1 |
* De Grote ICT-enquête - Inzending |
2 |
Hieronder heb ik mijn antwoorden opgelijst voor de enquête ingericht door StuRa. |
3 |
** Algemene info |
4 |
Het fundamentele probleem aan de informatica-infrastructuur, is dat GEEN ENKEL |
5 |
component op een degelijke wijze met elkaar communiceert (zowel op |
6 |
applicatie-niveau, als ontwikkelaarsniveau (Google, BlackBoard Inc, cel ISA, cel |
7 |
WEB, ...). Dat begint al met de meestgebruikte zaken, zoals de e-mails van |
8 |
studenten (die door Google worden afgehandeld, om maar over privacyproblemen te |
9 |
zwijgen), en strekt uit tot zaken zoals [BlackBoard], die zeer traag werken, voor |
10 |
de helft vertaald zijn (valt vooral op bij Nederlandse vakken), en van tijd tot |
11 |
tijd zelfs gewoon niet beschikbaar zijn (Van tijd tot tijd een HTTP 50x error, |
12 |
zelfs tijdens het invullen van de enquête: https://i.imgur.com/FJBcv7I.png). |
13 |
|
14 |
Het is ook duidelijk dat het personeel zelf (!) niet weet hoe deze programma's |
15 |
gebruikt moeten worden.\\ |
16 |
Sommige professoren zetten hun opdrachten op BlackBoard (BB) onder |
17 |
"Assignments", anderen onder "Course Materials". Sommigen geven de punten door |
18 |
via e-mail, anderen maken een lijst op BB, anderen wachten tot de punten in het |
19 |
studentendossier worden opgenomen. |
20 |
De ene werkt met .docx-bestanden, de andere converteert naar .pdf. Sommigen |
21 |
sturen gewoon een e-mail naar de studenten, af en toe staat het "plain text" op |
22 |
BB genoteerd.\\ |
23 |
Er is ook een "Discussions"-gedeelte op BB, maar sommige professoren laten in de |
24 |
eerste hoorcolleges gewoon het e-mailadres van de studiegroep vallen. Niet omdat |
25 |
ze te incompetent zijn om met BB te werken, maar omdat ze zelf ervaren dat |
26 |
communicatie via e-mail gewoon simpeler en beter werkt. |
27 |
Als het personeel het platform, wat speciaal voor hun doelstellingen gemaakt is, |
28 |
weigeren [sic] te gebruiken, dan is er iets mis met het personeel, of het platform |
29 |
zelf.\\ |
30 |
En ik ben van mening dat het talent en de competentie van de professoren en |
31 |
studiebegeleiders te hoog is, om te vermoeden dat het hun schuld is. |
32 |
|
33 |
Elke opleiding is natuurlijk anders, maar ik volg maar 1 richting, dus de vakken |
34 |
hebben toch ietwat gemeen met elkaar.\\ |
35 |
Voor een bepaald vak heb ik (met een andere student) moeten samenwerken met een |
36 |
studiebegeleider. Deze studiebegeleider heeft ons gecontacteerd, om voor te |
37 |
stellen om de communicatie via Slack te laten verlopen. Dit impliceert wederom |
38 |
dat de UHasselt aan zijn personeel (en studenten) géén ICT-hulpmiddelen kan |
39 |
aanbieden, die ook daadwerkelijk "helpen". |
40 |
|
41 |
Het lijkt net of de UHasselt simpelweg verplicht is om door allerlei hoepels te |
42 |
springen, omdat de belangrijkste infrastructuur nog niet eens onder het eigen |
43 |
beheer valt, als ze al aanwezig is. Dit, tot het punt dat de mensen gewoon zelf |
44 |
alternatieve oplossingen gaan gebruiken, of de middelen gaan misbruiken (lees: |
45 |
op een andere manier dan oorspronkelijk bedoeld). |
46 |
|
47 |
Zelfs deze enquête is nog maar eens een voorbeeld van een instituut dat moeite |
48 |
heeft met z'n eigen informatica-middelen te gebruiken; in plaats van op de eigen |
49 |
website (of BB, of het studentendossier, of eender welke plaats die ik nog niet |
50 |
meer herinner) dit te publiceren, maken we maar snel iets via Google Formulieren |
51 |
