding achter de URL van de pagina te zetten.

docs/thesis/lokaalreservaties.org

85 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
Het inplannen van de lokalen op de UHasselt is een complexe opdracht. In het
+
2
onderzoek is naar voren gekomen dat deze opdracht onnodig ingewikkelder wordt
+
3
gemaakt.
+
4
+
5
*** De huidige software
+
6
Het huidige programma blijkt een overblijfsel te zijn van de Economische
+
7
Hogeschool. Sindsdien zijn er geen aanpassingen meer gebeurd, en volgens het
+
8
personeel dat ermee werkt, is dat zeer merkbaar.
+
9
+
10
De broncode is volgens  geschreven in Delphi, maar ik heb twijfels
+
11
hierbij, want dit strookt niet direct met het feit dat dit programma nog van de
+
12
EHL komt.[fn:chronology] Ik vermoed dat Turbo Pascal gebruikt werd, dit zou dan
+
13
ook verklaren waarom de software op een aparte computer draait.
+
14
+
15
[fn:chronology] De Economische Hogeschool ging op in het Limburgs Universitair
+
16
Centrum eind jaren 80, maar Delphi kwam pas uit in 1995. Misschien zijn er later
+
17
nog wijzigingen gebeurd, maar dat is niet zeker.
+
18
+
19
Het programma vereist ook dat het op een aparte computer wordt gedraaid. Ook dit
+
20
sterkt het vermoeden dat het programma in Turbo Pascal geschreven werd, daar
+
21
deze wel werkt op MS-DOS.
+
22
+
23
Een ander groot probleem is dat het programma gewoon te traag is. Bij te veel
+
24
aanpassingen wordt het onwerkbaar traag, en regelmatig crasht het gewoon.
+
25
+
26
Daarbovenop is de functionaliteit behoorlijk beperkt; alhoewel het wel mogelijk
+
27
is om rekenbladen of foto's uit het programma op te vragen, is simpele tekst
+
28
niet mogelijk.
+
29
+
30
**** Toekomst van het programma
+
31
Ik vermoed dat de huidige software niet meer bruikbaar is; alhoewel een
+
32
programma onderhouden vaak een betere keuze is dan het volledig opnieuw
+
33
schrijven, is het probleem dat dat onderhoud /al twintig jaar uitgesteld is/.
+
34
Voor de gebruikte programmeertaal ervaren programmeurs vinden is op zich al een
+
35
opdracht, en het integreert nu al niet meer met recente besturingssystemen. Mijn
+
36
inziens lijkt het beter dat er wordt uitgekeken naar een andere oplossing. Deze
+
37
opmerking is strijdig met die van de gebruikers van het programma zelf; zij
+
38
hebben de wens geuit dat het programma toch wordt gerepareerd, voornamelijk
+
39
omdat ze dit programma kennen. Misschien dat begeleiding met een nieuw programma
+
40
de overgang naar een eventuele vervanging draagelijker kan maken.
+
41
+
42
**** Alternatieven
+
43
 Dit probleem is niet nieuw; er is al door het personeel zelf gezocht naar
+
44
 mogelijke alternatieve software. Twee voorstellen kwamen prominent naar boven.
+
45
+
46
 Het eerste voorstel is *Porto*, met de Universidade do Porto als toepasselijke
+
47
 origine. Dit werd zelfs proactief aangevoerd door de ontwikkelaars zelf,
+
48
 inclusief een bijbehorend onderhoudscontract voor twee jaar. De prijs bedroeg
+
49
 echter €10000, en dat was te duur.
+
50
+
51
 Het tweede is een combinatie van twee gekoppelde systemen, *Syllabus +
+
52
 Enterprise/Classic*. In tegenstelling tot Porto wordt dit programma al gebruikt
+
53
 op Belgische bodem door de UCLL en KUL. Het bezit veel van de benodigde
+
54
 functies, maar de werking viel niet in goede aarde, alhoewel het personeel zelf
+
55
 vermoedt dat dit een kwestie van smaak is.
+
56
+
57
*** Onthouden
+
58
Een ander groot probleem met lokalen inplannen is dat veel informatie uit het
+
59
hoofd onthouden moet worden. Dit is dan info zoals het aantal zitplaatsen in
+
60
lokalen, de software die op de computers geïnstalleerd staat, ... Deze info kan
+
61
gemakkelijk met de computer onthouden worden, maar dit gebeurd gewoon niet. Dit
+
62
geeft dan ook grote problemen als een personeelslid ziek wordt en tijdelijk
+
63
wegvalt; eventuele vervanging heeft simpelweg geen toegang tot belangrijke info.
+
64
+
65
*** Manuele processen
+
66
Veel zaken die praktisch gezien makkelijk geautomatiseerd kunnen worden,
+
67
vereisen nog steeds veel menselijke interventie. Een externe reservering loopt
+
68
via de Dienst Communicatie, waarbij vooral e-mails gebruikt worden om te
+
69
communiceren met andere personeelsleden. Een gelijkaardig proces geldt voor
+
70
wijzigingen van de docenten uit; zij contacteren het personeel rechtstreeks,
+
71
maar ook via e-mail.
+
72
+
73
Deze processen zijn voor verbetering vatbaar, en voorstellen worden aangevoerd
+
74
in .
+
75
+
76
*** In het kort
+
77
+
78
Het is duidelijk dat de manier van hoe lokalen gereserveerd worden toe is aan
+
79
een grondige verbetering. Niet alleen is de ruggengraat van het proces toe aan
+
80
een vervanging (of op z'n minst een grondige revisie), er moet gewerkt worden
+
81
aan manieren om tijdrovend werk om te zetten in geautomatiseerde processen, om
+
82
de kostbare tijd van het personeel effectiever in te zetten.
+
83
+
84
Het volledige rapport is te vinden in [[AppendixA][Appendix A]].
+
85
Het volledige rapport is te vinden in [[AppendixA][Appendix A]].

