Update changes to thesis
- Author
- Maarten Vangeneugden
- Date
- Aug. 1, 2018, 2:30 p.m.
- Hash
- 0db8147a02b1e7c8ae0919bb7032a295d62d9bd8
- Parent
- d8827efa136fb1429a4723dd22b147bafd938311
- Modified files
- docs/thesis/aandachtspunten.org
- docs/thesis/master.org
- docs/thesis/softwarekeuzes.org
- docs/thesis/voorwoord.org
docs/thesis/aandachtspunten.org ¶
5 additions and 0 deletions.
View changes Hide changes
1 |
1 |
Fundamenteel is deze bachelorproef nog altijd een werk dat moet bijdragen aan |
2 |
2 |
het ALIPA-project van de UHasselt.\\ |
3 |
3 |
Voor het stroomlijnen van de ICT-infrastructuur is het ook nodig om kleine |
4 |
4 |
problemen en mankementen op te lossen als ze gevonden worden. Een afgewerkt |
5 |
5 |
geheel voedt het gevoel dat alles goed en orderlijk samenwerkt met elkaar, een |
6 |
6 |
belangrijke doelstelling om vertrouwen te creëren in de gebruikers. |
7 |
7 |
|
8 |
8 |
Tijdens het maken van dit proefwerk ben ik op enkele kleine punten gestoten die |
9 |
9 |
niet direct van invloed waren op mijn proef, maar die ik hier toch wens te |
10 |
10 |
vermelden. Het gaat dan om kleine slordigheden, schoonheidsfoutjes, verouderde |
11 |
11 |
informatie, ... |
12 |
12 |
|
13 |
13 |
Alle benodigde informatie, alsook een redenering wordt per punt uitgeschreven. |
14 |
14 |
|
15 |
15 |
** Verouderde informatie |
16 |
16 |
*** Campushopper afgeschaft |
17 |
17 |
Op de pagina https://www.uhasselt.be/Contact-en-ligging onder de rubriek "Campus |
18 |
18 |
Hasselt/Gevangenis" wordt verteld dat men de |
19 |
19 |
Campushopper kan nemen, maar deze werd al in 2017 afgeschaft. Beter is om Boulevardpendel |
20 |
20 |
te nemen, of elke bus die het Dusartplein aandoet.[fn::Dit zijn de volgende |
21 |
21 |
lijnen: 1, 3, 5, 11, 13, 16, 18a, 20a, 22, 23, 35, 36, 45, 46, 48, 51, 52, 180, |
22 |
22 |
182, AL, BP, H13, H14, H41, H51. (https://www.delijn.be/nl/haltes/halte/403040/Hasselt_Dusartplein)] |
23 |
23 |
|
24 |
24 |
** Onnodige informatie |
25 |
25 |
*** Spartacusplan |
26 |
26 |
Op https://www.uhasselt.be/Contact-en-ligging staat een link naar een |
27 |
27 |
PDF-bestand omtrent het Spartacusplan. Dit heeft inderdaad te maken met het |
28 |
28 |
openbaar vervoer, maar voegt weinig toe aan het eigenlijke doel van deze pagina: |
29 |
29 |
Bezoekers informeren over hoe ze de UHasselt kunnen bereiken.\\ |
30 |
30 |
Ik stel voor om de vermelding hierover de verwijderen. |
31 |
31 |
|
32 |
32 |
** Slecht te vinden informatie |
+ |
33 |
*Op het Studentendossier is het eerste wachtwoord dat studenten toegewezen |
+ |
34 |
krijgen /plain text/ in te kijken.* Dit gaat via de link "Initieel paswoord". |
+ |
35 |
Het spreekt voor zich dat de implicaties voor veiligheid dicteren dat |
+ |
36 |
*het onversleuteld opslaan van wachtwoorden per direct moet stoppen.* |
+ |
37 |
** Slecht te vinden informatie |
33 |
38 |
*** Plattegronden |
34 |
39 |
Er is weinig te vinden van plattegronden op de website; waar zijn welke lokalen |
35 |
40 |
te vinden, plattegronden van de 1ste verdieping, ... |
36 |
41 |
|
37 |
42 |
