joeni

prioriteitenlijst3.org

1
#+language: nl
2
#+latex_class: article
3
#+latex_class_options: [a4paper]
4
#+latex_header: \usepackage{pdfpages}
5
#+latex_header: \usepackage[dutch]{babel}
6
#+options: toc:nil
7
#+author: Maarten Vangeneugden
8
#+email: maarten.vangeneugden@student.uhasselt.be
9
#+title: Prioriteitenlijst bachelorproef
10
11
* Voorwoord
12
Ik heb nu de kans gehad om met enkele personeelsleden van de UHasselt te kunnen
13
praten. Zo heb ik ook een beter zicht gekregen op de omvang van de huidige
14
situatie. 
15
16
* Onderzoek
17
18
** Zeker nog te onderzoeken
19
*** Examenroosterplanning
20
Dit systeem loopt blijkbaar volledig anders dan het uurroosters inplannen. Ik
21
wil hier onderzoeken
22
23
** Minder van belang
24
*** Afdwingbaarheid voorwaarden binnen de databank
25
26
27
* Praktische uitwerking
28
** Algemene samenvatting
29
De algemene prioriteit van het praktisch werk ligt bij het bouwen van een
30
systeem waar de studenten dagelijks gebruik van (moeten) maken. Ik heb dit
31
beslist omwille van de grote omvang van het project, en omdat ik hiermee vanuit
32
eigen ervaring het meest productieve eindresultaat kan leveren.
33
** Absoluut prioritair
34
De volgende punten zullen sowieso in de praktische uitwerking opgenomen worden.
35
36
*** Databank
37
 De achterliggende databank is klaar voor directe inzet. Hiermee bedoel ik: alle
38
 geïmplementeerde functionaliteit kan gebruik maken van de databank zonder zorgen
39
 te hoeven maken over /software regressions/.
40
41
Mits de nodige aanpassingen is het natuurlijk mogelijk om het programma te
42
verbinden met al bestaande databanken, maar een singulier systeem is makkelijker
43
te onderhouden, en houdt de programmacode ook properder.
44
45
*** Infopagina
46
Op de infopagina wordt informatie beschikbaar gesteld die zeker nuttig kan zijn
47
voor de studenten.
48
Op deze pagina wordt de volgende informatie zeker aangeboden:
49
- Algemene mededelingen naar de studenten toe
50
- Persoonlijke mededelingen (bv. voor faciliteitsstudenten)
51
- Resterend PingPing-bedrag
52
Er wordt ook op weergegeven welke lokalen er het komende uur / de komende twee
53
uren nog beschikbaar zijn om te gebruiken als studielokaal.
54
55
*** Persoonspagina
56
Dit zou een pagina moeten zijn waarop relevante informatie over een persoon
57
binnen de UHasselt kan worden bekeken.
58
*** Uurrooster 
59
 Via de website van de UHasselt zijn er 5 verschillende manieren om een of ander
60
 uurrooster te raadplegen:
61
62
 - [[https://www.uhasselt.be/uh/nl/infovoor/studenten-en-doctorandi/snellinks-studenten/uurroosters-(dyn).html]['Dynamisch' uurrooster]]
63
 - [[https://www.uhasselt.be/uh/nl/infovoor/studenten-en-doctorandi/snellinks-studenten/uurroosters.html][Uurrooster van een bepaald modeltraject]]
64
 - 'Persoonlijk' uurrooster via studentendossier
65
 - PDF's, aankondigingen, ... via blackboard of e-mail door vakgroepen
66
 - Examenroosters, via mail, op verschillende plaatsen beschikbaar
67
68
De eerste 2 zijn niet van zo'n groot belang voor de student, omdat het mogelijk
69
niet strookt met zijn/haar eigen traject. Het persoonlijk uurrooster is
70
daarentegen een stuk interessanter, maar is oud en moeilijk te gebruiken. \\
71
Dit rooster wordt volledig geïmplementeerd en de beschikbare informatie wordt
72
ten volle uitgebuit. Dit alles wordt dan gepresenteerd in een overzichtelijke en
73
toegankelijke webpagina.