docs/thesis/lokalen.joeni.org

34 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
De lokalen op de UHasselt zijn schaars, en voor studerende studenten is het dan
+
2
handig dat ze in 1 oogopslag weten waar ze terecht kunnen om een tijdje te
+
3
werken. Op deze pagina is dat mogelijk.
+
4
+
5
Dit is een nieuwe pagina, waarvan een geen gelijkaardige bestaat in Std. of op
+
6
een andere plek. Op dit moment wordt dit wat "opgelost" door een PDF online te
+
7
publiceren onder "Mededelingen van dienst onderwijs", waarin studieruimte
+
8
voorzien wordt. Maar dit is maar een tijdelijke oplossing, en de aangereikte
+
9
informatie kan ook steeds wijzigen.
+
10
+
11
In Joeni worden op deze pagina's links voorzien naar alle lokalen die
+
12
toegankelijk zijn voor modaalstudenten (dus geen kantoren van personeel of
+
13
vakgroepen). Op die pagina's wordt dan informatie gegeven over bepaalde
+
14
eigenschappen die voor de student van belang kunnen zijn:
+
15
- Aantal zitplaatsen
+
16
- Het soort lokaal (bv. laboratorium, auditorium, computerlokaal, ...)
+
17
- Toegankelijk voor rolstoelgebruikers
+
18
- Hoeveel computers er aanwezig zijn
+
19
- Of een projector aanwezig is
+
20
- Of het gereserveerd kan worden
+
21
Daarnaast worden ook de reservaties van dat lokaal voor de huidige dag
+
22
weergegeven. Zo weten studenten ook hoelang ze in dit lokaal kunnen verblijven.
+
23
+
24
Op de hoofdpagina voor lokalen wordt bovenaan de pagina ook direct alle lokalen
+
25
opgelijst die vrij zijn voor de rest van de dag, alsook de lokalen die vrij zijn
+
26
voor de komende 2 uur. Dat zou een degelijke tijdspanne moeten zijn om wat
+
27
geconcentreerd studiewerk te verzetten.\\
+
28
Het belang van deze feature kwam naar voren uit het onderzoek. Daaruit bleek dat
+
29
de UHasselt een tekort heeft aan lokalen, en dat er door het personeel zelf
+
30
geprobeerd wordt om lokalen dagelijks zo in te plannen dat bepaalde lokalen de
+
31
hele dag bezet zijn, en anderen de hele dag bezet. Maar die informatie kan niet
+
32
doorsijpelen naar de studenten als die hiervan niet op de hoogte gebracht kunnen
+
33
worden. Met Joeni zou dat dus verleden tijd kunnen worden.
+
34
worden. Met Joeni zou dat dus verleden tijd kunnen worden.