Het kan ook zijn dat dit niet per sé nodig is; indien op de campus zelf adequate |
38 |
43 |
wegbewijzering wordt aangebracht, wordt een plattegrond minder belangrijk. |
39 |
44 |
Waar vind ik alle plattegronden van de campussen? Het zijn er maar 2... |
40 |
45 |
Ik heb er eentje gevonden van de campus Diepenbeek op https://www.uhasselt.be/Contact-en-ligging: |
41 |
46 |
https://www.uhasselt.be/images/UHasselt/maps/2015/campus-diepenbeek/campus-diepenbeek-gebouwDE.jpg |
42 |
47 |
Maar dat is ook enkel gelijkvloers, en niet up-to-date met nieuwe aanbouw. |
43 |
48 |
|
44 |
49 |
** Mogelijke versimpelingen |
45 |
50 |
*** Speciale logo's voor Apple |
46 |
51 |
In de broncode van de websites binnen de UHasselt zijn in de header links te |
47 |
52 |
vinden naar speciale logo's voor Apple-browsers.\\ |
48 |
53 |
Binnen Joeni worden er geen <GO ON> |
49 |
54 |
** Verbeteringspunten |
50 |
55 |
*** Video's op YouTube |
51 |
56 |
Op https://www.uhasselt.be/Videos zijn er veel filmpjes te vinden over het |
52 |
57 |
reilen en zeilen in de universiteit. Maar eigenlijk zijn het links naar het |
53 |
58 |
videoplatform YouTube, onderdeel van Google Inc. Eerder werd in deze thesis |
54 |
59 |
[[Google-privacy][de integratie met diensten van Google] op de korrel genomen.\\ |
55 |
60 |
Dit is makkelijk op te lossen door de video's simpelweg via de eigen website aan |
56 |
61 |
te bieden, middels het [[https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTML/Element/Video][~<video>~]]-element. |
57 |
62 |
**** Licensiëring video's |
58 |
63 |
De aangegeven licentie van de video's is de "Standaard YouTube-licentie", deze |
59 |
64 |
licentie voldoet niet aan de vereisten voor een "Vrij cultureel werk". |
60 |
65 |
|
61 |
66 |
De aard van deze video's is duidelijk: Ze dienen om toekomstige studenten te |
62 |
67 |
informeren over de UHasselt en al haar richtingen, een blik te werpen op |
63 |
68 |
studentenfaciliteiten (zoals verenigingen), en ook als een advertentie om voor |
64 |
69 |
UHasselt te kiezen.\\ |
65 |
70 |
De doelstelling bereiken wordt met deze licentiekeuze actief tegengewerkt; |
66 |
71 |
mensen mogen deze video's niet delen, of aanpassen voor nieuwe werken. Er zijn |
67 |
72 |
ook voorwaarden op het privégebruik ervan.\\ |
68 |
73 |
Creatieve werken met deze doelstellingen dienen zo vrij mogelijk uitgegeven te |
69 |
74 |
worden om de zichtbaarheid en verspreidingskansen ervan te maximaliseren. Door de huidige wetgeving |
70 |
75 |
omtrent kopieerrechten is dit niet automatisch mogelijk, maar er bestaan wel |
71 |
76 |
licenties die hiervoor een zeer toereikend soelaas bieden. |
72 |
77 |
|
73 |
78 |
Ik raad aan om de licenties op de video's te vervangen met de |
74 |
79 |
[[https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.nl][CC-BY 4.0]]-licentie, die deze problemen direct oplost. Dit kan ook gedaan worden als beslist |
75 |
80 |
wordt de video's op YouTube te laten staan. |
76 |
81 |
|
77 |
82 |
*** Google & privacy |
78 |
83 |
docs/thesis/master.org ¶
45 additions and 11 deletions.
