joeni

nieuwe_prioriteitenlijst.org

1
#+language: nl
2
#+latex_class: article
3
#+latex_class_options: [a4paper]
4
#+latex_header: \usepackage{pdfpages}
5
#+latex_header: \usepackage[dutch]{babel}
6
#+OPTIONS: toc:nil
7
#+author: Maarten Vangeneugden
8
#+email: maarten.vangeneugden@student.uhasselt.be
9
#+title: Nieuwe prioriteitenlijst bachelorproef
10
11
* Onderzoek
12
Het onderzoek bestaat er in om de verwerking van informatie binnen de UHasselt
13
bloot te leggen, en te kijken waar er wat verbeterd kan worden. Misschien is het
14
mogelijk sommige informatiestromen volledig te laten verdwijnen omwille van hun
15
redundantie of een ander factor. Hieronder staan enkele onderwerpen die ik toch
16
zeker prioritair wil onderzoeken en documenteren.
17
** Uurroosters en planning
18
Ik wil weten wanneer, welke tijden van een bepaald evenement beschikbaar zijn.
19
Misschien is hier ruimte voor wat flexibiliteit te vinden, en kunnen uurroosters
20
iets dynamischer worden opgesteld. Ik wens ook graag te weten hoe de
21
examenroosters worden bepaald, met welke factoren rekening gehouden dient te
22
worden, enz.
23
** Curricula en resultaten
24
Hoe worden curriculumvoorstellen opgesteld door de studenten? Hoe verloopt dit
25
alles? Welke processen worden doorlopen, gaande van indiening tot en met
26
goedkeuring? Dit is ook een heel complex gegeven, omdat er rekening gehouden
27
dient te worden met toleranties, volgtijdelijkheid, eerdere resultaten, ...
28
29
Daarnaast is het publiceren van (examen)resultaten mij nog onbekend. Mogen de
30
gegevens getoond worden, direct nadat ze ingegeven zijn, of moet er gewacht
31
worden tot een bepaalde datum?
32
** Dienstmededelingen
33
Ik wens te weten welke diensten met studenten communiceren, en de manier waarop
34
die mededelingen worden gepubliceerd. Moeten er bepaalde instanties geraadpleegd
35
worden? Kunnen mensen dit zelf, of kan dit enkel door de sitebeheerder worden gedaan?
36
* Pagina's
37
** Studentenfiche
38
 Op dit moment is de info van studenten op vele plaatsen gedupliceerd, in meer of
39
 mindere mate. Het is ook niet op het oog duidelijk waar wat gevonden moet
40
 worden.
41
42
 De fiche van een student zal een centrale pagina worden waarop /alle/
43
 informatie van een student te vinden zal zijn; dit omvat dan zijn/haar
44
 curricula (van verschillende jaren, indien van toepassing), de scores behaald
45
 op die curricula, persoonlijke informatie zoals adresgegevens, rekeninggelden,
46
 beslissingen van de examencommissie, ... Naar deze pagina dient steeds gelinkt
47
 te worden vanaf andere pagina's in het systeem. Op andere plaatsen mag slechts het
48
 strikte minimum van een student weergegeven worden (bv.: Een pagina waarop
49
 examenresultaten worden ingegeven mag enkel de naam en het studentennummer
50
 weergeven, en niet meer, maar op deze gegevens klikken moet wel steeds naar die
51
 student zijn/haar fiche leiden).
52
53
 Het onderzoek zal uitwijzen wat de vereisten zijn omtrent privacy; of het al dan
54
 niet toegelaten is dat een professor kan inzien of de facturen van een bepaalde
55
 student betaald zijn, om een voorbeeld te noemen. Uiteraard kan een student
56
 slechts zijn/haar eigen fiche raadplegen. Het onderzoek naar de
57
 informatieprocessen van de UHasselt zal uitwijzen hoe en wat kan worden
58
 aangepast, zoals curriculumwijzigingen, inschrijvingen aanmaken, ...
59
60
** Infopagina
61
 Er gebeurt heel wat op een universiteit, maar veel info is versnipperd, en veel
62
 nieuwigheden worden enkel via mail gedeeld, waarna ze vergeten worden. Een centrale infopagina zou het
63
 mogelijk maken om voor alle nieuwigheden een "prikbord" te maken, waarop de
64
 verschillende onderwijsdiensten hun mededelingen kunnen publiceren. Dit kan
65
 natuurlijk ook door studentenverenigingen gebruikt worden om studenten te
66
 bereiken, of om andere informatie te delen. De campusshop zou dit ook kunnen
67
 gebruiken om bv. tijdelijke sluitingen aan te kondigen. Bussen die van de
68
 UHasselt vertrekken kunnen hier ook getoond worden.