docs/thesis/mededelingen.joeni.org

15 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
Er zijn enkele diensten op de universiteit die moeten communiceren met de
+
2
studenten. Maar op dit moment zijn de manieren waarop dat gebruikt nogal
+
3
veelzijdig:
+
4
- Soms wordt e-mail aangereikt, zeker voor tijdelijke informatie (bv. de
+
5
  campusshop sluit voor twee weken).
+
6
- Via studentendossier: Besluiten van de examencommissie
+
7
- Onderwijsevaluaties
+
8
- Via studentendossier: Mededelingen dienst onderwijs
+
9
+
10
In Joeni wordt gepoogd om alle mededelingen te combineren op een enkele pagina,
+
11
waar dat alles dan gemakkelijk gebundeld kan worden. Deze pagina heet: het
+
12
Prikbord (of in het Engels: Bulletin board). 
+
13
+
14
Op het Prikbord kunnen alle diensten informatie uitsturen
+
15
Op het Prikbord kunnen alle diensten informatie uitsturen

docs/thesis/rooster.joeni.org

87 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
Het rooster tracht de problemen van [[Uurroosters][de drie bestaande uurroosters]] weg te werken,
+
2
door ze te integreren in één enkele pagina.
+
3
+
4
Wanneer de gebruiker de pagina opent, wordt de huidige week direct
+
5
weergegeven.[fn:weekends] De verschillende vakken worden weergegeven, vergezeld
+
6
van de docent, de locatie, tijdstip en het onderwerp van het evenement
+
7
(bv. hoorcollege).
+
8
+
9
[fn:weekends] Als de student het rooster bekijkt tijdens het weekend, wordt de
+
10
planning voor de volgende week weergegeven.
+
11
+
12
Het volledige uurrooster wordt op de achtergrond in de server gegenereerd, en
+
13
_vereist dus geen JavaScript_. Het resultaat wordt weergegeven in een gewone
+
14
HTML-tabel.
+
15
+
16
Elke rij stelt een kwartier voor. Dit is nodig, omdat een beperking in de
+
17
databank vereist dat evenementen starten en eindigen op kwartieren. Evenementen
+
18
spannen over meerdere rijen middels het ~~rowspan~~-attribuut.
+
19
** TODO Schrijf over waarom kwartieren
+
20
+
21
*** Conflicten
+
22
Het kan gebeuren dat er verschillende evenementen overlappen. Dit wordt
+
23
aangemerkt als een /conflict/. Conflicten worden in felrood en vette tekst
+
24
weergegeven in de tabel, zodat het zeker opvalt. Om mensen met een zwak vermogen
+
25
om kleuren te zien worden tegemoet gekomen met een gestreepte rand.
+
26
+
27
Conflicten worden direct onder de tabel opgelijst, waardoor de student zelf kan
+
28
zien welke evenementen overlappen. De redenering hiervoor is dat het
+
29
overlappende evenementen in de tabel weergeven veel problemen oplevert; omdat er
+
30
maar 1 element kan staan op elke rij- en kolomindex, zou het overlappende
+
31
evenement foutief geplaatst worden (bijvoorbeeld op de volgende dag). Een
+
32
alternatief is om ze toch langs elkaar te zetten, maar dit zou complexere code
+
33
vereisen, en het risico bestaat dat de vakjes te dun worden om goed leesbaar te
+
34
zijn. Uiteindelijk zijn overlappingen ook belangrijke problemen voor de student,
+
35