View changes Hide changes
1 |
1 |
#+language: nl |
2 |
2 |
#+latex_class: article |
3 |
- | #+latex_class_options: [a4paper] |
+ |
3 |
#+latex_class_options: [a4paper] |
4 |
4 |
#+latex_header: \usepackage{pdfpages} |
5 |
5 |
#+latex_header: \usepackage[dutch]{babel} |
+ |
6 |
#+latex_header: \bibliography{sources} |
+ |
7 |
#+latex_header: \usepackage[dutch]{babel} |
6 |
8 |
#+OPTIONS: toc:nil |
7 |
9 |
#+author: Maarten Vangeneugden @@latex:\\@@ prof. dr. Wim Lamotte |
+ |
10 |
#+author: Maarten Vangeneugden @@latex:\\@@ prof. dr. Wim Lamotte |
8 |
11 |
#+date: 2017-2018 |
9 |
12 |
#+title: Joeni |
10 |
13 |
#+subtitle: Bachelorproef voorgedragen tot het behalen van de graad van bachelor in de informatica |
11 |
14 |
|
+ |
15 |
|
12 |
16 |
* COMMENT Structuur |
13 |
- | 1. Samenvatting |
14 |
- | 2. Voorwoord |
15 |
- | 3. Inhoudsopgave |
16 |
- | |
17 |
- | |
+ |
17 |
|
18 |
18 |
* Samenvatting |
19 |
- | |
+ |
19 |
#+INCLUDE: "./uurrooster.org" |
+ |
20 |
#+INCLUDE: "./lokaalreservaties.org" |
+ |
21 |
#+INCLUDE: "./examens.org" |
+ |
22 |
#+INCLUDE: "./inplannen.org" |
+ |
23 |
|
20 |
24 |
* Voorwoord |
21 |
- | |
+ |
25 |
#+INCLUDE: "./softwarekeuzes.org" |
+ |
26 |
|
22 |
27 |
* Inhoudsopgave |
23 |
- | #+TOC: headlines 6 |
24 |
- | |
+ |
28 |
|
25 |
29 |
#+INCLUDE: "./aandachtspunten.org" |
26 |
30 |
#+INCLUDE: "./softwarekeuzes.org" |
27 |
- | |
28 |
31 |
* Dankwoord |
+ |
32 |
#+INCLUDE: "./dankwoord.org" |
+ |
33 |
|
+ |
34 |
|
+ |
35 |
|
+ |
36 |
|
+ |
37 |
|
+ |
38 |
|
+ |
39 |
|
+ |
40 |
|
+ |
41 |
|
+ |
42 |
|
+ |
43 |
|
+ |
44 |
|
+ |
45 |
|
+ |
46 |
|
+ |
47 |
|
+ |
48 |
@@latex:\printbibliography@@ |
+ |
49 |
* Appendices |
+ |
50 |
|
+ |
51 |
|
+ |
52 |
* COMMENT Structuur |
+ |
53 |
- Titelblad |
+ |
54 |
- Inhoudsopgave |
+ |
55 |
- Voorwoord/Inleidende tekst |
+ |
56 |
- Hoofdstuk 1 - Onderzoek |
+ |
57 |
- Hoofdstuk 2 - Beschrijving Joeni |
+ |
58 |
- Hoofdstuk 3 - Voorstellen verbetering UHasselt / Bedachte processen |
+ |
59 |
- Dankwoord |
+ |
60 |
- Bibliografie |
+ |
61 |
- Appendices |
+ |
62 |
docs/thesis/softwarekeuzes.org ¶
5 additions and 2 deletions.
