joeni

ict-enquête.org

1
* De Grote ICT-enquête - Inzending
2
Hieronder heb ik mijn antwoorden opgelijst voor de enquête ingericht door StuRa.
3
** Algemene info
4
Het fundamentele probleem aan de informatica-infrastructuur, is dat GEEN ENKEL
5
component op een degelijke wijze met elkaar communiceert (zowel op
6
applicatie-niveau, als ontwikkelaarsniveau (Google, BlackBoard Inc, cel ISA, cel
7
WEB, ...). Dat begint al met de meestgebruikte zaken, zoals de e-mails van
8
studenten (die door Google worden afgehandeld, om maar over privacyproblemen te
9
zwijgen), en strekt uit tot zaken zoals [BlackBoard], die zeer traag werken, voor
10
de helft vertaald zijn (valt vooral op bij Nederlandse vakken), en van tijd tot
11
tijd zelfs gewoon niet beschikbaar zijn (Van tijd tot tijd een HTTP 50x error,
12
zelfs tijdens het invullen van de enquête: https://i.imgur.com/FJBcv7I.png).
13
14
Het is ook duidelijk dat het personeel zelf (!) niet weet hoe deze programma's
15
gebruikt moeten worden.\\
16
Sommige professoren zetten hun opdrachten op BlackBoard (BB) onder
17
"Assignments", anderen onder "Course Materials". Sommigen geven de punten door
18
via e-mail, anderen maken een lijst op BB, anderen wachten tot de punten in het
19
studentendossier worden opgenomen. 
20
De ene werkt met .docx-bestanden, de andere converteert naar .pdf. Sommigen
21
sturen gewoon een e-mail naar de studenten, af en toe staat het "plain text" op
22
BB genoteerd.\\
23
Er is ook een "Discussions"-gedeelte op BB, maar sommige professoren laten in de
24
eerste hoorcolleges gewoon het e-mailadres van de studiegroep vallen. Niet omdat
25
ze te incompetent zijn om met BB te werken, maar omdat ze zelf ervaren dat
26
communicatie via e-mail gewoon simpeler en beter werkt.
27
Als het personeel het platform, wat speciaal voor hun doelstellingen gemaakt is,
28
weigeren [sic] te gebruiken, dan is er iets mis met het personeel, of het platform
29
zelf.\\
30
En ik ben van mening dat het talent en de competentie van de professoren en
31
studiebegeleiders te hoog is, om te vermoeden dat het hun schuld is.
32
33
Elke opleiding is natuurlijk anders, maar ik volg maar 1 richting, dus de vakken
34
hebben toch ietwat gemeen met elkaar.\\
35
Voor een bepaald vak heb ik (met een andere student) moeten samenwerken met een
36
studiebegeleider. Deze studiebegeleider heeft ons gecontacteerd, om voor te
37
stellen om de communicatie via Slack te laten verlopen. Dit impliceert wederom
38
dat de UHasselt aan zijn personeel (en studenten) géén ICT-hulpmiddelen kan
39
aanbieden, die ook daadwerkelijk "helpen".
40
41
Het lijkt net of de UHasselt simpelweg verplicht is om door allerlei hoepels te
42
springen, omdat de belangrijkste infrastructuur nog niet eens onder het eigen
43
beheer valt, als ze al aanwezig is. Dit, tot het punt dat de mensen gewoon zelf
44
alternatieve oplossingen gaan gebruiken, of de middelen gaan misbruiken (lees:
45
op een andere manier dan oorspronkelijk bedoeld).
46
47
Zelfs deze enquête is nog maar eens een voorbeeld van een instituut dat moeite
48
heeft met z'n eigen informatica-middelen te gebruiken; in plaats van op de eigen
49
website (of BB, of het studentendossier, of eender welke plaats die ik nog niet
50
meer herinner) dit te publiceren, maken we maar snel iets via Google Formulieren
51
aan. Want, in tegenstelling tot onze eigen infrastructuur, werkt dat
52
gemakkelijker.\\
53
We spreken nog maar over een simpel webformulier, in HTML te implementeren met
54
, 's, en sluit met
. (Er zit een beetje meer achter i.v.m.
55
beveiliging en SQL-injecties, maar als dit al boven de pet van onze ICT gaat,
56
wat kunnen we dan wel?)
57
58
Ik vermoed dat er fiscale factoren meespelen in al dit gebeuren; het is goed
59
mogelijk dat het "outsourcen" van bepaalde faciliteiten van de unief makkelijker
60
is.\\
61
Het probleem is echter dat in dit geval, de financiële besparing onaanvaardbaar
62
diep doorweegt in de efficiëntie, waarna ik mij afvraag of het dat uiteindelijk
63
nog wel waard is. Immers, er wordt betaald voor een service (Google, BlackBoard
64
Inc.) die ontoereikend is.\\
65
Outsourcen mag! Maar het moet wel degelijk gebeuren. HoreServi is een goed
66
voorbeeld van hoe (volgens mij) outsourcing een bedrijf (de UHasselt) ten goede
67
kan komen. 
68
69
"Uhasselt is begonnen met het herzien van alle informaticatoepassingen", is
70
zeker een nobel doel, maar het probleem ligt veel fundamenteler dan slechts op
71
het niveau van de applicaties.\\
72
Deze "informaticatoepassingen" zijn echter wel hetgeen waarmee iedereen in
73
contact komt, en vormen dus een reflectie van achterliggende beslissingen en
74
technologie.\\
75
*De toepassingen zijn het probleem, maar niet altijd de oorzaak. Een "herziening"
76
[van de toepassingen] is slechts een pleister op een wonde waar al zout in zit.*
77
Los de oorzaak op, en het probleem zal veel gemakkelijker worden om op te
78
lossen, als het zichzelf al niet oplost.