dus mogen die ook fel opvallen.
+
36
+
37
*** Aanpassingen
+
38
Als er een recente aanpassing is gebeurd, dan wordt dat duidelijk aangegeven in
+
39
de tabel:
+
40
- Geen aanpassing :: Het vakje wordt normaal gekleurd, zonder speciale opmaak.
+
41
- Nieuw evenement :: Het vakje is wit gekleurd, met een zwart gestreepte rand.
+
42
     Dit blijft enkele dagen zo staan.
+
43
- Evenement verplaatst :: Als er een verplaatsing is gedaan van een al bestaand
+
44
     evenement (bv. een ander lokaal, of een ander tijdstip), dan wordt de
+
45
     achtergrond felgeel, met een gestippelde rode rand. Dit is expres zo
+
46
     opvallend gemaakt omwille van het belang dat dit zo goed mogelijk opvalt;
+
47
     anders kunnen studenten hun colleges missen, of aan het foute lokaal
+
48
     aankomen.
+
49
+
50
*** iCal
+
51
Voor studenten die liever een eigen programma gebruiken om hun agenda te
+
52
beheren, wordt een .ics-bestand in iCal-formaat aangeboden. Dit bestand wordt
+
53
bij elke aanvraag gegenereerd (of uit de cache opgevraagd), zodat altijd de
+
54
meest actuele planning beschikbaar is. De links kunnen ook onderling met
+
55
vrienden gedeeld worden.
+
56
+
57
In tegenstelling tot de iCal-bestanden die de UHasselt beschikbaar stelt, zijn
+
58
dit _gepersonaliseerde_ bestanden, en niet die van modeltrajecten. Daarnaast
+
59
wordt gebruik gemaakt van de juiste velden (zoals het lokaal in het
+
60
"location"-veld) om informatie in op te slaan.
+
61
*** Andere weken
+
62
Er zijn knoppen voorzien om naar andere weken te zoeken. Er wordt weliswaar
+
63
steeds aangegeven welke dagen in de week vallen, niet welk "weeknummer" nu
+
64
bekeken wordt.
+
65
*** URL's
+
66
+
67
De URL's die voortkomen uit het rooster zijn makkelijk te manipuleren. Een
+
68
voorbeeld:\\
+
69
=https://uhasselt.be/joeni/roster/05-04-2018/10-04-2018=\\
+
70
Als er geen data in de URL staan, wordt de huidige week aangenomen. Indien er
+
71
wel data staan, dan worden de dagen binnen dat bereik in de tabel weergegeven.
+
72
Deze worden meestal automatisch gegenereerd door naar de volgende/vorige weken
+
73
te kijken, maar studenten kunnen ook zelf een bereik ingeven, zonder praktische
+
74
beperkingen.[fn:actual-limits]
+
75
+
76
De URL hoort eenduidig aan te geven wat er wordt weergegeven. Voor het
+
77
Studentendossier wordt de URL
+
78
=https://uhintra02.uhasselt.be/studdosst/sdsUurrooster.aspx= gebruikt. Maar
+
79
omdat alles met JavaScript wordt afgehandeld, verandert deze URL niet. Dat maakt
+
80
het gebruik van bladwijzers (behalve voor de huidige week) nutteloos, en het
+
81
schrijven van programma's die de agenda uitlezen stukken complexer dan nodig
+
82
+
83
[fn:actual-limits] De enige beperkingen worden opgegeven door het begin van de
+
84
tijd die Python kan weergeven, en het feit dat de eerste datum moet plaatsvinden
+
85
vóór de tweede datum. Maar deze beperkingen spreken zo voor zichzelf dat ze
+
86
evengoed stilgezwegen kunnen worden.
+
87
evengoed stilgezwegen kunnen worden.