View changes Hide changes
1 |
1 |
In dit hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de verantwoording voor de gekozen |
2 |
2 |
software, en worden de mogelijke alternatieven besproken. |
3 |
3 |
** Softwareframework |
4 |
4 |
*** Django |
5 |
5 |
Voor het schrijven van Joeni heb ik uitgesproken gebruik gemaakt van |
6 |
6 |
[[https://www.djangoproject.com/][het Django-framework]]. |
7 |
7 |
**** Webframework |
8 |
8 |
Django is een framework gericht op het ontwikkelen van websites. Omdat Joeni |
9 |
9 |
hoort te dienen als een directe vervanging voor het Studentendossier en |
10 |
10 |
BlackBoard, zou een website bouwen de overgang het gemakkelijkst laten gebeuren. |
11 |
11 |
**** Object-relational mapper |
12 |
12 |
Het was vanaf het begin al duidelijk dat Joeni een databank zou gaan bevatten, |
13 |
13 |
compleet met tabellen, vreemde sleutels en voorwaarden. |
14 |
14 |
|
15 |
15 |
*** Python (3) |
16 |
16 |
Alhoewel er wel voor elke programmeertaal één of meerdere frameworks voor het |
17 |
17 |
maken van websites bestaan, ging de voorkeur uit naar Python. |
18 |
18 |
|
19 |
19 |
*** UTF-8 |
+ |
20 |
|
+ |
21 |
*** UTF-8 |
20 |
22 |
Joeni maakt uitsluitend gebruik van UTF-8 voor encodering van tekst.\\ |
21 |
23 |
Niet alleen is dit standaard voor strings in Python 3, het laat ook toe om het |
22 |
24 |
logo van de UHasselt in de titelbalk te verwerken, en zorgt ervoor dat alle |
23 |
25 |
teksten correct gespeld en opgeslagen kunnen worden. |
24 |
26 |
Dit is ook handig voor Erasmusstudenten met vreemde namen zoals bv. |
25 |
27 |
"Kürt Pðovski", die hun echte naam kunnen gebruiken, zonder substituten te |
26 |
- | moeten gebruiken voor bepaalde tekens. |
+ |
28 |
moeten gebruiken voor bepaalde tekens. |
27 |
29 |
|
28 |
30 |
* Andere mogelijkheden |
29 |
31 |
Tegenover de gemaakte keuzes staan ook een hoop alternatieven die niet werden |
30 |
32 |
gebruikt. <IETS MEER> |
31 |
33 |
** Ruby (on Rails) |
32 |
34 |
Mijn ervaring met Ruby is simpelweg onbestaande; ik heb nooit in deze taal |
33 |
35 |
geprogrammeerd. De beperkte tijd die ik had voor de bachelorproef stond niet toe |
34 |
36 |
dat ik mij nog zou verdiepen in een nieuwe programmeertaal. |
35 |
37 |
** PHP |
36 |
38 |
Ongetwijfeld een van de meest gebruikte talen voor het schrijven van dynamische |
37 |
39 |
websites.\\ |
38 |
40 |
Het probleem is compleet het tegenovergestelde van [[Ruby (on Rails)][Ruby]]; PHP ken ik zeer goed. |
39 |
41 |
Het is daarom dat ik dit niet beschouw als een goede keuze; de taal zit vol met |
40 |
42 |
beveiligingslekken, vertoont extreem raar gedrag dat niet voorkomt in Python, |
41 |
- | |
+ |
43 |
talen, |
+ |
44 |
docs/thesis/voorwoord.org ¶
52 additions and 5 deletions.
