1 |
#+language: nl |
2 |
#+latex_class: article |
3 |
#+latex_class_options: [a4paper] |
4 |
#+latex_header: \usepackage{pdfpages} |
5 |
#+latex_header: \usepackage[dutch]{babel} |
6 |
#+options: toc:nil |
7 |
#+author: Maarten Vangeneugden |
8 |
#+email: maarten.vangeneugden@student.uhasselt.be |
9 |
#+title: Prioriteitenlijst bachelorproef |
10 |
|
11 |
* Voorwoord |
12 |
Ik heb nu de kans gehad om met enkele personeelsleden van de UHasselt te kunnen |
13 |
praten. Zo heb ik ook een beter zicht gekregen op de omvang van de huidige |
14 |
situatie. |
15 |
|
16 |
* Onderzoek |
17 |
|
18 |
** Zeker nog te onderzoeken |
19 |
*** Examenroosterplanning |
20 |
Dit systeem loopt blijkbaar volledig anders dan het uurroosters inplannen. Ik |
21 |
wil hier onderzoeken |
22 |
|
23 |
** Minder van belang |
24 |
*** Afdwingbaarheid voorwaarden binnen de databank |
25 |
|
26 |
|
27 |
* Praktische uitwerking |
28 |
** Algemene samenvatting |
29 |
De algemene prioriteit van het praktisch werk ligt bij het bouwen van een |
30 |
systeem waar de studenten dagelijks gebruik van (moeten) maken. Ik heb dit |
31 |
beslist omwille van de grote omvang van het project, en omdat ik hiermee vanuit |
32 |
eigen ervaring het meest productieve eindresultaat kan leveren. |
33 |
** Absoluut prioritair |
34 |
De volgende punten zullen sowieso in de praktische uitwerking opgenomen worden. |
35 |
|
36 |
*** Databank |
37 |
De achterliggende databank is klaar voor directe inzet. Hiermee bedoel ik: alle |
38 |
geïmplementeerde functionaliteit kan gebruik maken van de databank zonder zorgen |
39 |
te hoeven maken over /software regressions/. |
40 |
|
41 |
Mits de nodige aanpassingen is het natuurlijk mogelijk om het programma te |
42 |
verbinden met al bestaande databanken, maar een singulier systeem is makkelijker |
43 |
te onderhouden, en houdt de programmacode ook properder. |
44 |
|
45 |
*** Infopagina |
46 |
Op de infopagina wordt informatie beschikbaar gesteld die zeker nuttig kan zijn |
47 |
voor de studenten. |
48 |
Op deze pagina wordt de volgende informatie zeker aangeboden: |
49 |
- Algemene mededelingen naar de studenten toe |
50 |
- Persoonlijke mededelingen (bv. voor faciliteitsstudenten) |
51 |
- Resterend PingPing-bedrag |
52 |
Er wordt ook op weergegeven welke lokalen er het komende uur / de komende twee |
53 |
uren nog beschikbaar zijn om te gebruiken als studielokaal. |
54 |
|
55 |
*** Persoonspagina |
56 |
Dit zou een pagina moeten zijn waarop relevante informatie over een persoon |
57 |
binnen de UHasselt kan worden bekeken. |
58 |
*** Uurrooster |
59 |
Via de website van de UHasselt zijn er 5 verschillende manieren om een of ander |
60 |
uurrooster te raadplegen: |
61 |
|
62 |
- [[https://www.uhasselt.be/uh/nl/infovoor/studenten-en-doctorandi/snellinks-studenten/uurroosters-(dyn).html]['Dynamisch' uurrooster]] |
63 |
- [[https://www.uhasselt.be/uh/nl/infovoor/studenten-en-doctorandi/snellinks-studenten/uurroosters.html][Uurrooster van een bepaald modeltraject]] |
64 |
- 'Persoonlijk' uurrooster via studentendossier |
65 |
- PDF's, aankondigingen, ... via blackboard of e-mail door vakgroepen |
66 |
- Examenroosters, via mail, op verschillende plaatsen beschikbaar |
67 |
|
68 |
De eerste 2 zijn niet van zo'n groot belang voor de student, omdat het mogelijk |
69 |
niet strookt met zijn/haar eigen traject. Het persoonlijk uurrooster is |
70 |
daarentegen een stuk interessanter, maar is oud en moeilijk te gebruiken. \\ |
71 |
Dit rooster wordt volledig geïmplementeerd en de beschikbare informatie wordt |
72 |
ten volle uitgebuit. Dit alles wordt dan gepresenteerd in een overzichtelijke en |
73 |
toegankelijke webpagina. |
74 |
|
