1 |
#+language: nl |
2 |
#+latex_class: article |
3 |
#+latex_class_options: [a4paper] |
4 |
#+latex_header: \usepackage{pdfpages} |
5 |
#+latex_header: \usepackage[dutch]{babel} |
6 |
#+OPTIONS: toc:nil |
7 |
#+author: Maarten Vangeneugden |
8 |
#+email: maarten.vangeneugden@student.uhasselt.be |
9 |
#+title: Nieuwe prioriteitenlijst bachelorproef |
10 |
|
11 |
* Onderzoek |
12 |
Het onderzoek bestaat er in om de verwerking van informatie binnen de UHasselt |
13 |
bloot te leggen, en te kijken waar er wat verbeterd kan worden. Misschien is het |
14 |
mogelijk sommige informatiestromen volledig te laten verdwijnen omwille van hun |
15 |
redundantie of een ander factor. Hieronder staan enkele onderwerpen die ik toch |
16 |
zeker prioritair wil onderzoeken en documenteren. |
17 |
** Uurroosters en planning |
18 |
Ik wil weten wanneer, welke tijden van een bepaald evenement beschikbaar zijn. |
19 |
Misschien is hier ruimte voor wat flexibiliteit te vinden, en kunnen uurroosters |
20 |
iets dynamischer worden opgesteld. Ik wens ook graag te weten hoe de |
21 |
examenroosters worden bepaald, met welke factoren rekening gehouden dient te |
22 |
worden, enz. |
23 |
** Curricula en resultaten |
24 |
Hoe worden curriculumvoorstellen opgesteld door de studenten? Hoe verloopt dit |
25 |
alles? Welke processen worden doorlopen, gaande van indiening tot en met |
26 |
goedkeuring? Dit is ook een heel complex gegeven, omdat er rekening gehouden |
27 |
dient te worden met toleranties, volgtijdelijkheid, eerdere resultaten, ... |
28 |
|
29 |
Daarnaast is het publiceren van (examen)resultaten mij nog onbekend. Mogen de |
30 |
gegevens getoond worden, direct nadat ze ingegeven zijn, of moet er gewacht |
31 |
worden tot een bepaalde datum? |
32 |
** Dienstmededelingen |
33 |
Ik wens te weten welke diensten met studenten communiceren, en de manier waarop |
34 |
die mededelingen worden gepubliceerd. Moeten er bepaalde instanties geraadpleegd |
35 |
worden? Kunnen mensen dit zelf, of kan dit enkel door de sitebeheerder worden gedaan? |
36 |
* Pagina's |
37 |
** Studentenfiche |
38 |
Op dit moment is de info van studenten op vele plaatsen gedupliceerd, in meer of |
39 |
mindere mate. Het is ook niet op het oog duidelijk waar wat gevonden moet |
40 |
worden. |
41 |
|
42 |
De fiche van een student zal een centrale pagina worden waarop /alle/ |
43 |
informatie van een student te vinden zal zijn; dit omvat dan zijn/haar |
44 |
curricula (van verschillende jaren, indien van toepassing), de scores behaald |
45 |
op die curricula, persoonlijke informatie zoals adresgegevens, rekeninggelden, |
46 |
beslissingen van de examencommissie, ... Naar deze pagina dient steeds gelinkt |
47 |
te worden vanaf andere pagina's in het systeem. Op andere plaatsen mag slechts het |
48 |
strikte minimum van een student weergegeven worden (bv.: Een pagina waarop |
49 |
examenresultaten worden ingegeven mag enkel de naam en het studentennummer |
50 |
weergeven, en niet meer, maar op deze gegevens klikken moet wel steeds naar die |
51 |
student zijn/haar fiche leiden). |
52 |
|
53 |
Het onderzoek zal uitwijzen wat de vereisten zijn omtrent privacy; of het al dan |
54 |
niet toegelaten is dat een professor kan inzien of de facturen van een bepaalde |
55 |
student betaald zijn, om een voorbeeld te noemen. Uiteraard kan een student |
56 |
slechts zijn/haar eigen fiche raadplegen. Het onderzoek naar de |
57 |
informatieprocessen van de UHasselt zal uitwijzen hoe en wat kan worden |
58 |
aangepast, zoals curriculumwijzigingen, inschrijvingen aanmaken, ... |
59 |
|
60 |
** Infopagina |
61 |
Er gebeurt heel wat op een universiteit, maar veel info is versnipperd, en veel |
62 |
nieuwigheden worden enkel via mail gedeeld, waarna ze vergeten worden. Een centrale infopagina zou het |
63 |
mogelijk maken om voor alle nieuwigheden een "prikbord" te maken, waarop de |
64 |
verschillende onderwijsdiensten hun mededelingen kunnen publiceren. Dit kan |
65 |