View changes Hide changes
1 |
- | |
+ |
1 |
De Universiteit Hasselt wordt al jaren geplaagd door een problematische digitale |
+ |
2 |
infrastructuur. De software is verouderd, werkt niet meer naar behoren, ... |
+ |
3 |
Iedereen op de universiteit heeft wel een of andere anekdote over een aanvaring |
+ |
4 |
die ze hebben gehad met de computers. |
+ |
5 |
|
2 |
6 |
* Voorwoord |
3 |
- | In deze bachelorthesis komen verschillende onderwerpen aan bod, op te delen in |
+ |
7 |
geroepen om deze problematiek in kaart te brengen. Door middel van vier |
+ |
8 |
werven@@latex:\cite{nu-weet-je-het-alipa}@@ wordt gepoogd om de mankementen en |
+ |
9 |
tekortkomingen van de systemen te repareren, en dat liefst zo lang mogelijk. |
+ |
10 |
|
+ |
11 |
Naar mijn mening is het triviaal waar de primaire focus op moet liggen: de |
+ |
12 |
software voor de studenten.\\ |
+ |
13 |
De studenten vormen het kloppend hart van de UHasselt: zesduizend mensen wijden |
+ |
14 |
zich jaarlijks aan een academische studie aan deze |
+ |
15 |
universiteit@@latex:\cite{jaarverslag-2017}@@. En in de 21^ste eeuw maken ze |
+ |
16 |
praktisch allemaal gebruik van de digitale platformen voor het downloaden van |
+ |
17 |
cursusmateriaal, indienen van taken, raadplegen van weekplanning, ... Het cijfer |
+ |
18 |
zal enkel stijgen, en de vraag naar betrouwbare informatica-oplossingen wordt |
+ |
19 |
alleen maar groter. |
+ |
20 |
|
+ |
21 |
In die wetenschap verdienen de studenten uitzonderlijk veel aandacht voor hun digitale |
+ |
22 |
behoeften. De software waar zij mee in aanraking komen moet betrouwbaar |
+ |
23 |
aanvoelen en efficiënt en stijlvol overkomen. De universiteit zelf kan er enkel |
+ |
24 |
maar goed bij varen. |
+ |
25 |
|
+ |
26 |
In deze (bachelor)thesis worden net die onderdelen van de computersystemen op |
+ |
27 |
de schop genomen. Binnen het kader van het ALIPA-project is er onderzoek gedaan |
+ |
28 |
naar hoe (studenten)data op de universiteit beweegt, en worden problemen |
+ |
29 |
toegelicht, alsook oplossingen of alternatieven daarvoor. |
+ |
30 |
|
+ |
31 |
Als student Informatica is probleemoplossend vermogen een vitale eigenschap om |
+ |
32 |
de opleiding tot een goed einde te brengen. Maar er is veel meer nodig dan |
+ |
33 |
kunnen denken; een gedachtengang omzetting in een bestaand, functioneel systeem |
+ |
34 |
is net zo belangrijk. En voor deze bachelorproef werd dan ook een programma |
+ |
35 |
gebouwd dat deze taak op zich kan nemen. Dat programma is Joeni. |
+ |
36 |
|
+ |
37 |
Met Joeni wordt een duidelijk beeld geschept van wat een mogelijke oplossing kan |
+ |
38 |
zijn voor de IT waar de studenten dagelijks mee in contact komen. De gemaakte |
+ |
39 |
keuzes worden in dit proefwerk uitvoerig besproken. |
+ |
40 |
|
+ |
41 |
Ik hoop dat deze thesis een positieve invloed zal hebben op het verdere verloop |
+ |
42 |
van het ALIPA-project. |
+ |
43 |
|
+ |
44 |
|
+ |
45 |
#+BEGIN_COMMENT |
+ |
46 |
In deze bachelorthesis komen verschillende onderwerpen aan bod, op te delen in |
4 |
47 |
die omvattende elementen: |
5 |
- | - Bespreking van Joeni :: Joeni is de praktische uitwerking van deze |
+ |
48 |
- Onderzoek :: Een toelichting van de bevindingen die naar voren gekomen zijn |
+ |
49 |
bij het onderzoeken van de huidige toestand binnen de universiteit. |
+ |
50 |
- Bespreking van Joeni :: Joeni is de praktische uitwerking van deze |
6 |
51 |
bachelorproef. Het stelt een vervanging voor voor zowel het |
7 |
52 |
Studentendossier als BlackBoard, onderdelen die duidelijk een functionele |
8 |
53 |
en visuele /overhaul/ nodig hebben. |
9 |
54 |
- Voorstellen voor ALIPA :: Deze bachelorproef staat in het teken van ALIPA, om |
10 |
- | mogelijke oplossingen uit te werken, en deze dan voor te stellen. |
11 |
- | |
+ |
55 |
van ALIPA. Verbeteringspunten en ideeën om bepaalde processen te |
+ |
56 |
vereenvoudigen worden hier uiteen gezet. |
+ |
57 |
#+END_COMMENT |
+ |
58 |