docs/thesis/sources.bib

33 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
author = "UHasselt",
+
2
title  = "Q\&A ALIPA",
+
3
year   = "2017",
+
4
number = "1",
+
5
journal = "Nu weet je het",
+
6
pages  = "4-5",
+
7
url    = "https://www.uhasselt.be/documents/Tijdschriften/nUweetjeHet/personeelsblad-februari-2017-klein.pdf"
+
8
}
+
9
+
10
@article{jaarverslag-2017,
+
11
author = "UHasselt",
+
12
title  = "2017 in cijfers",
+
13
year   = "2017",
+
14
journal  = "Jaarverslag 2017",
+
15
pages  = "6",
+
16
url    = "https://www.uhasselt.be/Documents/UHasselt/algemeen/jaarverslagen/2017/jaarverslag-2017.pdf"
+
17
}
+
18
+
19
@article{strafwetboek-valsheid-informatica,
+
20
author = "Belgische federale regering",
+
21
title  = "Strafwetboek/Code pénal",
+
22
chapter= "IV",
+
23
series = "IIbis",
+
24
number = "Artikel 210bis",
+
25
url   = "http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a1.pl?language=nl&la=N&cn=1867060801&table_name=wet&&caller=list&fromtab=wet&tri=dd+AS+RANK#LNK0052"
+
26
}
+
27
+
28
@online{blackboard-privacy-policy,
+
29
title = "Blackboard Privacy Statement",
+
30
date  = "2018-05-24",
+
31
url   = "https://www.blackboard.com/legal/privacy-policy.html"
+
32
}
+
33

docs/thesis/uurrooster.org

2 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
gegenereerd wordt, en hoe er gedacht is aan mensen met een kleurenstoornis.
+
2
gegenereerd wordt, en hoe er gedacht is aan mensen met een kleurenstoornis.

docs/thesis/uurroosters.org

59 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
Alle studenten beschikken over uurroosters die informatie verschaffen omtrent
+
2
hun weekplanning. Er zijn echter verschillende problemen met het huidige
+
3
systeem.
+
4
+
5
*** 3 verschillende systemen
+
6
In plaats van dat er één uurrooster is dat de meest relevante informatie
+
7
weergeeft, zijn er een hoop verschillende manieren om aan het rooster te
+
8
geraken.
+
9
**** Gewone uurroosters
+
10
Op [[collegeroosters.uhasselt.be][deze pagina]] moeten studenten hun faculteit
+
11
ingeven[fn:why-sit], daarop hun academiejaar, en dan het nummer van de week
+
12
die ze willen inkijken. Daarop wordt een "interactieve" gif-afbeelding
+
13
ingeladen waarop de uren van een modeltraject worden weergegeven.
+
14
+
15
[fn:why-sit] Om een onbekende reden wordt de studierichting Informatica apart
+
16
geklasseerd onder de faculteit "SIT", maar dit is onjuist; deze studierichting
+
17
valt onder de faculteit Wetenschappen.
+
18
+
19
Dit systeem heeft verschillende problemen:
+
20
- Werkt niet zonder JavaScript :: Alhoewel dit makkelijk zonder JS kan werken,
+
21
     werkt de website niet als scripts uitgeschakeld zijn. [[why-no-js][Dat vormt een probleem]].
