joeni

Update changes to thesis

Author
Maarten Vangeneugden
Date
Aug. 1, 2018, 4:30 p.m.
Hash
0db8147a02b1e7c8ae0919bb7032a295d62d9bd8
Parent
d8827efa136fb1429a4723dd22b147bafd938311
Modified files
docs/thesis/aandachtspunten.org
docs/thesis/master.org
docs/thesis/softwarekeuzes.org
docs/thesis/voorwoord.org

docs/thesis/aandachtspunten.org

5 additions and 0 deletions.

View changes Hide changes
1
1
Fundamenteel is deze bachelorproef nog altijd een werk dat moet bijdragen aan
2
2
het ALIPA-project van de UHasselt.\\
3
3
Voor het stroomlijnen van de ICT-infrastructuur is het ook nodig om kleine
4
4
problemen en mankementen op te lossen als ze gevonden worden. Een afgewerkt
5
5
geheel voedt het gevoel dat alles goed en orderlijk samenwerkt met elkaar, een
6
6
belangrijke doelstelling om vertrouwen te creëren in de gebruikers.
7
7
8
8
Tijdens het maken van dit proefwerk ben ik op enkele kleine punten gestoten die
9
9
niet direct van invloed waren op mijn proef, maar die ik hier toch wens te
10
10
vermelden. Het gaat dan om kleine slordigheden, schoonheidsfoutjes, verouderde
11
11
informatie, ...
12
12
13
13
Alle benodigde informatie, alsook een redenering wordt per punt uitgeschreven.
14
14
15
15
** Verouderde informatie
16
16
*** Campushopper afgeschaft
17
17
Op de pagina https://www.uhasselt.be/Contact-en-ligging onder de rubriek "Campus
18
18
 Hasselt/Gevangenis" wordt verteld dat men de
19
19
Campushopper kan nemen, maar deze werd al in 2017 afgeschaft. Beter is om Boulevardpendel
20
20
te nemen, of elke bus die het Dusartplein aandoet.[fn::Dit zijn de volgende
21
21
 lijnen: 1, 3, 5, 11, 13, 16, 18a, 20a, 22, 23, 35, 36, 45, 46, 48, 51, 52, 180,
22
22
 182, AL, BP, H13, H14, H41, H51. (https://www.delijn.be/nl/haltes/halte/403040/Hasselt_Dusartplein)]
23
23
24
24
** Onnodige informatie
25
25
*** Spartacusplan
26
26
Op https://www.uhasselt.be/Contact-en-ligging staat een link naar een
27
27
PDF-bestand omtrent het Spartacusplan. Dit heeft inderdaad te maken met het
28
28
openbaar vervoer, maar voegt weinig toe aan het eigenlijke doel van deze pagina:
29
29
Bezoekers informeren over hoe ze de UHasselt kunnen bereiken.\\
30
30
Ik stel voor om de vermelding hierover de verwijderen.
31
31
32
32
** Slecht te vinden informatie
+
33
*Op het Studentendossier is het eerste wachtwoord dat studenten toegewezen
+
34
krijgen /plain text/ in te kijken.* Dit gaat via de link "Initieel paswoord".
+
35
Het spreekt voor zich dat de implicaties voor veiligheid dicteren dat
+
36
*het onversleuteld opslaan van wachtwoorden per direct moet stoppen.*
+
37
** Slecht te vinden informatie
33
38
*** Plattegronden
34
39
Er is weinig te vinden van plattegronden op de website; waar zijn welke lokalen
35
40
 te vinden, plattegronden van de 1ste verdieping, ...
36
41
37
42
Het kan ook zijn dat dit niet per sé nodig is; indien op de campus zelf adequate
38
43
 wegbewijzering wordt aangebracht, wordt een plattegrond minder belangrijk.
39
44
 Waar vind ik alle plattegronden van de campussen? Het zijn er maar 2...
40
45
 Ik heb er eentje gevonden van de campus Diepenbeek op https://www.uhasselt.be/Contact-en-ligging:
41
46
 https://www.uhasselt.be/images/UHasselt/maps/2015/campus-diepenbeek/campus-diepenbeek-gebouwDE.jpg
42
47
 Maar dat is ook enkel gelijkvloers, en niet up-to-date met nieuwe aanbouw.
43
48
44
49
** Mogelijke versimpelingen
45
50
*** Speciale logo's voor Apple
46
51
In de broncode van de websites binnen de UHasselt zijn in de header links te
47
52
vinden naar speciale logo's voor Apple-browsers.\\
48
53
Binnen Joeni worden er geen 
49
54
** Verbeteringspunten
50
55
*** Video's op YouTube
51
56
Op https://www.uhasselt.be/Videos zijn er veel filmpjes te vinden over het
52
57
reilen en zeilen in de universiteit. Maar eigenlijk zijn het links naar het
53
58
videoplatform YouTube, onderdeel van Google Inc. Eerder werd in deze thesis
54
59
[[Google-privacy][de integratie met diensten van Google] op de korrel genomen.\\
55
60
Dit is makkelijk op te lossen door de video's simpelweg via de eigen website aan
56
61
te bieden, middels het [[https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTML/Element/Video][~
57
62
**** Licensiëring video's
58
63
De aangegeven licentie van de video's is de "Standaard YouTube-licentie", deze
59
64
licentie voldoet niet aan de vereisten voor een "Vrij cultureel werk".
60
65
61
66
De aard van deze video's is duidelijk: Ze dienen om toekomstige studenten te
62
67
informeren over de UHasselt en al haar richtingen, een blik te werpen op
63
68
studentenfaciliteiten (zoals verenigingen), en ook als een advertentie om voor
64
69
UHasselt te kiezen.\\
65
70
De doelstelling bereiken wordt met deze licentiekeuze actief tegengewerkt;
66
71
mensen mogen deze video's niet delen, of aanpassen voor nieuwe werken. Er zijn
67
72
ook voorwaarden op het privégebruik ervan.\\
68
73
Creatieve werken met deze doelstellingen dienen zo vrij mogelijk uitgegeven te
69
74
worden om de zichtbaarheid en verspreidingskansen ervan te maximaliseren. Door de huidige wetgeving
70
75
omtrent kopieerrechten is dit niet automatisch mogelijk, maar er bestaan wel
71
76
licenties die hiervoor een zeer toereikend soelaas bieden.
72
77
73
78
Ik raad aan om de licenties op de video's te vervangen met de
74
79
[[https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.nl][CC-BY 4.0]]-licentie, die deze problemen direct oplost. Dit kan ook gedaan worden als beslist
75
80
wordt de video's op YouTube te laten staan.
76
81
77
82
*** Google & privacy
78
83
79
84