74
75
Dit systeem biedt de studenten de volgende faciliteiten:
76
- Weergave van _alle_ vakmomenten voor ingeschreven vakken, met links naar
77
- - Het lokaal waar het plaatsvindt
78
- - De docent
79
- - Het onderwerp van het lesmoment
80
- - Het vak waarvoor dit is (waarbij elk vak een eigen kleur krijgt zodat dit
81
  goed opvalt in het rooster)
82
- Een link naar een persoonlijke iCal (.ics)
83
- Waarschuwing over recente wijzigingen en toevoegingen
84
- Vrij kiezen van tijdspanne waarvan de informatie moet worden weergegeven
85
- Waarschuwing over conflicterende (overlappende) lesmomenten
86
87
 Er zal ook hier 1 pagina komen die de verschillende uurroosters combineert
88
 op één plek, dat ook zal openen op de huidige week (dit is op dit moment nog
89
 niet het geval voor geen enkel uurrooster). er zullen ook links
90
 zijn om ical-bestanden op te vragen, zodat de informatie in agendaprogramma's kunnen
91
 worden weergegeven. het begin zal een persoonlijk rooster zijn, maar later
92
 zouden dan ook roosters beschikbaar gesteld worden van bv. het modeltraject van
93
 andere studierichtingen.
94
95
 in het uurrooster worden ook links aangebracht naar de relevante onderdelen van
96
 een bepaalde gebeurtenis; klikken op het lokaal linkt bv. door naar de pagina
97
 van dat lokaal
98
 [[lokalen][zoals verder beschreven]], en op het vak klikken linkt door naar de pagina van dat
99
 vak.
100
101
102
103
*** Lokalen
104
 Er is een pagina waarop de eigenschappen van lokalen kunnen worden ingekeken.
105
 Deze eigenschappen zijn onder andere:
106
- Aantal zitplaatsen
107
- Toegankelijkheid
108
- Type lokaal (laboratorium, auditorium, ...)
109
- Aantal computers
110
- Aanwezigheid van een beamer
111
- ...
112
Elk lokaal krijgt zo een persoonlijke webpagina. Op deze pagina wordt ook een
113
uurrooster weergegeven met de uren dat dit lokaal in gebruik is, of om aan te
114
geven dat dit lokaal vandaag gesloten is.
115
116
** Mogelijks toegevoegd
117
Deze punten kunnen al dan niet voorkomen in het eindwerk, maar zijn niet zo
118
prioritair als de absolute vereisten. De redenen waarom dit zo is wordt bij elk
119
punt apart toegelicht.
120
121
*** Cursuspagina
122
Elke cursus heeft een online pagina waarop de studenten en docenten communiceren
123
over het vak. Op deze pagina zijn dan de volgende acties mogelijk:
124
- Maken van aankondigingen/mededelingen omtrent de cursus
125
- Opstellen van taken, en het indienen van taken
126
- Verspreiden van lesmateriaal
127
128
Docenten kunnen op deze pagina de cursus beheren, alsook een studentenlijst afdrukken.
129
130
Het makkelijke hieraan, is dat de studenten en docenten al jaren werken binnen
131
de functionaliteit die BlackBoard aanbiedt. Het implementeren hiervan zou niet
132
alleen stukken goedkoper zijn, maar ook efficiënter kunnen werken, en het
133
toevoegen van nieuwe functies kan veel gemakkelijker dan te moeten wachten tot
134
het externe bedrijf dit voor ons doet.
135
136
137
*** Infopagina
138
De infopagina kan wel extra informatie weergeven, maar op dit moment weet ik
139
niet zeker hoe gemakkelijk die informatie te verkrijgen valt. Moest het mogelijk
140
zijn, dan kan de infopagina ook het restaurantmenu van deze week weergeven. Maar
141
het hangt dus echt af van hoe deze functionaliteit beschikbaar is.