75 |
Dit systeem biedt de studenten de volgende faciliteiten: |
76 |
- Weergave van _alle_ vakmomenten voor ingeschreven vakken, met links naar |
77 |
- - Het lokaal waar het plaatsvindt |
78 |
- - De docent |
79 |
- - Het onderwerp van het lesmoment |
80 |
- - Het vak waarvoor dit is (waarbij elk vak een eigen kleur krijgt zodat dit |
81 |
goed opvalt in het rooster) |
82 |
- Een link naar een persoonlijke iCal (.ics) |
83 |
- Waarschuwing over recente wijzigingen en toevoegingen |
84 |
- Vrij kiezen van tijdspanne waarvan de informatie moet worden weergegeven |
85 |
- Waarschuwing over conflicterende (overlappende) lesmomenten |
86 |
|
87 |
Er zal ook hier 1 pagina komen die de verschillende uurroosters combineert |
88 |
op één plek, dat ook zal openen op de huidige week (dit is op dit moment nog |
89 |
niet het geval voor geen enkel uurrooster). er zullen ook links |
90 |
zijn om ical-bestanden op te vragen, zodat de informatie in agendaprogramma's kunnen |
91 |
worden weergegeven. het begin zal een persoonlijk rooster zijn, maar later |
92 |
zouden dan ook roosters beschikbaar gesteld worden van bv. het modeltraject van |
93 |
andere studierichtingen. |
94 |
|
95 |
in het uurrooster worden ook links aangebracht naar de relevante onderdelen van |
96 |
een bepaalde gebeurtenis; klikken op het lokaal linkt bv. door naar de pagina |
97 |
van dat lokaal |
98 |
[[lokalen][zoals verder beschreven]], en op het vak klikken linkt door naar de pagina van dat |
99 |
vak. |
100 |
|
101 |
|
102 |
|
103 |
*** Lokalen |
104 |
Er is een pagina waarop de eigenschappen van lokalen kunnen worden ingekeken. |
105 |
Deze eigenschappen zijn onder andere: |
106 |
- Aantal zitplaatsen |
107 |
- Toegankelijkheid |
108 |
- Type lokaal (laboratorium, auditorium, ...) |
109 |
- Aantal computers |
110 |
- Aanwezigheid van een beamer |
111 |
- ... |
112 |
Elk lokaal krijgt zo een persoonlijke webpagina. Op deze pagina wordt ook een |
113 |
uurrooster weergegeven met de uren dat dit lokaal in gebruik is, of om aan te |
114 |
geven dat dit lokaal vandaag gesloten is. |
115 |
|
116 |
** Mogelijks toegevoegd |
117 |
Deze punten kunnen al dan niet voorkomen in het eindwerk, maar zijn niet zo |
118 |
prioritair als de absolute vereisten. De redenen waarom dit zo is wordt bij elk |
119 |
punt apart toegelicht. |
120 |
|
121 |
*** Cursuspagina |
122 |
Elke cursus heeft een online pagina waarop de studenten en docenten communiceren |
123 |
over het vak. Op deze pagina zijn dan de volgende acties mogelijk: |
124 |
- Maken van aankondigingen/mededelingen omtrent de cursus |
125 |
- Opstellen van taken, en het indienen van taken |
126 |
- Verspreiden van lesmateriaal |
127 |
|
128 |
Docenten kunnen op deze pagina de cursus beheren, alsook een studentenlijst afdrukken. |
129 |
|
130 |
Het makkelijke hieraan, is dat de studenten en docenten al jaren werken binnen |
131 |
de functionaliteit die BlackBoard aanbiedt. Het implementeren hiervan zou niet |
132 |
alleen stukken goedkoper zijn, maar ook efficiënter kunnen werken, en het |
133 |
toevoegen van nieuwe functies kan veel gemakkelijker dan te moeten wachten tot |
134 |
het externe bedrijf dit voor ons doet. |
135 |
|
136 |
|
137 |
*** Infopagina |
138 |
De infopagina kan wel extra informatie weergeven, maar op dit moment weet ik |
139 |
niet zeker hoe gemakkelijk die informatie te verkrijgen valt. Moest het mogelijk |
140 |
zijn, dan kan de infopagina ook het restaurantmenu van deze week weergeven. Maar |
141 |
het hangt dus echt af van hoe deze functionaliteit beschikbaar is. |
142 |
|
143 |
*** Uurrooster |
144 |
Normaal zou het examenrooster hier ook in moeten voorkomen, maar dit betreft een |