docs/thesis/master.org

45 additions and 11 deletions.

View changes Hide changes
1
1
#+language: nl
2
2
#+latex_class: article
3
-
#+latex_class_options: [a4paper]
+
3
#+latex_class_options: [a4paper]
4
4
#+latex_header: \usepackage{pdfpages}
5
5
#+latex_header: \usepackage[dutch]{babel}
+
6
#+latex_header: \bibliography{sources}
+
7
#+latex_header: \usepackage[dutch]{babel}
6
8
#+OPTIONS: toc:nil
7
9
#+author: Maarten Vangeneugden @@latex:\\@@ prof. dr. Wim Lamotte
+
10
#+author: Maarten Vangeneugden @@latex:\\@@ prof. dr. Wim Lamotte
8
11
#+date: 2017-2018
9
12
#+title: Joeni
10
13
#+subtitle: Bachelorproef voorgedragen tot het behalen van de graad van bachelor in de informatica
11
14
+
15
12
16
* COMMENT Structuur
13
-
1. Samenvatting
14
-
2. Voorwoord
15
-
3. Inhoudsopgave
16
-
17
-
+
17
18
18
* Samenvatting
19
-
+
19
#+INCLUDE: "./uurrooster.org"
+
20
#+INCLUDE: "./lokaalreservaties.org"
+
21
#+INCLUDE: "./examens.org"
+
22
#+INCLUDE: "./inplannen.org"
+
23
20
24
* Voorwoord
21
-
+
25
#+INCLUDE: "./softwarekeuzes.org"
+
26
22
27
* Inhoudsopgave
23
-
#+TOC: headlines 6
24
-
+
28
25
29
#+INCLUDE: "./aandachtspunten.org"
26
30
#+INCLUDE: "./softwarekeuzes.org"
27
-
28
31
* Dankwoord
+
32
#+INCLUDE: "./dankwoord.org"
+
33
+
34
+
35
+
36
+
37
+
38
+
39
+
40
+
41
+
42
+
43
+
44
+
45
+
46
+
47
+
48
@@latex:\printbibliography@@
+
49
* Appendices
+
50
+
51
+
52
* COMMENT Structuur
+
53
- Titelblad
+
54
- Inhoudsopgave
+
55
- Voorwoord/Inleidende tekst
+
56
- Hoofdstuk 1 - Onderzoek
+
57
- Hoofdstuk 2 - Beschrijving Joeni
+
58
- Hoofdstuk 3 - Voorstellen verbetering UHasselt / Bedachte processen
+
59
- Dankwoord
+
60
- Bibliografie
+
61
- Appendices 
+
62
- Appendices 