+
22
- Weeknummers i.p.v. gewone data :: Ik ken geen mensen die bijhouden welke week
+
23
     van het jaar het is. We houden wel bij welke dag het is, en de meesten
+
24
     plannen ook in op dagen.
+
25
- Opent niet automatisch op huidige week :: Veelal wordt het uurrooster gecheckt
+
26
     omdat men wilt weten wat er deze week gebeurd.
+
27
- HTML én PDF :: Men kan zowel een HTML-pagina openen, als een PDF-bestand.
+
28
                 Waarom dat nodig is is niet geweten, maar het maakt de
+
29
                 achterliggende applicatie wel complexer om te onderhouden.
+
30
- Enkel modeltraject :: Veel studenten volgen een GIT-traject, maar zij moeten
+
31
     met dit systeem vaak 2 á 3 keer opnieuw het proces doorlopen om
+
32
     verschillende uurroosters zelf naast elkaar te leggen.
+
33
- Niet up-to-date :: Uit het onderzoek [LINK-NAAR-ONDERZOEK][bleek dat dit
+
34
     uurrooster niet up-to-date is, en slechts 1 keer per dag wordt vernieuwd].
+
35
     Zeker bij snelle wijzigigen voor bv. gastcolleges is dit uurrooster onbetrouwbaar.
+
36
Kleine opmerking bij het iCal-bestand dat op de pagina staat: Alhoewel de
+
37
iCal-specificatie velden specifieert voor locatie, wordt alle informatie over
+
38
een bepaalde gebeurtenis in de titel van het evenement geplaatst.
+
39
**** Dynamische uurroosters
+
40
[[https://uhintra03.uhasselt.be/uurroosters/][Deze uurroosters]] Zijn een directe verbetering op de [[Gewone uurroosters][gewone uurroosters]]; ze zijn
+
41
up-to-date, openen op de huidige week en geven slechts 1 resultaat (een
+
42
HTML-pagina). De resterende problemen blijven echter bestaan.
+
43
**** Uurrooster Studentendossier
+
44
Er is ook de mogelijkheid om een gepersonaliseerd uurrooster op te vragen
+
45
[[https://uhintra02.uhasselt.be/studdosst/sdsUurrooster.aspx][via het studentendossier]]. Deze geeft wél een GIT-traject, maar is nogal
+
46
omslachtig om te bereiken en ziet er erg gedateerd uit. Er is ook geen
+
47
mogelijkheid om een iCal-bestand te verkrijgen, dus voor de meest relevante
+
48
informatie moeten studenten steeds naar deze website surfen. Doordat het
+
49
JavaScript vereist is een simpele /web scraper/ schrijven ook niet echt triviaal
+
50
om te doen.
+
51
**** Nood aan eengemaakt systeem
+
52
Wat op dit moment bestaat is ontoereikend voor de vereisten van de studenten. De
+
53
systemen zijn omslachtig, complex en ze voelen gedateerd aan (en zijn dat ook).
+
54
Daarnaast is drie verschillende applicaties onderhouden sowieso gecompliceerder
+
55
dan maar ééñ onderhouden.
+
56
+
57
In Joeni wordt dan ook een eengemaakt uurrooster voorgesteld, dat poogt al deze
+
58
problemen op te lossen.
+
59
problemen op te lossen.