145 |
andere regeling dan met het examenrooster. Het kan zijn dat deze regeling te |
146 |
verschillend is dat het prioritair implementeren niet mogelijk is. In het beste |
147 |
geval kan ik het echter makkelijk inplannen met de andere uren. |
148 |
|
149 |
Modeltrajecten kunnen natuurlijk ook worden weergegeven, maar deze zijn al |
150 |
publiekelijk beschikbaar en voor studenten is dit niet zo belangrijk, daar zij |
151 |
vaak toch maar geïnteresseerd zijn in hun eigen dagplanning. Maar het is zeker |
152 |
mogelijk om dit er op een later tijdstip ook bij te zetten. |
153 |
|
154 |
*** Communicatieplatform |
155 |
Dit betreft pagina's die communicatie binnen de UHasselt in een |
156 |
gebruiksvriendelijk jasje steken. Het zou een lage barrière vormen voor |
157 |
studenten om met elkaar te communiceren, zichzelf voor te stellen binnen de |
158 |
UHasselt, delen van lesmateriaal, tips, oplossingen, ... het wordt allemaal een |
159 |
stuk fijner en beter voor zowel student als docent als met elkaar praten wat |
160 |
laagdrempeliger is dan een e-mail moeten schrijven. |
161 |
|
162 |
Ik maak dit niet absoluut prioritair, omdat volgens prof. dr. Wim Lamotte |
163 |
dit niet behoort tot de kerntaken van de Universiteit Hasselt. Ik volg deze |
164 |
redenering, maar omdat ik merk dat veel studenten aangeven dit _nodig_ te |
165 |
hebben, plaats ik het toch onder deze hoofding. (Volgens mij zou dit ook een |
166 |
unicum zijn voor de Belgische universiteiten, maar dat weet ik niet zeker, en |
167 |
unieke features toevoegen is ook niet het doel van mijn proef) \\ |
168 |
De benodigde tabellen bestaan al |
169 |
in de databank, dus dit implementeren is relatief gezien zeer weinig werk voor |
170 |
wat ik ervoor kan terugkrijgen. |
171 |
|
172 |
** Niet belangrijk |
173 |
Wat volgt zijn puntjes die wel helpen om het eindwerk vollediger te maken, maar |
174 |
die ik niet belangrijk genoeg acht om in te plannen, omdat ze relatief aan de |
175 |
andere prioriteiten, niet zo vitaal zijn voor het nut van het eindwerk zelf. |
176 |
*** Faculteitspagina |
177 |
Informatie over de faculteiten is niet echt gemakkelijk te vinden, en is |
178 |
eigenlijk versnipperd over de richtingen waar ze onder vallen. Welke |
179 |
professoren werken binnen een faculteit? Welke vakgroepen zijn er actief? |
180 |
Welke gebouwen gebruiken ze meestal? Verdiensten zoals doctoraatsstudies, |
181 |
waar kan ik die vinden? Buiten de brochures over de faculteiten is er weinig |
182 |
uniformiteit te vinden. |
183 |
*** Enquêtesysteem |
184 |
Veel studenten doen voor hun eindwerk beroep op enquêteresultaten van andere |
185 |
studenten, maar dit verloopt vaker dan goed is via Google Forms. Aangezien veel |
186 |
diensten en studenten een manier wensen om snel gestructureerde statistieken te |
187 |
verzamelen, zou de UHasselt wel een systeem moeten hebben dat dit mogelijk |
188 |
maakt, in plaats van er nogal onorthodox mee om te springen en een "vind maar |
189 |
iets wat werkt"-houding aan te nemen. |
190 |
*** Inschrijfsysteem voor de UHasselt |
191 |
Een webpagina waarop toekomstige studenten zich kunnen inschrijven aan de |
192 |
UHasselt. Hier zullen ze hun gegevens kunnen invoeren, en hun gekozen richting |
193 |
kunnen aanduiden. |
194 |
|
195 |
Ik maak hier echter geen absolute prioriteit van, omdat ik me wil focussen op de |
196 |
behoeften van de studenten, niet van zij die zich nog moeten inschrijven. |
197 |
Daarbij is de webpagina voor inschrijven een pagina die veel mensen slechts 1 |
198 |
keer in hun leven zullen moeten gebruiken. Het herschrijven van zo'n pagina |
199 |
als "belangrijk" te bestempelen, is niet echt de bedoeling. |