docs/thesis/softwarekeuzes.org

5 additions and 2 deletions.

View changes Hide changes
1
1
In dit hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de verantwoording voor de gekozen
2
2
software, en worden de mogelijke alternatieven besproken.
3
3
** Softwareframework
4
4
*** Django
5
5
Voor het schrijven van Joeni heb ik uitgesproken gebruik gemaakt van
6
6
[[https://www.djangoproject.com/][het Django-framework]].
7
7
**** Webframework
8
8
Django is een framework gericht op het ontwikkelen van websites. Omdat Joeni
9
9
hoort te dienen als een directe vervanging voor het Studentendossier en
10
10
BlackBoard, zou een website bouwen de overgang het gemakkelijkst laten gebeuren.
11
11
**** Object-relational mapper
12
12
Het was vanaf het begin al duidelijk dat Joeni een databank zou gaan bevatten,
13
13
compleet met tabellen, vreemde sleutels en voorwaarden.
14
14
15
15
*** Python (3)
16
16
Alhoewel er wel voor elke programmeertaal één of meerdere frameworks voor het
17
17
maken van websites bestaan, ging de voorkeur uit naar Python.
18
18
19
19
*** UTF-8
+
20
+
21
*** UTF-8
20
22
Joeni maakt uitsluitend gebruik van UTF-8 voor encodering van tekst.\\
21
23
Niet alleen is dit standaard voor strings in Python 3, het laat ook toe om het
22
24
logo van de UHasselt in de titelbalk te verwerken, en zorgt ervoor dat alle
23
25
teksten correct gespeld en opgeslagen kunnen worden.  
24
26
Dit is ook handig voor Erasmusstudenten met vreemde namen zoals bv. 
25
27
"Kürt Pðovski", die hun echte naam kunnen gebruiken, zonder substituten te
26
-
moeten gebruiken voor bepaalde tekens.
+
28
moeten gebruiken voor bepaalde tekens.
27
29
28
30
* Andere mogelijkheden
29
31
Tegenover de gemaakte keuzes staan ook een hoop alternatieven die niet werden
30
32
gebruikt. 
31
33
** Ruby (on Rails)
32
34
Mijn ervaring met Ruby is simpelweg onbestaande; ik heb nooit in deze taal
33
35
geprogrammeerd. De beperkte tijd die ik had voor de bachelorproef stond niet toe
34
36
dat ik mij nog zou verdiepen in een nieuwe programmeertaal.
35
37
** PHP
36
38
Ongetwijfeld een van de meest gebruikte talen voor het schrijven van dynamische
37
39
websites.\\
38
40
Het probleem is compleet het tegenovergestelde van [[Ruby (on Rails)][Ruby]]; PHP ken ik zeer goed.
39
41
Het is daarom dat ik dit niet beschouw als een goede keuze; de taal zit vol met
40
42
beveiligingslekken, vertoont extreem raar gedrag dat niet voorkomt in Python,
41
-
+
43
talen,
+
44

docs/thesis/voorwoord.org

52 additions and 5 deletions.