aan. Want, in tegenstelling tot onze eigen infrastructuur, werkt dat |
52 |
gemakkelijker.\\ |
53 |
We spreken nog maar over een simpel webformulier, in HTML te implementeren met |
54 |
. (Er zit een beetje meer achter i.v.m. |
55 |
beveiliging en SQL-injecties, maar als dit al boven de pet van onze ICT gaat, |
56 |
wat kunnen we dan wel?) |
57 |
|
58 |
Ik vermoed dat er fiscale factoren meespelen in al dit gebeuren; het is goed |
59 |
mogelijk dat het "outsourcen" van bepaalde faciliteiten van de unief makkelijker |
60 |
is.\\ |
61 |
Het probleem is echter dat in dit geval, de financiële besparing onaanvaardbaar |
62 |
diep doorweegt in de efficiëntie, waarna ik mij afvraag of het dat uiteindelijk |
63 |
nog wel waard is. Immers, er wordt betaald voor een service (Google, BlackBoard |
64 |
Inc.) die ontoereikend is.\\ |
65 |
Outsourcen mag! Maar het moet wel degelijk gebeuren. HoreServi is een goed |
66 |
voorbeeld van hoe (volgens mij) outsourcing een bedrijf (de UHasselt) ten goede |
67 |
kan komen. |
68 |
|
69 |
"Uhasselt is begonnen met het herzien van alle informaticatoepassingen", is |
70 |
zeker een nobel doel, maar het probleem ligt veel fundamenteler dan slechts op |
71 |
het niveau van de applicaties.\\ |
72 |
Deze "informaticatoepassingen" zijn echter wel hetgeen waarmee iedereen in |
73 |
contact komt, en vormen dus een reflectie van achterliggende beslissingen en |
74 |
technologie.\\ |
75 |
*De toepassingen zijn het probleem, maar niet altijd de oorzaak. Een "herziening" |
76 |
[van de toepassingen] is slechts een pleister op een wonde waar al zout in zit.* |
77 |
Los de oorzaak op, en het probleem zal veel gemakkelijker worden om op te |
78 |
lossen, als het zichzelf al niet oplost. |
79 |
|
80 |
Wat mij het felst irriteert, is dat ik aan deze universiteit zelf Informatica |
81 |
studeer, en ik zie rond mij een volledig (virtueel) team zitten, dat barst van |
82 |
de creativiteit en innovatieve ideeën, waarvan ik overtuigd ben dat zij in staat |
83 |
zijn om dit probleem op te lossen.\\ |
84 |
In feite zitten sommigen (waaronder ikzelf) hier al mee te werken sinds dat ze |
85 |
12-18 jaar zijn, puur als hobby. Gemotiveerde hackers, die eigenlijk al jaren |
86 |
ervaring hebben (zij het niet professioneel, maar hobbykoks kunnen ook lekker |
87 |
koken =3).\\ |
88 |
Misschien reageer ik iets te overdreven, of overschat ik de kwaliteit van mijn |
89 |
faculteit. Dat wil ik wel geloven, maar *het staat wel vast dat de huidige manier |
90 |
van hoe alles met elkaar verbindt, een groot minpunt is van de UHasselt, en dat |
91 |
dit niet gewoon een opinie van een enkeling is, maar een haast unanieme mening |
92 |
van zowel de studenten als het personeel zelf.*\\ |
93 |
Op de eerste (1ste!) dag dat ik aan deze unief begon te studeren, ben ik |
94 |
begeleid door mensen van de StuRa, om mij wegwijs te maken in het systeem. Zeer |
95 |
opgetogen en gemotiveerde mensen. Toch blijft mij bij wat er werd gezegd toen we |
96 |
over de IT-infrastructuur werden ingelicht: "Dit is BlackBoard, da's het |
97 |
studentenplatform. Nu ja, 't is echt slecht, ik weet echt niet waarom we dit |
98 |
hebben goedgekeurd." |
99 |
|
100 |
Als informatica-professoren over hun vak praten in de hoorcolleges, is het snel |
101 |
duidelijk dat de kennis omtrent informatica zeker aanwezig is binnen de |
102 |
universiteit.\\ |
103 |
Het is natuurlijk hun job niet om de ICT te onderhouden, ze zijn immers |
104 |
professoren. Maar hun expertise lijkt gewoon verloren te gaan, alsof hun kennis |