142
143
*** Uurrooster
144
Normaal zou het examenrooster hier ook in moeten voorkomen, maar dit betreft een
145
andere regeling dan met het examenrooster. Het kan zijn dat deze regeling te
146
verschillend is dat het prioritair implementeren niet mogelijk is. In het beste
147
geval kan ik het echter makkelijk inplannen met de andere uren.
148
149
Modeltrajecten kunnen natuurlijk ook worden weergegeven, maar deze zijn al
150
publiekelijk beschikbaar en voor studenten is dit niet zo belangrijk, daar zij
151
vaak toch maar geïnteresseerd zijn in hun eigen dagplanning. Maar het is zeker
152
mogelijk om dit er op een later tijdstip ook bij te zetten.
153
154
*** Communicatieplatform
155
Dit betreft pagina's die communicatie binnen de UHasselt in een
156
gebruiksvriendelijk jasje steken. Het zou een lage barrière vormen voor
157
studenten om met elkaar te communiceren, zichzelf voor te stellen binnen de
158
UHasselt, delen van lesmateriaal, tips, oplossingen, ... het wordt allemaal een
159
stuk fijner en beter voor zowel student als docent als met elkaar praten wat
160
laagdrempeliger is dan een e-mail moeten schrijven.
161
162
Ik maak dit niet absoluut prioritair, omdat volgens prof. dr. Wim Lamotte
163
dit niet behoort tot de kerntaken van de Universiteit Hasselt. Ik volg deze
164
redenering, maar omdat ik merk dat veel studenten aangeven dit _nodig_ te
165
hebben, plaats ik het toch onder deze hoofding. (Volgens mij zou dit ook een
166
unicum zijn voor de Belgische universiteiten, maar dat weet ik niet zeker, en
167
unieke features toevoegen is ook niet het doel van mijn proef) \\
168
De benodigde tabellen bestaan al
169
in de databank, dus dit implementeren is relatief gezien zeer weinig werk voor
170
wat ik ervoor kan terugkrijgen.
171
172
** Niet belangrijk
173
Wat volgt zijn puntjes die wel helpen om het eindwerk vollediger te maken, maar
174
die ik niet belangrijk genoeg acht om in te plannen, omdat ze relatief aan de
175
andere prioriteiten, niet zo vitaal zijn voor het nut van het eindwerk zelf.
176
*** Faculteitspagina
177
    Informatie over de faculteiten is niet echt gemakkelijk te vinden, en is
178
    eigenlijk versnipperd over de richtingen waar ze onder vallen. Welke
179
    professoren werken binnen een faculteit? Welke vakgroepen zijn er actief?
180
    Welke gebouwen gebruiken ze meestal? Verdiensten zoals doctoraatsstudies,
181
    waar kan ik die vinden? Buiten de brochures over de faculteiten is er weinig
182
    uniformiteit te vinden.
183
*** Enquêtesysteem
184
Veel studenten doen voor hun eindwerk beroep op enquêteresultaten van andere
185
studenten, maar dit verloopt vaker dan goed is via Google Forms. Aangezien veel
186
diensten en studenten een manier wensen om snel gestructureerde statistieken te
187
verzamelen, zou de UHasselt wel een systeem moeten hebben dat dit mogelijk
188
maakt, in plaats van er nogal onorthodox mee om te springen en een "vind maar
189
iets wat werkt"-houding aan te nemen.
190
*** Inschrijfsysteem voor de UHasselt
191
Een webpagina waarop toekomstige studenten zich kunnen inschrijven aan de
192
UHasselt. Hier zullen ze hun gegevens kunnen invoeren, en hun gekozen richting
193
kunnen aanduiden.
194
195
Ik maak hier echter geen absolute prioriteit van, omdat ik me wil focussen op de
196
behoeften van de studenten, niet van zij die zich nog moeten inschrijven.
197
Daarbij is de webpagina voor inschrijven een pagina die veel mensen slechts 1
198
keer in hun leven zullen moeten gebruiken. Het herschrijven van zo'n pagina
199
als "belangrijk" te bestempelen, is niet echt de bedoeling.