docs/thesis/verbeteringspunten_joeni.org

80 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
+
1
Alhoewel Joeni wel degelijk een positieve invloed kan hebben op de
+
2
IT-infrastructuur van UHasselt, zijn er nog steeds enkele punten die een
+
3
beperking kunnen opleveren. Deze punten worden in dit hoofdstuk toegelicht.
+
4
*** Algemeen
+
5
*Joeni is niet volledig in het Nederlands*. Sommige onderdelen worden wel in een
+
6
 andere taal weergegeven dan Engels, maar deze zijn vaak automatisch via het
+
7
 Django-framework vertaald (zoals de namen van dagen). Hier dient wel
+
8
 genuanceerd te worden dat Blackboard eveneens niet in het Nederlands is. Voor
+
9
 Joeni was meertalig zijn geen prioriteit, en dus is er meer aandacht besteedt
+
10
 aan het maken van een volledig /functioneel/ programma, dan een volledig
+
11
 /vertaald/ programma. Moest Joeni echter later ook ingezet worden binnen de
+
12
 UHasselt, dan is vertalen in Nederlands, Frans, Duits, ... uiterst simpel: Alle
+
13
 infrastructuur om te vertalen is al aanwezig in het Django-framework zelf. In
+
14
 de code zijn alle te vertalen blokken ook gemarkeerd.
+
15
**** Missende pagina's
+
16
Niet alle pagina's zitten in Joeni en het is zeker niet mogelijk om direct Bb.
+
17
en Std. te vervangen. Er is hier ook een afweging gemaakt tussen complexiteit en
+
18
functionaliteit.\\
+
19
Tijdens het schrijven van Joeni werd snel duidelijk dat veel functionaliteit van
+
20
Std. verouderd is, en het herimplementeren zou dus nooit nodig zijn. Een goed
+
21
voorbeeld hiervan is de link naar het JOS-project van de VDAB[fn:jobteaser]: De link die op
+
22
het Std. te vinden is, wordt nu automatisch doorverwezen naar de hoofdpagina van
+
23
de VDAB. Sommige attesten op Std. worden ook uitgegeven door bepaalde diensten,
+
24
en daarvan kan natuurlijk niet op voorhand geweten zijn welke attesten.
+
25
+
26
Sommige pagina's konden gewoonweg niet gereproduceerd worden, omdat ze links
+
27
genereren naar bepaalde PDF-bestanden.
+
28
+
29
[fn:jobteaser] Op dit moment blijken de links naar het JOS-project offline
+
30
gehaald te zijn, en vervangen door een ander systeem genaamd "Jobteaser", maar
+
31
het is maar de vraag hoe lang deze links blijven staan.
+
32
*** Uurrooster
+
33
Het uurrooster biedt *geen mogelijkheid om planning van andere richtingen in te kijken*.
+
34
Ik vermoed niet dat dit iets is wat veel mensen zullen missen, maar dit
+
35
kan wel later worden toegevoegd als dit nodig blijkt te zijn. Joeni heeft dit
+
36
niet omdat het de bedoeling was om een zo simpel mogelijk systeem te ontwerpen
+
37
dat zoveel mogelijk mensen tegemoet komt. De mogelijkheid om planningen in te
+
38
kijken van andere studierichtingen is niet nuttig genoeg om te toevoeging ervan
+
39
te verantwoorden.
+
40
+
41
De *vorm van de weergave van de week* was een kritiekpunt op zich van een van de
+
42
testers; die merkte op dat de breedte van de verschillende dagen niet gelijk is.
+
43
Dit klopt ook: Dagen zonder "evenementen" worden dunner weergegeven dan dagen
+
44
waarop wel iets gebeurt. De argumentering hiervan is tweeledig: Enerzijds is het
+
45
logisch om belangrijkere zaken (een bezette dag) prominenter weer te geven dan
+
46
onbelange zaken (een vrije dag), en dat wordt bekomen door ze breder te maken.
+
47
Anderzijds vereist elke dag even breed maken extra opmaakcode.\\
+
48
+
49
*** Lokalen
+
50
Dit moet grotendeels worden ingevuld met *recente* informatie over de lokalen op
+
51
de UHasselt. Volgens Ines Boonen is er geen systeem informatie bijhoudt over de
+
52
lokalen, het is dus zeer waarschijnlijk dat de bestaande informatie dan ook niet
+
53
meer up-to-date is. Dit is natuurlijk gemakkelijk te remediëren door een dag de
+
54
universiteit rond te trekken en alle informatie te verzamelen.
+
55
+
56
Dit is op dit moment nog niet gedaan voor Joeni, omdat dit geen prioriteit was
+
57
van het project. Er zijn enkele voorbeeldlokalen ingevoerd om te laten zien dat
+
58
het systeem goed werkt en bruikbare informatie verschaft, maar langs alle
+
59
lokalen van de UHasselt gaan behoort niet tot de /scope/ van dit proefwerk.
+
60
+
61
*** Prikbord
+
62
Niet alle diensten die op het prikbord iets kunnen zetten, kunnen aangeven wie
+
63
een bepaald bericht kan zien. Tot nu toe kan enkel de examencommissie bepalen
+
64
wie een bericht mag zien, omdat de meeste van hun berichten toch gericht zijn
+
65
aan een enkele student.\\
+
66
Dit is nog niet geïmplementeerd omdat nog niet zeker is wat de meest
+
67
waarschijnlijke manier is dat informatie gedeeld wordt door de verschillende
+
68
diensten. Vermoedelijk zijn de meeste berichten toch bedoeld voor alle studenten
+
69
(getuige de PDF's die studeerruimte aanbieden), maar het kan natuurlijk dat
+
70
sommige berichten enkel aan een bepaalde studierichting getoond moeten worden.
+
71
+
72
*** Agora?
+
73
Het originele project was groter dan wat Joeni op dit moment is; het eerste
+
74
voorstel omvatte ook een universitair communicatieplatform waarop studenten,
+
75
docenten en vakgroepen makkelijk met elkaar konden communiceren. Naast
+
76
Administratie en Vakken zou dit onderdeel Agora noemen.\\
+
77
Maar Agora staat in het menu doorgekrast. Uiteindelijk zit het niet in Joeni,
+
78
voornamelijk omwille van de grootte van het project, maar ook omdat het niet
+
79
direct tot een basistaak van de universiteit behoort. 
+
80
direct tot een basistaak van de universiteit behoort.