View changes Hide changes
1
-
+
1
De Universiteit Hasselt wordt al jaren geplaagd door een problematische digitale
+
2
infrastructuur. De software is verouderd, werkt niet meer naar behoren, ...
+
3
Iedereen op de universiteit heeft wel een of andere anekdote over een aanvaring
+
4
die ze hebben gehad met de computers.
+
5
2
6
* Voorwoord
3
-
In deze bachelorthesis komen verschillende onderwerpen aan bod, op te delen in
+
7
geroepen om deze problematiek in kaart te brengen. Door middel van vier
+
8
werven@@latex:\cite{nu-weet-je-het-alipa}@@ wordt gepoogd om de mankementen en
+
9
tekortkomingen van de systemen te repareren, en dat liefst zo lang mogelijk.
+
10
+
11
Naar mijn mening is het triviaal waar de primaire focus op moet liggen: de
+
12
software voor de studenten.\\
+
13
De studenten vormen het kloppend hart van de UHasselt: zesduizend mensen wijden
+
14
zich jaarlijks aan een academische studie aan deze
+
15
universiteit@@latex:\cite{jaarverslag-2017}@@. En in de 21^ste eeuw maken ze
+
16
praktisch allemaal gebruik van de digitale platformen voor het downloaden van
+
17
cursusmateriaal, indienen van taken, raadplegen van weekplanning, ... Het cijfer
+
18
zal enkel stijgen, en de vraag naar betrouwbare informatica-oplossingen wordt
+
19
alleen maar groter.
+
20
+
21
In die wetenschap verdienen de studenten uitzonderlijk veel aandacht voor hun digitale
+
22
behoeften. De software waar zij mee in aanraking komen moet betrouwbaar
+
23
aanvoelen en efficiënt en stijlvol overkomen. De universiteit zelf kan er enkel
+
24
maar goed bij varen.
+
25
+
26
In deze (bachelor)thesis worden net die onderdelen van de computersystemen op
+
27
de schop genomen. Binnen het kader van het ALIPA-project is er onderzoek gedaan
+
28
naar hoe (studenten)data op de universiteit beweegt, en worden problemen
+
29
toegelicht, alsook oplossingen of alternatieven daarvoor.
+
30
+
31
Als student Informatica is probleemoplossend vermogen een vitale eigenschap om
+
32
de opleiding tot een goed einde te brengen. Maar er is veel meer nodig dan
+
33
kunnen denken; een gedachtengang omzetting in een bestaand, functioneel systeem
+
34
is net zo belangrijk. En voor deze bachelorproef werd dan ook een programma
+
35
gebouwd dat deze taak op zich kan nemen. Dat programma is Joeni.
+
36
+
37
Met Joeni wordt een duidelijk beeld geschept van wat een mogelijke oplossing kan
+
38
zijn voor de IT waar de studenten dagelijks mee in contact komen. De gemaakte
+
39
keuzes worden in dit proefwerk uitvoerig besproken.
+
40
+
41
Ik hoop dat deze thesis een positieve invloed zal hebben op het verdere verloop
+
42
van het ALIPA-project.
+
43
 
+
44
+
45
#+BEGIN_COMMENT
+
46
In deze bachelorthesis komen verschillende onderwerpen aan bod, op te delen in
4
47
die omvattende elementen:
5
-
- Bespreking van Joeni :: Joeni is de praktische uitwerking van deze
+
48
- Onderzoek :: Een toelichting van de bevindingen die naar voren gekomen zijn
+
49
               bij het onderzoeken van de huidige toestand binnen de universiteit.
+
50
- Bespreking van Joeni :: Joeni is de praktische uitwerking van deze
6
51
     bachelorproef. Het stelt een vervanging voor voor zowel het
7
52
     Studentendossier als BlackBoard, onderdelen die duidelijk een functionele
8
53
     en visuele /overhaul/ nodig hebben.
9
54
- Voorstellen voor ALIPA :: Deze bachelorproef staat in het teken van ALIPA, om
10
-
     mogelijke oplossingen uit te werken, en deze dan voor te stellen.
11
-
     mogelijke oplossingen uit te werken, en deze dan voor te stellen.
+
55
     van ALIPA. Verbeteringspunten en ideeën om bepaalde processen te
+
56
     vereenvoudigen worden hier uiteen gezet.
+
57
#+END_COMMENT
+
58
#+END_COMMENT