natuurlijk ook door studentenverenigingen gebruikt worden om studenten te |
66 |
bereiken, of om andere informatie te delen. De campusshop zou dit ook kunnen |
67 |
gebruiken om bv. tijdelijke sluitingen aan te kondigen. Bussen die van de |
68 |
UHasselt vertrekken kunnen hier ook getoond worden. |
69 |
|
70 |
Op deze pagina kan dan ook bv. het dagmenu van het restaurant gedeeld worden, |
71 |
alsook problemen van tijdelijke aard (bv. geen kaaskroketten). Er kan hier ook |
72 |
een waarschuwing getoond worden als de aangemelde persoon mogelijk niet genoeg |
73 |
geld meer heeft op zijn/haar PingPing-account (bv. < €5) |
74 |
|
75 |
Een speciale syntax moet het mogelijk maken om (zij het beperkt) de mededelingen |
76 |
van een beetje opmaak te voorzien (vet, cursief, opsommingen, ...), |
77 |
alsook om hyperlinks in de tekst te plaatsen. |
78 |
|
79 |
** Uurrooster |
80 |
Via de website van de UHasselt zijn er 5 verschillende manieren om een of ander |
81 |
uurrooster te raadplegen: |
82 |
|
83 |
- [[https://www.uhasselt.be/UH/nl/InfoVoor/studenten-en-doctorandi/Snellinks-studenten/Uurroosters-(dyn).html]['Dynamisch' uurrooster]] |
84 |
- [[https://www.uhasselt.be/UH/nl/InfoVoor/studenten-en-doctorandi/Snellinks-studenten/Uurroosters.html][Uurrooster van een bepaald modeltraject]] |
85 |
- 'Persoonlijk' uurrooster via studentendossier |
86 |
- PDF's, aankondigingen, ... via BlackBoard of e-mail door vakgroepen |
87 |
- Examenroosters, via mail, op verschillende plaatsen beschikbaar |
88 |
|
89 |
Er zal ook hier 1 pagina komen die de verschillende uurroosters combineert |
90 |
op één plek, dat ook zal openen op de huidige week (dit is op dit moment nog |
91 |
niet het geval voor geen enkel uurrooster). Er zullen ook links |
92 |
zijn om iCal-bestanden op te vragen, zodat de informatie in agendaprogramma's kunnen |
93 |
worden weergegeven. Het begin zal een persoonlijk rooster zijn, maar later |
94 |
zouden dan ook roosters beschikbaar gesteld worden van bv. het modeltraject van |
95 |
andere studierichtingen. |
96 |
|
97 |
In het uurrooster worden ook links aangebracht naar de relevante onderdelen van |
98 |
een bepaalde gebeurtenis; klikken op het lokaal linkt bv. door naar de pagina |
99 |
van dat lokaal |
100 |
[[Lokalen][zoals verder beschreven]], en op het vak klikken linkt door naar de pagina van dat |
101 |
vak. |
102 |
|
103 |
** Vakbeheer/Studiefiche |
104 |
Elke gegeven cursus bevat de nodige administratie wat betreft studenten, |
105 |
resultaten, opdrachten, aankondigingen, ... Op deze pagina moet het mogelijk |
106 |
zijn om alle informatie van een bepaald vak te beheren, en eventuele data ook op |
107 |
te vragen, zoals een studentenlijst. Het is hier ook mogelijk om de informatie |
108 |
die in de studiegids zal verschijnen, te controleren. Behoudens het onderzoek |
109 |
zou het hier ook mogelijk moeten zijn bepaalde informatie aan te passen, zoals |
110 |
volgtijdelijkheid binnen een bepaald vak, het ingeven van examenresultaten, |
111 |
en informatie bepalen die op de |
112 |
studiefiche moet worden weergegeven. |
113 |
|
114 |
Bepaalde informatie wordt ook publiekelijk beschikbaar gesteld op de zgn. |
115 |
studiefiche van een vak, zoals de volgtijdelijkheid, studiepunten, |
116 |
tolerantieregels, enz. De vakbeheerpagina heeft dus ook een directe link naar de |
117 |
gerelateerde studiefiche. |
118 |
|
119 |
** Lokalen |
120 |
Studenten hebben lang gevraagd naar een overzichtelijk systeem om de status van |
121 |
lokalen op te vragen, en om te weten waar welke lessen doorgaan. Het is ook |
122 |
mogelijk dat docenten dit ook zouden willen gebruiken om bepaalde lessen op een |
123 |
andere locatie/tijdstip te organiseren. Dit zou dan een |
124 |
pagina worden waarop alle lokalen van de UHasselt worden weergegeven, met alle |
125 |
relevante informatie, zoals computers, aanwezigheid van een projector, of het al |
126 |
dan niet een openbaar lokaal is (kantoren van personeelsleden zijn dus niet |
127 |
openbaar), ... |