69
70
 Op deze pagina kan dan ook bv. het dagmenu van het restaurant gedeeld worden,
71
 alsook problemen van tijdelijke aard (bv. geen kaaskroketten). Er kan hier ook
72
 een waarschuwing getoond worden als de aangemelde persoon mogelijk niet genoeg
73
 geld meer heeft op zijn/haar PingPing-account (bv. < €5)
74
75
 Een speciale syntax moet het mogelijk maken om (zij het beperkt) de mededelingen
76
 van een beetje opmaak te voorzien (vet, cursief, opsommingen, ...),
77
 alsook om hyperlinks in de tekst te plaatsen.
78
79
** Uurrooster
80
 Via de website van de UHasselt zijn er 5 verschillende manieren om een of ander
81
 uurrooster te raadplegen:
82
83
 - [[https://www.uhasselt.be/UH/nl/InfoVoor/studenten-en-doctorandi/Snellinks-studenten/Uurroosters-(dyn).html]['Dynamisch' uurrooster]]
84
 - [[https://www.uhasselt.be/UH/nl/InfoVoor/studenten-en-doctorandi/Snellinks-studenten/Uurroosters.html][Uurrooster van een bepaald modeltraject]]
85
 - 'Persoonlijk' uurrooster via studentendossier
86
 - PDF's, aankondigingen, ... via BlackBoard of e-mail door vakgroepen
87
 - Examenroosters, via mail, op verschillende plaatsen beschikbaar
88
89
 Er zal ook hier 1 pagina komen die de verschillende uurroosters combineert
90
 op één plek, dat ook zal openen op de huidige week (dit is op dit moment nog
91
 niet het geval voor geen enkel uurrooster). Er zullen ook links
92
 zijn om iCal-bestanden op te vragen, zodat de informatie in agendaprogramma's kunnen
93
 worden weergegeven. Het begin zal een persoonlijk rooster zijn, maar later
94
 zouden dan ook roosters beschikbaar gesteld worden van bv. het modeltraject van
95
 andere studierichtingen.
96
97
 In het uurrooster worden ook links aangebracht naar de relevante onderdelen van
98
 een bepaalde gebeurtenis; klikken op het lokaal linkt bv. door naar de pagina
99
 van dat lokaal
100
 [[Lokalen][zoals verder beschreven]], en op het vak klikken linkt door naar de pagina van dat
101
 vak.
102
103
** Vakbeheer/Studiefiche
104
 Elke gegeven cursus bevat de nodige administratie wat betreft studenten,
105
 resultaten, opdrachten, aankondigingen, ... Op deze pagina moet het mogelijk
106
 zijn om alle informatie van een bepaald vak te beheren, en eventuele data ook op
107
 te vragen, zoals een studentenlijst. Het is hier ook mogelijk om de informatie
108
 die in de studiegids zal verschijnen, te controleren. Behoudens het onderzoek
109
 zou het hier ook mogelijk moeten zijn bepaalde informatie aan te passen, zoals
110
 volgtijdelijkheid binnen een bepaald vak, het ingeven van examenresultaten,
111
 en informatie bepalen die op de
112
 studiefiche moet worden weergegeven.
113
114
 Bepaalde informatie wordt ook publiekelijk beschikbaar gesteld op de zgn.
115
 studiefiche van een vak, zoals de volgtijdelijkheid, studiepunten,
116
 tolerantieregels, enz. De vakbeheerpagina heeft dus ook een directe link naar de
117
 gerelateerde studiefiche.
118
119
** Lokalen
120
 Studenten hebben lang gevraagd naar een overzichtelijk systeem om de status van
121
 lokalen op te vragen, en om te weten waar welke lessen doorgaan. Het is ook
122
 mogelijk dat docenten dit ook zouden willen gebruiken om bepaalde lessen op een
123
 andere locatie/tijdstip te organiseren. Dit zou dan een
124
 pagina worden waarop alle lokalen van de UHasselt worden weergegeven, met alle
125
 relevante informatie, zoals computers, aanwezigheid van een projector, of het al
126
 dan niet een openbaar lokaal is (kantoren van personeelsleden zijn dus niet
127
 openbaar), ...