105 |
enkel een academische/theoretische waarde heeft, en [in de praktijk] op dovemansoren |
106 |
landt. |
107 |
|
108 |
Wij hebben het talent en de middelen. De UHasselt kan er enkel maar beter van |
109 |
worden als de mensen die er elke dag middenin staan, ook diegenen zijn die het |
110 |
opbouwen, onderhouden, en uitbreiden. Zij (lees: Wij, alle studenten en |
111 |
personeelsleden) kennen de noden en doelen van het systeem. Daarbij, omdat wij |
112 |
er middenin staan, is er altijd een luisterend oor beschikbaar voor problemen, |
113 |
suggesties. |
114 |
|
115 |
Mocht er inderdaad gehoor gegeven worden aan deze klachten, dan zal de oplossing |
116 |
sowieso een zware inspanning vragen; programmeren is niet gemakkelijk, goed |
117 |
programmeren dus waarschijnlijk ook niet. Maar het is een investering voor de |
118 |
lange termijn, en als het goed gebeurt, kunnen we gemakkelijk spreken over |
119 |
ettelijke decennia aan terugbetaling, in de vorm van efficiëntie en kwaliteit, |
120 |
en laat het de UHasselt toe een extra pluspunt toe te voegen aan het lijstje van |
121 |
argumenten om voor de UHasselt te kiezen voor de toekomstige student. |
122 |
|
123 |
** Studentendossier |
124 |
*** Algemene mening studentendossier |
125 |
- Onnodig veel JavaScript |
126 |
- Vreemde indeling |
127 |
- Traag bij aanvraag studietraject |
128 |
- Vreemde stylesheets (bv. onregelmatige font size); ... |
129 |
|
130 |
*** Opmerkingen |
131 |
|
132 |
*Waarom worden wachtwoorden PLAIN TEXT bijgehouden?* (In Studentendossier; klik op |
133 |
"Initieel paswoord" linksonder)\\ |
134 |
Met alle respect, maar dit is een ontolereerbare fout, zelfs al is dit niet mijn |
135 |
huidige wachtwoord.\\ |
136 |
Ik studeer geen rechten, maar het is mogelijk dat dit zelfs illegaal is: |
137 |
#+BEGIN_QUOTE |
138 |
"Data controllers must protect personal data against accidental or unlawful |
139 |
destruction, loss, alteration and disclosure, particularly when processing |
140 |
involves data transmission over networks. They shall implement the appropriate |
141 |
security measures;\\ |
142 |
These protection measures must ensure a level of protection appropriate to the data." |
143 |
#+END_QUOTE |
144 |
(bron: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/data-collection/obligations/index_en.htm) |
145 |
|
146 |
Wikipedia-pagina zodat iemand kan beginnen met een oplossing te zoeken: |
147 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function#Password_verification |
148 |
|
149 |
** Studiegids |
150 |
*** Opmerkingen |
151 |
|
152 |
Er blijkt niet echt veel uniformiteit te bestaan binnen de evaluatievormen van |
153 |
verschillende vakken; sommigen lijsten de vormen op met vinkjes en een |
154 |
percentage, anderen gebruiken een doorlopende tekst.\\ |
155 |
Het laat niet zien welke vakken door de student behaald zijn, welke niet, welke |
156 |
opgenomen zijn, ... Kortom: De studiegids houdt geen rekening met wie de pagina |
157 |
bezoekt.\\ |
158 |
De indeling is nogal druk: |
159 |
- Er staat veel redundante informatie (bv.: overal een 'N' en 'V' voor |
160 |
"Nederlands" en "Verplicht", alhoewel je dit ook gewoon 1 keer kan vermelden, |
161 |
met een vermelding in de zin van: "Voor alle weergegeven vakken") |
162 |
- Niet-interessante informatie te prominent aanwezig (bv. Nummer van cursus, wat |
163 |
niet echt nodig is op de voorpagina) |
164 |
- Interessante informatie vereist extra doorklikken (bv. evaluatievorm) |