79
80
Wat mij het felst irriteert, is dat ik aan deze universiteit zelf Informatica
81
studeer, en ik zie rond mij een volledig (virtueel) team zitten, dat barst van
82
de creativiteit en innovatieve ideeën, waarvan ik overtuigd ben dat zij in staat
83
zijn om dit probleem op te lossen.\\
84
In feite zitten sommigen (waaronder ikzelf) hier al mee te werken sinds dat ze
85
12-18 jaar zijn, puur als hobby. Gemotiveerde hackers, die eigenlijk al jaren
86
ervaring hebben (zij het niet professioneel, maar hobbykoks kunnen ook lekker
87
koken =3).\\
88
Misschien reageer ik iets te overdreven, of overschat ik de kwaliteit van mijn
89
faculteit. Dat wil ik wel geloven, maar *het staat wel vast dat de huidige manier
90
van hoe alles met elkaar verbindt, een groot minpunt is van de UHasselt, en dat
91
dit niet gewoon een opinie van een enkeling is, maar een haast unanieme mening 
92
van zowel de studenten als het personeel zelf.*\\
93
Op de eerste (1ste!) dag dat ik aan deze unief begon te studeren, ben ik
94
begeleid door mensen van de StuRa, om mij wegwijs te maken in het systeem. Zeer
95
opgetogen en gemotiveerde mensen. Toch blijft mij bij wat er werd gezegd toen we
96
over de IT-infrastructuur werden ingelicht: "Dit is BlackBoard, da's het
97
studentenplatform. Nu ja, 't is echt slecht, ik weet echt niet waarom we dit
98
hebben goedgekeurd."
99
100
Als informatica-professoren over hun vak praten in de hoorcolleges, is het snel
101
duidelijk dat de kennis omtrent informatica zeker aanwezig is binnen de
102
universiteit.\\
103
Het is natuurlijk hun job niet om de ICT te onderhouden, ze zijn immers
104
professoren. Maar hun expertise lijkt gewoon verloren te gaan, alsof hun kennis
105
enkel een academische/theoretische waarde heeft, en [in de praktijk] op dovemansoren
106
landt.
107
108
Wij hebben het talent en de middelen. De UHasselt kan er enkel maar beter van
109
worden als de mensen die er elke dag middenin staan, ook diegenen zijn die het
110
opbouwen, onderhouden, en uitbreiden. Zij (lees: Wij, alle studenten en
111
personeelsleden) kennen de noden en doelen van het systeem. Daarbij, omdat wij
112
er middenin staan, is er altijd een luisterend oor beschikbaar voor problemen,
113
suggesties.
114
115
Mocht er inderdaad gehoor gegeven worden aan deze klachten, dan zal de oplossing
116
sowieso een zware inspanning vragen; programmeren is niet gemakkelijk, goed
117
programmeren dus waarschijnlijk ook niet. Maar het is een investering voor de
118
lange termijn, en als het goed gebeurt, kunnen we gemakkelijk spreken over
119
ettelijke decennia aan terugbetaling, in de vorm van efficiëntie en kwaliteit,
120
en laat het de UHasselt toe een extra pluspunt toe te voegen aan het lijstje van
121
argumenten om voor de UHasselt te kiezen voor de toekomstige student.
122
123
** Studentendossier
124
*** Algemene mening studentendossier
125
- Onnodig veel JavaScript
126
- Vreemde indeling
127
- Traag bij aanvraag studietraject
128
- Vreemde stylesheets (bv. onregelmatige font size); ...
129
130
*** Opmerkingen
131
132
*Waarom worden wachtwoorden PLAIN TEXT bijgehouden?* (In Studentendossier; klik op
133
"Initieel paswoord" linksonder)\\
134
Met alle respect, maar dit is een ontolereerbare fout, zelfs al is dit niet mijn
135
huidige wachtwoord.\\
136
Ik studeer geen rechten, maar het is mogelijk dat dit zelfs illegaal is:
137
#+BEGIN_QUOTE
138
"Data controllers must protect personal data against accidental or unlawful
139
destruction, loss, alteration and disclosure, particularly when processing
140
involves data transmission over networks. They shall implement the appropriate
141
security measures;\\
142
These protection measures must ensure a level of protection appropriate to the data."
143
#+END_QUOTE
144
(bron: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/data-collection/obligations/index_en.htm)
145
146
Wikipedia-pagina zodat iemand kan beginnen met een oplossing te zoeken:
147
https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function#Password_verification
148
149
** Studiegids
150
*** Opmerkingen
151
152
Er blijkt niet echt veel uniformiteit te bestaan binnen de evaluatievormen van
153
verschillende vakken; sommigen lijsten de vormen op met vinkjes en een
154
percentage, anderen gebruiken een doorlopende tekst.\\
155
Het laat niet zien welke vakken door de student behaald zijn, welke niet, welke
156
opgenomen zijn, ... Kortom: De studiegids houdt geen rekening met wie de pagina
157
bezoekt.\\
158
De indeling is nogal druk:
159
- Er staat veel redundante informatie (bv.: overal een 'N' en 'V' voor
160
  "Nederlands" en "Verplicht", alhoewel je dit ook gewoon 1 keer kan vermelden,
161
  met een vermelding in de zin van: "Voor alle weergegeven vakken") 
162
- Niet-interessante informatie te prominent aanwezig (bv. Nummer van cursus, wat
163
  niet echt nodig is op de voorpagina) 
164
- Interessante informatie vereist extra doorklikken (bv. evaluatievorm)